StoryEditor
E-commerce
07.12.2018 00:00

Co kieruje zachowaniem konsumentów - globalne trendy na rynku

Przemysł kosmetyczny to duży biznes. W roku 2017 globalna sprzedaż produktów urodowych i pielęgnacyjnych przekroczyła 460 mld dol. i powinna w tym roku wzrosnąć o kolejne 6 proc. Czego oczekują konsumenci, którzy wydają te pieniądze i poświęcają czas na swój wygląd?

Gospodarka światowa jest coraz silniejsza, więc w roku 2018 wydatki konsumenckie powinny wzrosnąć i będzie to największy wzrost od 2011 roku, prognozuje Euromonitor International. Zmieniające się zachowania konsumentów i ich postawy mają wpływ na branżę beauty, podobnie jak na inne rynki. Kluczowa rola internetu i technologii mobilnej kształtuje przemiany na tym rynku.

Inne ważne czynniki to wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej, która z niszowej działalności, zdaniem ekspertów przeszła w tym roku do głównego nurtu, umożliwiając łączenie cyfrowej techniki z rzeczywistością.  Technologiczne zaawansowanie daje konsumentom nowe możliwości – na przykład wiedzę o sobie i swoim pochodzeniu, jako że wykonanie testów DNA jest dostępne już w domu.

Szczególnie internet zwiększył świadomość globalnych problemów inspirując konsumentów to przejmowania większej społecznej odpowiedzialności. Młodzi konsumenci korzystają z mindfullness, wybierają czyste życie nastawione na redukcję szkód w stosunku do siebie samych, innych, ich otoczenia i całego świata.

Choć minęła dekada od wielkiego kryzysu finansowego, nadal rzuca on cień na zachowania konsumenckie, powodując, że prosperują sieci i sprzedawcy detaliczni bardziej dostępni finansowo. Konsumenci w każdej grupie wiekowej wydają mniej i pragną mniej. Kwestionują własność, są elastyczni, minimalizm zyskuje na popularności a konsumenci coraz częściej się wszystkim dzielą – ubraniami, sprzętami domowymi, zwierzakami, autami i przestrzenią mieszkalną.

Odrzucają nadmierne przywiązanie również w miejscu pracy, jako że coraz bardziej popularne jest mówienie "nie" korporacyjnemu schematowi pracy od 9. do 17. na korzyść własnej firmy i stylu życia przedsiębiorcy w drodze. Spada zaufanie do biznesu, rozmawianie o ekologii społecznej odpowiedzialności już nie wystarcza, teraz konsumenci oczekują od marek bardziej radykalnej transparentności.

Potrzeba wyjątkowości i autentyczności prowadzi personalizację na nowy poziom, a konsumenci pragną być też kreatorami – projektantami produktów i mocniej angażują się w proces produkcji. Poszukiwanie prawdy wzrasta u współczesnych aktywistów. Głośna kampania “#MeToo” sprzed roku, na temat seksualnego molestowania, wzmocniła jeszcze większą potrzebę kultury i wspierania społecznych inicjatyw, gdzie internet odgrywa pierwszoplanową rolę.

Konsumenci roku 2018 kwestionują wartości, priorytety i decyzje, pogłębiają zainteresowanie i przywiązanie do marek i spraw, które mają dla nich znaczenie.

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
27.11.2023 12:18
Rosną wydatki na kosmetyki w internecie
W badaniu Mobile Institute tylko 2 proc. internautów zadeklarowało, że nie kupiło kosmetyków online.Shutterstock
Konsumenci wydają coraz więcej na kosmetyki. I nie jest to tylko wynik wzrostu cen – wynika z badania Mobile Institute. O ile wzrosła wartość koszyka zakupowego?

Konsumenci pozostawiają w kasach sklepów i e-sklepów niemałe kwoty za zakupy kosmetyków. Z badania Mobile Institute „Kanały dystrybucji kosmetyków 2023” przeprowadzonego dla wiadomoscikosmetyczne.pl wynika, że 32 proc. kupujących wydaje średnio jednorazowo (niezależnie od kanały sprzedaży) 201-300 zł. Tyle samo deklaruje, że przeciętnie zostawiają w sklepie od 151 do 200 zł. 15 proc. wydaje od 51 do 100 zł.

Coraz więcej osób kupuje kosmetyki przez internet. W badaniu Mobile Institute tylko 2 proc. internautów zadeklarowało, że nie kupiło produktów beauty online. Rośnie też wartość e-koszyka – średnio  o 27 zł rok do roku.

