StoryEditor
Producenci
20.05.2019 00:00

Zenon Ziaja, prezes Ziaja Ltd Zakład Produkcji Leków: Największym zagrożeniem dla firmy jest nadmierna koncentracja

Zenon Ziaja, prezes największej polskiej firmy kosmetycznej powiedział w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że jego firma na razie nie odczuwa spowolnienia. Zdaniem Zenona Ziai ubiegłoroczny wzrost przychodów jego firmy to wynik ponad dwukrotnego wzrostu eksportu, który był efektem bardzo dużych zamówień z Chin. Jednak przedsiębiorca widzi pewne zagrożenia dla rozwoju firmy - wynika z wywiadu dla "Rzeczpospolitej".

Wyniki Ziai według prezesa nie były rezultatem budowania marki na chińskim rynku, ale wynikały z popularnych, nie tylko w Azji, transakcji określanych jako cross border. Dlatego znacznie bardziej interesuje go budowanie marki za granicą i stabilny wzrost eksportu.Taką sprzedaż Ziaja zwiększa w dwucyfrowym tempie i w tym roku jej udział przekroczy 20 proc. przychodów.

Decyduje o tym obecność na takich rynkach jak Hiszpania, Ukraina, Słowacja, Czechy i Wietnam, ale w sumie Ziaja wysyła już produkty do 35 krajów. Za to bardzo ostrożnie pochodzi do eksportu do Chin.

Obecnie na ukończeniu jest inwestycja firmy za kilkanaście milionów złotych, która da jej oddech i zwiększy moce produkcyjne o połowę. Przerabiana jest hala produkcyjna, dodawana nowa powierzchnia, co pozwoli szybko zwiększyć produkcję, gdyby znów pojawiły się duże zamówienia. Na razie Ziaja produkuje rocznie ponad 80 mln sztuk kosmetyków i maści leczniczych, ale ta liczba może dojść do 120 -130 mln.

Zenon Ziaja zaznacza, że firma jak dotąd nie odczuwa spowolnienia, ale niepokojące są dane z GUS, w których wyraźnie je widać a informacje z rynku wskazują, że coraz gorzej jest z płatnościami, bo firmom zaczyna brakować gotówki. Poza tym zaznaczył, że nie czuje się komfortowo jako przedsiębiorca, gdy ciągle słyszy o zmianach w przepisach.

Jednak uważa, że największym zagrożeniem dla firmy jest nadmierna koncentracja, wręcz monopolizacja handlu detalicznego, co może skończyć się katastrofą w wielu branżach, nie tylko w kosmetykach. - Jeśli duży detalista zdobywa dominację, to narzuca warunki, które w dłuższym okresie są trudne do wytrzymania - uważa Zenon Ziaja.

Co do ewentualnej mody na P-Beauty, czyli urodę z Polski, Zenon Ziaja jest zdania, że wprawdzie polskie kosmetyki są dostrzegane i lubiane w Europie, ale daleko nam jeszcze do światowej pozycji. Podobnie jak polskim firmom jest daleko do globalnych koncernów kosmetycznych, choć idą one w dobrym kierunku. Ziaja Ltd w najbliższym czasie nie ma planów fuzji czy przejęć - zdradził w Rzeczpospolitej.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.10.2025 15:30
Kimberly-Clark inwestuje 28,7 mln dolarów w programy wspierające kobiety i dziewczęta
W ramach akcji kobiety i dziewczynki na całym globie otrzymają pomoc materialną.Kimberly-Clark

Kimberly-Clark Corporation ogłosiła nowy etap globalnego zaangażowania społecznego, którego celem jest poprawa dostępu do podstawowej opieki zdrowotnej dla kobiet i dziewcząt. W ramach czteroletnich partnerstw z organizacjami Baby2Baby, Plan International, Project HOPE oraz UNICEF, firma planuje wesprzeć około 24 miliony kobiet i dziewcząt w siedmiu krajach – Brazylii, Peru, Chinach, Indiach, Indonezji, Wietnamie i Stanach Zjednoczonych – w ciągu najbliższych trzech lat.

