StoryEditor
E-commerce
17.05.2020 00:00

Sposoby i miejsca robienia zakupów zmieniły się nie do poznania

Konsumenci chcą kupować bardziej świadomie i oczekują, że ich partnerzy handlowi ułatwią im to, sprzedając produkty dobre dla naszej planety (94 proc.), rezygnując z produktów szkodliwych dla zdrowia (88 proc.) i gwarantując uczciwe ceny dla dostawców i producentów (71 proc.), wynika z badania „Retail Forward” Prosumer Report przygotowanego przez Havas Group.

W porównaniu ze stanem sprzed kilku lat, świat handlu detalicznego jest praktycznie nie do poznania. Sposób, w jaki robimy zakupy uległ zmianie, podobnie jak miejsca, w których ich dokonujemy. Amazon i Alibaba należą do świata handlu detalicznego od stosunkowo niedawna, a mimo to ponad jedna czwarta prosumentów i millenialsów twierdzi, że gdyby tylko ci dwaj detaliści pozostali w grze, byłoby to dla nich wystarczające. Serwis Alibaba zdominował handel w Chinach, a ponad 200 milionów osób odwiedza Amazon.com każdego miesiąca.

E-detaliczni giganci używają także swoich platform, by pozycjonować się jako ekosystemy, w których można swobodnie funkcjonować. Zasięg Alibaby rozciąga się na streaming muzyczny i wideo, rezerwację podróży, usługi finansowe, sztuczną inteligencję, wiadomości i wiele innych. Amazon nadal wkracza do naszego świata poprzez takie usługi, jak Amazon Dash, AmazonFresh, Amazon Pay i Amazon Alexa.

Jednak rywalizujący z nimi sprzedawcy detaliczni mogą nadal skutecznie konkurować dzięki tak istotnym cechom, jak wyznawane wartości i bycie ‘meaningful’. Choć konsumenci kochają wygodę zakupów online, chcą również czuć się dobrze z tym, co i od kogo kupują. Pragną doświadczać poczucia wspólnoty i więzi, o które trudno w świecie cyfrowym. Tradycyjne zakupy zaspokajały te potrzeby. Obecnie sklepy, poza dostarczaniem towarów, muszą być miejscami, w których ludzie mogą się gromadzić w celu zdobycia znaczących doświadczeń i interakcji.

Prosumenci chcą konsumować lepiej i bardziej świadomie. Oczekują, że ich partnerzy handlowi ułatwią im to sprzedając produkty dobre dla naszej planety (94 proc.), rezygnując z produktów szkodliwych dla zdrowia (88 proc.) i gwarantując uczciwe ceny dla dostawców i producentów (71 proc.). Współcześni konsumenci oczekują, że sprzedawcy będą wspierać wyższe dobro, jakkolwiek to określą.

Badanie Prosumer Report wskazuje pięć sposobów jakimi można to osiągnąć:

1. Dbanie o nasz stan zdrowia i dążenie do jego poprawy

2. Ochrona planety

3. Tworzenie sprawiedliwszego ekosystemu gospodarczego (np. poprzez uczciwe wynagradzanie dostawców i producentów – oczekuje tego 7 na 10 prosumentów)

4. Wywieranie nacisku na wytwórców, by byli transparentni

w kwestiach pochodzenia i sposobu produkcji towarów

5. Lokalne ugruntowanie (współcześni konsumenci szukają detalistów, którzy odgrywają bardziej znaczącą rolę w swoich społecznościach - ponad połowa twierdzi, że jedną z rzeczy, których oczekują od detalistów, jest podkreślanie znaczenia produktów lokalnych)

Ludzie coraz częściej oczekują, że zakupy online będą dostępne również w trybie offline. Z badania Prosumer Report wynika, że 75 proc. konsumentów chciałoby mieć możliwość natychmiastowego zakupu za pomocą swoich smartfonów wszystkiego, co widzi w pobliżu.

Warto jednak podkreślić, że zakupy są dziś o wiele bardziej skomplikowane niż kiedyś. Ludzie są rozdarci między wartościami wyznawanymi a wartością produktów. Podczas, gdy ponad połowa konsumentów twierdzi, że odmówi zakupu towarów u detalistów, którzy nie podzielają ich wartości, prawie tyle samo osób przyznaje, że w przypadku zakupów cena zawsze będzie ważniejsza od ich osobistych przekonań. I choć, jak wynika z badania z roku 2017, 71 proc. konsumentów uważa, że najlepszym sposobem na uratowanie planety jest mniejsze spożycie, 66 proc. twierdzi, że kupowanie nowych rzeczy sprawia im przyjemność. Sprzedawcy muszą ostrożnie poruszać się po tych emocjonalnych labiryntach.

