StoryEditor
Surowce
17.04.2023 00:00

Kanada zamierza zakazać testowania kosmetyków na zwierzętach

Kanada dołączy do rosnącej listy krajów, które zakazują maltretowania zwierząt w formie testowania na nich kosmetyków. / Ансплэш Степана via Unsplash
Kanadyjski rząd opublikował swój budżet na 2023 rok, w którym między innymi proponuje poprawki do ustawy o żywności i lekach, aby zakazać testowania kosmetyków na zwierzętach. Mówiąc dokładniej, ustawa zakazałaby testowania kosmetyków na zwierzętach w Kanadzie; sprzedaży kosmetyków, które opierają się na danych z testów na zwierzętach, z pewnymi wyjątkami, oraz fałszywego lub wprowadzającego w błąd etykietowania dotyczącego testowania kosmetyków na zwierzętach.

Kanada planuje dołączyć do ponad 40 innych krajów w zakazie testowania kosmetyków na zwierzętach; posunięcie to zostało nakreślone w wydaniu budżetu federalnego w ramach zmian w ustawie o żywności i lekach.

Jest to propozycja, która jest mile widziana przez wielu konsumentów i organizacje, które twierdzą, że testy na zwierzętach w przemyśle kosmetycznym powodują niepotrzebne cierpienie i śmierć. – Istnieje około 20 tys. chemikaliów, które są regularnie stosowane w kosmetykach i wszystkie zostały już przetestowane na zwierzętach, nie ma potrzeby robić tego dalej. Więc to powstrzymamy – wyjaśniła Barbara Cartwright, dyrektorka generalna Humane Canada, która jest krajową federacją SPCA i stowarzyszeń humanitarnych.

To oświadczenie i działanie jest następstwem raportu C&T ze stycznia 2023 r., że po 8 latach dyskusji Ottawa zamierza zakazać testowania kosmetyków na zwierzętach, a kanadyjski minister zdrowia Jean-Yves Duclos jest gotowy przyspieszyć zmiany w federalnej ustawie o żywności i lekach, obejmując nimi cały kraj. Opóźniona reakcja na zakaz testów na zwierzętach została skrytykowana i opisana jako mocno spóźniona. Odpowiadając na proponowane środki, The Body Shop, jeden z pierwszych liderów branży sprzeciwiających się testowaniu kosmetyków na zwierzętach, pochwalił rząd. Według firmy, aby osiągnąć ten punkt, przez kilka lat współpracowała z rządem Kanady i innymi organizacjami pozarządowymi.

The Body Shop wyraża uznanie dla Ministra Duclos i Health Canada za ich pracę nad wprowadzeniem tej ustawy – powiedziała Hilary Lloyd, wiceprezeska ds. marketingu i odpowiedzialności korporacyjnej w The Body Shop North America. Jako lider w dziedzinie kosmetyki wolnej od okrucieństwa, świętujemy ten kamień milowy i zastanawiamy się nad pełną pasji i ciężkiej pracy naszego partnera kampanii, Cruelty Free International, naszych zespołów detalicznych i oczywiście naszych klientów-aktywistów, którzy złożyli ponad 625 tys. podpisów w Parlamencie w 2018 roku z prośbą o zakończenie testów kosmetyków na zwierzętach. (...) Ten ogromny wysiłek jest przykładem tego, jak biznes może i powinien kształtować pozytywne zmiany w społeczeństwie.


We wspólnym oświadczeniu Cruelty Free International, The Body Shop, Animal Alliance Canada, Humane Society International, Lush Cosmetics and Cosmetics Alliance Canada odpowiedziały: – Dzisiaj pochwalamy rząd Kanady za potwierdzenie jego zobowiązania do zakazania testowania kosmetyków na zwierzętach i handlu nimi w budżecie federalnym na 2023 r. ... Teraz z niecierpliwością czekamy na wprowadzenie ustawy o wykonaniu budżetu, która, mamy nadzieję, spełni nasze trwające od dziesięcioleci wezwanie.

Coraz więcej krajów wprowadza zakazy testowania kosmetyków na zwierzętach. W Unii Europejskiej takie praktyki są już zakazane, podobnie jak w Indiach, Izraelu i Norwegii. W tym roku zacznie obowiązywać zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach w Australii, a w 2025 roku w Brazylii i w Kalifornii. Wprowadzenie takich zakazów to efekt rosnącej świadomości społeczeństwa na temat dobrostanu zwierząt i postępującej urbanizacji.

