StoryEditor
Prawo
28.12.2020 00:00

Zakaz handlu w galeriach. Sephora i Douglas informują o zamknięciu placówek stacjonarnych

Od dziś, 28 grudnia, Sephora, Douglas i inne perfumerie będą zamknięte zgodnie z rozporządzeniem, które weszło w życie w pierwszy dzień po świętach Bożego Narodzenia. Cały czas działają jedynie sklepy internetowe perfumerii, o czym przypominają sieci w komunikatach w swoich mediach społecznościowych.

Od 28 grudnia nastąpiły zmiany w zasadach pracy galerii handlowych. W związku z epidemią COVID-19 rząd zaostrzył przepisy, co spowodowało ponowne zamknięcie części sklepów. O jakie placówki chodzi? Przez najbliższe trzy tygodnie zakupy będzie można robić jedynie w sklepach spożywczych, aptekach, drogeriach, księgarniach, sklepach zoologicznych, budowlanych i meblowych.

Zamknięte będą więc również perfumerie, o czym poinformowały na sowich stronach FB sieci Sephora i Douglas.

"Z przykrością informujemy, że zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów, nasze perfumerie w galeriach handlowych od poniedziałku 28.12 do 17.01 będą nieczynne. Perfumerie zlokalizowane poza centrami handlowymi: Sephora - Nowy Świat 15/17, Warszawa oraz Sephora – Floriańska 19, Kraków, respektując wszystkie zalecenia sanitarne pozostają otwarte" - napisała w komunikacie sieć Sephora na swoim profilu FB. 

"Jednocześnie aktywna jest usługa Click & Collect: złóżcie zamówienie na Sephora.pl i bez przeszkód, bezpiecznie odbierzcie swoje zakupy, które będą gotowe w wybranej przez Was perfumerii już w 2 godziny, w oznaczonym punkcie przy wejściu do Sephora. Do Waszej dyspozycji pozostaje też nasz sklep internetowy Sephora.pl, gdzie robiąc zakupy możecie skorzystać z darmowej dostawy już od 49zł. Chcemy być z Wami w tym trudnym okresie, zaglądajcie zatem na nasz profil po codzienną porcję inspiracji, nowości i porad ze świata piękna. Bądźcie zdrowi i bezpieczni" - zakończył zespół Sephora.

Do swoich klientów zwróciła się też sieć perfumerii Douglas informując również na Facebooku, że "od 28.12 wszystkie perfumerie znajdujące się w galeriach handlowych będą zamknięte. Do Waszej dyspozycji pozostaje otwartych pięć naszych perfumerii stacjonarnych. Zakupy wciąż będziecie mogli zrobić w Warszawie, Gdyni, Toruniu, Zakopanem i Sopocie. We wszystkich naszych perfumeriach dbamy o zachowanie wszelkich zasad bezpieczeństwa. Tych z Was, którzy wolą zakupy online, zapraszamy na www.douglas.pl" - czytamy w komunikacie sieci.

Zaostrzone przepisy dotyczące handlu będą obowiązywały co najmniej do 17 stycznia 2021 r. Wynika z nich, że od 28 grudnia do 17 stycznia 2021 r. będzie obowiązywał zakaz handlu detalicznego w obiektach handlowych lub usługowych, w tym parkach handlowych, o powierzchni sprzedaży lub świadczenia usług powyżej 2000 mkw. Na liście wyjątków znalazły się te sklepy, których "przeważająca działalność polega na sprzedaży":

żywności
produktów kosmetycznych
artykułów toaletowych
środków czystości
produktów leczniczych
wyrobów medycznych
środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
gazet lub książek, lub kuponów gier losowych
artykułów budowlanych lub artykułów remontowych, lub mebli
artykułów dla zwierząt domowych
usług telekomunikacyjnych
części i akcesoriów do pojazdów samochodowych lub motocykli
paliw.

Zakaz obejmuje też działalność usługową, z wyjątkiem usług:

związanych z fryzjerstwem i pozostałymi zabiegami kosmetycznymi
optycznych,
medycznych,
bankowych,
pocztowych, logistycznych oraz polegających na wydawaniu i odbieraniu przesyłek,
ubezpieczeniowych,
naprawy pojazdów samochodowych lub motocykli oraz naprawy lub wymiany opon i dętek,
myjni samochodowych,
ślusarskich,
szewskich,
krawieckich,
pralniczych,
gastronomicznych polegających wyłącznie na przygotowywaniu i podawaniu żywności na wynos lub na przygotowywaniu i dostarczaniu żywności.

Zakazana będzie działalność handlowa i usługowa na wyspach handlowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 15:00
Trzy żele Palmolive wyprodukowane w Polsce trafiły do RAPEX Safety Gate
Trzy produkty Palmolive pod prysznic trafiły do systemu ostrzegawczego.RAPEX Safety Gate

Trzy kosmetyki marki Palmolive zostały zgłoszone do unijnego systemu Safety Gate jako produkty stwarzające zagrożenie chemiczne. Chodzi o żele pod prysznic: Gourmet NEW Coffee Love, Naturals Milk & Honey oraz Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil. Wszystkie zostały wyprodukowane w Polsce i trafiły do sprzedaży w butelkach o pojemności od 250 do 500 ml.