W czasie kryzysu spowodowanego koronawirusem byliśmy świadkami wielu wyzwań związanych z zaopatrzeniem społeczeństwa konsumpcyjnego. Te wyzwania i niedobory na nowo zdefiniowały nasze podstawowe potrzeby, począwszy od żywności i wyżywienia po zdrowie i higienę. Zagwarantowanie zaopatrzenia przeniosło detalistów na pierwszą linię frontu, wzmacniając znaczenie ich obecności i ich zobowiązań, a także niebezpieczeństwa świata rządzonego przez logistycznych gigantów, takich jak Amazon.

W następstwie pandemii pojawią się nowe pytania. Siła nabywcza, nadszarpnięta przez spowolnienie gospodarcze, będzie w centrum zainteresowania konsumentów bardziej niż kiedykolwiek. Bycie aktywnym konsumentem stanie się obywatelskim obowiązkiem w celu ożywienia gospodarki; pojawią się także nowo ukształtowane zachowania nabywcze, uwzględniające ostatnie wymagania sanitarne i społeczne.

„Retail Forward” to najnowsza edycja badania Prosumer Report przeprowadzonego przez Havas Group na grupie 15 903 kobiet i mężczyzn w 37 krajach, także w Polsce. Wśród uczestników badania zdefiniowano grupę określaną jako prosumenci. Są oni influencerami mającymi wpływ na rozwój rynku, wybory marek oraz zachowania konsumpcyjne innych. Cokolwiek prosumenci robią dzisiaj, konsumenci głównego nurtu będą prawdopodobnie robić za 6 do 18 miesięcy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
11.09.2025 15:16
Sephora wprowadza ekspresową dostawę kosmetyków z Uber Eats
Sephora wprowadzając nową usługę chce mocniej zaangażować klientów i związać ich ze swoją marką.wiadomoscikosmetyczne.pl

Sephora, należąca do koncernu LVMH, uruchomiła w Stanach Zjednoczonych nową usługę dostawy kosmetyków na żądanie we współpracy z Uber Eats. To pierwsza prestiżowa sieć beauty dostępna w amerykańskiej wersji aplikacji do zamawiania jedzenia. Usługa obejmuje setki lokalizacji Sephory w Ameryce Północnej i pozwala klientom zamawiać produkty z kategorii makijażu, pielęgnacji skóry, zapachów, pielęgnacji włosów i wellness. Czas dostawy może wynosić zaledwie 25 minut.

Nowa opcja jest dostępna zarówno dla klientów w USA, jak i w Kanadzie. Dodatkowo uczestnicy programu lojalnościowego Beauty Insider mogą powiązać swoje konta z Uber Eats, aby zbierać punkty przy każdym zamówieniu. To oznacza, że nawet szybkie zakupy – od uzupełniania podstawowych produktów po prezenty kupowane w ostatniej chwili – mogą przynosić dodatkowe korzyści.

Sephora i Uber Eats podkreślają, że współpraca odpowiada na zmieniające się potrzeby konsumentów, którzy oczekują łatwego i natychmiastowego dostępu do ulubionych marek. Aby zachęcić do skorzystania z nowej usługi, Uber Eats oferuje 10 USD zniżki przy pierwszym zamówieniu o wartości co najmniej 50 dolarów. Promocja obowiązuje do 30 października 2025 r.

Sephora nie jest jedyną siecią beauty, która testuje współpracę z platformami dostaw jedzenia w celu rozszerzenia swojej obecności rynkowej. Partnerstwo z Uber Eats wpisuje się w rosnący trend integracji handlu detalicznego z szybkimi usługami dostaw, które mają nie tylko zwiększać wygodę zakupów, lecz także budować lojalność klientów w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.09.2025 08:28
Melissa zmienia się w Melisę! Nowy model biznesowy z rebrandingiem w tle
Dzięki rewolucji technologicznej i komunikacyjnej melisa.pl ma szansę stać się jednym z liderów rynku e-commerce zdrowotnego i kosmetycznegoAdobeStock

Na początku września apteka internetowa apteka-melissa.pl oraz siostrzana drogeria e-melissa.pl zostały zastąpione przez nową, kompleksową platformę zdrowia i zakupów – melisa.pl. Za zmianą stoi nie tylko nowa strategia komunikacyjna i nowoczesny wygląd serwisu. Jest to również odpowiedź na rosnące potrzeby klientów oraz zmieniające się trendy rynkowe.

