StoryEditor
E-commerce
18.10.2021 00:00

Ekspertka o Amazon Prime – jak wpłynie na rynek e-commerce?

Amazon wszedł do polski oficjalnie od marca 2021 r, ale dopiero uruchomienie pakietu Amazon Prime można uznać za prawdziwe wejście, które jest w stanie „namieszać” na polskim rynku e-commerce. Czy pozycja Allegro i innych czołowych graczy może być w związku z tym zagrożona? – komentuje Agnieszka Skonieczna, retail business unit director z PMR.

Z badania konsumenckiego PMR przeprowadzonego w lipcu 2021 r. wynika, że na Amazonie kupuje tylko 15 proc. kupujących online (którzy dokonali w ciągu ostatniego pół roku zakupu internetowego), w porównaniu do 37 proc. dla AliExpress i 88 proc. dla Allegro. Blisko połowa kupujących na Amazon dokonała tylko jednego zakupu w ciągu ostatniego pół roku. Kluczową sprawą jest to, czy jeśli szerokość oferty na Amazon i Allegro będzie podobna, a ceny nie będą różnić się znacząco, polscy kupujący będą skłonni do zmiany platformy, z której korzystają. Czy osoby posiadające pakiet Allegro Smart będą skłonne wykupić analogiczny pakiet na Amazonie?

Nie ulega wątpliwości, że aby myśleć o odebraniu Allegro kawałka tortu e-commerce, i ogólnie o rozwoju na polskim rynku sprzedaży internetowej, który nie jest rynkiem łatwym, trzeba działać odważnie i z rozmachem, i za takie działanie można uznać ofertę Amazona. Główna przewaga Amazon Prime nad programem Allegro Smart (wzorowanym na pakiecie amerykańskiego giganta wprowadzonym już wcześniej w innych krajach), to brak minimalnej kwoty zamówienia (na Allegro jest to 40 zł przy opcji dostawy do paczkomatu) oraz szersza oferta – oprócz darmowych dostaw pakiet obejmuje również bibliotekę VOD. Cena Amazon Prime jest taka sama jak Allegro Smart i wynosi 49 zł rocznie – wyjaśnia Agnieszka Skonieczna, retail business unit director z PMR.

Z badań PMR wynika, że odsetek kupujących na Allegro w wieku 55+ nie odbiega znacząco od odsetka dla całej populacji. Tacy konsumenci charakteryzują się dużo większą lojalnością niż osoby młode. Ich nie skusi również raczej oferta VOD Amazona. Na Amazonie struktura wiekowa kupujących już przesunięta jest w stronę młodszej grupy wiekowej. Młodsi klienci z pewnością będą bardziej skłonni do skorzystania z Amazon Prime, przynajmniej na próbę.

Jak wynika z danych PMR, w 2020 r. rynek internetowej sprzedaży detalicznej w Polsce był wart blisko 89 mld zł, po spektakularnym wzroście napędzonym przez pandemię COVID-19. W 2021 r. wzrośnie o kolejne ponad 20 proc. i przekroczy 110 mld zł. Sprzedaż na platformach handlowych stanowi około połowę wartości rynku.

Przeczytaj również: Amazon Prime od dziś jest dostępny w Polsce. Oferuje szybkie i darmowe dostawy kosmetyków

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
22.10.2025 15:48
Lagardère i Aelia.pl: pięć lat duty free w internecie
Marzena Szulc

Pięć lat temu Lagardere Travel Retail zdecydowało o przeniesieniu sklepów duty free Aelia z lotnisk – do online. Dzięki temu miały stać się dostępne dla szerszego grona klientów. Teraz firma podsumowała efekty tego posunięcia i jego biznesowej opłacalności.

Internetowa odsłona sklepu, czyli Aelia.pl, została uruchomiona w 2020 roku. Od samego początku właściciel platformy, czyli Lagardère Travel Retail, skoncentrował się na  mocnym poszerzaniu asortymentu.

