StoryEditor
Salony beauty
31.05.2021 00:00

Michał Łenczyński z Beauty Razem o umorzeniu subwencji PFR 1.0: To ważna niespełniona obietnica

– Szanse na dopisanie branży beauty do umorzenia subwencji z Tarczy Finansowej 1.0 są minimalne, a rząd definitywnie zamknął temat Tarcz i wsparcia – Michał Łenczynski, szef stowarzyszenia Beauty Razem, komentuje dla wiadomoscikosmetyczne.pl fakt, że salony kosmetyczne nie znalazły się na liście branż, które nie będą musiały zwracać pożyczki. Jak twierdzą przedstawiciele Beauty Razem, którzy reprezentowali branżę na spotkaniu z MRPiT, obietnica umorzenia PFR miała paść z ust wiceminister rozwoju Olgi Semeniuk. Łenczyński zarazem przyznaje, że do branży beauty wpłynął strumień rekompensat w wysokości 1 mld zł.

W związku z tym, że salony i sklepy kosmetyczne nie znalazły się na liście branż, które skorzystają z umorzenia subwencji przyznanych firmom przez rząd w ramach Tarczy Finansowej 1.0 interpelację poselską do ministra rozwoju, pracy i technologii wystosowała posłanka Joanna Jaśkowiak.

Pisaliśmy o tym: tutaj

Dziękujemy pani posłance za interpelację i tak dużą pomoc branży beauty – komentuje Michał Łenczyński, lider stowarzyszenia Beauty Razem, na którego prośbę posłanka wystosowała interpelację. Jak mówi, biuro posłanki skontaktowało się z nim bezpośrednio po tym jak podał informację o niespełnionej obietnicy za pośrednictwem Polsatu.

W trakcie dzisiejszej rozmowy z wicedyrektorem departamentu MRPiT, który w kwietniu miał przekazać PFR rekomendacje ministerstwa dotyczące umorzeń uprzejmie poinformowałem, że treść obietnicy pani minister Olgi Semeniuk z protokołu Beauty Razem zostanie opublikowana w mediach. Przyjęto to ze zrozumieniem. W dzisiejszej ocenie, szanse na dopisanie branży do umorzenia PFR są minimalne, a rząd definitywnie zamknął temat Tarcz i wsparcia – tłumaczy szef Beauty Razem.

Jak zaznacza Łenczyński, w wielu punktach branża jednak wygrała.

Zliberalizowano spadki do 41 okresów zamiast dwóch (styczeń, luty) co zaproponowano na spotkaniu. Zadbaliśmy o nasze PKD i zaakceptowano dwa (96.02.Z, 47.75.Z), a po naszej kolejnej interwencji dodano trzecie (96.09.Z). Rozszerzono wsparcie dla młodszych działalności, w części nawet tych otwartych po lockdownie, pomimo twardego "nie" w trakcie negocjacji. Rozszerzono dla najczęściej stosowanych wspólnie PKD (96.04, 85.59) wsparcie pięciokrotnie. To znacznie więcej niż się spodziewaliśmy – przyznaje.

Jednak solą w oku jest dla niego niespełniona obietnica umorzenia subwencji.

– Branża nie kwalifikuje się na chwilę obecną do pełnego umorzenia PFR i może starać się o umorzenie 75 proc. a nie 100 proc. Natomiast my dobrze spożytkowaliśmy ten czas. Przez kwiecień i maj wytłumaczyliśmy jak wypełnić wnioski, przygotowaliśmy transmisje live, szablony, powiadomienia, instrukcje, monitorowaliśmy dynamikę napływu środków na konta i udzieliliśmy wspólnie w Beauty Razem ponad 100 tys. porad wymienia Łenczyński

– Wskutek jednego, najważniejszego dnia negocjacji, półtorej godziny po ogłoszeniu lockdownu oraz późniejszych kontaktów z rządem i wspólnych akcji medialnych o ekwiwalencie kilkunastu mln zł, do branży beauty wpłynął strumień rekompensat w wysokości 1 mld zł. Środki sukcesywnie pojawiają się na kontach. Ponad 95 proc. firm już teraz odczuwa to w postaci przelewów od 5 tys. zł wzwyż  dodaje Michał Łenczyński.

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
22.04.2025 11:24
Zenoti: Klienci powracający to 42 proc. bazy, ale generują aż 80 proc. całkowitych przychodów salonów kosmetycznych
freepik

Według najnowszego raportu Beauty and Wellness Benchmark Report 2025 firmy Zenoti, klienci powracający generują aż 80 proc. całkowitych przychodów salonów urody i spa, mimo że stanowią jedynie 42 proc. ogólnej bazy klientów. Dla porównania, klienci jednorazowi, którzy dominują w strukturze klienteli z udziałem 58 proc., odpowiadają tylko za 20 proc. przychodów. Dane te podkreślają znaczenie budowania lojalności w branży beauty i wellness jako kluczowego elementu strategii wzrostu.

