StoryEditor
E-commerce
19.12.2023 12:54

Santander: Co trzeci Polak skorzystałby z zakupów live commerce

Live commerce staje się coraz popularniejszy w związku z rosnącym znaczeniem mediów społecznościowych w życiu konsumentów. / Canva
Live commerce wciąż jest stosunkowo nową koncepcją w polskim e-commerce. Według raportu "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" przygotowanego przez Santander Consumer Bank, jedynie 17 proc. Polaków, którzy dokonują zakupów online, miało do tej pory doświadczenie z tą formą zakupów. Na przeciwnym biegunie znajduje się 75 proc. osób z tej grupy, które jeszcze nie miały okazji skorzystać z live commerce. Jednak istnieje potencjał na zmianę tego trendu, ponieważ co trzeci Polak dokonujący zakupów online rozważa możliwość skorzystania z live commerce w przyszłości.

Live commerce to sposób dokonywania zakupów, który odbywa się w czasie rzeczywistym podczas transmisji internetowej, często za pośrednictwem platform społecznościowych, co umożliwia sprzedawcom bezpośrednią interakcję z klientami. Santander Consumer Bank postanowił zbadać zainteresowanie Polaków kupujących w e-commerce tą formą handlu. Wyniki raportu "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" pokazują, że live commerce nie jest jeszcze zbyt popularne wśród konsumentów.

Aż 75 proc. uczestników badania odpowiedziało, że nie miało doświadczenia z tego rodzaju zakupami. Największy odsetek osób, które nie miały kontaktu z live commerce, stanowili seniorzy w wieku 60 lat i więcej (83 proc.), oraz mieszkańcy średnich miast o liczbie ludności do 250 tysięcy mieszkańców (86 proc.). Tylko 17 proc. ankietowanych uczestniczyło w tego typu transakcjach, z czego najczęściej były to osoby w wieku 30-39 lat (22 proc.) oraz mieszkańcy wsi (25 proc.).

Santander Consumer Bank przeprowadził badanie w celu zrozumienia, jakie produkty finansowe były preferowane przez Polaków dokonujących zakupów online. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023", ankietowani najczęściej wybierali kartę kredytową (32 proc.) oraz płatności odroczone "buy now, pay later" (30 proc.) jako produkty finansowe, z których korzystali. Trzecie miejsce wśród preferowanych produktów zajmuje kredyt ratalny (24 proc.). Pozostałe produkty, takie jak limit odnawialny w konkretnym sklepie lub na platformie handlowej oraz kredyt gotówkowy, znalazły się na dalszych miejscach, z udziałem odpowiednio 21 proc. i 13 proc. ankietowanych.

Kiedy zapytaliśmy Polaków kupujących online, czy chcieliby skorzystać z live commerce w przyszłości, 26 proc. odpowiedziało, że raczej nie. Częściej deklarowały tak kobiety niż mężczyźni. Ponadto 11 proc. badanych stwierdziło, że zdecydowanie nie jest to dla nich interesująca opcja na przyszłość. Zaledwie 7 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie wzięłoby ją pod uwagę. Z kolei 27 proc. Polaków kupujących online jeszcze się waha, na co wskazuje wybranie odpowiedzi „raczej tak”. Wśród nich było najwięcej respondentów w wieku 18-29 lat, tradycyjnie najbardziej otwartych na nowe rozwiązania. Sumując te wyniki możemy zaobserwować, że już 34 proc. respondentów, czyli co trzeci Polak kupujący online, wykazuje zainteresowanie wzięciem udziału w live commerce w przyszłości, co daje pewną perspektywę wzrostu tego trenduEwelina Krzynowy-Gaweł, Dyrektorka ds. Sprzedaży   Internetowej z Santander Consumer Banku

Raport "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" również zbadał, które produkty finansowe ankietowani wybraliby w pierwszej kolejności, jeśli mieliby sfinansować swoje zakupy online za pośrednictwem banku. Wyniki pokazały, że pierwsze miejsce zajęły płatności odroczone "buy now, pay later" (28 proc.), a następnie karta kredytowa (16 proc.). Na podium znalazł się także limit odnawialny dostępny w danym sklepie lub na platformie handlowej (13 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przy użyciu metody telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Realizację badania powierzono Instytutowi Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) i odbyła się ona na przełomie września i października 2023 roku. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków, którzy dokonują zakupów online. Próba badawcza liczyła n = 1000 osób.

Czytaj także: Santander Consumer Bank: Polacy chętnie korzystaja z aplikacji mobilnych. Kupuja w nich głównie odzież, obuwie i kosmetyki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
24.07.2024 10:17
Decyzja UOKiK w sprawie Zalando istotna dla wszystkich podmiotów działających jak marketplace

Konsumenci kupujący na Zalando muszą wiedzieć od kogo i na jakich zasadach kupują towar zanim przejdą do płatności. Prezes UOKiK zobowiązał platformę sprzedażową do właściwego informowania klientów o warunkach zakupów od niej i od jej partnerów. Zalando ma także w ramach zadośćuczynienia wydać klientom vouchery o wartości 40 zł.

Prezes UOKiK wydał decyzję związaną z zarzutami, które postawił platformie Zalando w lipcu 2023 r. Chodziło o brak wyraźnej informacji, o tym czy kupują produkty od Zalando czy od partnerów współpracujących z platformą, a w związku z tym także nie wiedzieli, jakie przysługują im prawa. Klienci nie wiedzieli np. kogo informować o odstąpieniu od umowy do kogo kierować reklamacje, czy gdzie odesłać zwracany towar.