Nowe programy są finansowane przez Kimberly-Clark Foundation, która przeznaczy na ten cel 28,7 mln USD. Fundacja skoncentrowała swoją działalność na wspieraniu kobiet i dziewcząt w kluczowych etapach życia – od okresu dojrzewania po macierzyństwo. Projekty obejmą m.in. programy dotyczące higieny menstruacyjnej, edukacji zdrowotnej i przełamywania tabu wokół miesiączki, a także inicjatywy zwiększające dostęp do bezpiecznych rozwiązań sanitarnych oraz kompleksowej opieki okołoporodowej i poporodowej.

Znacząca część środków trafi do regionów i społeczności o ograniczonym dostępie do opieki zdrowotnej. Projekty realizowane z partnerami będą obejmować m.in. działania z zakresu wsparcia zdrowia psychicznego matek oraz wzmocnienia lokalnych systemów ochrony zdrowia, by poprawić wyniki zdrowotne w najbardziej wrażliwych grupach społecznych.

Kimberly-Clark od lat współpracuje z organizacją Baby2Baby, która wspiera rodziny żyjące w ubóstwie w Stanach Zjednoczonych. Partnerstwo rozpoczęte w 2011 roku stało się jednym z filarów społecznego zaangażowania firmy. W 2024 roku marka Huggies zacieśniła współpracę, wspierając inicjatywę mającą na celu przeciwdziałanie rosnącej śmiertelności matek w USA, realizowaną wspólnie z Departamentem Zdrowia i Opieki Społecznej USA.

Jednym z kluczowych elementów tego projektu jest dystrybucja Maternal Health & Newborn Supply Kits – zestawów wspierających zdrowie matek i noworodków. Program łączy kwestie niedoboru pieluch, zdrowia noworodków i psychicznego dobrostanu matek, tworząc spójny model pomocy o wymiernym znaczeniu społecznym. Dzięki nowym inwestycjom Kimberly-Clark zamierza rozszerzyć ten model również na inne regiony świata, by skutecznie odpowiadać na globalne wyzwania w zakresie opieki nad kobietami i dziećmi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.10.2025 13:58
Coty pozyskuje 900 mln dolarów z emisji obligacji do 2031 roku
Nowa emisja obligacji wspiera strategię zarządzania bilansem Coty.Coty

Coty Inc. ogłosiło emisję obligacji o łącznej wartości nominalnej 900 mln dolarów z oprocentowaniem 5,600 proc., zapadających w 2031 roku. Zakończenie oferty planowane jest na około 15 października 2025 r., pod warunkiem spełnienia standardowych wymogów formalnych.

Nowe papiery dłużne zostaną wyemitowane wspólnie przez Coty oraz jej spółki zależne HFC Prestige Products, Inc. i HFC Prestige International U.S. LLC. Obligacje będą stanowić niezabezpieczone zobowiązania senioralne, o ile utrzymają ocenę inwestycyjną przynajmniej od dwóch z trzech głównych agencji ratingowych. W przypadku spadku ratingu poniżej poziomu inwestycyjnego staną się one obligacjami zabezpieczonymi i w pełni gwarantowanymi przez spółki zależne Coty, z pierwszeństwem zabezpieczenia na tych samych aktywach, które stanowią podstawę istniejących linii kredytowych.

Środki netto z emisji, wraz z istniejącą płynnością, zostaną przeznaczone na wykup 5,000 proc. obligacji zabezpieczonych zapadających w 2026 roku oraz częściowo 3,875 proc. obligacji z tego samego terminu zapadalności – w obu przypadkach po wartości nominalnej powiększonej o naliczone odsetki. Transakcja wpisuje się w długofalową strategię Coty dotyczącą optymalizacji struktury kapitałowej i wydłużenia terminów zapadalności zadłużenia.

Nowe papiery wartościowe są oferowane w trybie prywatnym wyłącznie kwalifikowanym inwestorom instytucjonalnym w Stanach Zjednoczonych (zgodnie z zasadą Rule 144A) oraz inwestorom spoza USA na podstawie Regulation S. Emisja nie będzie rejestrowana w ramach amerykańskiej ustawy o papierach wartościowych (U.S. Securities Act).

Nowa emisja wspiera strategię zarządzania bilansem Coty, zmniejszając presję na refinansowanie w krótkim terminie i zabezpieczając finansowanie długoterminowe po stałej stopie procentowej. Spółka kontynuuje działania na rzecz redukcji zadłużenia i utrzymania elastyczności finansowej w warunkach zmiennego otoczenia makroekonomicznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. październik 2025 18:39