StoryEditor
Targi i konferencje
30.11.2009 00:00

Dwulatek z Zambrowa

Drogeria w Zambrowie jest jednym z trzech sklepów należących do Ireny i Mariusza Konopka. Do wejścia do środka zachęcają już duże okna wystawowe ciągnące się przez całą szerokość lokalu. Irena i Mariusz Konopka zajmują się handlem kosmetykami od 1992 r. Prowadzą trzy sklepy w Zambrowie i w Wysokiem Mazowieckiem. Wszystkie są typowo kosmetyczne, bez chemii gospodarczej. Asortyment w drogeriach w Zambrowie i Wysokiem Mazowieckiem jest bardzo podobny, ale nie identyczny. – Decyzje o zamówieniach podejmują kierownicy sklepów na podstawie analizy lokalnego rynku i potrzeb klientów – mówi Mariusz Konopka, który zajmuje się finansową stroną rodzinnego biznesu. Pani Irena odpowiada za sprawy związane z pracownikami i sama również sprzedaje.

Asortyment od „a” do „z”

Zgłoszony do konkursu Drogeria Roku sklep jest najmłodszym „dzieckiem” państwa Konopka – działa w Zambrowie od 2007 r. Na powierzchni 100 mkw. sali sprzedaży mieszczą się kosmetyki ze wszystkich najważniejszych kategorii. Uwagę przyciąga bardzo szeroka reprezentacja kosmetyków kolorowych. Do dyspozycji klientek są już szafy takich marek jak: L’Oréal, Maybelline, Rimmel, Miss Sporty, Hean, Joko, a wkrótce dołączy Gosh. W asortymencie znajdują się również kosmetyki do makijażu Astor, Max Factor i wiele innych marek, bo kolorówka jest kategorią najbardziej marżową. Najwięcej ilościowo sprzedaje się jednak kosmetyków pielęgnacyjnych. Nivea, L’Oréal, Garnier, Eris, Dermika, AA Oceanic, Dax Cosmetics, Soraya, to tylko niektóre z marek wypełniających półki. Bardzo ważną kategorią są również zapachy. – Można powiedzieć, że mamy asortyment od „a” do „z” ze średniej i niższej półki cenowej. Teraz przygotowujemy się do wprowadzenia zapachów selektywnych, ponieważ klienci coraz częściej o nie pytają. Szukają dobrych, znanych, oryginalnych perfum – mówi Irena Konopka. Zapachy selektywne będą eksponowane w zamykanej, szklanej gablocie, pasującej do wystroju wnętrza. Ten całościowy, miły wystrój wnętrza to projekt własny właścicieli sklepu. Ściany w kolorze pistacji współgrają z brązowo-turkusową tapetą, która została wykorzystana w obrębie drzwi i lady kasowej. Meble są wykonane z płyty wiórowej w dwóch kolorach: dół z szufladami to ciemny dąb, a góra – mleczny jesion.

Wsparcie sprzedaży przynosi efekty

Drogeria mieści się w pasażu handlowym, gdzie działają inne punkty handlowe i usługowe. Najbliższa konkurencja to położona około 400 metrów dalej drogeria À propos. Państwo Konopka budują grono lojalnych klientów dzięki systematycznym działaniom promocyjnym. W sklepie obowiązują karty stałego klienta. Kupujący mogą liczyć na 3- lub 5-proc. rabat. Ekspedientki dysponują aparatem do mierzenia poziomu nawilżenia skóry. Wizażystki ze współpracujących z drogerią firm, m.in. Coty i Hean, prowadzą pokazy makijażu. – To przynosi świetne efekty, już w dniu samego pokazu wizażystka „sprzedaje” poprzez swoje zaangażowanie kosmetyki, na których pracuje, ale nie tylko. Przy okazji często promuje również inne produkty z asortymentu danej firmy – mówi Irena Konopka.
Duży wpływ na kontakty z klientami i wizerunek sklepu ma profesjonalny personel. Właściciele drogerii dbają o kształcenie i rozwój pracowników. Stosują również szereg działań motywacyjnych, m.in. udział w spotkaniach integracyjnych, szkolenia i możliwość zakupu towarów z całej oferty firmy bez marży.

