StoryEditor
E-commerce
19.12.2023 12:54

Santander: Co trzeci Polak skorzystałby z zakupów live commerce

Live commerce staje się coraz popularniejszy w związku z rosnącym znaczeniem mediów społecznościowych w życiu konsumentów. / Canva
Live commerce wciąż jest stosunkowo nową koncepcją w polskim e-commerce. Według raportu "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" przygotowanego przez Santander Consumer Bank, jedynie 17 proc. Polaków, którzy dokonują zakupów online, miało do tej pory doświadczenie z tą formą zakupów. Na przeciwnym biegunie znajduje się 75 proc. osób z tej grupy, które jeszcze nie miały okazji skorzystać z live commerce. Jednak istnieje potencjał na zmianę tego trendu, ponieważ co trzeci Polak dokonujący zakupów online rozważa możliwość skorzystania z live commerce w przyszłości.

Live commerce to sposób dokonywania zakupów, który odbywa się w czasie rzeczywistym podczas transmisji internetowej, często za pośrednictwem platform społecznościowych, co umożliwia sprzedawcom bezpośrednią interakcję z klientami. Santander Consumer Bank postanowił zbadać zainteresowanie Polaków kupujących w e-commerce tą formą handlu. Wyniki raportu "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" pokazują, że live commerce nie jest jeszcze zbyt popularne wśród konsumentów.

Aż 75 proc. uczestników badania odpowiedziało, że nie miało doświadczenia z tego rodzaju zakupami. Największy odsetek osób, które nie miały kontaktu z live commerce, stanowili seniorzy w wieku 60 lat i więcej (83 proc.), oraz mieszkańcy średnich miast o liczbie ludności do 250 tysięcy mieszkańców (86 proc.). Tylko 17 proc. ankietowanych uczestniczyło w tego typu transakcjach, z czego najczęściej były to osoby w wieku 30-39 lat (22 proc.) oraz mieszkańcy wsi (25 proc.).

Santander Consumer Bank przeprowadził badanie w celu zrozumienia, jakie produkty finansowe były preferowane przez Polaków dokonujących zakupów online. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023", ankietowani najczęściej wybierali kartę kredytową (32 proc.) oraz płatności odroczone "buy now, pay later" (30 proc.) jako produkty finansowe, z których korzystali. Trzecie miejsce wśród preferowanych produktów zajmuje kredyt ratalny (24 proc.). Pozostałe produkty, takie jak limit odnawialny w konkretnym sklepie lub na platformie handlowej oraz kredyt gotówkowy, znalazły się na dalszych miejscach, z udziałem odpowiednio 21 proc. i 13 proc. ankietowanych.

Kiedy zapytaliśmy Polaków kupujących online, czy chcieliby skorzystać z live commerce w przyszłości, 26 proc. odpowiedziało, że raczej nie. Częściej deklarowały tak kobiety niż mężczyźni. Ponadto 11 proc. badanych stwierdziło, że zdecydowanie nie jest to dla nich interesująca opcja na przyszłość. Zaledwie 7 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie wzięłoby ją pod uwagę. Z kolei 27 proc. Polaków kupujących online jeszcze się waha, na co wskazuje wybranie odpowiedzi „raczej tak”. Wśród nich było najwięcej respondentów w wieku 18-29 lat, tradycyjnie najbardziej otwartych na nowe rozwiązania. Sumując te wyniki możemy zaobserwować, że już 34 proc. respondentów, czyli co trzeci Polak kupujący online, wykazuje zainteresowanie wzięciem udziału w live commerce w przyszłości, co daje pewną perspektywę wzrostu tego trenduEwelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektorka ds. Sprzedaży   Internetowej z Santander Consumer Banku

Raport "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" również zbadał, które produkty finansowe ankietowani wybraliby w pierwszej kolejności, jeśli mieliby sfinansować swoje zakupy online za pośrednictwem banku. Wyniki pokazały, że pierwsze miejsce zajęły płatności odroczone "buy now, pay later" (28 proc.), a następnie karta kredytowa (16 proc.). Na podium znalazł się także limit odnawialny dostępny w danym sklepie lub na platformie handlowej (13 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przy użyciu metody telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Realizację badania powierzono Instytutowi Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) i odbyła się ona na przełomie września i października 2023 roku. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków, którzy dokonują zakupów online. Próba badawcza liczyła n = 1000 osób.

