StoryEditor
Biznes
22.04.2025 11:24

Zenoti: Klienci powracający to 42 proc. bazy, ale generują aż 80 proc. całkowitych przychodów salonów kosmetycznych

Według najnowszego raportu Beauty and Wellness Benchmark Report 2025 firmy Zenoti, klienci powracający generują aż 80 proc. całkowitych przychodów salonów urody i spa, mimo że stanowią jedynie 42 proc. ogólnej bazy klientów. Dla porównania, klienci jednorazowi, którzy dominują w strukturze klienteli z udziałem 58 proc., odpowiadają tylko za 20 proc. przychodów. Dane te podkreślają znaczenie budowania lojalności w branży beauty i wellness jako kluczowego elementu strategii wzrostu.

Raport, oparty na analizie danych z salonów, spa i klinik estetycznych na całym świecie, wskazuje również na ogólną pozytywną tendencję w branży – przychody wzrosły w 2024 roku o 2 proc. To jednak wynik niższy niż 5 proc. wzrost zanotowany w roku 2023. Wśród analizowanych modeli biznesowych najlepiej wypadły te oparte na członkostwach – spa oferujące pakiety członkowskie osiągnęły 5 proc. wzrost przychodów, podczas gdy tradycyjne salony, salony paznokci i spa bez członkostw zatrzymały się na poziomie 2 proc. Kliniki medycyny estetycznej i salony depilacji odnotowały zaledwie 1 proc. wzrostu, a barber shopy wręcz spadek przychodów o 1 proc.

Technologia odgrywa coraz większą rolę w poprawie efektywności operacyjnej. Rezerwacje online stały się standardem – 97 proc. klientów klinik estetycznych oraz 80 proc. gości salonów i spa preferuje umawianie wizyt przez urządzenia mobilne. Przedsiębiorstwa z wysokim udziałem rezerwacji cyfrowych odnotowują również lepsze wykorzystanie zasobów kadrowych. Kolejnym zauważalnym trendem jest wzrost sprzedaży kart podarunkowych – w skali całej branży o 20 proc., przy czym salony zanotowały aż 93 proc. wzrost sprzedaży, a kliniki medycyny estetycznej – 23 proc. Co istotne, 24 proc. tych kart wykorzystywanych jest przez nowych klientów, co czyni ten model skutecznym narzędziem pozyskiwania gości.

Pomimo pozytywnych trendów, raport wskazuje też na wyzwania – liczba nowych wizyt spadła w 2024 roku o 9 proc. Dodatkowym problemem są anulacje i niepojawianie się klientów na umówionych wizytach. Średni wskaźnik odwołań w salonach wynosi 8 proc., a nieobecności 3 proc., co oznacza, że łącznie 11 proc. wszystkich wizyt nie dochodzi do skutku. W klinikach medycyny estetycznej sytuacja jest jeszcze trudniejsza – 16 proc. anulowań i 5 proc. niepojawień. Podobnie wypadają salony paznokci (16 proc./1 proc.) oraz spa (11 proc./1 proc.). W odpowiedzi na te problemy zaleca się wdrożenie programów lojalnościowych, automatycznych przypomnień oraz działań marketingowych opartych na danych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
14.09.2025 22:29
Weleda odnosi się do informacji o swojej ciemnej przeszłości i przesyła oświadczenie
AI

Po publikacji Wiadomości Kosmetycznych “Der Spiegel: Historyczka odkryła powiązania Weledy z obozem w Dachau” do poruszonych w artykule kwestii odniosła się firma Weleda, przesyłając do naszej redakcji swoje oficjalne stanowisko. Weleda informuje w nim m.in., że firma zleciła już przeprowadzenie nowego “niezależnego i kompleksowego” zbadania historii Weledy w okresie narodowego socjalizmu.

Kosmetyki produkowane przez szwajcarską firmę Weleda mają – według publikacji „Der Spiegel” – niechlubną kartę, związaną z działalnością firmy w okresie nazizmu. Z badań historyczki Anne Sudrow, przeprowadzonych na zlecenie Miejsca Pamięci Dachau, wynika bowiem, że firma miała bliskie powiązania z SS, w tym z obozem koncentracyjnym Dachau pod Monachium. Weleda dostarczała m.in. krem, który, który mógł być wykorzystywany w eksperymentach medycznych na więźniach obozu.

Poniżej publikujemy w całości komunikat Weledy z wyjaśnieniami i komentarzem do całej sprawy, przesłany do redakcji:

"Weleda AG, światowy lider na rynku certyfikowanych kosmetyków naturalnych i leków antropozoficznych, zleciła Gesellschaft für Unternehmensgeschichte (Stowarzyszeniu Historii Biznesu - GuG) przeprowadzenie nowego, niezależnego i kompleksowego badania historii firmy w okresie nazistowskim.