Kolejny krok w rozwoju

Wszystkie sklepy państwa Konopka powstawały z potrzeby rynku i chęci osobistego rozwoju właścicieli, którzy niegdyś działali w sieci Drogerie Natura. Wycofali się z niej, ponieważ firma Polbita zdecydowała się pójść w kierunku sklepów własnych. Obecnie zdecydowali się na współpracę z nową siecią franczyzową.
– Od jakiegoś czasu współpracujemy z firmą SC Ewa, która organizuje sieć Eurodrogeria. Ważne jest dla nas to, że o tym projekcie rozmawiamy z właścicielami firmy, a nie z kimś przez nich wynajętym do organizacji sieci. Wydaje nam się, że przez wspólny szyld może wzrosnąć rozpoznawalność naszych sklepów. Liczymy również na dobre promocje, które pomagają walczyć z konkurencją i utrzymać się na rynku. Umowa z Eurodrogerią nas nie ogranicza. Trzeba po prostu próbować czegoś nowego. Absolutnie nie narzekamy, że należeliśmy do sieci Drogerie Natura. Nie wiadomo, gdzie byśmy byli, gdybyśmy do niej nie należeli. Wiele się nauczyliśmy. Przystąpienie do Eurodrogerii traktujemy więc jako kolejny krok w naszym rozwoju – mówią państwo Konopka.
W każdej drogerii Irena i Mariusz Konopka starają się oferować urozmaicony asortyment. – Nie mamy problemu z wyborem towaru, bo już znamy się na tym biznesie i znamy swoich klientów. Najtrudniej było otworzyć pierwszy sklep, teraz idziemy siłą rozpędu – mówią.


Drogeria Irena Konopka
ul. Białostocka 17, Zambrów
Kategoria: sklep niezależny lub zrzeszony w sieci franczyzowej
Powierzchnia sprzedaży: 100 mkw.
Liczba zatrudnionych: 2
Średnia liczba klientów tygodniowo: 645
Średnia wartość koszyka zakupowego: 22 zł
Liczba pozycji asortymentowych: ok. 10 000
Tekst: Katarzyna Bochner

Wiadomości Kosmetyczne, Listopad-Grudzień 2009 Nr 11-12(37)

Kosmetyki – produkcja i handel, setki rynkowych nowości: pielęgnacja, makijaż, zapachy i najbardziej aktualne trendy!

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Targi i konferencje
24.10.2025 17:01
Polskie kosmetyki na targach Beautyworld Middle East
Messefrankfurt.com

Polscy producenci kosmetyków od ponad stu lat łączą tradycję z nowoczesnością, korzystając z naturalnych składników i technologicznych innowacji. Dzięki temu zdobywają uznanie i wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów – także tych z Bliskiego Wschodu.

Wyjątkowa oferta znad Wisły

Polska wyróżnia się na tle europejskich krajów w sektorze kosmetycznym różnorodnością oferty. Polskie firmy dostarczają kosmetyki niemal każdej kategorii. Preparaty do pielęgnacji włosów, stóp i dłoni, perfumy, dezodoranty i produkty myjące, ale też produkty specjalnego przeznaczenia i dermokosmetyki trafiają do odbiorców na całym świecie.

Taka wszechstronność wymaga doskonałego zrozumienia lokalnej charakterystyki i potrzeb klientów. To właśnie z myślą o nabywcach z Bliskiego Wschodu polskie laboratoria opracowują np. produkty wybielające skórę, oddychające lakiery do paznokci i inne produkty spełniające standardy halal. Polska oferta jest elastyczna, tak by spełniała wszystkie potrzeby najbardziej wymagającego odbiorcy na danym rynku, na który trafia produkt.

image
Messefrankfurt.com

Rosnąca popularność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Gdy patrzymy, jak aktywni na Bliskim Wschodzie stali się w ostatnich latach producenci kosmetyków z Polski, odczuwamy dumę. Dubaj i inne arabskie miasta to rynki wymagające przemyślanej strategii sprzedaży, dobrego researchu, zaufanych lokalnych współpracowników. Producenci z Polski znaleźli sposób na to, by przekonać konsumentów z regionu do swoich kosmetyków. Kluczową rolę odegrała w tym procesie elastyczność produkcji i otwartość na odmienne potrzeby lokalnych konsumentów. Nie bez znaczenia są też najwyższe standardy jakości i skuteczność promocji, które pomogły zbudować zaufanie do kosmetyków „made in Poland”. Śmiało możemy więc stwierdzić, że eksportujemy kosmetyki zaadaptowane do potrzeb i oczekiwań arabskich konsumentów – mówi dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Międzynarodowe uznanie

Światowy sukces polskiej branży kosmetycznej to efekt połączenia lat tradycji i doświadczenia oraz nieustannego rozwoju. Polscy producenci łączą zasoby natury z nowoczesnymi technologiami, tworząc unikalne formuły. Dzięki pasji, doświadczeniu i profesjonalnemu podejściu tworzą światowej klasy produkty zgodnie z najbardziej rygorystycznymi europejskimi normami.

