StoryEditor
Surowce
23.08.2024 12:12

Unilever inwestuje w technologie przekształcania CO2 w surowce

Wykorzystanie dwutlenku węgla do produkcji środków czystości przestaje być wizją z przyszłości. Firma Unilever, w odpowiedzi na rosnącą presję środowiskową i zapotrzebowanie na zrównoważone produkty, inwestuje w innowacyjne technologie przekształcania CO2 w surowce do produkcji. Współpraca z liderami technologicznymi, badania prowadzone przez lata i nowe podejścia mają na celu znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych.

Świadomość ekologiczna wśród konsumentów stale rośnie, co pokazują badania, według których aż 72 proc. przedstawicieli pokolenia GenZ i 68 proc. osób z pokolenia Baby Boomers wyraża zaniepokojenie zmianami klimatycznymi. Tego rodzaju dane zmuszają firmy do podejmowania odważnych kroków w kierunku ograniczenia emisji CO2. W ciągu ostatnich 14 milionów lat nie notowano tak wysokiego stężenia tego gazu w atmosferze jak obecnie. W odpowiedzi na te wyzwania, Unilever nawiązał współpracę z brytyjskim start-upem Econic Technologies. Celem jest opracowanie technologii, która pozwoli przekształcić CO2 w surowce niezbędne do produkcji środków czyszczących, eliminując tym samym konieczność korzystania z paliw kopalnych.

Czym jest dwutlenek węgla?

image
Fotosynteza i oddychanie. Dwutlenek węgla (po prawej) wraz z wodą przez fotosyntezę tworzą tlen i związki organiczne (po lewej), które mogą być przez oddychanie komórkowe zamieniane na wodę i CO 2.
Derivative by Mikael Häggström, using originals by Laghi l, BorgQueen, Benjah-bmm27, Rkitko, Bobisbob, Jacek FH, Laghi L and Jynto, CC BY-SA 3.0, via
Dwutlenek węgla (CO2) to bezbarwny i bezwonny gaz, który jest naturalnym składnikiem atmosfery. Powstaje w wyniku procesów oddychania organizmów, spalania paliw kopalnych oraz wielu reakcji chemicznych. Choć jest niezbędny do fotosyntezy w roślinach, nadmierne stężenie CO2 w atmosferze jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do globalnego ocieplenia i zmian klimatycznych. W ostatnich dekadach poziom emisji dwutlenku węgla gwałtownie wzrósł, co stanowi poważne wyzwanie ekologiczne na całym świecie.
Firma Unilever planuje osiągnąć zerową emisję netto gazów cieplarnianych do 2039 roku, co jest ambitnym celem w branży FMCG. Wyzwanie jest ogromne, zwłaszcza że niemal 60 proc. emisji pochodzi z surowców i składników wykorzystywanych do produkcji. Stąd decyzja o wprowadzeniu nowych rozwiązań technologicznych opartych na CO2, które pozwolą nie tylko zmniejszyć ślad węglowy, ale także zwiększyć efektywność działania produktów. Testy prowadzone przez Econic Technologies sugerują, że katalityczne przekształcanie CO2 w użyteczne związki chemiczne jest możliwe przy stosunkowo niskim ciśnieniu i temperaturze, co umożliwia wdrożenie tej technologii w już istniejących fabrykach Unilevera.

Chcę wyraźnie zaznaczyć, że nie jest to tylko futurystyczna wizja naszych działań, ale realne rozwiązania. Jako Unilever planujemy wprowadzić na rynek pierwsze produkty oparte na tej technologii już w przyszłym roku – oczywiście po pomyślnym zakończeniu testów konsumenckich. Wprowadzanie tego typu innowacji następuje stopniowo – najpierw na pojedynczych rynkach, więc musimy jeszcze uzbroić się w cierpliwość nim produkty te będą dostępne w większości krajów na świecie, ale z pewnością napędzi to cały rynek do inwestowania w tego typu przełomową technologię

komentuje Maciej Lasoń, dyrektor ds. komunikacji i spraw korporacyjnych CEE Unilever. 

