StoryEditor
Surowce
14.08.2024 12:46

Pożar w zakładzie BASF w Ludwigshafen powoduje zakłócenia w dostawach kluczowych składników

Wiele składników produkowanych przez BASF może stać się teraz trudnodostępne / BASF

W wyniku pożaru w zakładzie BASF w Ludwigshafen, do którego doszło 29 lipca 2024 roku, firma ogłosiła force majeure (działanie siły wyższej) na dostawy wybranych witamin, karotenoidów oraz niektórych składników aromatów. Incydent ten wpłynął na globalne łańcuchy dostaw, zmuszając firmę do podjęcia natychmiastowych działań naprawczych.

W następstwie pożaru, który wybuchł w zakładzie BASF SE w Ludwigshafen, firma ogłosiła force majeure (działanie siły wyższej) na dostawy kilku kluczowych produktów. Dotknięte zostały przede wszystkim możliwości zapewnienia transportu witaminy A i E, karotenoidy oraz składniki aromatyczne, takie jak Ionony, Pyranol, DL-Mentol, Rose Oxide, Etylinalol, Nerolidol i Izofytol R. Pożar spowodował poważne uszkodzenia w zakładzie, co skutkowało całkowitym wstrzymaniem produkcji tych kluczowych składników.

Co to jest force majeure?

Force majeure, czyli siła wyższa, to klauzula w umowach handlowych, która zwalnia strony z odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń, które są poza kontrolą stron. Przykładami takich zdarzeń mogą być klęski żywiołowe, wojny, strajki, awarie techniczne czy, jak w przypadku BASF, pożar w zakładzie produkcyjnym. Ogłoszenie siły wyższej oznacza, że firma nie jest w stanie spełnić swoich zobowiązań umownych z powodu zaistniałych okoliczności i może tymczasowo wstrzymać lub ograniczyć dostawy produktów bez ponoszenia odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje dla klientów.

Jeżeli umowa przewiduje możliwość opóźnienia wynikającego z działania siły wyższej, przedsiębiorstwo jest zwolnione z obowiązku wypłaty odszkodowania przewożonej osobie. Siła wyższa ma szczególne znaczenie w prawie cywilnym, gdyż jej wystąpienie może uwolnić osobę od odpowiedzialności za określone zdarzenie prawne. W relacjach między przedsiębiorstwami siła wyższa zazwyczaj wyklucza odpowiedzialność za powstałą szkodę, nie prowadząc do zerwania kontraktu lub rozwiązania umowy, chyba że zawarto inne postanowienia.

Pożar w BASF i konsekwencje

Choć pożar doprowadził do lekkich obrażeń kilku pracowników, wszyscy zostali już wypisani ze szpitala medycznego BASF. Pomimo relatywnie niewielkich obrażeń, incydent spowodował znaczne zakłócenia w łańcuchu dostaw. BASF jest w stałym kontakcie ze swoimi klientami, starając się minimalizować negatywne skutki wynikające z przerw w produkcji. Firma podjęła również kroki w celu jak najszybszego wznowienia produkcji.

Skala zniszczeń w zakładzie jest znacząca, co oznacza, że przywrócenie pełnej funkcjonalności może potrwać dłużej niż pierwotnie zakładano. Proces czyszczenia, inspekcji i naprawy został już rozpoczęty, jednakże wciąż nie jest jasne, kiedy produkcja i dostawy dotkniętych składników zostaną wznowione. Sytuacja ta jest szczególnie trudna, biorąc pod uwagę globalny zasięg działalności BASF i znaczenie, jakie mają produkowane w Ludwigshafen składniki dla wielu branż.

Pożar w zakładzie BASF w Ludwigshafen uwypukla wrażliwość globalnych łańcuchów dostaw na nieprzewidziane zdarzenia. Firma, będąca jednym z największych dostawców chemikaliów na świecie, zmuszona jest do dynamicznego zarządzania sytuacją kryzysową, aby ograniczyć wpływ na klientów i rynek. Jednocześnie, priorytetem pozostaje bezpieczeństwo pracowników oraz szybkie przywrócenie pełnej funkcjonalności zakładu.

Czytaj także: BASF inwestuje w produkcję emolientów w Düsseldorfie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
02.09.2024 16:24
BASF dzieli się wiedzą z zakresu zrównoważonego rozwoju
Shutterstock

BASF organizuje Dni Zrównoważonego Rozwoju. Klienci, partnerzy firmy i inni uczestnicy rynku mogą wziąć udział w bezpłatnych wykładach online i zainspirować się, jak sami mogą rozpocząć lub prowadzić zieloną rewolucję w swoich firmach.