Nowa platforma melisa.pl ma stać się czymś więcej, niż apteką i drogerią. Ma ona stanowić odpowiedź na dynamiczne zmiany w oczekiwaniach konsumentów, którzy – jak pokazują dane rynkowe – coraz częściej poszukują nie tylko produktów zdrowotnych i kosmetycznych, ale także wartościowych treści, wsparcia eksperckiego oraz wygodnych i szybkich rozwiązań zakupowych.

Melisa.pl powstała po to, by towarzyszyć naszym klientom nie tylko w zakupie produktów zdrowotnych, dermokosmetyków czy suplementów, ale także w procesie podejmowania decyzji zdrowotnych. Chcemy, by nasza nowa platforma była miejscem, które łączy wygodę zakupów z merytorycznym wsparciem – komentuje Marcin Dadas, Dyrektor Zarządzający nowej Melisy.

Nowy model, nowe potrzeby – i duże zmiany

Nowy serwis melisa.pl zastąpił dwie dotychczaasoe platformy: apteka-melissa.pl oraz e-melissa.pl. 

Decyzja o konsolidacji i rebrandingu podyktowana była m.in.:

  • rosnącymi oczekiwaniami klientów: użytkownicy oczekują dziś prostych, przejrzystych i intuicyjnych narzędzi, które pozwolą im szybko znaleźć to, czego potrzebują
  • zwiększonym zainteresowaniem tematyką zdrowotną: treści edukacyjne, porady dietetyczne, informacje o schorzeniach i ich profilaktyce zyskują na znaczeniu
  • potrzebą uspójnienia komunikacji i poprawy doświadczenia zakupowego: melisa.pl to całkowicie nowy projekt UX (User Experience – doświadczenie użytkownika), z nowoczesną szatą graficzną i odświeżonym językiem, który lepiej odpowiada aktualnym trendom w e-commerce.

Nowoczesność, funkcjonalność, kompleksowość

Nowy serwis melisa.pl łączy najważniejsze potrzeby konsumenta: szeroki asortyment, prosty proces zakupowy i inspirujące treści eksperckie. Zmieniony model działania opiera się na:

nowym układzie strony i ulepszonej nawigacji, które umożliwiają łatwe odnalezienie potrzebnych produktów lub informacji,

  • zoptymalizowanym procesie zakupowym i posprzedażowym, z jedną przesyłką zawierającą wszystko, co potrzebne – produkty zdrowotne, suplementy, kosmetyki i inne produkty dla całej rodziny,
  • rozbudowanych treściach poradnikowych, w tym artykułach, rankingach, wywiadach i rekomendacjach ekspertów,
  • nowych formatach reklamowych i komunikacyjnych, które zwiększają możliwości współpracy z markami i producentami.

Naszą ambicją było stworzenie miejsca, które będzie zarówno platformą zakupową, jak i wiarygodnym źródłem wiedzy o zdrowiu i pielęgnacji. Klient znajdzie tu nie tylko produkt, ale też odpowiedź na swoje pytania – dodaje Marcin Dadas.

image

TSUE podważa polski zakaz reklamy aptek – możliwe zmiany w dostępie do informacji dla pacjentów

Co zyskają klienci?

Dzięki rewolucji technologicznej i komunikacyjnej melisa.pl ma szansę stać się jednym z liderów rynku e-commerce zdrowotnego i kosmetycznego. Klienci zyskają:

  • jedną, zintegrowaną platformę zamiast dwóch osobnych serwisów,
  • oszczędność czasu i pieniędzy: jedna dostawa, jedna przesyłka, szeroka oferta promocji i rabatów na dermokosmetyki i suplementy diety,
  • bezpieczne i szybkie zakupy, zarówno leków i suplementów, jak
  • i dermokosmetyków, produktów dziecięcych, zdrowej żywności czy artykułów higienicznych,
  • łatwy dostęp do sprawdzonej wiedzy zdrowotnej, przygotowanej we współpracy z ekspertami.

Melisa.pl to nowa odsłona znanych i cenionych marek: apteka-melissa.pl i e-melissa.pl. Platforma wywodzi się z rodzinnej firmy, obecnej na rynku od blisko 10 lat, wspierającej polskich producentów i od lat stawiającej na jakość, zaufanie i odpowiedzialność. Nowa Melisa to krok w stronę nowoczesnego, zintegrowanego podejścia do zdrowia, urody i zakupów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. wrzesień 2025 14:05