StoryEditor
Rynek i trendy
05.05.2022 00:00

Jacy są ukraińscy konsumenci? Najnowsze dane Nielsen IQ

Ukraińscy konsumenci są przyzwyczajeni do nowych technologii i zawansowanych doświadczeń zakupowych. Nielsen IQ zaprezentował swoje najnowsze dane dotyczące zachowań i zwyczajów zakupowych ukraińskich nabywców. To rosnąca grupa na polskim rynku, warto poznać ich postawy i nawyki. 

Ukraińcy są przyzwyczajeni do zaawansowanych doświadczeń zakupowych. Ciekawe wnętrza sklepów, udogodnienia, takie jak uchwyt na kubek przy wózku sklepowym, kasy samoobsługowe, aplikacje typu scan&go są powszechnie dostępne na Ukrainie.

Podobnie jak w Polsce pandemia wymusiła przyśpieszony rozwój obszaru e-commerce na Ukrainie. Obecnie większość Ukraińców robi zakupy FMCG przez internet. Klienci, którzy zaczęli robić zakupy w tym kanale z powodu ograniczeń pandemicznych, nie planują już tego zmieniać. Uważają tę formę dokonywania zakupów za szybką i wygodną, a oprócz tego widzą w tym szansę na oszczędności.

Obszar e-commerce na Ukrainie to nie tylko zakupy, ale mnogość zaawansowanych aplikacji mobilnych, które dobrze się rozwijały jeszcze przed erą covidową. Ogólnie mówiąc, Ukraińcy są zaawansowani w zakupach online i przyzwyczajeni do obcowania z innowacjami technologicznymi.

Podobnie Ukraińcy podchodzą do nowości, aż 25 proc. badanych deklaruje, że naprawdę lubi próbować nowych produktów. To bardzo podobny poziom do tego, jaki prezentują polscy konsumenci. W 2021 roku największe wzrosty sprzedaży odnotowały tam firmy, które wprowadzały nowości do swojej oferty.

Już przed rosyjską inwazją nastroje ukraińskich konsumentów były dość pesymistyczne. Większość obawiała się o swoje finanse i była nastawiona na oszczędności nawet w obszarze podstawowych dóbr FMCG. Ceny rosły w Ukrainie wcześniej niż w Polsce i obywatele postawili na oszczędności oraz tańsze zamienniki produktów. To zmusiło ich do obrania określonej taktyki – 81 proc. ukraińskich klientów to łowcy promocji. Wybierali tańsze produkty i zrezygnowali z lojalności wobec marek.

Duża cześć Ukraińców deklarowała, że zakupi produkt w najbardziej atrakcyjniej cenie. Kanał e-commerce też jest postrzegany jako szansę na tańsze zakupy. Kolejna strategią jest również wybór marek własnych sieci handlowych, których udział w rynku ukraińskim jest mniejszy niż w Polsce, ale rośnie bardzo szybko i dynamicznie.

Poniższy wykres przedstawia też różnice w cenach poszczególnych produktów w kategorii higieny osobistej.


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
14.10.2025 15:33
IMARC: Rosnący rynek produktów na porost włosów wprawia w ruch nauka
Stymulowanie wzrostu włosów to jedno z najpopularniejszych życzeń konsumenckich.Shutterstock

Produkty wspierające porost włosów, jeszcze niedawno uznawane za niszowe, stają się jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów w branży beauty. Według danych firmy konsultingowej IMARC, globalny rynek preparatów stymulujących wzrost włosów był wart 8,85 mld dolarów w 2024 roku, a do 2033 roku jego wartość ma wzrosnąć do 12 mld dolarów. Oznacza to stabilny wzrost na poziomie kilku procent rocznie i przesunięcie kategorii z obszaru problematycznej pielęgnacji do mainstreamu.

Jednym z filarów tego rynku pozostaje minoksydyl – substancja czynna o udowodnionym działaniu, stosowana w produktach przeciw wypadaniu włosów. IMARC prognozuje, że globalna sprzedaż preparatów zawierających minoksydyl będzie rosła w tempie 5–6 proc. rocznie aż do początku lat 30. XXI wieku. Utrzymujący się popyt dotyczy zarówno klasycznych preparatów aptecznych, jak i nowych formuł w sprayach, piankach czy ampułkach, kierowanych do młodszych konsumentów oczekujących szybkich efektów.

W 2025 roku rośnie również świadomość znaczenia zdrowia skóry głowy, które coraz częściej traktowane jest jako przedłużenie pielęgnacji skóry twarzy. Trend ten sprawia, że marki inwestują w badania nad mikrobiomem, barierą ochronną skóry i regeneracją mieszków włosowych. Produkty „scalp care” stają się codziennym elementem rutyny pielęgnacyjnej – nie tylko dla osób z problemem łysienia, ale też dla tych, którzy chcą uzyskać gęstsze i mocniejsze włosy.

Na popularność kategorii wpływają również celebryci i influencerzy, którzy wprowadzają własne linie kosmetyków na porost włosów. Ich zaangażowanie pomaga przyciągnąć uwagę masowych odbiorców, jednak – jak wskazują eksperci – trwałość trendu zapewnia rosnące zainteresowanie rozwiązaniami opartymi na nauce i wynikach klinicznych. Klienci poszukują dziś produktów z potwierdzoną skutecznością, a nie tylko obietnic marketingowych.

Marki reagują na te oczekiwania, oferując bardziej przejrzystą komunikację, czytelne składy i dane z testów skuteczności. W efekcie rynek kosmetyków na porost włosów coraz mocniej zbliża się do kategorii dermokosmetyków – z większym naciskiem na działanie terapeutyczne i edukację konsumentów. Z rosnącą wartością rynku i włączeniem pielęgnacji skóry głowy do codziennych rytuałów, segment ten pozostanie jednym z kluczowych motorów wzrostu globalnej branży beauty w najbliższej dekadzie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 17:12