BASF organizuje Care 360 Sustainability Days. To druga edycja wirtualnego wydarzenia, podczas którego firma dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami w zakresie zrównoważonego rozwoju a także, stara się inspirować rynek do podejmowania ambitnych działań 

 W tym roku do sektora Personal Care skierowane są 3 sesje:

  1. 17 września godz: 11:00 – BASF’s Road to Net Zero: Pur Transormation to a Carbon-Neutral Tomorrow
  2. 17 września godz: 14:00 – The Need to Act Now: Shifting from Fossil to Renewable Feedstocks
  3. 18 września, godz: 11:00 – Concepts along the Value Chain: Co2 Emission Reduction in Personal Care

W BASF zdajemy sobie sprawę z kluczowej roli, jaką odgrywamy w ochronie planety i zachowaniu jej zasobów. Ale wiemy też, że sami nie sprostamy tym wyzwaniom (...). Dlatego zapraszamy na Dni Zrównoważonego Rozwoju Care 360°. W pięciu sesjach zajmiemy się aktualnymi tematami, takimi jak droga BASF do zerowej emisji netto oraz pilna potrzeba przejścia z paliw kopalnych na odnawialne źródła węgla. Dzięki dedykowanym sesjom dla osób zajmujących się higieną osobistą, chemią gospodarczą i I&I oraz chemią przemysłową, będziesz miał okazję zapoznać się z możliwościami rozwoju w branży i zidentyfikować punkty gdzie możesz zacząć działać już dziś – tak firma zaprasza do udziału w konferencji.

W dyskusjach panelowych wraz z ekspertami z BASF wezmą udział naukowcy, liderzy opinii i eksperci branżowi.

Wydarzenie jest bezpłatne. Rejestracja odbywa się: tutaj  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
28.08.2024 16:15
Małgorzata Włodarczyk, Misja Brand: Ekologiczny kosmetyk to definicja bez pokrycia
Małgorzata Włodarczyk, Misja Brand, marketerka w branży kosmetycznej od prawie 20 lat, szkoleniowiec, doradca dla branży kosmetycznej w obszarze marketingu, dyplomowany coach i mentorfot. materiały ekspertki

Zjawisko greenwashingu jest definicją bez pokrycia, tak samo jak produkt kosmetyczny eko. Firmy konkurujące na rynku są na tyle uczciwe w obszarach eko, na ile system produkcji opakowań i surowców na to pozwala. Dopóki nie będzie definicji i wymagań ekologicznych odgórnych, wszelkie inicjatywy będą tylko zabiegami marketingowymi – mówi Małgorzata Włodarczyk, marketerka w branży kosmetycznej od prawie 20 lat.

Wprowadzałaś na rynek wiele produktów. Również pozycjonowanych jako naturalne i ekologiczne. Czy Twoim zdaniem to, że kosmetyk jest naturalny jest dziś przewagą rynkową, czy stało się normą? Czy deklaracja, że kosmetyk jest naturalny wystarczy, żeby zdobyć rynek?

Obserwując rynek polski mam wrażenie, że naturalność kosmetyków staje się powoli standardem i konsumenci nie zawracają już tak bardzo uwagi na tę cechę.

Jako branża przestaliśmy też identyfikować kosmetyki naturalne z kolorami nawiązującymi do kolorów ziemi. Dziś naturalne kosmetyki potrafią być bardzo kolorowe i ociekać efektem złota.

Warto jednak zwrócić uwagę, że pojawił się trend na kosmetyki dające widoczny efekt i tego trendu nie da się w stu procentach zaspokoić naturalnymi formułami, szczególnie w przypadku produktów na ekonomicznej półce. Są też kategorie, np. stylizacja włosów, gdzie jest bardzo trudno uzyskać produkt dający widoczny efekt przy zawartości 95 proc. składników naturalnych. Mam więc wrażenie, że ta naturalność zaczęła się trochę rozmywać.

Zauważam też, że naturalność nadal nie jest wiodącym argumentem w sprzedaży kosmetyków do makijażu.

Mamy wiele dostępnych badań, które mówią o tym, że to kosmetyki naturalne będę motorem napędowym rynku oraz takich, w których konsumenci deklarują, że chętniej kupują kosmetyki naturalne i są w stanie za nie płacić więcej. Czy za tym idzie działanie, czy to tylko deklaracje bez pokrycia?  

Trzeba byłoby zbadać czy konsumenci rozumieją co to znaczy kosmetyk naturalny. Jeśli nie wiedzą, to jedynym sposobem sprawdzenia byłoby skorelowanie deklaracji konsumenckich z wynikami sprzedaży.

Czy ktoś pokusił się o zbadanie, jaki procent z całego rynku to kosmetyki naturalne? Nie wiem, ale na pewno nie byłoby to łatwe do zrealizowania, ponieważ nie ma oficjalnie ustalonej granicy procentowej zawartości składników pochodzenia naturalnego w kosmetyku i nie na wszystkich opakowaniach widać tę zawartość.

Kiedy przyglądam się produktom na półkach najchętniej kupowanym w dyskontach i drogeriach sieciowych, to zaczynam wątpić w tę deklarację.

Czytaj także: Kosmetyk ekologiczny, naturalny, zrównoważony? Wielu konsumentów nie widzi różnicy [EKOBAROMETR]

Jak dużym problemem dla branży kosmetycznej jest zjawisko greenwashingu?

