StoryEditor
E-commerce
03.10.2019 00:00

FBK 2019: Nowy superkonsument inaczej podchodzi do zakupów kosmetyków w sieci

Jak stwierdziła Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute podczas VII Forum Branży Kosmetycznej 2019, w Polsce pojawił się „superkonsument”. To zupełnie nowy rodzaj konsumenta, inaczej podchodzący do produktu, sklepu czy marki, a także posiadający odmienne potrzeby.

- Jeszcze do niedawna mówiło się o prosumencie, teraz można już mówić o super konsumencie. To osoba, która ma on dostęp do bardzo dużej liczby danych. W zeszłym roku poszukiwanie opinii o produktach po raz pierwszy było częstsze w internecie, niż poszukiwanie informacji o produktach – mówiła Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Zwróciła uwagę na fakt, że już ponad połowa Polaków (57 proc.) kupuje online. Wśród osób w wieku 25-34 lata, aż 75 proc. respondentów przyznaje się do kupowania kosmetyków w internecie. Co druga osoba dokonuje e-zakupów z poziomu smartfona. Kupujący gotowi są czekać do trzech dni na kupiony online produkt, a maksymalna akceptowalna dla nich cena za dostawę do domu to 10 zł.

Badania przywoływane przez szefową Mobile Institute pokazują, że dla 39 proc. internautów oraz 73 proc. kupujących w sieci i 77 proc. kupujących mobilnie ważne jest, aby marka była dostępna w wielu kanałach. Z kolei 80 proc. respondentów negatywnie odbiera różnice w cenach i promocjach między sklepami online i offline tej samej marki.

Coraz istotniejszą grupą dla producentów i dystrybutorów kosmetyków są mężczyźni. – Stanowią oni wciąż wyzwanie dla marek kosmetycznych, gdyż są wymagającymi klientami, a ponadto zakupy nie sprawiają im przyjemności – podkreślała Czuchaj-Łagód. Jak zauważyła, 75 proc. mężczyzn poszukuje inspiracji zakupowych w kategorii Uroda.

Do zakupu minimum jednego produktu kosmetycznego z tej kategorii w ostatnich sześciu miesiącach przyznaje się 31 proc. mężczyzn, a 49 proc. panów kupuje online kosmetyki dla siebie. Co istotne, aż 38 proc. mężczyzn deklaruje, że kupuje kosmetyki mniej więcej raz w miesiącu.

Katarzyna Czuchaj-Łagód wskazała, że również w kanale e-commerce coraz istotniejszym trendem jest ekologiczność. Przez dwa lata wskoczyła ona z ósmego na czwarte miejsce w ważności analizowanych czynników zakupowych (po cenie, jakości i marce). Aż 84 proc. konsumentów uważa, że jest w stanie rozpoznać kosmetyk naturalny.

Przedstawicielka Mobile Institute w czasie swojego wystąpienia podkreślała, że warto dbać o lojalność klienta, choć nie jest to proste. - Osoby z pokolenia Z i mieszkańcy największych miast rzadziej utożsamiają się z markami. 2/3 konsumentów porzuca e-koszyki zakupowe z powodu braku preferowanych form płatności, budżetu, konsultacji, a 19 proc. nie skończyło zakupu z powodu braku opinii, czy niewystarczających opisów, wysokiego kosztu dostawy, trudnego wyszukiwania - powiedziała ekspertka.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.10.2025 11:37
Dagmara Gołek, Allegro: Co trzeci zakup kosmetyków na Allegro jest spontaniczny [FBK 2025]
Dagmara Gołek, group category manager beauty w Allegrowiadomoscihandlowe.pl

- Aż 45 proc. wszystkich respondentów zaczyna poszukania produktów od platform handlowych. Zapytaliśmy, których konkretnie i trzy czwarte osób odpowiedziało, że właśnie Allegro. Osoby, które wskazały Allegro, stanowią 36 proc. wszystkich badanych. Na drugim miejscu wskazano wyszukiwarkę Google‘a - mówiła podczas Forum Branży Kosmetycznej 2025 Dagmara Gołek, group category manager beauty w Allegro.

A gdzie klient konwertuje? - 76 proc. osób, które zaczęły wyszukiwania od Allegro, tam właśnie finalizuje swoje transakcje. Co ciekawe, konsument rozpoczynający od searchu Google‘a aż w ponad 40 proc. przypadków również skonwertuje na Allegro, ponieważ tam się wysoko pozycjonujemy - powiedziała Dagmara Gołek.