Czytaj także: Kanadyjski przemysł kosmetyczny to obecnie najszybciej rozwijająca się branża [DANE]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
15.02.2024 16:19
COSLaw wprowadza nowy przewodnik po restrykcjach związanych z mikroplastikami
Do mikroplastików zalicza się między innymi brokat i poliestrowe granulki peelingujące.Gabriela P., CC BY 4.0, via Wikimedia Commons
COSLaw, organizacja branżowa działająca jako platforma informacyjna dla przemysłu kosmetycznego, opublikowała na swojej stronie nowy dokument wprowadzający do ograniczeń związanych z produkcją i handlem kosmetykami zawierającymi mikroplastiki.

Dokument "CE/EFfCI Guidance on the EU Microplastics Restriction" autorstwa Cosmetics Europe i The European Federation for Cosmetic Ingredients to wyczerpujący zbiór porad, wskazówek i odpowiedzi na popularne pytania związane z nowymi regulacjami unijnymi w zakresie mikroplastików. Plik dostępny jest w ramach sekcji przydatnych dokumentów na stronie COSLaw.

27 września 2023 roku Komisja Europejska opublikowała Rozporządzenie (UE) 2023/2055, które reguluje stosowanie mikrocząstek polimerów syntetycznych, czyli mikroplastików, dodawanych celowo do produktów przemysłowych, w tym kosmetyków. Nowe przepisy wchodzą w życie 17 października 2023 roku.

Zmiany dotyczące mikroplastików obejmują różnorodne składniki, takie jak zagęstniki, emulgatory, stabilizatory i substancje poprawiające właściwości aplikacyjne kosmetyków. Firmy kosmetyczne będą zobowiązane do nowych działań, w tym oznakowania IFUD i stosowania odpowiednich surowców. Niektóre produkty mogą wymagać reformulacji ze względu na nowe przepisy, choć dla niektórych surowców wciąż brakuje zamienników.

image

Przykładowy schemat z dokumentu.

Cosmetics Europe/The European Federation for Cosmetic Ingredients

Ograniczenia w stosowaniu mikroplastików w produktach kosmetycznych będą wprowadzane stopniowo, z uwzględnieniem okresów przejściowych dla poszczególnych kategorii. Produkty zawierające mikroplastiki będą mogły być sprzedawane do określonych dat w zależności od rodzaju produktu, np. do 16 października 2027 roku dla produktów spłukiwanych, do 16 października 2029 roku dla produktów niespłukiwanych, a do 16 października 2035 roku dla produktów do makijażu, ust i paznokci. W przyszłości wprowadzane będą kolejne wymagania dotyczące etykietowania, informowania i raportowania.

Czytaj także: Nie wszystko brokat co się świeci. Krajobraz branży po zakazie używania mikroplastików

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
01.02.2024 16:11
Olej palmowy w kosmetykach? Tak, o ile certyfikowany
Na zły PR oleju palmowego wpływa jego niezrównoważona produkcja. Jednak coraz wiecej plantatorów rozumie jaki to problem dla środowiska i przestawia się na uprawy z certyfikatem RSPOShutterstock
Olej palmowy nie cieszy się dobrą sławą wśród konsumentów. Jest jednak szeroko wykorzystywany, tak w branży spożywczej, jak i kosmetycznej, która jest bardzo świadoma w kontekście korzyści środowiskowych wynikających ze stosowania tego składnika pochodzącego z certyfikowanych upraw. Firmy jednak nie chwalą się tym, bo nie chce zwracać uwagi na to, że w ogóle korzystają z oleju palmowego. Tę sytuację pragnie zmienić WWF i Polska Koalicja ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego, którym zależy na na popularyzacji wiedzy na temat różnic między olejem palmowym certyfikowanym a niecertyfikowanym oraz na osiągnięcie w Polsce do 2030 roku poziomu 100 proc. zrównoważonego certyfikowanego oleju palmowego.

W przeddzień Międzynarodowego Dnia bez Oleju Palmowego, WWF oraz Polska Koalicja ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego zorganizowały spotkanie pod hasłem „Olej fake newsy! – bierzemy certyfikowany olej palmowy na warsztat”. Organizacjom zależy bowiem na popularyzacji wiedzy na temat różnic między olejem palmowym certyfikowanym a niecertyfikowanym.

Magdalena Rusiłowicz, specjalistka ds. parnerstw staregicznych WWF przedstawiła badania przeprowadzone przez Polską Koalicję ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego.

Wynika z nich, że aż 64 proc. Polaków nigdy się nie spotkało z określeniem certyfikowany olej palmowy. Tymczasem jest on powszechnie wykorzystywany w wielu branżach, w tym w kosmetycznej. Jednak producenci się tym nie chwalą – wolą bowiem unikać jakichkolwiek odniesień do składnika, który nie cieszy się najlepszymi opiniami wśród konsumentów.

