StoryEditor
E-commerce
27.06.2024 14:54

Co dalej z Dino i eZebrą? Wykreślenie spółki z KRS budzi wątpliwości akcjonariuszy

Mariaż Dino i E-Zebry stanął tymczasowo pod znakiem zapytania. / eZebra.pl
Jak informuje "Puls Biznesu", giełdowa sieć supermarketów Dino Polska sfinalizowała zakup e-drogerii eZebra, ale napotkała na poważne komplikacje prawne. Wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego zmusza spółkę do dalszych działań, aby ostatecznie dopiąć transakcję. Sytuacja wzbudza zaniepokojenie akcjonariuszy i osób obserwujących rynek.

Kilka dni temu na forum Bankier.pl pojawił się wpis, który zelektryzował internet — otóż Krajowy Rejestr Sądowy zaktualizował dane dotyczące Dino i eZebry, a konkretnie wykreślił Dino jako wspólnika i cofnął podniesienie kapitału zakładowego na 11,5 miliona złotych. Zaniepokojeni akcjonariusze i obserwatorzy dywagowali w sieci, co może być powodem takiego stanu rzeczy. Rzeczony dokument prezentujemy poniżej.

W październiku 2023 roku Dino Polska ogłosiła przełomową decyzję o wejściu na rynek e-commerce, koncentrując się na segmencie drogeryjnym, w którym działają już jej najwięksi konkurenci. Spółka ogłosiła zamiar zakupu e-drogerii eZebra wraz z jej spółkami zależnymi, 3Boom i JTG Polska. Jednakże już miesiąc później pojawiły się wątpliwości co do finalizacji transakcji. Sąd Okręgowy w Lublinie orzekł o zabezpieczeniu roszczenia, uznając przedwstępną warunkową umowę sprzedaży udziałów za bezskuteczną. Dino przyznało, że to może opóźnić lub nawet uniemożliwić sfinalizowanie transakcji. Mimo to, obie strony kontynuowały proces zakupowy, uzyskując niezbędne zgody i finalizując transakcję 3 kwietnia, kiedy to Dino odkupiło 72,22 proc. udziałów eZebry za 51,5 mln zł, a po podwyższeniu kapitału zwiększyło swój udział do 75 proc.

Nieoczekiwane komplikacje prawne

10 maja zmiany w składzie wspólników oraz podwyższenie kapitału zostały zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Jednak 20 czerwca referendarz sądowy Sądu Rejonowego Lublin-Wschód wydał postanowienie, zgodnie z którym wykreślił powiązane z Dino podmioty jako wspólników, przywracając jednocześnie Grzegorza i Jarosława Tatara oraz cofając podwyższenie kapitału. Dino Polska nie było zaskoczone tym postanowieniem, gdyż prawnicy spółki argumentowali, że Horex.pl, konkurent działający na rynku drogeryjnym, bezzasadnie wnosił o wykreślenia z rejestru. Dino Polska podkreśla, że jest właścicielem 72,22 proc. udziałów eZebry i oczekuje skutecznej rejestracji podwyższenia kapitału, co zwiększy jej udział do wspomnianych już 75 proc.

Dalsze działania i perspektywy

Dino Polska oraz eZebra podejmują stosowne kroki prawne w celu ponownej rejestracji podwyższenia kapitału. Dyrektor ds. relacji inwestorskich Dino, Grzegorz Uraziński, zaznacza, że zmiany w KRS są wynikiem działań osoby trzeciej zgłaszającej bezpodstawne roszczenia. Mateusz Grzeszczyk z kancelarii Groele i Wspólnicy wyjaśnił portalowi Puls Biznesu, że postanowienie KRS nie powoduje nieważności transakcji, a sąd rejestrowy nie ma kompetencji do badania ważności umowy. Dino ma prawo złożyć skargę na orzeczenie referendarza sądowego, co do zasady w ciągu tygodnia od doręczenia postanowienia. Postanowienie sądu w przedmiocie zabezpieczenia jest tymczasową ochroną na czas trwania postępowania i dotyczy tylko zakazu podwyższenia kapitału zakładowego. Ostateczne postępowanie, które zostanie wszczęte, najprawdopodobniej będzie dotyczyło transakcji sprzedaży udziałów, a nie zmiany umowy spółki. Dino Polska zamierza kontynuować współpracę z założycielami i kadrą menadżerską eZebry w celu dalszego rozwoju działalności drogerii i budowania kompetencji w obszarze e-commerce.

