StoryEditor
Handel
04.02.2025 16:38

Co dalej z kosmetykami na poczcie? Poczta Polska zmienia wygląd placówek

Poczta Polska przeprowadza kompleksową standaryzację swoich placówek w ramach Planu Transformacji, mającą na celu poprawę estetyki, optymalizację ekspozycji i ujednolicenie oferty. Pilotażowe wdrożenie w 30 oddziałach wykazało pozytywne efekty – średni wzrost prowizji netto o 116,59 proc. oraz wysoką aprobatę klientów. Na podstawie tych wyników do końca roku nowy standard obejmie 2000 placówek.

W ciągu najbliższych miesięcy modernizację przejdzie kolejne 300 placówek, a docelowo projekt obejmie całą sieć ponad 7500 oddziałów. 96 proc. klientów oceniło nową estetykę ekspozycji pozytywnie, a 91,5 proc. uznało ofertę za atrakcyjną. Wprowadzono podział na strefy tematyczne, takie jak artykuły biurowe, przekąski, upominki czy materiały do pakowania. Standaryzacja obejmuje także nowe rozwiązania w zakresie mebli i układu produktów – placówki zostaną wyposażone w regały przyścienne, gondole oraz wieże obrotowe.

image
Kategoria Uroda w sklepie internetowym Poczty Polskiej
sklep-poczta.polska.pl

Dostosowanie placówek uwzględnia lokalne potrzeby klientów, co oznacza różne funkcje w zależności od lokalizacji. W małych gminach Poczta Polska ma stać się Centrum Obsługi Obywatela, oferując oprócz tradycyjnych usług możliwość realizacji spraw urzędowych. W dużych miastach placówki będą pełnić również funkcje społeczno-kulturalne i przestrzenie handlowe. Dzięki temu modernizacja nie tylko poprawi komfort klientów, ale także wzmocni konkurencyjność Poczty Polskiej na rynku usług detalicznych.

W ofercie placówek Poczty Polskiej znajdują się również produkty kosmetyczne, jednak ich dostępność i asortyment nie są ujednolicone we wszystkich oddziałach. W ramach standaryzacji oferta kosmetyków zapewne zostanie dostosowana do lokalnych potrzeb klientów, co oznacza, że w większych miastach można spodziewać się szerszego wyboru, natomiast w mniejszych miejscowościach dostępne będą głównie produkty podstawowe i impulsowe, takie jak balsamy do ust, kremy do rąk czy chusteczki nawilżane. Obecnie nie ma jednoznacznych decyzji dotyczących wycofania tej kategorii produktowej, jednak Poczta Polska koncentruje się na artykułach o sprawdzonej sprzedaży, co może wpłynąć na redukcję mniej popularnych pozycji. Wprowadzenie estetycznych stref produktowych oraz lepsza ekspozycja mają zwiększyć zainteresowanie kosmetykami, które już teraz stanowią część asortymentu w wybranych placówkach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
04.07.2025 12:48
Na pocztę po przepisy siostry Anastazji i żel pod prysznic: Farmona wchodzi w sojusz z Pocztą Polską
Czy to kolejny krok w kierunku „ukioskowienia” Poczty Polskiej?Shutterstock

Od lipca 2025 r. oferta sklepu internetowego Poczty Polskiej powiększyła się o kosmetyki Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona. Dzięki temu klienci zyskują dostęp do produktów już ponad 30 polskich marek, co potwierdza dynamiczny rozwój kanału sprzedaży uruchomionego zaledwie 12 miesięcy wcześniej – w lipcu 2024 r.

W e-sklepie pojawiło się 5 najpopularniejszych linii Farmony: Nivelazione, Herbal Care, Jantar, Tutti Frutti oraz Radical. Oprócz pojedynczych kosmetyków można kupić zestawy prezentowe i preparaty specjalistyczne, co odpowiada na rosnące zainteresowanie segmentem „uroda i zdrowie”, który według danych operatora notuje dwucyfrowe wzrosty miesiąc do miesiąca.

Farmona dołącza do grona 11 innych krajowych producentów dostępnych w tej kategorii, m.in. Floslek, Koszyczek Natury, Herbapol, Nutka, Green Velo, Manufaktura, Pharmazis, Madonia, Ingrid, Bio Madent i Dentino.

Poczta Polska zaczynała sprzedaż online od wydań filatelistycznych, prenumeraty prasy oraz artykułów do pakowania. Dziś na wirtualnych półkach znajduje się już kilka tysięcy artykułów w ponad 15 kategoriach, obejmujących nie tylko kosmetyki, ale także elektronikę (telewizory, tablety, smartfony, drobne AGD), produkty dla dzieci i seniorów oraz asortyment do domu i ogrodu. Tempo rozbudowy oferty wskazuje, że udział kanału e-commerce w przychodach spółki będzie systematycznie rósł w kolejnych kwartałach.

Pomimo rozwoju kanału e-commerce i poszerzania oferty o nowe kategorie produktów, Poczta Polska znajduje się obecnie pod rosnącą krytyką ze strony komentatorów i opinii publicznej. Zwracają oni uwagę na paradoksalny kierunek strategii spółki – intensywny rozwój usług pozapocztowych, takich jak sprzedaż kosmetyków, elektroniki czy artykułów gospodarstwa domowego, odbywa się równolegle z pogarszającą się sytuacją kadrową w placówkach pocztowych. W wielu punktach brakuje pracowników, co przekłada się na dłuższy czas obsługi i rosnące niezadowolenie klientów korzystających z podstawowych usług pocztowych. Krytycy pytają, czy ekspansja e-handlu nie odbywa się kosztem kluczowej misji operatora narodowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25
Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce
Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję.Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. lipiec 2025 02:03