StoryEditor
E-commerce
18.07.2023 14:20

Allegro: konsumenci poświęcają ok. 7,5h miesięcznie na zakupy online

Według raportu SW Research dla Allegro, przeciętnie wydajemy 716 złotych miesięcznie na zakupy internetowe. Jedna czwarta badanych osób ogranicza się do wydatków nieprzekraczających 300 złotych miesięcznie, natomiast co piąty badany przeznacza ponad 1000 złotych na zakupy online. Preferencje konsumentów są kształtowane przez zmieniający się rynek i dynamiczną sytuację ekonomiczną. Dlatego nie dziwi fakt, że podczas zakupów online najważniejsze czynniki to przede wszystkim cena produktu (45 proc.), jakość produktu (30 proc.) oraz koszty dostawy (26 proc.).

E-commerce stał się nieodłącznym elementem naszej codzienności, zapewniając wygodę i dostęp do szerokiej gamy produktów zaledwie kilkoma kliknięciami. Jednakże, trzeba zauważyć, że e-commerce jest jeszcze bardziej niestabilny i zmienny niż tradycyjna sprzedaż stacjonarna. Internet i technologia stale ewoluują, a preferencje i zachowania zakupowe konsumentów ulegają ciągłym zmianom. Firmy muszą dostosowywać się do szybko rozwijającego się środowiska e-commerce, podejmując strategiczne decyzje i inwestując w innowacje, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku. Dodatkowo, zmienny charakter e-commerce oznacza, że konkurencja jest intensywna, a firmy muszą stale dostosowywać swoje strategie marketingowe, oferty produktowe i doświadczenie zakupowe, aby przyciągnąć i utrzymać klientów.

Zakupy online są postrzegane jako zdecydowanie wygodniejsze niż tradycyjne, ponieważ dają nam możliwość wyboru i zakupu potrzebnych nam przedmiotów z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Nic więc dziwnego, że poświęcamy na nie średnio 7,5 godziny miesięcznie. 37 proc. osób robi zakupy online raz w miesiącu, a 34 proc. raz w tygodniu. Według raportu SW Research dla Allegro, średnio miesięcznie wydajemy 716 zł na zakupy internetowe. Co czwarty badany ogranicza się do wydatków nieprzekraczających 300 zł miesięcznie, podczas gdy co piąty przeznacza ponad 1000 zł na zakupy online. Wzrasta również popularność aplikacji zakupowych, które umożliwiają nam złożenie zamówienia za pomocą kilku prostych kliknięć. To potwierdzają także preferencje klientów Allegro, gdzie około połowa zakupów jest dokonywana za pomocą aplikacji.

Według raportu, ponad jedna czwarta badanych osób zadeklarowała, że w ciągu ostatniego roku zmieniły się czynniki, które biorą pod uwagę podczas zakupów online. Warto zauważyć, że częściej zmiany te dotyczą kobiet (32 proc.) niż mężczyzn (25 proc.). Na preferencje konsumentów wpływają czynniki takie jak zmieniający się rynek i dynamiczna sytuacja ekonomiczna. Nic więc dziwnego, że podczas zakupów online najważniejsze aspekty to przede wszystkim cena produktu (45 proc.), jakość produktu (30 proc.) oraz koszty dostawy (26 proc.). Z kolei mniej istotnymi czynnikami stały się wygląd i funkcjonalność strony czy marka produktów. W zależności od przedziału cenowego, dla produktów o wartości do 50 zł istotne są także promocje i okazje cenowe. W przypadku produktów o wartości od 50 zł do 150 zł, uwagę przyciąga również koszt dostawy. Natomiast przy zakupach droższych produktów, powyżej 150 zł, konsumenci zwracają uwagę na zaufanie i opinie o wybranej platformie, a także na markę produktów.

image
Allegro

Polacy poświęcają coraz więcej czasu na poszukiwanie i podejmowanie decyzji zakupowych, a także stosują więcej trików, aby zaoszczędzić pieniądze. Dane pokazują, że kluczowym czynnikiem, który jest brany pod uwagę podczas porównywania ofert w internecie, jest cena produktu (82 proc.). Spośród osób, które dokonały zakupów na platformie Allegro w ciągu ostatnich 12 miesięcy, aż 85 proc. zwraca uwagę na specjalne oznaczenia ofert, a ponad połowa przyznaje, że te oznaczenia mają wpływ na ich decyzje zakupowe.

Czytaj także: Rzeczpospolita: wzrosła liczba transakcji online, spadła wartość koszyka

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
18.12.2025 07:52
Bastian Siebers, Flaconi: Polacy kochają piękno i kosmetyki premium [ROCZNIK WK 2025/26]
Bastian Siebers, CEO FlaconiFlaconi

Polska jest rynkiem oferującym ogromny potencjał, jeśli chodzi o konsumentów zainteresowanych markami premium oraz niszowymi. Nasz cel pozostaje jasny: zależy nam na dalszym umacnianiu pozycji Flaconi jako wiodącego gracza na europejskim rynku beauty e-commerce – mówi Bastian Siebers, CEO Flaconi.