Czytaj także: Na stronie internetowej Dino pojawił się odnośnik do eZebry. Sieć marketów promuje e-drogerię także w swoich gazetkach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
21.11.2025 12:28
Allegro przyspiesza: dwukrotnie szybszy wzrost niż polska sprzedaż detaliczna
Rafał Brzoska odtrąbił sukces.materiały prasowe/Shutterstock

Allegro zakończyło trzeci kwartał z wynikami znacznie przewyższającymi dynamikę krajowej sprzedaży detalicznej. GMV platformy w Polsce wzrosło o 10,4 proc. rok do roku, czyli ponad dwukrotnie szybciej niż rynek. Grupa zwiększyła bazę aktywnych kupujących o blisko 600 tys. r/r, przekraczając poziom 21,1 mln, a przeciętne roczne wydatki kupujących w Polsce zbliżyły się do 4300 zł. Jednocześnie prawie połowa polskich klientów online zaczyna zakupy od marketplace’ów, przy czym aż 70 proc. z nich – od Allegro. Wzrost przychodów przyspieszył szczególnie dzięki reklamom, które zwiększyły się o 32 proc. rok do roku.

Dynamiczny rozwój widoczny jest także na nowych rynkach, gdzie GMV Allegro wzrosło aż o 56 proc. r/r. Sprzedaż transgraniczna z Czech, Słowacji i Węgier do Polski niemal się podwoiła, a liczba aktywnych kupujących na platformach grupy poza Polską osiągnęła 4,2 mln, rosnąc o ponad 50 proc.. W Polsce liczba sprzedanych produktów zwiększyła się o 11,2 proc. r/r, a kategorie Supermarket oraz Zdrowie i Uroda rosły ponad dwukrotnie szybciej niż całe krajowe GMV. 

W istotnym stopniu do wyników Allegro przyczyniła się rosnąca popularność Allegro Smart!, które w Polsce zyskało w ciągu roku blisko milion nowych subskrybentów. Poza krajem liczba subskrypcji wzrosła ponad dwukrotnie. Aplikacja Allegro pozostaje dominującym kanałem zakupowym – jej baza użytkowników osiągnęła ponad 13 mln w Polsce oraz 2,2 mln na rynkach Czech, Słowacji i Węgier, co oznacza wzrost o 70 proc. r/r. Duże znaczenie miał również rozwój Allegro Pay, które sfinansowało 15,5 proc. wartości GMV w trzecim kwartale.

Nowe technologie stają się kolejnym filarem strategii platformy. Allegro uruchomiło testy Asystenta AI, który ma usprawnić wyszukiwanie i personalizację ofert. Jednocześnie Allegro Delivery zwiększyło udział własnych dostaw do 36 proc. wolumenów, czyli o 2,4 p.p. więcej niż w poprzednim kwartale. Grupa zarządza obecnie siecią ponad 33 tys. automatów paczkowych i 37 tys. punktów odbioru, planując przekroczyć 8000 Allegro One Boxów do końca roku. Nowe magazyny oraz centrum sortowania mają wzmocnić logistykę podczas szczytu zakupowego.

Ważnym elementem strategii okazało się partnerstwo z PKO BP, obejmujące integrację płatności Allegro Klik oraz ofertę finansowania Allegro Kapitał. Plan zakłada ponad 2 mln aktywacji Allegro Klik i wsparcie około 20 tys. firm. Dzięki rosnącym przychodom reklamowym, rozwojowi usług finansowych i logistyki skorygowany zysk EBITDA grupy wzrósł o 24 proc. r/r. Jak podkreśla CFO Jon Eastick, te wyniki dobrze przygotowują Allegro do rywalizacji o udziały w GMV w szczycie sezonu, mimo nieco słabszych niż oczekiwane trendów sprzedaży na początku czwartego kwartału.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
21.11.2025 12:25
Kosmetyczne q-commerce, czyli rewolucja w drogerii Super-Pharm
Program lojalnościowy Klub Super-Pharm zrzesza obecnie ponad milion klientów.mat.pras.

