StoryEditor
Eksport
17.10.2022 00:00

Co warto wiedzieć o kosmetykach halal: składy i pochodzenie składników

Rosnąca populacja klientek wyznających Islam w Polsce i na świecie sprawia, że producenci i dystrybutorzy muszą liczyć się z ich zdaniem i czynnikami, które dyktują ich decyzje zakupowe. Warto przyjrzeć się zatem wymaganiom, które owe klientki mogą stawiać kosmetykom.

Muzułmanki to rosnący rynek zbytu kosmetyków; na całym świecie jest ich ponad 800 milionów, a w Polsce ta grupa demograficzna zyskuje na sile wraz z imigracją oraz konwersjami małżonek lub małżonków przybyszy, oraz w związku z kryzysem uchodźczym z objętej wojną Ukrainy i krajów Bliskiego Wschodu. Kraje, w których większość lub znaczna część populacji to muzułmanie, stają się również atrakcyjnym kierunkiem eksportowym; Turcja, Malezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Egipt to chłonne rynki, na których nowe produkty kosmetyczne są stale poszukiwane.

Jakich produktów poszukuje klientka-muzułmanka?

Potrzeby zakupowe muzułmanek są jednak nieco inne, niż przeciętnej klientki drogerii. Wymagania religijne sprawiają, że niektóre produkty są po prostu nieakceptowalne, więc warto wiedzieć, co takiej konsumentce polecić, oraz jakie informacje o produkcie wyeksponować na opakowaniu czy szafie. Wyznawcy i wyznawczynie Islamu dzielą produkty na dwie kategorie — halal i haram. Produkty halal to produkty dozwolone do spożycia i użytkowania przez muzułmanów i muzułmanki, haram — te, których nie wolno ani używać, ani spożywać. W dużej mierze są to produkty pochodzenia odzwierzęcego, więc jeśli produkt kosmetyczny jest wegański, to w znakomitej większości będą też halal — z wyjątkiem tych z zawartością alkoholu etylowego. Alkohol etylowy jest dla muzułmanów haram i nie wolno go używać w żaden sposób niewymagany przez zagrożenie życia (np. do dezynfekcji). Inne alkohole, w tym np. cetearylowe, są dopuszczone do użytku.
 

 

 

Przykładowe składniki halal (za: MDPI Basel)

 

Jak wskazuje eksport.pl, „wytwarzanie zgodnie z ideą halal charakteryzuje się podejściem holistycznym. Istotne jest wykorzystywanie jedynie substancji organicznych, w większości pochodzenia roślinnego. Ani produkty, ani ich opakowania nie mogą stanowić zagrożenia dla środowiska, dlatego dobrze widziane jest wykorzystywanie materiałów biodegradowalnych. Producent, który pragnie zachować oznakowanie swoich towarów certyfikacją Halal, musi zwrócić uwagę na to, że dobra te nie mogą być przechowywane w pobliżu tych, które nie nadają się do spożycia przez Muzułmanów."

Jak certyfikować produkty halal?

W krajach, w których większość populacji wyznaje Islam, produkty kosmetyczne miewają często certyfikaty halal, dzięki którym konsumenci i konsumentki nie muszą wczytywać się w listy składników. W Polsce taki certyfikat można uzyskać, zwracając się do Ligi Muzułmańskiej w RP, przy której działa Rada Imamów. Taki certyfikat znacznie ułatwi poszukiwanie dystrybutora czy kupca na Bliskim Wschodzie, a także podniesie atrakcyjność produktów w oczach klientów i klientek docelowych. Innym organem umożliwiającym zdobycie certyfikatu jest Polski Instytut Halal, który jest uznawany przez saudyjskie, singapurskie, katarskie i malezyjskie organizacje muzułmańskie zajmujące się regulacją produktów halal.

Czytaj także: Polskie kosmetyki zwiększają obecność na światowych rynkach po Expo 2020 Dubai

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.05.2025 16:38
Obowiązkowe oznakowanie środków czystości i chemii gospodarczej w Rosji od 1 maja
Rosyjski rynek kosmetyczny i nie tylko dokonuje rewolucji oznaczeń.RG72, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Od 1 maja 2025 roku w Rosji wchodzi w życie obowiązek oznakowania cyfrowego mydeł, detergentów, chemii gospodarczej oraz granulatów. Jak poinformowało Centrum Rozwoju Nowoczesnych Technologii (CRPT), operator krajowego systemu znakowania towarów „Czestny Znak”, nowe przepisy mają na celu zwiększenie przejrzystości rynku i ochronę konsumentów przed podróbkami.