Flaconi, działając od 2011 roku jako jedna z pierwszych perfumerii internetowych, nadal z powodzeniem kontynuuje swoją działalność jako jeden z największych graczy w branży beauty e-commerce, szczególnie w swojej ojczyźnie – w Niemczech. Jakie czynniki przyczyniły się do tego sukcesu i które elementy waszej strategii okazały się najskuteczniejsze?

Firma Flaconi osiągnęła ponad 30 proc. wzrostu przychodów w ubiegłym roku. Stało się to dzięki strategicznemu fundamentowi, łączącemu doskonałość w e-commerce, dogłębną wiedzę z zakresu urody i zorientowanie na klienta. Nasza strategia „Beauty in Your Pocket”, oparta na technologii Mobile-First, kieruje naszym rozwojem i opiera się na czterech głównych filarach: retencji, internacjonalizacji, zaangażowaniu i retail mediach. 

image
Flaconi

Sercem tej strategii są ludzie i ich nastawienie – fundamentalny czynnik, który pozwala wprowadzać w życie nasze nasze ambicje. Właściwa kultura i odpowiedni ludzie kształtują sposób, w jaki działamy, wspierają innowacje i ostatecznie napędzają wyniki biznesowe – co czyni ich jednym z kluczowych czynników naszego ciągłego rozwoju. 

Aby zadbać o realizację tej strategii, opieramy ją na #WeCommerce – naszej fundamentalnej zasadzie, zgodnie z którą prawdziwy sukces wynika z solidnych relacji i partnerstw – z naszym zespołem, klientami i partnerami zewnętrznymi. Ten system wartości bezpośrednio kształtuje naszą kulturę, wzmacniając ideę, że ludzie zmotywowani, działający w oparciu o jasną strategię, przekształcają ambicje w trwały sukces rynkowy.

Firma działa obecnie na dwunastu rynkach europejskich. W jaki sposób podejmujecie decyzję o wejściu na nowe rynki, no i czy możemy spodziewać się dalszej ekspansji Flaconi w latach 2026-2030?

Tak, obecnie działamy na dwunastu europejskich rynkach, krok po kroku rozszerzamy zasięg, decydując, gdzie pojawić się dalej. Naszym celem jest stałe rozszerzanie naszej obecności w Europie i docelowo – stanie się platformą e-commerce numer jeden w Europie. 

image
Flaconi

W ramach następnej fali wzrostu w 2026 roku wejdziemy na rynek w siedmiu kolejnych krajach europejskich, co stanowi kolejny ważny kamień milowy i odzwierciedla nasze długoterminowe zaangażowanie w budowanie naszej obecności w Europie.

Polska została uznana przez Flaconi za jeden z najbardziej obiecujących rynków międzynarodowych. Co sprawia, że ​​ten właśnie rynek jest tak atrakcyjny – zarówno z punktu widzenia prowadzenia biznesu, jak i od strony klientów?

Polska stała się dla Flaconi jednym z najbardziej obiecujących rynków międzynarodowych dzięki silnemu rozwojowi handlu elektronicznego, wysokiej adopcji rozwiązań cyfrowych i kulturowo zakorzenionemu zainteresowaniu pięknem. Konsumenci wykazują tu szczególnie dużą chęć kupowania kosmetyków online, w tym marek premium i niszowych, przy czym rynek ten pozostaje mniej nasycony niż w Europie Zachodniej, oferując duży potencjał do szybkiego skalowania. 

W trzecim kwartale Flaconi odnotowało drugi rok z rzędu ponad 100-procentowy wzrost przychodów rok do roku w swojej działalności międzynarodowej, a Polska znalazła się w czołówce, również osiągając wzrost przekraczający 100 proc.

Polscy konsumenci wykazują szczególnie dużą chęć do kupowania kosmetyków online, w tym marek premium i niszowych – przy czym rynek ten pozostaje mniej nasycony niż w Europie Zachodniej, oferując duży potencjał do szybkiego skalowania. 

Jakie są kluczowe cele pierwszej kampanii budowania świadomości marki Flaconi w Polsce – od strony pozycjonowania marki, pozyskiwania klientów i wyników sprzedaży?

Naszym głównym celem było zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku, na którym odnosimy już duże sukcesy, dotarcie do szerokiego grona odbiorców i pozycjonowanie Flaconi jako wiodącego i najchętniej odwiedzanego internetowego punktu sprzedaży kosmetyków i perfum.

Jakie są plany Flaconi na najbliższe kilka lat – pod względem udziału w rynku europejskim, zajęcia pozycji lidera w kosmetycznym e-commerce, wykorzystywania nowych technologii do udoskonalania customer experience?

Naszym celem jest stać się liderem rynku online w Europie w branży kosmetycznej i perfumeryjnej. Realizujemy tę ambicję poprzez trzy kluczowe czynniki: dostarczanie najwyższej jakości usług e-commerce, wykorzystywanie naszej bogatej wiedzy z zakresu urody do informowania i inspirowania klientów oraz dbanie o stały, wysoki poziom zorientowania na klienta we wszystkich touchpointach.

Powyższy materiał jest fragmentem wywiadu, opublikowanego w roczniku Wiadomości Kosmetycznych 2025/26, który właśnie ukazał się na rynku.

Ten 160-stronicowy magazyn z okładką autorstwa uznanej graficzki Oli Niepsuj można można nabyć tutaj 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. grudzień 2025 08:15