Czytaj także: Trian Fund Management sprzedaje udziały w Unilever o wartości 181 milionów funtów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.10.2024 11:00
Unilever i Watson: Spersonalizowana pielęgnacja skóry w godzinę na podstawie analizy mikrobiomu
Pond’s Skin Institute oraz Watsons na Filipinach opracowały pilotażowy program Microbiome Analyzer (analizer mikrobiomu), który działa na podstawie próbki pobranej z wymazu skóryfot. Shutterstock

Technologia opracowana przez Pond’s Skin Institute, platformę badawczą prestiżowej marki Unilevera, we współpracy z Watsons na Filipinach ma pozwolić na stworzenie spersonalizowanego programu pielęgnacji skóry w ciągu zaledwie 60 minut.

Mikrobiom skóry to złożony ekosystem unikalny dla każdej osoby, który odgrywa ważną rolę w utrzymaniu zdrowia skóry. Potrafi reagować na czynniki zewnętrzne takie jak warunki atmosferyczne, zanieczyszczenie powietrza, ekspozycję na promieniowanie UV, używane kosmetyki, stres, sen oraz aktywność fizyczną. Zakłócona równowaga mikrobiomu wiąże się z różnymi problemami skórnymi takimi jak suchość, wrażliwość, trądzik oraz przedwczesne starzenie się. 

Pond’s Skin Institute oraz Watsons na Filipinach opracowały pilotażowy program Microbiome Analyzer (analizer mikrobiomu), który działa na podstawie próbki pobranej z wymazu skóry. Próbka jest następnie analizowana i porównywana z szeregiem danych z ekspertyzy badawczo-rozwojowej opracowanej przez markę. W ciągu 60 minut powstaje indywidualny profil mikrobiomu, zawierający listę rekomendowanych produktów oferowanych przez Pond’s Skin Institute. 

Czytaj też: Mintel: AI przyciąga młodsze pokolenia do sektora beauty

 – Niewidoczny gołym okiem mikrobiom zawiera szczegółowe informacje o tym, jak poprawić stan skóry i pokierować spersonalizowaną rutyną pielęgnacji skóry. Wykorzystując niezrównane doświadczenie Unilever w nauce o mikrobiomie, ta technologia zmienia zasady gry, czyniąc dane dostępnymi, zrozumiałymi i użytecznymi. To ogromny przełom dla Pond’s Skin Institute – komentuje Lucia Liu, liderka platformy badawczo-rozwojowej marki. 

Według Google Trends, wyszukiwania terminu „skin barrier” (bariera skórna) wzrosły o 500 proc. między 2020 a 2024 rokiem, co jest tylko jednym z przykładów wzrostu zainteresowania rzetelną wiedzą wśród konsumentek i konsumentów. Są oni coraz bardziej zainteresowani tym, w jaki sposób różne czynniki mogą wpłynąć korzystnie na ich skórę. Analizator mikrobiomu ma być odpowiedzią na wzrastające zapotrzebowanie na pielęgnację skóry opartą na najnowszej wiedzy naukowej. 

Czytaj też: Mintel: Przyszłość branży beauty to rozwój technologii i świadome konsumentki [Beauty Trends 2025]

Naukowcy zatrudnieni przez Unilever wykorzystują nowoczesną technologię do opracowywania innowacyjnych produktów, dzięki czemu Unilever ugruntował swoją pozycję światowego lidera w dziedzinie nauki o mikrobiomie skóry. 

– Wiemy, że wysoce spersonalizowana pielęgnacja skóry, oparta na nauce, to szybko rozwijający się obszar. Dzięki Microbiome Analyzer możemy wykorzystać ogromne ilości danych, które nasi eksperci zebrali na temat fascynującej dziedziny nauki o pielęgnacji skóry, a końcowym rezultatem jest narzędzie do analizy, które pomoże konsumentkom wybrać odpowiednie produkty, aby osiągnąć rzeczywiste rezultaty – komentuje Jean-Philippe Courtois, dyrektor ds. operacji i strategii w segmencie prestiżu w centrum badawczo-rozwojowym Unilever w Port Sunlight w Wielkiej Brytanii. 