Czytaj także: Kupujący kosmetyki skaczą między sklepami a internetem. Nie są wierni jednej sieci drogeryjnej

Częściowo to efekt inflacji, ale w dużej mierze generalnie przeniesienia zakupów beauty do Internetu.  Największe koszyki zakupowe należą do mężczyzn, konsumentów dojrzałych 45+ lat, ale i zenialsów, osób zamożnych, kupujących świadomie, hurtowo i dla przyjemności – komentuje Katarzyna Czuchaj- Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute. Perfumy, produkty specjalistyczne, których nie można kupić w innym miejscu oraz produkty w promocji – to najczęściej wkładane do e-koszyków zakupy internautów z kategorii beauty.

Internauci zapytani za co przede wszystkim cenią, lubią e-zakupy wymieniają wiele atutów, które wydają się być dla nich tak samo ważne. Przede wszystkim są to jednak: możliwość robienia zakupów przez całą dobę i 7 dni w tygodniu (41 proc.)., niskie ceny (39 proc.), szeroki wybór produktów i marek (39 proc.), promocje (38 proc.), wygodna dostawa, np. do automatu paczkowego 38 proc.

image

Badanie "Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023", Mobile Institute dla wiadomoscikosmetyczne.pl, sierpień 2023

FOTO: Mobile Institute

Badanie Mobile Institute zostało przeprowadzone na panelu 1000 internautów w sierpniu 2023 r. Raport, wraz z wynikami rankingu Drogeria Roku 2023, został zaprezentowany podczas organizowanego przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych Forum Branży Kosmetycznej, ktore odbyło się 19 października br.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
23.11.2023 03:35
Michal Owerczuk, Gemini Polska: Jak budować e-commerce w kategorii zdrowie i uroda {Beauty Rozmowy Wiadomości Kosmetycznych]
Michał Owerczuk, członek zarządu, dyrektor e-commerce, Gemini Polska w studio TV Wiadomości Kosmetycznychwiadomoscikosmetyczne.pl
E-commerce w kategorii zdrowie i uroda rośnie szybciej niż cały e-commerce, a jednocześnie ma nadal bardzo duży potencjał do wzrostu – mówi Michał Owerczuk, członek zarządu i dyrektor e-commerce w Gemini Polska. Czy gemini.pl chce uczestniczyć w wyścigu o fotel lidera w e-commerce w kategorii zdrowie i uroda? Z jakimi markami kosmetycznymi chce współpracować? Czy i jakie przejęcia zmienią rynek beauty e-commerce w Polsce? O tym więcej w naszej video rozmowie.

W okresie pandemicznym e-commerce w ciągu roku był w stanie skumulować 3-4 lata wzrostu. Teraz naturalne jest, że ten wzrost jest dużo niższy. Natomiast wciąż jest dwucyfrowy i w zależności od tego na jakie spojrzy się źródła – w tym roku był w Polsce kilkunastoprocentowy, rzędu 13-15 proc. W horyzoncie 3 do 5 lat będzie się utrzymywał na poziomie 11-14 proc. rocznie, więc wciąż jest to dość szybki wzrost i wyraźnie wyższy niż dynamika handlu detalicznego w kraju. 

Kategoria zdrowie i uroda rośnie wyraźnie szybciej niż cały e-commerce. Prognozy na kolejne lata mówią o wzroście wyższym o około 5 p. proc. niż średnia rynkowa dla e-commerce. 

Przyczyn jest wiele. Jedną z nich jest na pewno to, że tzw. penetracja e-commerce, czyli udział sprzedaży e-commerce w sprzedaży całkowitej w kategorii zdrowie i uroda jest wyraźnie poniżej średniej dla e-commerce, w zależności od źródeł – są jedno lub dwucyfrowe udziały, podczas gdy dla kategorii takich jak np. elektronika, moda wynoszą ponad 20-30 proc. Jest więc duży potencjał do wzrostu i widzimy go w liczbach.

 

 

Na gemini.pl w zależności od sezonu oferujemy 20-30 tys. SKU. Cały nasz zespół ciężko pracuje, by asortyment nadal optymalizować – rozszerzać, a jednocześnie ograniczać te SKU, które są mniej popularne wśród naszych klientów. Jesteśmy oczywiście zainteresowani współpracą z nowymi dostawcami produktów z kategorii beauty. 

Więcej o prognozach dla e-commerce w kategorii zdrowie i uroda; analizach koszyków e-klientów i co z nich wynika; czynnikach, które wpływają na decyzje zakupowe konsumentów poruszających się po platformach sprzedażowych; pozycjonowaniu gemini.pl i udziale w rywalizacji o rynek beauty;  inwestycjach firmy w rozwój e-commerce, a także o tym jakie doświadczenia do Gemini przeniósł z Allegro – opowiedział nam Michał Owerczuk, członek zarządu i dyrektor e-commerce Gemini Polska w ramach cyklu Beauty Rozmowy Wiadomości Kosmetycznych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2023 18:16