StoryEditor
E-commerce
04.09.2018 00:00

Łukasz Szczepański, prezes Merlin Group: Będziemy rozszerzać ofertę w kategorii uroda

– W kategorii uroda, oprócz graczy offline’owych, czyli Douglasa, Sephory, Rossmanna, jest tylko jeden silny gracz internetowy – iperfumy.pl. Widzimy zatem dużą przestrzeń do ekspansji – mówi Łukasz Szczepański, prezes Merlin Group  i zapowiada rozszerzenie oferty kosmetyków w Merlin.pl

Lubi pan ryzyko?

Gdybym nie lubił ryzyka, nie zająłbym się odbudową jednej z najstarszych marek internetowych w Polsce, czyli Merlina. W 2015 roku, gdy wydzierżawiliśmy tę markę, przeczytałem w jednym z artykułów, że wcielam się w rolę odgrywaną przez Toma Cruise’a w „Mission Impossible”. Tak trudne miało być uratowanie Merlina.

Dziś, niemal trzy lata później, mogę powiedzieć patrząc prosto w oczy, że nam się udało. Merlin szybko rośnie, już wrócił na podium sklepów internetowych handlujących w Polsce książkami i produktami z kategorii kultura. Jesteśmy na trzecim miejscu, a naszym celem jest walka o miejsce drugie, tuż za Empikiem.

Skąd wziął się pomysł, aby zająć się ratowaniem Merlina?

To była bardzo oportunistyczna decyzja. W 2015 r. wróciłem z Ukrainy, gdzie prowadziłem sklep Topmall.ua, przejęty przeze mnie po kryzysie ukraińskim. Biznes był prowadzony z Polski, posiadał rozbudowaną infrastrukturę w postaci platformy informatycznej, a rynek ukraiński był w zapaści, więc zacząłem szukać możliwości, jak ją wykorzystać. W ten sposób w drugiej połowie 2015 roku poznałem panów Świtalskich, którzy akurat sprzedawali Merlina. Interesowali się także rynkiem ukraińskim i właśnie w tym kontekście się poznaliśmy. Mieliśmy się ponownie spotkać po tym, jak sprzedaż Merlina zostanie zamknięta.

To jednak nie nastąpiło.

Kupujący wycofał się w ostatniej chwili z transakcji. Właściciele szukali pomysłów, co zrobić z Merlinem, żeby ten nie upadł. I w tych okolicznościach, w ciągu dwóch tygodni od pierwszego spotkania, podpisaliśmy umowę dzierżawy marki Merlin przez 10 lat. Jednak już wtedy naszą intencją było, że docelowo przejmiemy tę markę i przeprowadzimy postępowanie układowe w spółce. To się później wydarzyło.

Czy nie łatwiej było stworzyć nową markę, zamiast przejmować Merlina z całym bagażem problemów?

Wydaje mi się, że na tym etapie rozwoju rynku e-handlu w Polsce stworzenie marki od zera jest już trudne. Trzy lata temu nie miałem bazy klientów w Polsce; mieliśmy rozbudowaną platformę informatyczną oraz magazyn, jednak klientów mieliśmy za granicą. Perspektywa pozyskania znanej marki, a wraz z nią klientów w Polsce, wydała mi się być bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem.

Na jakim etapie życia firmy jest w tej chwili Merlin Group?

Można powiedzieć, że niemal na etapie stabilizacji. Minione 2,5 roku było okresem bardzo szybkiego wzrostu zarówno skali prowadzonego biznesu, jak i zespołu oraz infrastruktury. W minionym roku uruchomiliśmy nowy magazyn, przejęliśmy markę Merlin, a we wrześniu dojdzie do głosowania nad układem w spółce Magus, czyli w „starym Merlinie”. Gdy układ zostanie przegłosowany, będę mógł powiedzieć, że symbolicznie osiągnęliśmy etap stabilizacji.

Merlin niedawno przejął spółkę Profit M. Czy rozglądacie się za kolejnymi akwizycjami? Czy jesteście zainteresowani wejściem w zupełnie nowe obszary?

Nad kolejnymi akwizycjami zastanowimy się na początku 2019 r., po zintegrowaniu w pełni Profit M z Merlinem. Kluczową kategorią pozostaną dla nas książki. Obszarem, nad którym intensywnie pracujemy, są zabawki. To o tyle ciekawy biznes, że w Polsce oprócz Smyka nie ma drugiej silnej marki w internecie. W badaniach typu „top of mind” widać to jednoznacznie. W rozwoju tej kategorii pomoże nam również sklep smarkacz.pl, który przejmujemy w ramach Profit M.

Kolejna kategoria o sporym dla nas znaczeniu to uroda. Podobnie jak w przypadku zabawek, tak i tutaj oprócz graczy offline’owych, czyli Douglasa, Sephory, Rossmanna, jest tylko jeden silny gracz internetowy – iperfumy.pl. Widzimy zatem dużą przestrzeń do ekspansji.

Jest szansa, że wystartujecie w Polsce z nowym sklepem z takim asortymentem? A może wolelibyście kogoś przejąć?