Co robi olej palmowy w kosmetykach?

Tymczasem sam w sobie olej palmowy nie jest zły. Za stosowaniem tego składnika chociażby w kosmetykach przemawia jego pozytywne oddziaływanie na skórę i włosy. W wersji nieratyfikowanej opóźnia starzenie się skóry, przyspiesza jej regenerację, nawilża i odżywia, reguluje wydzielanie sebum, działa antybakteryjnie, wygładza i regeneruje. Stosowany jest w kosmetykach makijażowych i pielęgnacyjnych, mydłach i szamponach. Producenci cenią go ze względu na odporność na wysoką temperaturę, wysoką stabilność i naturalny zapach.

Przewagą oleju palmowego nad innymi surowcami olejowymi są też najniższe koszty produkcji. Palma olejowa owocuje bowiem dwa razy w miesiącu przez cały rok. Dzięki temu przez dwanaście miesięcy z hektara można uzyskać 4,2 tony oleju. To czterokrotnie więcej niż w przypadku innych upraw roślin oleistych.

Za co konsumenci nie lubią oleju palmowego?

Produkcja oleju palmowego jest więc zajęciem intratnym. Jednak pozyskiwanie coraz większych terenów pod plantacje prowadzi do kurczenia się cennych lasów deszczowych, co zagraża wielu gatunkom zwierząt, takich jak oragunatany, słonie i tygrysy sumatrzańskie czy pantery mgliste. Wypalanie lasów i torfowisk generuje też emisje dwutlenku węgla, a substancje chemiczne stosowane na plantacjach zanieczyszczają glebę i wodę. Mieszkańcy z terenów gdzie uprawia się palmy na olej, np. w Indonezji i Malezji, tracą dostęp do wody pitnej i zdrowych ryb. Mają też coraz większy problem z pozyskiwaniem nieskażonego pożywienia.

Czy z uwagi na środowiskowe szkody, które powstają przy produkcji oleju palmowego nie lepiej więc zrezygnować z tego składnika i zastąpić go innym?

Bojkot oleju palmowego nie jest rozwiązaniem problemu, ponieważ pod uprawę innych roślin oleistych trzeba by przezbaczyć nawet cztery razy więcej terenów – tłumaczy Magdalena Rusiłowicz. 

Certyfikowany olej palmowy to zupełnie co innego

Te negatywne skutki ogranicza certyfikowanie upraw. Dzięki temu produkcja odbywa się w sposób zrównoważony – plantacje nie mogą być zakładane na terenie lasów pierwotnych lub terenów o wysokiej bioróżnorodności. Zakazane jest wypalanie na jakimkolwiek etapie funkcjonowania plantacji (również przed jej założeniem) oraz stosowanie oprysków lotniczych oraz środków ochrony roślin na zasadzie profilaktyki. Sama produkcja musi też odbywać się z przestrzeganiem praw pracowników.  

Przemysł kosmetyczny lubi certyfikowany olej palmowy

Według danych WWF z 2021 r., olej palmowy z certyfikatem RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) ma w Polsce 56-proc. udział w całym rynku tego surowca. Najchętniej z certyfikowanego oleju palmowego korzysta branża kosmetyczna – jej udziały wynoszą tu 64 proc. (a branży spożywczej 62 proc.). W sumie kosmetyki i chemia odpowiadają za 20 proc. całkowitego popytu na olej palmowy w Polsce. 60 proc. wykorzystywana jest przez przemysł spożywczy, a pozostałe 20 proc. w produkcji pasz i biopaliw.

Przypomnijmy, że od przyszłego roku (styczeń 2025), zgodnie z dyrektywą EUDR, w życie wchodzi zakaz sprzedawania surowców, które przyczyniają się do wylesiania.  

Czytaj też: 

Unia Europejska zakaże dystrybucji, produkcji i importu towarów związanych z wylesianiem

Beiersdorf przedłuża współpracę z WWF i Evonik na rzecz zrównoważonej produkcji oleju palmowego (wiadomoscikosmetyczne.pl)

Polska Koalicja ds. Zrównoważonego Oleju Palmowego jest organizacją złożoną z przedstawicieli firm, organizacji branżowych i pozarządowych oraz jednostek certyfikujących. Powstała w 2019 roku z inicjatywy Fundacji WWF Polska. Jej członkami są obecnie BASF, Mondelez, Ferrero, Lotte Wedel, a także Jeronimo Martins, Biedronka, Żabka, Kaufland i Carrefour. Celem strategicznym PKZOP jest osiągnięcie w Polsce poziomu 100 proc. zrównoważonego certyfikowanego oleju palmowego do 2030 roku. 

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. luty 2024 08:59