StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25

Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce

Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję. / Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.10.2025 11:37
Dagmara Gołek, Allegro: Co trzeci zakup kosmetyków na Allegro jest spontaniczny [FBK 2025]
wiadomoscikosmetyczne.pl

- Aż 45 proc. wszystkich respondentów zaczyna poszukania produktów od platform handlowych. Zapytaliśmy, których konkretnie i trzy czwarte osób odpowiedziało, że właśnie Allegro. Osoby, które wskazały Allegro, stanowią 36 proc. wszystkich badanych. Na drugim miejscu wskazano wyszukiwarkę Google‘a - mówiła podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 Dagmara Gołek, group category manager beauty w Allegro.

A gdzie klient konwertuje? - 76 proc. osób, które zaczęły wyszukiwania od Allegro, tam właśnie finalizuje swoje transakcje. Co ciekawe, konsument rozpoczynający od searchu Google‘a aż w ponad 40 proc. przypadków również skonwertuje na Allegro, ponieważ tam się wysoko pozycjonujemy - powiedziała Dagmara Gołek.

Przedstawicielka największego gracza na rynku e-commerce w Polsce podkreśliła, że Allegro "to nie tylko marketplace, ale również największa wyszukiwarka produktowa w kraju". - Myślę, że w związku z tym warto, aby w pełni skonsumować ten popyt, zabezpieczyć stocki dla naszej platformy, zanim rozpocznie się komunikacja państwa nowości - podpowiedziała.

Dlaczego klienci kupują kosmetyki online?

- W innym badaniu zapytaliśmy, dlaczego klient zdecydował się na zakupy online. Nikogo nie zdziwi, że atrakcyjna cena czy jej obniżka są kluczowe w tej decyzji, natomiast chciałabym zwrócić państwa uwagę na aspekt, który jeszcze kilka lat temu był uważany za największy bloker sprzedaży w internecie, działający na korzyść offline‘u, a dziś jest jedną z top trzech przewag e-commerce‘u. Jest to szybkość dostaw - powiedziała Dagmara Gołek.

Z badań wynika, że aż dwie trzecie zakupów kosmetycznych na Allegro jest planowanych, a największa pragmatyczna motywacja to stock-up i uzupełnienie zapasów, co oznacza, że ponad jedna trzecia transakcji to zakupy spontaniczne. - Jest to oczywiście największy potencjał do wykorzystania dla marketerów - zauważyła przedstawicielka Allegro.

Mężczyźni bardziej przywiązani do marek kosmetycznych

- Co ciekawe, mężczyźni okazali się najbardziej lojalni wobec marek, które okazały się dla nich skuteczne. Mniejszą lojalnością charakteryzują się konsumentki; są one bardziej otwarte na eksperymenty produktowe, na testowanie nowych marek. To ciekawy wniosek w kontekście planowania marketingu spersonalizowanego w obszarze kosmetyków - dodała Dagmara Gołek.

Przedstawicielka Allegro powiedziała też, że pragmatyczną misję zakupową kosmetyków na Allegro realizuje się przede wszystkim poprzez sprzedaż produktów o większych pojemnościach, refilli i zestawów. Najpopularniejsze kategorie dla takiej misji to mydła, żele pod prysznic, szampony i odżywki.

- Z kolei misja emocjonalna jest adresowana przez marki poprzez materiały inspiracyjne, takie jak "rich content" w opisie oferty - dodała Gołek.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
14.10.2025 11:10
Zalando rozszerza ofertę beauty na Hiszpanię
(fot. T. Schneider/Shutterstock)T. Schneider/Shutterstock

Zalando uruchomiło dział beauty w Hiszpanii, dodając do lokalnej oferty produkty do pielęgnacji skóry, makijażu, włosów oraz perfumy. Hiszpania jest 14. rynkiem, na którym platforma wprowadziła kategorię kosmetyków, po wcześniejszym debiucie w Portugalii. W ramach ekspansji Zalando współpracuje z lokalnymi markami, w tym z 3ina, by lepiej dopasować asortyment do preferencji hiszpańskich konsumentów.

Segment beauty staje się jednym z kluczowych motorów wzrostu niemieckiej platformy. Według danych firmy aż 70 proc. osób kupujących kosmetyki na Zalando dokonuje również zakupów odzieży, co potwierdza potencjał synergii między modą a urodą. Rozszerzenie oferty o produkty beauty ma na celu zwiększenie częstotliwości zakupów i średniej wartości koszyka.

Debiut w Hiszpanii wpisuje się w strategię rozwoju Zalando w regionie Europy Południowej, obejmującym także Portugalię, Włochy i Grecję. Firma dąży do wzmocnienia swojej pozycji na tych rynkach poprzez integrację segmentów modowego i kosmetycznego oraz pogłębienie relacji z lokalnymi dostawcami.

Zalando Beauty rozwija się dynamicznie od momentu uruchomienia w Niemczech w 2018 roku. Obecnie oferta obejmuje tysiące produktów setek marek – zarówno globalnych, jak i regionalnych – a rozwój kategorii w Hiszpanii jest kolejnym krokiem w kierunku budowy kompleksowej platformy lifestyle’owej w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 11:52