Czytaj więcej: UOKiK weryfikuje stosowanie dyrektywy Omnibus przez platformy. Zalando i inni z zarzutami

W wydanej decyzji Prezes UOKiK zobowiązał Zalando do wprowadzenia zmian zgodnie z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus.

– Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej. Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie – rozmawiając ze sprzedawcą – w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Konsument  dokonując zakupów przez internet powinien być tak samo bezpieczny jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus – zaznacza prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Poza tym, że Zalando ma wprowadzić zmiany w swoim e-sklepie, przyzna także wszystkim konsumentom, którzy kupili na jej stronie produkty od współpracujących partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania, voucher w wysokości 40 zł.  Będzie on mógł być wykorzystany w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando (w tym uprzednio przecenionych), z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez partnerów. Spółka przekaże informację o przyznaniu vouchera za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Decyzja prezesa UOKiK jest sygnałem alarmowym dla wszystkich podmiotów działających na zasadzie marketplace. W branży kosmetycznej takie rozwiązania ma np. Douglas, Sephora, Hebe, Super-Pharm. Przez internet sprzedają produkty od zewnętrznych partnerów. Oznacza to, że nie są one dostarczane z magazynów danego detalisty, często inne jest miejsce zwrotu produktów, na produkty od partnerów nie obowiązują wszystkie promocje, kody rabatowe itp. O tym wszystkim klienci powinni być jasno i wyraźnie informowani przed kliknięciem „przejdź do kasy”.

Czytaj także: Coraz więcej produktów w sklepie internetowym Hebe. Czy program Hebe Partner pomógł sieci w rozwoju e-commerce?

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Od tego momentu prezes UOKiK monitoruje jak internetowe platformy handlowe dostosowały się do nowych obowiązków. Jak informuje urząd, po interwencji wielu przedsiębiorców zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji.

Zalando jest wiodącą europejską platformą e-commerce. Firma została założona w 2008 roku w Berlinie przez Davida Schneidera i Roberta Gentza, ze wparciem kapitału inwestycyjnego braci Samwer. Firma działa obecnie na kilkunastu europejskich rynkach. Do Polski weszła w 2012 r. Zalando sprzedaje przede wszystkim odzież i obuwie, ale ma także w ofercie kosmetyki. Oferta beauty została wprowadzona w 2018 r. w Niemczech, w 2019 r. na platformę w Polsce. W Berlinie Zalando prowadzi także swój stacjonarny sklep, gdzie klienci mogą testować kosmetyki i korzystać z porad specjalistów.

Katargoria beauty była jedną z tych, w których Zalando osiągnęło najwyższe wzrosty sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 r. 

Czytaj więcej: Zalando prezentuje swoje wyniki finansowe za Q1 24; sprzedaż brutto wzrosła o 1,3 proc.

Czytaj także: Kaufland uruchamia marketplace w Polsce. Jakie są warunki dla sprzedawców?

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
23.07.2024 16:49
Konsumenci kupują tam, gdzie jest im wygodnie. Coraz częściej przez aplikacje zakupowe
Konsumenci porównują oferty i ceny w różnych kanałach sprzedażyfot. Shutterstock

Sklepy stacjonarne, platformy zakupowe, aplikacje, sklepy internetowe – Polacy kupują we wszystkich kanałach sprzedaży. Rośnie popularność aplikacji zakupowych, mniej osób kupuje przez media społecznościowe – wynika z najnowszego raportu o e-commerce Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute.

Konsumenci przemieszczają się pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży, wybierają te, w których zakupy w danym momencie są najwygodniejsze, najbardziej opłacalne – zależy od ich priorytetów i oczekiwań w danej chwili. Taki wniosek można wysnuć z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024”.

Z analiz porównujących zachowania konsumentów od 2018 r. widać, że klient staje się coraz bardziej omnichannelowy.  W przeszłości przewaga sklepów stacjonarnych nad innymi miejscami zakupów była wyraźnie widoczna. W tym roku już jej nie widać. W porównaniu do 2023 r. liczba kupujących w sklepie stacjonarnym (Gdzie dokonałeś/aś ostatniego zakupu?) zmniejszyła się z 26 proc. do 24 proc. Bardzo wyraźnie słabnie pozycja sklepów internetowych (z 35 proc. do 19 proc.), lekko rośnie natomiast udział platform zakupowych (z 18 proc. do 20 proc.) oraz aplikacji sklepów zakupowych (z 11 proc. do 12 proc.). Spada natomiast sprzedaż przez media społecznościowe (z 11 proc. do 7 proc.). W tym roku organizatorzy badania dodali także pytanie o tzw. dedykowane aplikacje zakupowe typu Zalando, Modivo. 18 proc. respondentów wskazało, że to właśnie przez nie zrobiło swoje ostatnie zakupy.

image
Gdzie dokonałeś ostatniego zakupu? Raport Omni commerce. Kupuje wygodnie_2024, Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej
fot. wykres z raportu

–  Współczesnego konsumenta nie dzielimy już na kategorie on-line czy off-line. Jest jeden, omnichannelowy konsument, który oczekuje spójnego doświadczenia zakupowego niezależnie od kanału, w którym wchodzi w interakcję z marką. Integracja kanałów sprzedaży i zapewnienie jednolitego doświadczenia klienta będą niezbędne do budowania lojalności i pozytywnego wizerunku marki – skomentował na potrzeby raportu Artur Iwański, e-commerce manager Philips.

Czytaj także: Dlaczego internauci porzucają koszyki zakupowe?

Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2024” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego przez Mobile Institute. Opinie zostały zebrane w dn. 10-20 czerwca 2024 na reprezentatywnej grupie 1652 internautów. Była to 9 edycja cyklicznego badania ilościowego.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. lipiec 2024 00:14