StoryEditor
Prawo
05.04.2023 00:00

Żółta kartka od UOKiK dla producentów zmniejszających gramatury produktów

Zachowaj czujność, czytaj uważnie etykiety i cenniki. Producenci mogą zmieniać wielkość opakowania, gramaturę lub zakres usługi – o ile informują o tym w jasny sposób. Nie mogą wprowadzać Cię w błąd – taki komunikat wysyła do konsumentów UOKiK zarazem dając ostrzeżenie producentom, którzy stosują downsizing.

Opakowanie wygląda tak samo, ale jego pojemność jest mniejsza. To downsizing – zabieg, który nagminnie zaczęli stosować producenci. To sposób, by nie straszyć konsumentów podwyżkami, ale zarazem ryzyko oskarżenia, o wprowadzanie kupujących w błąd.

Pomniejszone gramatury, pojemności produktów początkowo budziły oburzenie. Konsumenci, którzy odkrywali takie przypadki nagłaśniali je – w mediach było głośno np. o popularnych napojach, które dyskonty sprzedawały w mniejszych pojemnościach. Pozornie wydawało się, że to okazja, faktycznie – nie były wcale tańsze niż gdzie indziej, klient kupował mniejsze opakowanie a przy tym przyzwyczajony do standardowej pojemności wcale tego nie zauważał.

Dziś takie rozwiązania są stosowane powszechnie, nie tylko w  branży spożywczej, ale także w kategoriach artykułów pielęgnacyjnych i higienicznych, papierowych, do sprzątania i prania itd.  I na całym rynku, we wszystkich kanałach sprzedaży. W ten sposób producenci i sprzedawcy kamuflują podwyżki cen produktów. Teoretycznie papier toaletowy, płyn do prania, ręcznik papierowy jest w standardowej cenie, w rzeczywistości jest mniej produktu w butelce, która wygląda tak samo, albo mniej listków papieru nawinięte na rolkę. Problem w tym, że konsumenci często nie mają pojęcia za co płacą. Mąka lub cukier zawsze były sprzedawane w kilogramowych opakowaniach. Dziś to już nie jest takie pewne. Każdy produkt przed włożeniem do koszyka trzeba dokładnie przestudiować, żeby poznać jego prawdziwą cenę i pojemność.

UOKiK zaczął przyglądać się temu procederowi. W pierwszym kroku urząd czuwający nad prawami konsumentów wystartował z kampanią na Twitterze i Instagramie. W krótkiej i przejrzystej komunikacji przestrzega, że opakowania produktów wyglądają tak samo ale ich zawartość jest mniejsza, wskazuje, aby kupujący dokładnie czytali opisy na opakowaniach i porównywali ceny za kilogram lub litr nie dając się nabrać na fałszywe promocje. UOKiK przypomina, że downsizing dotyczy także usług (np. kosmetycznych i fryzjerskich), a korzystający z nich powinni być czujni i sprawdzać, co dostają w cenie.

Równocześnie, przez przekaz do konsumentów UOKiK pokazuje już żółtą kartkę producentom ostrzegając, że przez swoje działania nie mogą wprowadzać kupujących w błąd.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
01.09.2025 14:38
Francja wycofuje polski płyn do naczyń Le Coq z rynku
Płyn do naczyń został zakwestionowany ze względu na skład.RAPEX Safety Gate

Francuskie władze poinformowały o wycofaniu z rynku płynu do mycia naczyń marki Le Coq, produkowanego w Polsce. Powodem decyzji jest wykrycie nadmiernego stężenia konserwantów methylchloroisothiazolinone i methylisothiazolinone (MCI/MI). W badanej partii ich łączna zawartość wynosiła 0,00078 proc., co uznano za poziom stwarzający ryzyko poważnych uszkodzeń skóry i oczu, a także reakcji alergicznych.

Alert bezpieczeństwa został opublikowany w unijnym systemie Safety Gate pod numerem OR/00137/25. Dotyczy on konkretnej partii płynu do naczyń o pojemności 1 litra, oznaczonej numerem 11/27/w i sprzedawanej w plastikowych butelkach. Produkt nosił nazwę handlową „Liquide vaiselle – Citron” i miał kod kreskowy 5902114233389.

