StoryEditor
Prawo
03.03.2020 00:00

Walka z koronawirusem: jak nowa specustawa wpłynie na firmy?

2 marca br. Sejm uchwalił projekt ustawy do walki z koronawirusem. W celu skutecznej koordynacji zapobiegania, ograniczania zasięgu i leczenia przypadków COVID-19 w Polsce, premier będzie mógł wydawać firmom „polecenia” na potrzeby walki z wirusem, także ustnie i nie podając uzasadnienia - informuje pb.pl.

Zdaniem ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego, pojawienie się w Polsce koronawirusa jest pewne, dlatego kluczowa będzie reakcja państwa i społeczeństwa na możliwą epidemię. Działania antykryzysowe ma ułatwić specjalna ustawa przedstawiona przez Kancelarię Premiera.

Projekt daje władzom państwowym (głównie premierowi, wojewodom i inspekcji sanitarnej) szerokie uprawnienia specjalne, nieznane dotychczas w naszym systemie prawnym. Jednocześnie nakłada szereg obowiązków na przedsiębiorców. W projekcie duże kontrowersje wzbudzał brak odpowiedzialności Skarbu Państwa za szkody wyrządzone obywatelom i firmom przez „działania antywirusowe”, lecz Sejm odrzucił ten zapis.

Specustawa, która wprowadzi zmiany w wielu innych ustawach, zawiera sporo wzbudzających emocje u przedsiębiorców zapisów - m.in. ustawa przyjęta przez Sejm przewiduje surowe kary finansowe (sięgające kilku milionów złotych) za niewykonywanie jej przepisów.

Przykłady nowych regulacji związanych z walką z koronawirusem

- Wydawanie przez premiera i wojewodów poleceń przedsiębiorcom, spółkom, samorządom terytorialnym
- Zarządzanie przez firmy pracy zdalnej
- Rezygnacja z trybu zamówień publicznych w przypadku towarów i usług niezbędnych do walki z wirusem
- Pomijanie rygorów prawa budowlanego np. w razie konieczności budowy, przebudowy, rozbiórki
- Nakazywanie podmiotom leczniczym z udziałem skarbu państwa, by przekazały np. leki i sprzęt medyczny
- Zakazywanie lub ograniczanie dystrybucji m.in. leków, sprzętu medycznego i środków ochrony osobistej (maseczek, rękawiczek itp.)

Tymczasem, jak podaje pb.pl, z ankiety członków Business Centre Club (BCC) wynika, że 97 proc. respondentów obawia się wpływu koronawirusa na swój biznes, a 73 proc. już odczuwa jego skutki. Uczestnicy badania wymienili szereg niezbędnych działań rządu, wśród nich plan antykryzysowy. Zdaniem firm z BCC w takim planie powinny się znaleźć np. ulgi podatkowe i czasowe zwolnienie ze składek na ZUS w celu zrekompensowania przedsiębiorcom spadku przychodów czy utraty zysków. Ustawa przyjęta przez Sejm jednak takich rozwiązań nie zawiera.

Oczekiwania firm względem rządu

- Wiarygodnych i merytorycznych komunikatów o stanie zachorowań i ryzyku zarażeń w regionach oraz dostępności placówek leczniczych

- Mobilizacji punktów medycznych

- Regulacji dotyczących obejmowania pracowników kwarantanną i możliwości obniżenia związanych z tym kosztów pracodawców

- Współpracy międzynarodowej i aktywnego uczestnictwa w opracowaniu procedur walki z epidemią

- Planu antykryzysowego uwzględniającego np. ulgi podatkowe i okresowe zwolnienia ze składek na ZUS w celu amortyzacji spadku przychodów

- Monitoringu przewoźników realizujących transport z zagranicy, w szczególności z regionów, gdzie stwierdzono wirusa Bezpłatnych szczepionek

Źródło: BCC

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 15:00
Trzy żele Palmolive wyprodukowane w Polsce trafiły do RAPEX Safety Gate
Trzy produkty Palmolive pod prysznic trafiły do systemu ostrzegawczego.RAPEX Safety Gate

Trzy kosmetyki marki Palmolive zostały zgłoszone do unijnego systemu Safety Gate jako produkty stwarzające zagrożenie chemiczne. Chodzi o żele pod prysznic: Gourmet NEW Coffee Love, Naturals Milk & Honey oraz Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil. Wszystkie zostały wyprodukowane w Polsce i trafiły do sprzedaży w butelkach o pojemności od 250 do 500 ml.

Zgłoszenia pochodzą z Czech i dotyczą obecności substancji 2-(4-tert-butylobenzyl) propionaldehydu (BMHCA), znanej również jako lilial. Zgodnie z przepisami UE składnik ten jest zakazany w kosmetykach, ponieważ może negatywnie wpływać na układ rozrodczy, zwiększać ryzyko uszkodzenia płodu i powodować reakcje alergiczne skóry.