Przedstawicielka największego gracza na rynku e-commerce w Polsce podkreśliła, że Allegro "to nie tylko marketplace, ale również największa wyszukiwarka produktowa w kraju". - Myślę, że w związku z tym warto, aby w pełni skonsumować ten popyt, zabezpieczyć stocki dla naszej platformy, zanim rozpocznie się komunikacja państwa nowości - podpowiedziała.

Dlaczego klienci kupują kosmetyki online?

- W innym badaniu zapytaliśmy, dlaczego klient zdecydował się na zakupy online. Nikogo nie zdziwi, że atrakcyjna cena czy jej obniżka są kluczowe w tej decyzji, natomiast chciałabym zwrócić państwa uwagę na aspekt, który jeszcze kilka lat temu był uważany za największy bloker sprzedaży w internecie, działający na korzyść offline‘u, a dziś jest jedną z top trzech przewag e-commerce‘u. Jest to szybkość dostaw - powiedziała Dagmara Gołek.

Z badań wynika, że aż dwie trzecie zakupów kosmetycznych na Allegro jest planowanych, a największa pragmatyczna motywacja to stock-up i uzupełnienie zapasów, co oznacza, że ponad jedna trzecia transakcji to zakupy spontaniczne. - Jest to oczywiście największy potencjał do wykorzystania dla marketerów - zauważyła przedstawicielka Allegro.

Mężczyźni bardziej przywiązani do marek kosmetycznych

- Co ciekawe, mężczyźni okazali się najbardziej lojalni wobec marek, które okazały się dla nich skuteczne. Mniejszą lojalnością charakteryzują się konsumentki; są one bardziej otwarte na eksperymenty produktowe, na testowanie nowych marek. To ciekawy wniosek w kontekście planowania marketingu spersonalizowanego w obszarze kosmetyków - dodała Dagmara Gołek.

Przedstawicielka Allegro powiedziała też, że pragmatyczną misję zakupową kosmetyków na Allegro realizuje się przede wszystkim poprzez sprzedaż produktów o większych pojemnościach, refilli i zestawów. Najpopularniejsze kategorie dla takiej misji to mydła, żele pod prysznic, szampony i odżywki.

- Z kolei misja emocjonalna jest adresowana przez marki poprzez materiały inspiracyjne, takie jak "rich content" w opisie oferty - dodała Gołek.

Forum Branży Kosmetycznej to biznesowe wydarzenie dla branży kosmetycznej łączące konferencję, przestrzeń wystawienniczą i networking. Skupia się na dostarczaniu wiedzy na temat rynku kosmetycznego, wiodących kategorii, trendów, konsumenckich, rozwoju kanałów sprzedaży oraz wyzwań stojących przed branżą. FBK pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych organizowane jest przez Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę biznesowych portali wiadomoscikosmetyczne.pl i wiadomoscihandlowe.pl oraz magazynu „Wiadomości Handlowe”.

image
Forum Branży Kosmetycznej
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
14.10.2025 11:10
Zalando rozszerza ofertę beauty na Hiszpanię
(fot. T. Schneider/Shutterstock)T. Schneider/Shutterstock

Zalando uruchomiło dział beauty w Hiszpanii, dodając do lokalnej oferty produkty do pielęgnacji skóry, makijażu, włosów oraz perfumy. Hiszpania jest 14. rynkiem, na którym platforma wprowadziła kategorię kosmetyków, po wcześniejszym debiucie w Portugalii. W ramach ekspansji Zalando współpracuje z lokalnymi markami, w tym z 3ina, by lepiej dopasować asortyment do preferencji hiszpańskich konsumentów.

Segment beauty staje się jednym z kluczowych motorów wzrostu niemieckiej platformy. Według danych firmy aż 70 proc. osób kupujących kosmetyki na Zalando dokonuje również zakupów odzieży, co potwierdza potencjał synergii między modą a urodą. Rozszerzenie oferty o produkty beauty ma na celu zwiększenie częstotliwości zakupów i średniej wartości koszyka.

Debiut w Hiszpanii wpisuje się w strategię rozwoju Zalando w regionie Europy Południowej, obejmującym także Portugalię, Włochy i Grecję. Firma dąży do wzmocnienia swojej pozycji na tych rynkach poprzez integrację segmentów modowego i kosmetycznego oraz pogłębienie relacji z lokalnymi dostawcami.

Zalando Beauty rozwija się dynamicznie od momentu uruchomienia w Niemczech w 2018 roku. Obecnie oferta obejmuje tysiące produktów setek marek – zarówno globalnych, jak i regionalnych – a rozwój kategorii w Hiszpanii jest kolejnym krokiem w kierunku budowy kompleksowej platformy lifestyle’owej w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 12:45