Zgłoszenia pochodzą z Czech i dotyczą obecności substancji 2-(4-tert-butylobenzyl) propionaldehydu (BMHCA), znanej również jako lilial. Zgodnie z przepisami UE składnik ten jest zakazany w kosmetykach, ponieważ może negatywnie wpływać na układ rozrodczy, zwiększać ryzyko uszkodzenia płodu i powodować reakcje alergiczne skóry.

Wszystkie trzy produkty nie spełniają wymogów Rozporządzenia kosmetycznego UE. W przypadku żelu Gourmet NEW Coffee Love (numer partii: 10177992, kod kreskowy: 8718951220768) decyzja o jego zniszczeniu weszła w życie 12 maja 2025 roku. Natomiast w przypadku dwóch pozostałych produktów – Naturals Milk & Honey (partia: 191119IT10113B) i Refreshing Sea Minerals and Eucalyptus Oil (partia: 020920IT10213B) – działania naprawcze rozpoczęto 23 kwietnia 2025 roku.

Wszystkie trzy kosmetyki przeznaczone są do codziennego użytku i dostępne były w sprzedaży detalicznej. Produkty Naturals oraz Refreshing występowały w większych, 500-mililitrowych opakowaniach z białym lub czarnym korkiem, natomiast Gourmet Coffee Love – w butelce 250 ml z białym korkiem.

W każdym przypadku czeskie władze nakazały zniszczenie produktów w obrocie detalicznym. Oznacza to, że zostały one uznane za niebezpieczne dla zdrowia konsumentów i nie mogą być dłużej dostępne na rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
06.06.2025 13:00
UOKiK sprawdza Allegro. Czy użytkownikom odbierany jest wybór formy dostawy?
Automat paczkowy One Box by Allegro.wiadomoscihandlowe.pl/MG

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Allegro, badając, czy platforma nie ogranicza użytkownikom swobody wyboru metody dostawy. Wątpliwości budzi fakt, że wg. doniesień internautów mimo wyboru konkretnego paczkomatu – np. InPost – system Allegro automatycznie przekierowuje przesyłkę do punktu z programu Allegro Delivery, najczęściej do automatów należących do Orlen Paczka lub Allegro One Box.

Zgłoszenia o podobnych sytuacjach pojawiają się regularnie, zarówno na portalu Wykop.pl, jak i na forum Społeczności Allegro. Użytkownicy relacjonują, że nie mogą łatwo wybrać innej metody dostawy niż Allegro Delivery – opcje konkurencyjnych dostawców są ukryte lub trudno dostępne bez dodatkowych kroków, takich jak ręczne przeszukanie mapy punktów odbioru. Według komunikatu UOKiK, zgłoszenia te mogą wskazywać na możliwe promowanie własnej usługi kosztem konkurencji.

Postępowanie wyjaśniające zostało oficjalnie wszczęte przez prezesa UOKiK 27 maja 2025 r. Jak podkreśla urząd, działania te mają na celu sprawdzenie, czy Allegro nie narusza zasad uczciwej konkurencji. Przypomnijmy, że w grudniu 2022 r. na spółkę nałożono karę przekraczającą 200 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej, m.in. poprzez faworyzowanie własnego sklepu na platformie.

image

Na Allegro startuje nowy koncept “sklepu marki”. Jako pierwszy – będzie Inglot

Na prośbę o komentarz Allegro odpowiada ogólnikowo, że „priorytetem jest doświadczenie klienta” i że firma „testuje różne moduły platformy, także logistyczne”. Nie odniesiono się bezpośrednio do pytania, czy użytkownicy celowo są przekierowywani na Allegro Delivery oraz czy ogranicza się widoczność paczkomatów InPost. Z kolei rzecznik InPost, Wojciech Kądziołka, podkreśla, że takie działania platformy są frustrujące i mogą nosić znamiona nieuczciwej konkurencji. InPost nie poinformował jednak, czy zamierza podjąć formalne działania prawne wobec Allegro.

Sprawa nabiera znaczenia także w kontekście strategii rozwoju Allegro Delivery. Firma deklaruje, że usługa ta jest jednym z filarów jej działalności. Obecnie Allegro Delivery obejmuje 26 tys. punktów odbioru, a do końca 2025 roku planowana jest rozbudowa sieci automatów paczkowych o kolejne 2,5 tys. urządzeń. Allegro współpracuje m.in. z DHL i Orlen Paczka, a także zapowiada dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury logistycznej.

Obecna sytuacja może mieć istotne konsekwencje zarówno dla pozycji rynkowej Allegro, jak i dla konkurencyjnych firm kurierskich. W tle toczy się też szersza debata o dominacji platform cyfrowych i ich wpływie na konkurencję – nie tylko w Polsce, ale i w skali całej Unii Europejskiej. UOKiK zapowiada dalsze monitorowanie sprawy, a wynik postępowania może przesądzić o ewentualnych sankcjach i konieczności zmian w działaniu platformy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 15:06