To sprawia, że polskie kosmetyki trafiają na półki w dziesiątkach krajów – i zdobywają uznanie wymagających konsumentów.

Polskie kosmetyki na Beautyworld Middle East 2025

W międzynarodowej ekspansji polskie firmy mogą liczyć na wsparcie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która promuje pozytywny wizerunek polskiego sektora kosmetycznego na świecie. Jednym z działań PAIH jest organizacja polskiego stoiska narodowego podczas targów Beautyworld Middle East 2025 – kluczowego i prestiżowego wydarzenia branżowego, przyciągającego tysiące potencjalnych partnerów biznesowych. Na stoisku PAIH pojawią się przedstawiciele z około 30. polskich firm kosmetycznych.

Targi Beautyworld Middle East będą okazją do zapoznania się z szeroką gamą polskich produktów kosmetycznych. Na naszym stoisku zaprezentują się przede wszystkim producenci kosmetyków pielęgnacyjnych i makijażowych. Cieszymy się, że jako PAIH mamy udział w promocji polskiego sektora kosmetycznego i umacniamy jego rozpoznawalność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i całym regionie – mówi Dorota Szczytowicz z Departamentu Projektów Europejskich PAIH, koordynatorka działań promocyjnych dla sektora kosmetycznego w ramach projektu Brand HUB.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu organizuje polskie stoiska narodowe w ramach projektu „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” (program „Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021 -2027”).

Celem projektu „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” jest wzrost eksportu oraz wykorzystanie i zwiększenie potencjału rozwojowego polskich MŚP. Projekt wspiera rozpoznawalność wskazanych sektorów gospodarczych na rynkach zagranicznych pod hasłem „Poland. Business Forward”.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Beauty
16.10.2025 09:53
Katarzyna Reizer, Katarzyna Waszek, NielsenIQ: W pokoleniu X drzemie największy potencjał na wzrosty dla branży beauty [FBK 2025]
Prezentacja firmy NielsenIQ podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 (fot. wiadomoscikosmetyczne.pl)wiadomoscikosmetyczne.pl

Kosmetyki to jedyna kategoria w koszyku kosmetyczno-chemicznym, która rośnie nie tylko pod względem wartości, ale także wolumenu - wynika z danych NIelsenIQ. Nawet w tej kategorii wzrosty nie są jednak duże. Żeby je osiągać, warto skoncentrować uwagę na pokoleniu X - podkreślają ekspertki z tego instytutu.

W 12-miesięcznym okresie badawczym kończącym się na sierpniu 2025 r. koszyk kosmetyczno-chemiczny osiągnął wartość prawie 43 mld zł. Połowa z tej wartości przypadała na kosmetyki.

Jak zaznaczyła Katarzyna Reizer, client business partner w NielsenIQ, podczas Forum Branży Kosmetycznej, kosmetyki są też jedyną kategorią, na którą konsumenci nie tylko wydają więcej, ale też kupują więcej. Wzrosty nawet w tej kategorii nie są jednak imponujące. Pod względem wartości wyniosły one 2,5 proc. rok do roku.

Postaw na pokolenie X

Ekspertki z NielsenIQ podkreśliły, że szukając szans na wzrosty producenci i sprzedawcy kosmetyków powinni skupić się na konsumentach z pokolenia X. Osoby urodzone w latach 1965-1980 to obecnie najważniejsza grupa kupujących w branży beauty, która utrzyma tę pozycję aż do 2034 r.

Szacuje się, że do tego czasu ich wydatki na kosmetyki przekroczą 430 miliardów dolarów. Ekspertki z NielsenIQ podkreśliły, że potrzeby tego pokolenia są specyficzne. Ważne są dla nich takie wartości jak autentyczność, otwartość, równość i uczciwość. Przedstawiciele pokolenia X aktywne poszukują produktów wspierających zdrowy styl życia (dotyczy to 34 proc. przedstawicieli tej generacji).

Jak trafić do pokolenia X?

Pokolenie X jest otwarte na interakcje z markami: 52 proc. z nich lubi, gdy sprzedawcy kontaktują się z nimi podczas zakupów. Jednocześnie, 52 proc. uważa, że w wielu kategoriach jest zbyt wiele opcji do wyboru.

Katarzyna Waszek, retail analytics team leader w NielsenIQ dodała, że najważniejszym trendem dla tego pokolenia jest trend “All about Me" ("Wszystko o mnie"), który koncentruje się na indywidualności i przyjemności.

***

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. październik 2025 18:32