Wszystkie trzy produkty nie spełniają wymogów Rozporządzenia kosmetycznego UE. W przypadku żelu Gourmet NEW Coffee Love (numer partii: 10177992, kod kreskowy: 8718951220768) decyzja o jego zniszczeniu weszła w życie 12 maja 2025 roku. Natomiast w przypadku dwóch pozostałych produktów – Naturals Milk & Honey (partia: 191119IT10113B) i Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil (partia: 020920IT10213B) – działania naprawcze rozpoczęto 23 kwietnia 2025 roku.

Wszystkie trzy kosmetyki przeznaczone są do codziennego użytku i dostępne były w sprzedaży detalicznej. Produkty Naturals oraz Refreshing występowały w większych, 500-mililitrowych opakowaniach z białym lub czarnym korkiem, natomiast Gourmet Coffee Love – w butelce 250 ml z białym korkiem.

W każdym przypadku czeskie władze nakazały zniszczenie produktów w obrocie detalicznym. Oznacza to, że zostały one uznane za niebezpieczne dla zdrowia konsumentów i nie mogą być dłużej dostępne na rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 13:00
UOKiK sprawdza Allegro. Czy użytkownikom odbierany jest wybór formy dostawy?
Automat paczkowy One Box by Allegro.wiadomoscihandlowe.pl/MG

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Allegro, badając, czy platforma nie ogranicza użytkownikom swobody wyboru metody dostawy. Wątpliwości budzi fakt, że wg. doniesień internautów mimo wyboru konkretnego paczkomatu – np. InPost – system Allegro automatycznie przekierowuje przesyłkę do punktu z programu Allegro Delivery, najczęściej do automatów należących do Orlen Paczka lub Allegro One Box.

Zgłoszenia o podobnych sytuacjach pojawiają się regularnie, zarówno na portalu Wykop.pl, jak i na forum Społeczności Allegro. Użytkownicy relacjonują, że nie mogą łatwo wybrać innej metody dostawy niż Allegro Delivery – opcje konkurencyjnych dostawców są ukryte lub trudno dostępne bez dodatkowych kroków, takich jak ręczne przeszukanie mapy punktów odbioru. Według komunikatu UOKiK, zgłoszenia te mogą wskazywać na możliwe promowanie własnej usługi kosztem konkurencji.

Postępowanie wyjaśniające zostało oficjalnie wszczęte przez prezesa UOKiK 27 maja 2025 r. Jak podkreśla urząd, działania te mają na celu sprawdzenie, czy Allegro nie narusza zasad uczciwej konkurencji. Przypomnijmy, że w grudniu 2022 r. na spółkę nałożono karę przekraczającą 200 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej, m.in. poprzez faworyzowanie własnego sklepu na platformie.

image

Na Allegro startuje nowy koncept “sklepu marki”. Jako pierwszy – będzie Inglot

Na prośbę o komentarz Allegro odpowiada ogólnikowo, że „priorytetem jest doświadczenie klienta” i że firma „testuje różne moduły platformy, także logistyczne”. Nie odniesiono się bezpośrednio do pytania, czy użytkownicy celowo są przekierowywani na Allegro Delivery oraz czy ogranicza się widoczność paczkomatów InPost. Z kolei rzecznik InPost, Wojciech Kądziołka, podkreśla, że takie działania platformy są frustrujące i mogą nosić znamiona nieuczciwej konkurencji. InPost nie poinformował jednak, czy zamierza podjąć formalne działania prawne wobec Allegro.

Sprawa nabiera znaczenia także w kontekście strategii rozwoju Allegro Delivery. Firma deklaruje, że usługa ta jest jednym z filarów jej działalności. Obecnie Allegro Delivery obejmuje 26 tys. punktów odbioru, a do końca 2025 roku planowana jest rozbudowa sieci automatów paczkowych o kolejne 2,5 tys. urządzeń. Allegro współpracuje m.in. z DHL i Orlen Paczka, a także zapowiada dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury logistycznej.

Obecna sytuacja może mieć istotne konsekwencje zarówno dla pozycji rynkowej Allegro, jak i dla konkurencyjnych firm kurierskich. W tle toczy się też szersza debata o dominacji platform cyfrowych i ich wpływie na konkurencję – nie tylko w Polsce, ale i w skali całej Unii Europejskiej. UOKiK zapowiada dalsze monitorowanie sprawy, a wynik postępowania może przesądzić o ewentualnych sankcjach i konieczności zmian w działaniu platformy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. czerwiec 2025 03:54