Czytaj także: Santander Consumer Bank: Polacy chętnie korzystaja z aplikacji mobilnych. Kupuja w nich głównie odzież, obuwie i kosmetyki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
08.07.2025 14:34
Boots i Deliveroo ruszają z ekspresową dostawą letnich kosmetycznych niezbędników
Kurierzy Deliveroo dowiozą między innymi krem z filtrem.Boots

Wspólna inicjatywa to odpowiedź na badania, według których co drugi Brytyjczyk zapomina zabrać letnie akcesoria na jednodniowe wypady. Aby ułatwić przygotowania, Boots we współpracy z ekspertką Chelseą Dickenson stworzył trzy gotowe zestawy: „Festival”, „Beach” i „Adventure”. Każdy kosztuje 20 funtów, zawiera 5–7 produktów i umożliwia oszczędność ponad 10 funtów w porównaniu z ceną pojedynczych artykułów.

Pierwszy tego lata projekt Boots i Deliveroo obejmie ponad 75 brytyjskich plaż, szlaków turystycznych i festiwali, gdzie zakupy dotrą nawet w 20 minut. Klienci mogą wybierać spośród ponad 750 artykułów – od kremów z filtrem, przez środki przeciw ukąszeniom, po leki przeciwbólowe. Firma zastrzega jednak, że rowerzyści Deliveroo dostarczą paczki tylko do najbliższej przejezdnej drogi; nie wjadą bezpośrednio na piasek, górskie ścieżki ani na teren festiwalu.

Dodatkowo na stronie Boots pojawiły się trzy listy kontrolne (packing listers), które przypominają o najczęściej pomijanych pozycjach podczas pakowania. Ma to ograniczyć liczbę awaryjnych zakupów i ułatwić planowanie zarówno krótkich wypadów, jak i dłuższych podróży wakacyjnych.

Partnerstwo wpisuje się w szerszą strategię Deliveroo poprawiania doświadczeń klientów. W czerwcu platforma rozpoczęła w Dublinie testy dronowych dostaw we współpracy z operatorem Manna – pierwszy lot odbył się w dzielnicy Blanchardstown. choć test prowadzony jest w Irlandii, wnioski z niego mogą przyspieszyć wprowadzanie innowacyjnych form logistyki również na brytyjskim rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
04.07.2025 10:25
Alibaba przeznaczy 50 mld juanów na kupony chcąc utrzymać pozycję lidera e-commerce
Chiński gigant nakłada presję na globalną konkurencję.Shutterstock

Chiński gigant technologiczny Alibaba ogłosił, że w ciągu najbliższego roku rozdysponuje kupony i vouchery o łącznej wartości 50 miliardów juanów, czyli około 6,98 miliarda dolarów amerykańskich. Program zachęt ma na celu pobudzenie aktywności konsumenckiej i handlowej na platformach e-commerce i dostawczych grupy, takich jak Tmall i Taobao.

Decyzja zapadła w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku krajowym – szczególnie w sektorach dostaw jedzenia i handlu internetowego. W ostatnim czasie JD.com znacznie poszerzyło swoją obecność, a mniejsze platformy również coraz śmielej sięgają po klientów. Działania Alibaby mają zatrzymać użytkowników i sprzedawców w obrębie własnych ekosystemów sprzedażowych.

Dla branży kosmetycznej i produktów do pielęgnacji ciała program ten oznacza większą presję cenową. Liczne marki działające na Tmallu i Taobao będą musiały konkurować nie tylko jakością, lecz także agresywnymi promocjami, by przyciągnąć klientów w okresach zwiększonego ruchu wynikającego z kampanii zniżkowych. Zwiększy się też znaczenie strategii marketingowych dopasowanych do kampanii kuponowych.

Równolegle Alibaba rozwija swoją infrastrukturę chmurową w Azji Południowo-Wschodniej. W tym tygodniu otwarto trzeci ośrodek danych w Malezji, a w październiku ruszy kolejny na Filipinach. W Singapurze firma uruchomiła centrum rozwoju sztucznej inteligencji, które ma wspierać biznesy w wykorzystywaniu aplikacji chmurowych i narzędzi uczenia maszynowego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. lipiec 2025 10:30