StoryEditor
E-commerce
18.10.2021 00:00

Ekspertka o Amazon Prime – jak wpłynie na rynek e-commerce?

Amazon wszedł do polski oficjalnie od marca 2021 r, ale dopiero uruchomienie pakietu Amazon Prime można uznać za prawdziwe wejście, które jest w stanie „namieszać” na polskim rynku e-commerce. Czy pozycja Allegro i innych czołowych graczy może być w związku z tym zagrożona? – komentuje Agnieszka Skonieczna, retail business unit director z PMR.

Z badania konsumenckiego PMR przeprowadzonego w lipcu 2021 r. wynika, że na Amazonie kupuje tylko 15 proc. kupujących online (którzy dokonali w ciągu ostatniego pół roku zakupu internetowego), w porównaniu do 37 proc. dla AliExpress i 88 proc. dla Allegro. Blisko połowa kupujących na Amazon dokonała tylko jednego zakupu w ciągu ostatniego pół roku. Kluczową sprawą jest to, czy jeśli szerokość oferty na Amazon i Allegro będzie podobna, a ceny nie będą różnić się znacząco, polscy kupujący będą skłonni do zmiany platformy, z której korzystają. Czy osoby posiadające pakiet Allegro Smart będą skłonne wykupić analogiczny pakiet na Amazonie?

Nie ulega wątpliwości, że aby myśleć o odebraniu Allegro kawałka tortu e-commerce, i ogólnie o rozwoju na polskim rynku sprzedaży internetowej, który nie jest rynkiem łatwym, trzeba działać odważnie i z rozmachem, i za takie działanie można uznać ofertę Amazona. Główna przewaga Amazon Prime nad programem Allegro Smart (wzorowanym na pakiecie amerykańskiego giganta wprowadzonym już wcześniej w innych krajach), to brak minimalnej kwoty zamówienia (na Allegro jest to 40 zł przy opcji dostawy do paczkomatu) oraz szersza oferta – oprócz darmowych dostaw pakiet obejmuje również bibliotekę VOD. Cena Amazon Prime jest taka sama jak Allegro Smart i wynosi 49 zł rocznie – wyjaśnia Agnieszka Skonieczna, retail business unit director z PMR.

Z badań PMR wynika, że odsetek kupujących na Allegro w wieku 55+ nie odbiega znacząco od odsetka dla całej populacji. Tacy konsumenci charakteryzują się dużo większą lojalnością niż osoby młode. Ich nie skusi również raczej oferta VOD Amazona. Na Amazonie struktura wiekowa kupujących już przesunięta jest w stronę młodszej grupy wiekowej. Młodsi klienci z pewnością będą bardziej skłonni do skorzystania z Amazon Prime, przynajmniej na próbę.

Jak wynika z danych PMR, w 2020 r. rynek internetowej sprzedaży detalicznej w Polsce był wart blisko 89 mld zł, po spektakularnym wzroście napędzonym przez pandemię COVID-19. W 2021 r. wzrośnie o kolejne ponad 20 proc. i przekroczy 110 mld zł. Sprzedaż na platformach handlowych stanowi około połowę wartości rynku.

Przeczytaj również: Amazon Prime od dziś jest dostępny w Polsce. Oferuje szybkie i darmowe dostawy kosmetyków

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
13.02.2025 12:44
Shein przenosi część produkcji do Wietnamu, chce złagodzić konsekwencje ceł Trumpa
Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na obecny model biznesowyShutterstock

Chińska platforma internetowa zwiększa swoją bazę produkcyjną w Wietnamie, aby złagodzić spodziewane skutki rosnących amerykańskich ceł na swój łańcuch dostaw.

Gigant fast fashion, chcąc zminimalizować skutki zapowiedzi Donalda Trumpa, przenosi część swojej produkcji poza Chiny. To efekt usunięcia przez amerykańskiego prezydenta zasady „de minimis”, która zezwalała na bezcłowy import towarów o niskiej wartości. 

Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na swój model biznesowy, który w znacznym stopniu opiera się na produkcji w Chinach. Konkurencyjne koszty pracy i obecna infrastruktura produkcyjna Wietnamu sprawiają, że jest to dla chińskiego giganta opłacalna alternatywa.

Obecne umowy o wolnym handlu, takie jak funkcjonujące porozumienie między Wietnamem a krajami UE, dają na razie Shein możliwość ominięcia kosztownych ceł przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do rynków zachodnich i azjatyckich.

Shein nadal bazuje produkcyjnie w głównym stopniu na Chinach, a jego ekspansja do Wietnamu jest przykładem szerszego trendu w branży modowej w kierunku dywersyfikacji łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia ryzyka, związanego ze wzrostem taryf i niestabilnością geopolityczną - ocenia portal retailgazette.com.uk.

Działania Shein, mające na celu dywersyfikację łańcucha dostaw, odbywają się w trakcie  rosnącej presji na wycenę. Shein prawdopodobnie rozważa obniżenie wyceny przed planowanym IPO w Londynie, a szacunki wskazują na możliwość redukcji z 90 do 50 mld dolarów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
10.02.2025 14:56
Mastercard: Produkty kosmetyczne i zdrowotne w topie zakupów online Polaków
Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo - wynika z badania Mastercardshutterstock

Polscy konsumenci na tle 12 krajów europejskich znaleźli się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy przez internet - wynika z badania Mastercard. Online najczęściej kupowane są książki, odzież, elektronika i kosmetyki.

Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (średnia wynosi 5,4). Jednocześnie (częściej niż respondenci z innych krajów) irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69 proc. vs 62 proc. średnia). Aż co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.

Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). 

Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: 

  • książki (58 proc.), 
  • elektronika i technologie (49 proc.), 
  • ubrania (43 proc.), 
  • zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). 

Przez internet kupujemy również usługi turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Co ciekawe, polscy konsumenci wciąż rzadko robią zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.

Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce. 

image
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe
mat.pras.

Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. 

Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 vs 23 proc. średnia).

Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. luty 2025 15:45