StoryEditor
E-commerce
23.10.2023 14:35

Katarzyna Czuchaj-Łagód, Mobile Institute: Polska jest rynkiem dojrzałym, jeśli chodzi o e-commerce [FBK 2023]

Katarzyna Czuchaj-Łagód to ekspertka i członkini Rady Izby Gospodarki Elektronicznej i doradczyni strategicznya w marek obszarze badań, e-commerce i reorganizacji procesów zgodnie z podejściem customer-centric. / Shootit Memories
Rynek e-commerce w Polsce dynamicznie rośnie, co świadczy o naszej miłości do zakupów online. Wygoda, szeroki wybór, atrakcyjne promocje i dostawa do drzwi to czynniki, które przyciągają coraz więcej klientów. To nie tylko sposób na oszczędność czasu, ale także na korzystne okazje i bezpieczne zakupy w sieci. O tym, jak rynek e-commerce wygląda obecnie, opowiadała podczas Forum Branży Kosmetycznej Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektorka zarządzająca Mobile Institute.

Polska to kraj, który zakochał się w zakupach online, a rynek e-commerce rośnie, zwłaszcza w branży kosmetycznej. Klienci doceniają wygodę zamawiania kosmetyków z dostawą do drzwi, a także szeroki wybór marek i produktów. Sklepy internetowe oferują atrakcyjne promocje, co przyciąga jeszcze większą liczbę klientów. Wartość rynku kosmetycznego online stale rośnie, co dowodzi, że to nie tylko trend, ale trwały fenomen. Jak podkreśla Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektorka zarządzająca Mobile Institute,

W tym roku pierwszy raz 100 proc. internautów zadeklarowało, że już cokolwiek kupili w internecie — już nie tylko millenialsi i wszystkie pokolenia kluczowe kupują, ale także kupują i starsi, i najmłodsi, którzy za chwilę będą głównymi klientami. Koszyki rosną po części przez inflację, ale po części też przez to, że 40% konsumentów deklaruje, że przenosi swoje zakupy do internetu.

Co więcej, podczas wystąpienia "Beauty e-commerce i technologie jutra" omówiono istotny temat oczekiwań klientów w zakresie ułatwień przy zakupach online. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie wygodę i bezpieczeństwo w procesie zakupów internetowych. Oczekują intuicyjnych stron internetowych, które umożliwiają szybkie i łatwe poruszanie się po sklepie online. Również transparentność cen oraz dostępność informacji o produktach są kluczowe.

Musimy przyznać, że mamy jednak ten kryzys — może spowolnienie, nazwijmy to tak delikatniej, i to faktycznie widać. Rozwój e-commerce jest coraz droższy i coraz bardziej dynamiczny; konsumenci wskazują wiele atutów e-commerce i przede wszystkim też chcą mieć odpowiednie płatności, chcą mieć odpowiednie dostawy. Bardzo szybko przyzwyczaili się do płatności odroczonych, do tego są jeszcze darmowe zwroty. Tych czynników jest coraz, coraz więcej, więc tutaj przetrwa ten, kto będzie po prostu patrzył na konsumenta i jego potrzeby, które się zmieniają.

- oceniła Katarzyna Czuchaj-Łagód.

Klienci oczekują różnorodnych opcji płatności i dostawy, aby dostosować zakupy do swoich potrzeb. Szybka dostawa, zwroty i obsługa klienta są również istotne. Recenzje i opinie innych użytkowników pomagają w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Forum Branży Kosmetycznej to coroczne wydarzenie typu B2B, skupiające dostawców, dystrybutorów, retailerów oraz ekspertów z branży kosmetycznej. To miejsce, gdzie można poznać najważniejsze tendencje i innowacje panujące w tej dziedzinie. Wydarzenie to oferuje nie tylko wykłady, panele dyskusyjne i prezentacje nowości, ale przede wszystkim stwarza okazję do nawiązania bezpośrednich relacji biznesowych między potencjalnymi partnerami. Organizowane od 11 lat pod skrzydłami Wiadomości Kosmetycznych, Forum Branży Kosmetycznej przyciąga rocznie około 400 uczestników, w tym menedżerów firm kosmetycznych oraz osób odpowiedzialnych za zakupy w sieciach handlowych i największych firmach dystrybucyjnych w Polsce i na świecie. To wydarzenie o silnym aspekcie biznesowym, które promuje współpracę i networking pomiędzy profesjonalistami w branży kosmetycznej. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października 2024 w warszawskim hotelu Arche Krakowska. 

image
Wiadomości Kosmetyczne
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 15:46
Rakuten rozpoczyna ekspansję w Europie od Hiszpanii
W Europie marka jest najbardziej znana ze swojego modelu marketplace’u, który łączy sprzedawców i konsumentów, oferując szeroką gamę produktów w atrakcyjnych cenach.Rakuten

Japońska platforma e-commerce Rakuten, obecna we Francji od 15 lat, rozpoczęła nowy etap swojej działalności, uruchamiając marketplace w Hiszpanii. Projekt ten ma stanowić pierwszy krok w kierunku szerszej ekspansji na rynki europejskie. Firma wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do szybkiego skalowania modelu i redukcji kosztów, co ma przyspieszyć proces wejścia na kolejne rynki.