W systemie „Chestny Znak” zarejestrowano już 3,9 tys. producentów oraz 2,6 tys. importerów środków czystości i chemii gospodarczej. Spośród nich 279 przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw skorzystało z programów wsparcia oferowanych przez CRPT. Program ten obejmuje m.in. refundację 50 proc. kosztów zakupu sprzętu niezbędnego do oznakowania produktów.

image

Rosja przeprowadzi eksperyment z etykietowaniem kosmetyków w systemie „Chestny Znak”

Wcześniej, zanim wprowadzono obowiązkowe przepisy, przeprowadzono dobrowolny program pilotażowy. Dla branży kosmetycznej i chemii gospodarczej rozpoczął się on 14 stycznia 2024 roku, natomiast dla rynku granulatów – 1 lipca 2024 roku. Celem tych testów było przygotowanie uczestników rynku do pełnego wdrożenia systemu bez zakłóceń w łańcuchach dostaw.

System „Chestny Znak” polega na nanoszeniu na produkt niewielkiego kodu QR typu DataMatrix, który zawiera unikalne dane o produkcie. Po zeskanowaniu kodu za pomocą aplikacji, konsument uzyskuje dostęp do informacji o producencie, dacie produkcji lub imporcie, składzie oraz terminie ważności danego towaru. Co istotne, możliwe jest także sprawdzenie legalności produktu. Według zastępcy dyrektora generalnego CRPT, Rewaza Jusupowa, wprowadzenie oznakowania nie wpłynie na ceny produktów.

Warto pamiętać, że podane przez RBC dane bazują informacjach oficjalnych rządu rosyjskiego i nie są potwierdzane przez żadne niezależne instytucje.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.05.2025 13:38
Argentyna znosi cła eksportowe na ponad 4 tysiące wyrobów, w tym kosmetyki
Decyzja ma przynieść korzyści dla około 3 580 firm, co stanowi prawie 40 proc. wszystkich eksporterów w kraju.Wiadomości Kosmetyczne

Argentyński rząd ogłosił zniesienie ceł eksportowych na 4 411 produktów przemysłowych, w tym kosmetyki i artykuły higieny osobistej. Decyzja została podjęta w ramach szerszej strategii mającej na celu zwiększenie eksportu towarów przetworzonych i wzmocnienie pozycji krajowego przemysłu na rynkach międzynarodowych. Jak poinformował minister gospodarki Luis Caputo, zmiany obowiązują natychmiastowo.

Zniesione opłaty celne w wysokości od 3 proc. do 4,5 proc. obejmowały produkty o wysokiej wartości dodanej, takie jak kosmetyki, preparaty higieniczne, opakowania szklane, pompki, komponenty plastikowe, środki owadobójcze i inne wyroby przemysłowe. Nowe przepisy mają bezpośrednio wpłynąć na około 3 580 firm, co stanowi niemal 40 proc. wszystkich eksporterów działających w kraju.

Według danych rządowych, cła zniesiono w odniesieniu do produktów, których eksport w 2024 roku osiągnął wartość blisko 3,8 miliarda dolarów amerykańskich. Choć sektorów takich jak przemysł żelaza, aluminium czy petrochemiczny zmiany te nie dotyczą, znaczące ułatwienia w handlu uzyskali producenci kosmetyków oraz preparatów farmaceutycznych.

image

Prime Day traci na znaczeniu: sprzedawcy ograniczają udział z powodu ceł

Zniesienie opłat celnych jest odpowiedzią na postulaty małych i średnich eksporterów oraz wynika, jak podkreśla rząd, z poprawy sytuacji fiskalnej kraju. Celem jest zwiększenie konkurencyjności argentyńskiego przemysłu na rynkach zagranicznych, zwłaszcza w segmentach produktów przetworzonych. Dla globalnych marek kosmetycznych oznacza to możliwość tańszego zaopatrzenia się w komponenty i produkty z regionu Ameryki Łacińskiej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. maj 2025 06:06