Jak wynika z dokumentu, wyrób nie spełnia wymagań unijnego rozporządzenia dotyczącego kosmetyków. Choć formalnie sklasyfikowany jest jako produkt chemiczny dla konsumentów, obowiązujące przepisy w zakresie dozwolonych substancji konserwujących są analogiczne do regulacji w branży kosmetycznej. W związku z tym francuski organ nadzoru nakazał natychmiastowe wycofanie produktu z rynku.

image
RAPEX Safety Gate

Środek zapobiegawczy wprowadzono 12 sierpnia 2025 r. Dystrybucja została całkowicie wstrzymana, a konsumenci poinformowani o ryzyku. Sprawa podkreśla znaczenie kontroli jakości i zgodności produktów chemicznych z regulacjami unijnymi – nawet niewielkie przekroczenie dopuszczalnych stężeń substancji konserwujących może skutkować zakazem sprzedaży na terenie całej Unii Europejskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
29.08.2025 12:29
Kimberly-Clark zapłaci 40 milionów dolarów kary za sprzedaż wadliwych towarów
Producent tamponów Kotex, pieluszek Huggies i chusteczek Kleenex zapłaci karę finansową.Kimberly-Clark

Amerykańska spółka Kimberly-Clark Corporation zgodziła się zapłacić do 40,4 milionów dolarów w ramach ugody dotyczącej zarzutów karnych związanych ze sprzedażą wadliwych fartuchów chirurgicznych MicroCool. Departament Sprawiedliwości USA oskarżył firmę o wprowadzanie do obrotu produktów niezgodnych z wymogami Agencji Żywności i Leków (FDA), przy jednoczesnym zatajeniu wyników testów. Oskarżenie dotyczy jednego czynu polegającego na świadomym wprowadzeniu do handlu między stanami USA fartuchów chirurgicznych, które nie spełniały wymogów bezpieczeństwa i były oznaczone w sposób wprowadzający w błąd.

Kimberly-Clark to globalny koncern obecny w ponad 175 krajach, którego portfolio obejmuje jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek produktów higienicznych i osobistych na świecie. Do firmy należą m.in. Huggies (pieluchy i produkty dla dzieci), Kleenex (chusteczki higieniczne), Kotex (produkty higieny intymnej), Scott (papier toaletowy i ręczniki papierowe), Cottonelle (produkty papierowe premium), Depend (produkty dla dorosłych zmagających się z nietrzymaniem moczu) oraz Poise (środki higieniczne dla kobiet). Marki te generują miliardy dolarów przychodów rocznie i stanowią trzon działalności Kimberly-Clark na rynkach konsumenckich i medycznych.

Ugoda przewiduje, że Kimberly-Clark zapłaci 24,5 milionów dolarów kary finansowej, 3,9 milionów dolarów konfiskaty zysków oraz do 12 milionów dolarów na rzecz poszkodowanych, co daje łączną kwotę 40,4 milionów dolarów. Sprawa dotyczy lat 2013–2014, kiedy to firma wprowadziła na rynek miliony fartuchów MicroCool, deklarując najwyższy poziom ochrony – AAMI Level 4 – mimo że produkty nie przeszły wymaganych testów odporności na przenikanie płynów i patogenów. Wartość sprzedanych wadliwych fartuchów wyniosła ok. 49 milionów dolarów.

Zgodnie z dokumentami sądowymi, pracownik Kimberly-Clark przygotował próbki testowe w sposób nieuczciwy, aby uniknąć konieczności złożenia nowej notyfikacji przedrynkowej (formularz 510(k)) do FDA. Firma przyznała, że w ten sposób naruszono przepisy Federal Food, Drug, and Cosmetic Act (FDCA). W ramach ugody odroczonego postępowania firma zobowiązała się do dalszej współpracy z Departamentem Sprawiedliwości, wzmocnienia programu zgodności oraz regularnego raportowania działań naprawczych.

Na decyzję o ugodzie wpłynął fakt, że Kimberly-Clark w listopadzie 2014 r. wydzieliła dział opieki zdrowotnej do spółki Halyard Health (obecnie Avanos Medical). Organy śledcze uwzględniły również, że nie znaleziono dowodów na to, iż pacjenci ponieśli fizyczne szkody w wyniku użycia wadliwych fartuchów. Dochodzenie w tej sprawie prowadziło Biuro Śledcze ds. Przestępstw Kryminalnych FDA.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. wrzesień 2025 05:40