Według Cédrica Dufoura, prezesa Rakuten France, Hiszpania została wybrana ze względu na dynamiczny rozwój e-handlu. W tym kraju rynek e-commerce notuje dwucyfrowe wzrosty rok do roku, podczas gdy we Francji tempo rozwoju jest znacznie niższe. Obecnie w Hiszpanii działa około 30 mln e-kupujących, co czyni ten rynek jednym z największych w Europie.

Kluczowym argumentem dla decyzji o starcie w Hiszpanii są również podobieństwa w zwyczajach konsumenckich pomiędzy Hiszpanami a Francuzami. Rakuten liczy, że wcześniejsze doświadczenia zdobyte we Francji będą mogły zostać przeniesione niemal bez zmian, co znacząco ograniczy ryzyko i koszty wejścia. Wdrożenie narzędzi opartych na generatywnej AI pozwoliło firmie na skopiowanie modelu biznesowego w krótkim czasie.

Ekspansja Rakuten ma na celu wzmocnienie pozycji firmy w Europie, gdzie rynek e-commerce stale rośnie. Start od Hiszpanii ma być preludium do kolejnych debiutów w krajach o wysokim potencjale zakupów online. Zastosowanie technologii AI ma umożliwić firmie elastyczne reagowanie na lokalne potrzeby konsumentów i szybsze dostosowanie oferty w porównaniu do tradycyjnych metod rozwoju międzynarodowego.

Rakuten to japońska grupa technologiczna i jedna z największych platform e-commerce na świecie, często nazywana „japońskim Amazonem”. Firma powstała w 1997 roku w Tokio i obecnie działa w ponad 25 krajach, obsługując ponad 1,6 miliarda użytkowników na całym świecie. Oprócz marketplace’u, Rakuten rozwija także usługi finansowe, telekomunikacyjne, streamingowe i programy lojalnościowe oparte na punktach Rakuten Points. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 12:30
Vinted to najtańszy serwis kurierski? Ekonomista: Spodziewajmy się podwyżki cen.
Jak najtaniej wysłać paczkę? ”Vintedem”.Canva/Vinted

W Holandii i Francji ujawniono przypadki nadużyć związanych z usługą taniej wysyłki na platformie Vinted. Jak ustaliły redakcje AD.nl, France Info i Le Parisien, część użytkowników wykorzystuje system do przesyłania paczek do siebie lub rodziny, omijając w ten sposób droższe usługi pocztowe i kurierskie. Mechanizm jest prosty – wystarczy wystawić przedmiot za symboliczną kwotę, a następnie znajomy „kupuje” go i opłaca transport. Dzięki temu można wysłać paczki zagraniczne za 5–6 euro, podczas gdy standardowe usługi kurierskie kosztują wielokrotnie więcej.

Vinted potwierdził, że ma świadomość problemu i podjął działania w celu ograniczenia nadużyć. Jak informuje spółka, konta łamiące regulamin zostały usunięte lub zablokowane. „Nawet jeśli skala zjawiska jest marginalna, tego typu praktyki podważają zaufanie pomiędzy użytkownikami i mogą wpływać na jakość całego doświadczenia na platformie” – przekazała firma w rozmowie z AD.nl. Praktyka jest również znana i powszechna w Polsce.

Na proceder zareagowały również firmy kurierskie współpracujące z Vinted, które nie kryły zaskoczenia. Dla operatorów oznacza to bowiem nieuczciwą konkurencję wobec własnych usług w tradycyjnym modelu B2C. Koszty wysyłek w ramach Vinted są bowiem negocjowane w ramach taniej umowy B2B, co znacząco obniża stawki dla użytkowników końcowych.

Ekspert ds. logistyki i transportu, prof. Roel Gevaers z Uniwersytetu w Antwerpii, ostrzegł w rozmowie z Retail Detail, że jeśli nadużycia będą się nasilać, firmy kurierskie mogą zdecydować się na podniesienie cen. Jego zdaniem w dłuższej perspektywie takie działania mogą wpłynąć nie tylko na koszty przesyłek w Vinted, ale też na cały rynek usług kurierskich w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 03:16