Zjawisko greenwashingu jest definicją bez pokrycia, tak samo jak produkt kosmetyczny eko. Nie ma definicji produktów eko, więc co to znaczy greenwashing i gdzie jest jego granica? W mojej ocenie lepiej się skupić na mówieniu o markach czy produktach podejmujących inicjatywy ekologiczne. Z przymrużeniem oka powiem, że prawdziwie ekologiczna jest woda czerpana ze studni za pomocą drewnianego cebrzyka.

Zapytam inaczej, jakie obszary Twoim zdaniem wymagają uporządkowania w kontekście produktów naturalnych, ekologicznych, aby konkurencja na rynku stała się uczciwa?

Zacznę od tego, że produkt naturalny i ekologiczny to nie są synonimy, a kosmetyki wegańskie nie muszą być naturalne. Na pewno konkretne zdefiniowanie naturalnego kosmetyku i kosmetyku eko byłoby ważne dla branży. Dziś mamy kosmetyki naturalne zapakowane w bogato uszlachetniane opakowania z różnych tworzyw, więc naturalny nie znaczy eko.

Firmy konkurujące na rynku są na tyle uczciwe w obszarach eko, na ile system produkcji opakowań i surowców na to pozwala. Jeśli branża kosmetyczna ma mieć realny wpływ na środowisko naturalne wówczas musi być to rozwiązane systemowo, ale nie za pomocą podwyższonych opłat za uszlachetnienia czy za liczbę wyprodukowanych opakowań.

To co może mieć realny wpływ na zmiany, to stopniowe wycofywanie niektórych rodzajów tworzyw i wspieranie inicjatyw produkcji opakowań z monomateriałów. Bardzo ważnym elementem jest też edukacja konsumentów jak segregować i co robić z opakowaniami po przeterminowanych kosmetykach. Sama mam często z problem z tym, gdzie wyrzucić pompkę z uszlachetnieniem czy butelkę po perfumach z przytwierdzonym atomizerem.

Trudnym i nie do końca ekologicznym tematem są opakowania z plastiku z recycklingu. Nie we wszystkich rodzajach opakowań można użyć 100 proc. przetworzonego materiału, a do tego tworzywa z recyklingu są droższe niż standardowe. Co ciekawe, materiał z recyklingu może być ponownie użyty nie więcej niż 5 razy. A jak sprawdzić czy dane tworzywo było już raz przetwarzane? To jest dla mnie zagadka i chętnie zgłębię ten temat – w jaki sposób będzie się przeprowadzać identyfikację?

Czytaj także: Cosmetics Europe zawiedzione zapisami w tekście rozporządzenia PPWR przyjętym przez Parlament Europejski. Polskie firmy: jest wiele pytań i niewiadomych

Dziś większość inicjatyw ekologicznych jest oddolna, a nie systemowa. Jeśli ktoś wymyśli system segregowania lub przetwarzania opakowań po kosmetykach już na etapie konsumenta, to byłoby przełomowe rozwiązanie ekologiczne. Słyszałam o eksperymentach z grzybami, które rozkładają plastik do takiego stopnia, że powstają na nich nowe ekosystemy.

Są dziedziny, w których świat mocno idzie do przodu, a w przetwarzaniu śmieci jesteśmy bardzo daleko i to nie tylko w kosmetykach.

Czy Twoim zdaniem największe sieci drogeryjne mogłyby mieć w tym swój udział i czy robią to weryfikując składy i deklaracje, czy wprost przeciwnie – to one jeszcze wprowadzają na rynku zamieszanie poprzez nie do końca zdefiniowane swoje projekty, czy ich niejasne zasady, np. oznaczanie i promowanie produktów jako ekologicznych, choć takimi nie są?

W Polsce sieci drogeryjne mają ogromny wpływ na każdy element rynku kosmetycznego, tylko to nie one powinny być odpowiedzialne za kształtowanie systemu ekologii w Polsce. To są prywatne firmy i są w nich tacy sami ludzie, jak w każdym innym biznesie. Czy takie firmy mają zespoły znające się na systemowych rozwiązaniach ekologicznych? Jakie prawo mają prywatne firmy do tego, żeby odpowiadać za system w całym sektorze?

Dlatego inicjatywy ekologiczne podejmowane przez największych graczy na rynku są takie, na jaki im system pozwala. Dopóki nie będzie definicji i wymagań ekologicznych odgórnych, wszelkie inicjatywy będą tylko zabiegami marketingowymi.

 

Małgorzata Włodarczyk Misja Brand – marketerka w branży kosmetycznej od prawie 20 lat. Specjalizuje się we wprowadzenia produktów kosmetycznych rynek. Autorka wielu konceptów kosmetycznych dystrybuowanych w Polsce i na świecie. Zajmuje się szkoleniami i doradztwem dla branży kosmetycznej w obszarze marketingu, mentoringiem marketerów kosmetycznych oraz wsparciem strategicznym marek kosmetycznych polskich i importowanych. Dyplomowany coach i mentor oraz certyfikowany coach ICC.

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. wrzesień 2024 07:59