W ciągu tych pięciu lat Aelia.pl wprowadziła do sprzedaży w kanale online tysiące produktów, współpracując z 230 czołowymi markami. Wśród nich znaleźli się tacy giganci kosmetyczni, jak Tom Ford, Clarins, Prada, Hermes, La Mer. Ofertę rozszerzano o kategorie travel oraz lifestyle, w tym produkty premium.

Rola e-commerce nadal rośnie – potwierdza Paweł Opałko, szef działu Digital w Lagardère Travel Retail Polska. – Konsekwentnie wprowadzamy w naszym sklepie nowości: od personalizowanych rekomendacji produktowych opartych na sztucznej inteligencji, po rozwiązania łączące doświadczenie lotniskowe z innowacjami cyfrowymi. Naszym celem pozostaje niezmiennie utrzymywanie bliskiego kontaktu z klientem. Nie tylko podczas podróży, ale wszędzie i o każdej porze – dodaje Opałko.

Lagardère Travel Retail podkreśla, że kluczowym aspektem w przypadku sklepu Aelia.pl jest dbałość o wysoką jakość obsługi: intuicyjność zakupów, szybka i bezpieczna dostawa towaru do klientów.

Lagardère Travel Retail pozostaje liderem kanału travel duty w Polsce, a marką numer jeden, stworzoną do potrzeb portów lotniczych jest Aelia Duty Free. W Polsce firma zarządza siecią blisko tysiąca punktów sprzedaży, działających pod 40 markami – poza Aelią są to sieci 1Minute Smacznego!, Inmedio, Relay.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
20.10.2025 14:34
Zalando powołuje nowego wiceprezesa, Thomasa Schwulera
Siedziba Zalando w Berlinie w Niemczech.Shutterstock

Zalando, niemiecki gigant e-commerce z siedzibą w Berlinie, ogłosił powołanie Thomasa Schwulera na stanowisko wiceprezesa ds. beauty. Menedżer z niemal 20-letnim doświadczeniem w L’Oréal ma przyspieszyć rozwój tej strategicznej dla firmy kategorii, która w ostatnich latach odnotowuje dynamiczne wzrosty sprzedaży.

W 2024 roku segment beauty Zalando zanotował dwucyfrowy wzrost przychodów, a spółka zapowiada dalsze umacnianie pozycji w tej części rynku. Asortyment obejmujący pielęgnację, makijaż i zapachy został właśnie udostępniony także klientom w Hiszpanii i Portugalii, co zwiększy zasięg platformy do 26 rynków europejskich. Zalando podkreśla, że kategoria beauty ma kluczowe znaczenie dla całego ekosystemu – aż 70 proc. klientów kupujących kosmetyki dodaje do koszyka również produkty modowe.

Nowy dyrektor zamierza przekształcić Zalando w „najbardziej inspirujące miejsce dla miłośników urody w Europie”. Jak podkreśla Schwulera, „Zalando ma unikalną pozycję na rynku beauty – nasza sieć logistyczna oferuje niezrównaną wygodę dla 52 milionów klientów w 26 krajach”. W centrum jego strategii znajdą się bliższe relacje z markami partnerskimi, selekcja ofert, personalizacja oparta na technologii oraz rozwój nowych formatów treści.

Schwulera objął funkcję we wrześniu 2025 roku i raportuje bezpośrednio do zarządu Zalando. Przez 18 lat związany był z francuskim koncernem L’Oréal, gdzie pełnił różne funkcje w Niemczech, Francji i Szwajcarii. Jego doświadczenie obejmuje zarówno rozwój marek masowych, jak i segmentu premium, co ma pomóc Zalando w dalszym skalowaniu kategorii kosmetycznej.

Powołanie Thomasa Schwulera to kolejny sygnał, że Zalando konsekwentnie poszerza swój model biznesowy poza modę, dążąc do umocnienia pozycji w szybko rosnącym sektorze beauty. W 2025 roku platforma planuje zwiększać inwestycje w technologię personalizacji, tworzenie treści zakupowych i integrację marek partnerskich, by umocnić się jako jeden z czołowych europejskich graczy w handlu kosmetykami online.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. październik 2025 11:24