Anna Tess Gołębiowska

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Surowce
04.10.2024 14:43
Nowe uchwały Zespołu ds. Suplementów Diety w sprawie ziołowych preparatów — sprawdź nowe regulacje
Kwiat Passiflora ‘Incense‘ i Bacopa monnieri.PumpkinSky, CC BY-SA 4.0/Bob Peterson from North Palm Beach, Florida, Planet Earth!, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Zespół do spraw Suplementów Diety przy Radzie Sanitarno-Epidemiologicznej wydał nowe wytyczne dotyczące stosowania ziół Bacopa monnieri i Passiflora incarnata w suplementach diety. Zasady te zostały formalnie przyjęte 20 września 2024 r. uchwałami nr 4/2024 oraz nr 5/2024.

W przypadku Bacopa monnieri, według danych ze strony Głównego Inspektoratu Sanitarnego, ustalono dwa główne ograniczenia. Po pierwsze, suszone ziele tego zioła może być stosowane w ilości mniejszej niż 5 g, z zawartością bakozydów nie przekraczającą 2,5 proc. w dziennej porcji suplementu. Po drugie, dozwolono na użycie ekstraktu z Bacopa monnieri w ilości do 200 mg, przy maksymalnej zawartości 100 mg bakozydów na dzienną porcję. Dodatkowo, zalecane jest oznaczenie, że produkt nie powinien być stosowany u dzieci, kobiet w ciąży oraz karmiących, a także że nie należy go stosować dłużej niż 4 tygodnie.

Bakopa drobnolistna (Bacopa monnieri (L.) Wettst.), należąca do rodziny babkowatych (Plantaginaceae Juss.), to gatunek rośliny o szerokim zasięgu występowania, obejmującym zarówno strefy umiarkowane, jak i tropikalne na całym świecie. Zawiera saponiny, co sprawia, że jest wykorzystywana w medycynie ajurwedyjskiej jako roślina lecznicza. Często pojawia się jako chwast na polach ryżowych i może zarastać rowy odwadniające. Jest również popularna jako roślina ozdobna, stosowana w paludariach oraz akwariach.

Jeśli chodzi o Passiflora incarnata, aktualnie obowiązuje limit stosowania sproszkowanego ziela poniżej 0,5 g na dzienną porcję suplementu. Ważnym aspektem regulacji jest fakt, że wyznaczona ilość odnosi się wyłącznie do suplementów dedykowanych dorosłym, bez dodatku innych substancji o podobnym działaniu. Suplementy zawierające Passiflora incarnata muszą być opatrzone informacjami, iż nie powinny być stosowane u dzieci, kobiet w ciąży i karmiących. Ponadto, nie zaleca się stosowania tych preparatów dłużej niż 12 tygodni, a także łączenia ich z innymi substancjami oddziałującymi na ośrodkowy układ nerwowy.

Męczennica cielista (Passiflora incarnata L.) to roślina z rodziny męczennicowatych, znana również jako męczennica Pańska lub kwiat Męki Pańskiej. Jej naturalne występowanie obejmuje południowo-wschodnie stany USA, od Teksasu, Oklahomy i Kansas na zachodzie. Roślina została również introdukowana i zaaklimatyzowała się na Bermudach. Jest uprawiana w wielu krajach, zwłaszcza w Ameryce Środkowej, Południowej i Azji. Męczennica cielista zawiera różnorodne substancje, takie jak flawonoidy (C-glikozydy apigeniny i luteoliny, witeksynę, izowiteksynę), maltol, kumaryny, olejek eteryczny oraz alkaloidy harmanowe, co sprawia, że ma zastosowanie jako roślina lecznicza.

Wytyczne te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa stosowania suplementów diety zawierających te zioła. Dodatkowo, w przypadku Passiflora incarnata, wskazano na ryzyko senności oraz negatywnego wpływu na zdolność prowadzenia pojazdów lub obsługi maszyn.

Czytaj także: Rada Reklamy wprowadza nowe zasady etycznej reklamy suplementów diety

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2024 10:58