Większość użytkowników sieci aktualnie nie wyobraża sobie życia bez robienia zakupów online. Zamawiane są już nie tylko ubrania, których zabrakło stacjonarnie w ulubionej sieciówce, ale nawet codzienne zakupy spożywcze. Wzrost w tym obszarze zanotowała także branża beauty. W 2024 roku aż 17,3 proc. wszystkich kosmetyków w kraju sprzedano właśnie za pomocą platform e-commerce. Super-Pharm połączyło siły z Glovo i Bolt Food, dzięki czemu od września można zamawiać tysiące produktów z drogeryjnego asortymentu z dostawą pod drzwi – i to w mniej, niż 30 minut. Z usługi mogą już korzystać mieszkańcy 30 polskich miast.

Coraz większą popularnością cieszą się także ekspresowe dostawy, realizowane już w kilkadziesiąt minut. Jest to rozwiązanie pozwalające kupującym oszczędzić czas oraz nerwy, które nierzadko zostają wystawione na próbę podczas wizyty w galerii handlowej. Super-Pharm, jako lider w branży health & beauty, dostrzega potrzeby klientów, starając się na nie niezwłocznie odpowiadać.

W Super-Pharm naszą misją jest inspirowanie do życia, które jest zdrowsze i piękniejsze – mówi Monika Kolaszyńska, CEO Super-Pharm Poland. – Dzięki partnerstwu z Bolt i Glovo przenosimy tę obietnicę na zupełnie nowy poziom. Chcemy być bliżej naszych klientów, dokładnie wtedy, gdy nas potrzebują. Oddajemy w ich ręce możliwość ekspresowej dostawy – ulubiony dermokosmetyk, viralowe perfumy arabskie czy kosmetyki koreańskie mogą znaleźć się pod ich drzwiami nawet w 30 minut.

Wejście we współpracę z dwiema wiodącymi platformami to odpowiedź na rosnące oczekiwania klientów, dla których kluczowe stają się wygoda, oszczędność czasu i natychmiastowa dostępność produktów. To strategiczny krok dla Super-Pharm, który znacząco wzmacnia pozycję e-commerce marki. Jest to także rozwiązanie na nagłe sytuacje, które mogą spotkać każdego z konsumentów – np. gdy zabraknie pieluszek dla dziecka lub niespodziewanie zaatakuje przeziębienie, nie ma czasu by czekać na zamówienie kilka dni. Taka dostawa w pół godziny jest wówczas ratunkiem. 

Asortyment obejmuje jednak znacznie więcej, m.in. viralowe koreańskie kosmetyki, dermokosmetyki do pielęgnacji skóry wrażliwej, a także produkty do codziennego makijażu oraz niezbędną w domu chemię gospodarczą

Usługa dostępna jest w 30 polskich miastach, w których znajdują się drogerie Super-Pharm. Także w miejscowościach typowo turystycznych, takich jak Zakopane, dzięki czemu nawet podczas wyjazdów nie zabraknie szamponu ani pasty do zębów. Dodatkowym plusem czekającym na zamawiających jest fakt, iż ceny są takie same jak stacjonarnie w drogerii, a członkowie klubu Super-Pharm będą mogli zbierać dodatkowe punkty również za zakupy w aplikacji. Warto dodać, że program lojalnościowy Klub Super-Pharm zrzesza obecnie ponad milion klientów.

Jak podkreśla Super-Pharm, współpraca powstała po to, aby zapewnić kupującym wygodę i ułatwić codzienne zakupy. – Super-Pharm wraz z partnerami chce budować poczucie bezpieczeństwa i niezawodności wśród swoich klientów. Niezależnie od tego, czy trzeba w ostatniej chwili spakować kosmetyczkę, czy uzupełnić zapas ulubionego kremu – podkreśla sieć.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. listopad 2025 09:26