 

Zdecydowanie potępiamy okrucieństwa narodowego socjalizmu. Faszyzm, antysemityzm, rasizm ani ideologie skrajnie prawicowe nie mają miejsca w naszej firmie. Hasło „Nigdy więcej” jest wyrazem naszego stanowiska. Dlatego jesteśmy zobowiązani do gruntownego zbadania naszej historii. Weleda reprezentuje tolerancję, różnorodność i człowieczeństwo – podkreśla Tina Müller, prezes Weleda AG.

W 2023 roku Weleda zleciła GuG przygotowanie raportu naukowego na temat fragmentów historii firmy w okresie narodowego socjalizmu. Raport, ukończony w 2024 roku, nie był jednak kompleksowy i nie obejmował szczegółowo każdego aspektu. Ponadto historycy, prof. dr Peter Selg, Matthias Mochner i Susanne H. Gross, od kilku lat badają historię Weledy w okresie nazistowskim i inne zagadnienia, a także opublikowali już dwa tomy na ten temat: „Medycyna antropozoficzna, farmacja i edukacja lecznicza w okresie narodowego socjalizmu 1933–1945” (opublikowane w maju 2024 roku) oraz „Antropozofia i narodowy socjalizm: Weleda i WALA – firmy produkujące antropozoficzne leki” (opublikowane w sierpniu 2025 roku, obydwa nakładem wydawnictwa Schwabe Verlag). 

image

Der Spiegel: Historyczka odkryła powiązania Weledy z obozem w Dachau

Weleda wsparła pracę badaczy i zapewniła im pełny dostęp do archiwów firmy. Niedawno historyk Anne Sudrow przedstawiła obszerną pracę na temat znaczenia rolnictwa ekologicznego i naturopatii w obozie koncentracyjnym Dachau. Książka zawiera również szczegółowe informacje na temat powiązań Weledy w tym czasie, które mogły nie zostać w pełni zbadane we wcześniejszych badaniach. Sudrow miała również dostęp do materiałów archiwalnych Weledy, w tym protokołów z posiedzeń zarządu z czasów nazistowskich. 

„Wszystkie te prace stanowią dla nas impuls do gruntownego, ponownego i szczegółowego zbadania historii naszej firmy w ramach szeroko zakrojonego, niezależnego badania” – mówi Tina Müller – „i oczywiście udostępnimy wyniki wszystkim zainteresowanym”.

Weleda planuje opublikować nowe, kompleksowe badanie GuG po jego zakończeniu – stanie się to prawdopodobnie na początku 2027 roku."

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
12.09.2025 11:32
Doja Cat nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Nowa ambasadorka MAC ma przyciągnąć młodszą klientelę.Nate the Director, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Amerykańska wokalistka i raperka Doja Cat została ogłoszona najnowszą globalną ambasadorką marki MAC Cosmetics. Informacja pojawiła się tuż po jej występie na czerwonym dywanie MTV Video Music Awards w Nowym Jorku 7 września, gdzie artystka zaprezentowała się w nietypowy sposób – jedząc czekoladową wersję szminki Lady Danger, przygotowaną specjalnie dla niej. Za słodką replikę ulubionego odcienia gwiazdy odpowiadał mistrz czekoladnictwa Amaury Guichon.

Doja Cat dołącza do szerokiego grona muzyków współpracujących z marką należącą do Estée Lauder Companies. W poprzednich latach rolę ambasadorów MAC Cosmetics pełniły m.in. Rihanna, która później stworzyła własną markę Fenty Beauty, raperka Nicki Minaj czy Lisa z południowokoreańskiego zespołu Blackpink. Wybór przedstawicieli sceny muzycznej ma odzwierciedlać globalny zasięg i popkulturowy charakter brandu.

Rola globalnych ambasadorów MAC wywodzi się z inicjatywy Viva Glam, zainaugurowanej w 1994 roku. Projekt ten od ponad trzech dekad angażuje artystów w działania na rzecz równości i praw mniejszości, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych programów społecznych w branży kosmetycznej. W ramach Viva Glam marka wprowadza limitowane edycje pomadek i błyszczyków, których sprzedaż bezpośrednio zasila fundusz pomocowy.

Od początku istnienia programu 100 proc. przychodów ze sprzedaży produktów Viva Glam trafia na wsparcie organizacji działających na całym świecie. Według danych MAC Cosmetics, dzięki tej inicjatywie udało się przekazać już setki milionów dolarów na lokalne projekty związane z walką o prawa człowieka, zdrowie publiczne i równość społeczną. Najnowsza współpraca z Doja Cat ma szansę dodatkowo wzmocnić oddziaływanie programu, docierając do młodszych pokoleń konsumentów na rynkach globalnych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. wrzesień 2025 04:44