Raport, oparty na analizie danych z salonów, spa i klinik estetycznych na całym świecie, wskazuje również na ogólną pozytywną tendencję w branży – przychody wzrosły w 2024 roku o 2 proc. To jednak wynik niższy niż 5 proc. wzrost zanotowany w roku 2023. Wśród analizowanych modeli biznesowych najlepiej wypadły te oparte na członkostwach – spa oferujące pakiety członkowskie osiągnęły 5 proc. wzrost przychodów, podczas gdy tradycyjne salony, salony paznokci i spa bez członkostw zatrzymały się na poziomie 2 proc. Kliniki medycyny estetycznej i salony depilacji odnotowały zaledwie 1 proc. wzrostu, a barber shopy wręcz spadek przychodów o 1 proc.

Technologia odgrywa coraz większą rolę w poprawie efektywności operacyjnej. Rezerwacje online stały się standardem – 97 proc. klientów klinik estetycznych oraz 80 proc. gości salonów i spa preferuje umawianie wizyt przez urządzenia mobilne. Przedsiębiorstwa z wysokim udziałem rezerwacji cyfrowych odnotowują również lepsze wykorzystanie zasobów kadrowych. Kolejnym zauważalnym trendem jest wzrost sprzedaży kart podarunkowych – w skali całej branży o 20 proc., przy czym salony zanotowały aż 93 proc. wzrost sprzedaży, a kliniki medycyny estetycznej – 23 proc. Co istotne, 24 proc. tych kart wykorzystywanych jest przez nowych klientów, co czyni ten model skutecznym narzędziem pozyskiwania gości.

Pomimo pozytywnych trendów, raport wskazuje też na wyzwania – liczba nowych wizyt spadła w 2024 roku o 9 proc. Dodatkowym problemem są anulacje i niepojawianie się klientów na umówionych wizytach. Średni wskaźnik odwołań w salonach wynosi 8 proc., a nieobecności 3 proc., co oznacza, że łącznie 11 proc. wszystkich wizyt nie dochodzi do skutku. W klinikach medycyny estetycznej sytuacja jest jeszcze trudniejsza – 16 proc. anulowań i 5 proc. niepojawień. Podobnie wypadają salony paznokci (16 proc./1 proc.) oraz spa (11 proc./1 proc.). W odpowiedzi na te problemy zaleca się wdrożenie programów lojalnościowych, automatycznych przypomnień oraz działań marketingowych opartych na danych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
18.04.2025 15:37
Kandydat na prezydenta flirtuje z branżą beauty? Artur Bartoszewicz proponuje bon „Piękna Matka Plus”
Artur Bartoszewicz

Artur Bartoszewicz, kandydat na prezydenta RP, zaprezentował nową propozycję skierowaną do kobiet wychowujących dzieci. Bon „Piękna Matka Plus” miałby wynosić 700 złotych miesięcznie i być przeznaczony na usługi z zakresu beauty, medycyny, stomatologii oraz spa. Jak podkreślił Bartoszewicz w programie „Graffiti” na antenie Polsat News, celem tego świadczenia jest nie tylko poprawa sytuacji kobiet, ale także pobudzenie konsumpcji i rozwój konkretnych sektorów gospodarki.

Kandydat wskazuje, że wsparcie dla matek w formie bonu może stać się impulsem do szerszych zmian gospodarczych. – Chcę doprowadzić do sytuacji, w której w ciągu następnych 15 lat polska gospodarka podwoi swoje PKB, wartość inwestycji, konsumpcji, podwoi wielkość budżetu. Będziemy siłą, imperium – zadeklarował Bartoszewicz. Jego zdaniem, inwestycje w zdrowie i dobrostan kobiet będą miały przełożenie na wzrost wydatków i rozwój krajowej gospodarki.

Ważnym aspektem nowej propozycji jest także kwestia społeczna. Bartoszewicz stwierdził, że jednym z celów bonu jest „przebudowa wizerunku matki, który został zdegradowany”. Według niego, obecna polityka nie uwzględnia wystarczająco roli kobiet i matek w społeczeństwie, a jego program ma to zmienić. „Pokazuję, gdzie są bariery i wskazuję rozwiązania” – dodał.

Bon „Piękna Matka Plus” jest częścią szerszego programu kandydata o nazwie „Królik Plus”, który ma przeciwdziałać negatywnym trendom demograficznym w Polsce. Bartoszewicz podkreśla, że jego celem jest zwiększenie dzietności poprzez wzmocnienie pozycji kobiet i poprawę ich jakości życia. Propozycja wprowadzenia bonu „Piękna Matka Plus” może być również interpretowana jako bezpośrednia próba zdobycia poparcia wśród konkretnych grup wyborców. Świadczenie kierowane do matek wyraźnie odwołuje się do kobiet w wieku rozrodczym. Jednocześnie bon, mający zasilić rynek usług beauty, medycznych i spa, może zyskać aprobatę wśród pracowników i pracownic tych branż. Dla właścicieli salonów kosmetycznych, fryzjerskich czy gabinetów odnowy biologicznej oznaczałby on stały dopływ środków publicznych i wzrost popytu na usługi, co w okresie niepewności gospodarczej może być atrakcyjną perspektywą.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 07:47