Na razie jesteśmy na etapie zwiększania skali i kompetencji zakupowych. Na pewno będziemy rozszerzać ofertę w kategorii uroda dostępną w ramach Merlin.pl. Klienci Merlina to w przeważającej mierze kobiety. Oprócz książek, chętnie kupują również kosmetyki i zabawki, więc zależy nam na zbudowaniu szerokiej oferty, aby nasze klientki kupujące dotychczas książki znalazły coś dla siebie i najbliższych również w tych kategoriach. Podsumowując: na razie koncentrujemy się na tych kategoriach, rozwijając ofertę Merlina, ale nie wykluczamy, że powstaną także oddzielne marki, dedykowane stricte tym kategoriom.

Czyli tym razem raczej tworzylibyście coś od zera, zamiast przejmować konkurenta?

Nie wykluczamy alternatywnych scenariuszy, czyli przejęć. I to nie tylko w kategorii urody, ale też innych, w tym kolejnych graczy z rynku książki.

Jak wyglądają plany rozwoju Merlin Group na Ukrainie, czyli rynku, od którego zaczynaliście?

W tym roku przeprowadzamy relaunch sklepu Topmall.ua. Przyglądamy się możliwościom dalszego wzrostu skali działania na Ukrainie, jednak wszelkie decyzje dotyczące planów związanych z tym rynkiem podejmiemy dopiero w pierwszym kwartale 2019 r. W tej chwili Ukraina nie jest priorytetem. Stawiamy głównie na rynek polski i na koncentrację na kategoriach, w których obecni jesteśmy w Polsce.

Ale nie zamierzacie wycofać się z Ukrainy?

W tej chwili nie mogę niczego zadeklarować. W pierwszym kwartale podejmiemy decyzje, w jaki sposób będziemy dalej się rozwijać na Ukrainie. Topmall.ua dzisiaj nie jest dla nas kluczowym projektem, ale ma swój potencjał. Do Ukrainy wysyłamy dużo produktów z kategorii wyposażenia wnętrz i trochę kosmetyków, a także coraz więcej zabawek. Współpracujemy z kilkoma hurtowniami w Polsce i właśnie jesteśmy na etapie rozszerzania skali tej działalności. Mamy wspólną politykę zakupową, co oznacza, że towary które kupujemy trafiają zarówno do Merlina, jak i na rynek ukraiński.

Czytaj wywiad w pełnej wersji na wiadomoscihandlowe.pl Nie będziemy blockchainowym Amazonem, ale...

Paweł Jachowski
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.11.2025 11:14
Japonia likwiduje ulgę podatkową dla małych importów – kolejny cios dla Shein i Temu
(fot. PJ McDonnell/Shutterstock)PJ McDonnell/Shutterstock

Japonia zapowiedziała zniesienie obowiązującej od ponad czterech dekad ulgi podatkowej na drobne przesyłki importowane na użytek własny. Zmiana, która ma wejść w życie w ramach reform podatkowych w roku fiskalnym 2026, uderzy przede wszystkim w zagraniczne platformy e-commerce, takie jak Shein i Temu, korzystające dotąd z preferencyjnych zasad importu.

Obecnie indywidualne przesyłki z zagranicy są w Japonii opodatkowane jedynie od 60 proc. swojej wartości, co pozwalało na oferowanie produktów po znacznie niższych cenach niż te dostępne w krajowych sklepach. System ten, wprowadzony w 1980 roku, miał pierwotnie wspierać drobny handel i turystów, jednak w ostatnich latach stał się masowo wykorzystywany przez globalne platformy sprzedażowe.

Według danych japońskich służb celnych, wolumen małych importów wzrósł w ciągu ostatnich pięciu lat czterokrotnie – z około 50 mln do 200 mln przesyłek rocznie. Wraz z tym wzrostem zwiększyły się także obawy władz o utratę wpływów budżetowych i rosnącą nierówność konkurencyjną wobec lokalnych detalistów. Rząd planuje również przeanalizować osobne zwolnienie podatkowe dla towarów o wartości poniżej 10 tys. jenów (ok. 65 dolarów).

Reforma ma na celu przede wszystkim ograniczenie nadużyć związanych z deklarowaniem zaniżonej wartości przesyłek i przywrócenie równych warunków konkurencji między sprzedawcami internetowymi spoza Japonii a krajowymi firmami detalicznymi. Ministerstwo Finansów podkreśla, że nowy system ma objąć pełną wartość zamówień podatkiem, a kontrola celna zostanie zautomatyzowana.

Decyzja Japonii wpisuje się w globalny trend zaostrzania zasad dotyczących międzynarodowego handlu elektronicznego. Podobne regulacje wprowadzono już w Unii Europejskiej i Australii, gdzie likwidacja progów zwolnień podatkowych miała na celu ograniczenie przewagi cenowej platform z Chin. Reformy te stanowią wyzwanie dla modeli biznesowych Shein i Temu, których konkurencyjność opiera się w dużej mierze na niskich kosztach dostaw i podatkowych lukach w krajach docelowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
05. listopad 2025 23:14