StoryEditor
E-commerce
14.02.2023 00:00

Sprzedawcy Allegro dostali dostęp do ponad 9 tys. punktów odbioru oraz automatów paczkowych w Czechach

W 2020 roku Packeta wprowadziła na rynek Z-Boxy, ekologiczne automaty paczkowe. Ich liczba przekroczyła 6 tys., a oprócz Czech działają one również na Słowacji i Węgrzech / fot. materiały prasowe
Allegro rozbudowuje międzynarodową ofertę szybkich dostaw w krajach Unii Europejskiej. Dzięki umowie z Packetą, największym czeskim operatorem logstycznym, platforma właśnie poszerzyła swoją ofertę o ponad 9 tys. punktów odbioru oraz automatów paczkowych Z-Box w Czechach. Tym samym sprzedający zyskali dodatkowe możliwości rozwijania swojego biznesu na kolejnych rynkach.

Packeta to kolejny operator, który dołączył do Allegro, wzbogacając ofertę dostaw międzynarodowych z platformy. Niespełna miesiąc wcześniej do Allegro dołączył DHL Parcel, oferujący dostawy kurierskie na terenie Polski oraz 24 krajów Unii Europejskiej. Teraz najpopularniejsza czeska firma logistyczna (na rodzimym rynku znana pod nazwą Zásilkovna), zapewni atrakcyjne cenowo i wygodne dostawy do 9100 punktów odbioru stacjonarnego oraz automatów Z-Box.

– Rozwijając naszą zagraniczną ekspansję spoglądamy zarówno na rynki regionu, jak i dalsze rynki unijne. Chcemy być jak najwygodniejszą platformą łączącą kupujących ze sprzedającymi nie tylko w Polsce, ale i w skali międzynarodowej. Promocja Allegro poza Polską połączona z coraz lepszymi dostawami i usługami na pewno ucieszy sprzedających, którzy tym samym będą mogli dotrzeć do nowych grup klientów. Ci z kolei będą mogli liczyć na większą i bardziej dostępną ofertę – mówi Jakub Kłoczewiak, director of operations w Allegro.

– Od początku działalności w Polsce naszym celem jest wspieranie rodzimych e-sklepów w sprawnej i efektywnej ekspansji zagranicznej. Otwarcie się na inne rynki to w naszej ocenie przyszłość polskiej branży e-commerce. Tym bardziej cieszy nas współpraca z Allegro, dzięki której rynek czeski stał się jeszcze bardziej dostępny dla tak wielu polskich e-sklepów. Posiadając największą sieć punktów odbioru w Czechach i zapewniając intuicyjną, cyfrową platformę e-commerce, gwarantujemy sprawny i satysfakcjonujący proces logistyczny zarówno sprzedającym, jak i kupującym w Czechach – dodaje Justyna Andreas, managing director w Packeta Polska.

Ekspansja Allegro na arenie międzynarodowej weszła w decydującą fazę dzięki zeszłorocznemu przejęciu czeskiej Grupy MALL i WE/DO, co pozwoliło firmie wejść na pięć nowych rynków Europy Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie dzięki platformie Allegro.com sprzedający docierają ze swoją ofertą do klientów w całej Unii Europejskiej. 

Czytaj też: Dagmara Gołek, Allegro: Uroda to jedna z najbardziej rozwojowych kategorii na platformie

Packeta/ZásilkovnaZásilkovna to czeski franczyzowy projekt logistyczno-technologiczny, który w 2010 roku założyła Simona Kijonkova, która do dziś zarządza firmą. Od tego czasu rozwinął się on w jedną z najbardziej znanych firm w Czechach, która świadczy kompleksowe usługi logistyczno-technologiczne dla sklepów internetowych. Dziś Zásilkovna jest częścią 14 spółek holdingu Packeta, który działa w 8 krajach i realizuje dostawy do 34 krajów na świecie.

Zásilkovna prowadzi również popularną usługę o nazwie "Mezi námi" polegającą na dostarczaniu paczek między osobami fizycznymi. W 2020 roku Packeta wprowadziła na rynek Z-Boxy, ekologiczne automaty paczkowe. Ich liczba przekroczyła 6 tys., a oprócz Czech działają one również na Słowacji i Węgrzech. Oprócz nich Packeta ma ponad 15 tys. własnych punktów odbioru (niemal 9 100 w Czechach), ponad 140 tys. partnerskich punktów odbioru i współpracuje z ponad 46 tys. e-sklepów.

W Polsce Packeta wspiera e-sklepy w ekspansji na rynki zagraniczne. Z jej usług korzystją też od jakiegoś czasu sprzedawcy platformy Vinted. Dzięki współpracy z InPost oraz Pocztą Polską, Packeta doręcza też paczki polskim odbiorcom robiącym zakupy w zagranicznych sklepach internetowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
27.10.2025 10:36
Omnichannel: 7 na 10 konsumentów łączy zakupy online i offline
Strategia omnichannel jako element skalowania biznesu nie jest zarezerwowana dla największych graczy w branży retailmat.pras.

Rozwój różnych kanałów sprzedaży wpływa na zmiany w zachowaniach konsumentów. Nie oznacza to jednak, że technologiczne nowości wypierają tradycyjny handel. Wręcz przeciwnie – według badań z 2025 roku aż 71 proc. klientów łączy zakupy online i offline. Aż trzy na cztery osoby oczekują od marek, że będą one obecne we wszystkich kanałach sprzedaży. Co to oznacza dla detalistów?

Dane te pokazują, że współczesny konsument stawia przede wszystkim na wygodę, a wyboru miejsca zakupów dokonuje coraz mniej przypadkowo. Dla detalistów to wyraźny znak, że strategia biznesowa firmy z branży retail powinna skupiać się na rozwoju sprzedaży omnichannel. Na drodze do tego celu stoją wyzwania technologiczne.

Sprzedaż wielokanałowa zyskuje na znaczeniu

W 2025 roku odsetek osób, które kupują produkty tej samej marki w różnych kanałach, wzrósł aż o 18 punktów procentowych w porównaniu do roku ubiegłego. Z możliwości nowoczesnego retailu korzystają różne grupy konsumentów, jednak podobnie jak w poprzednich latach są to najczęściej osoby w wieku 35-54 lata. 

Poza kwestią wygody duży wpływ na wybór zróżnicowanych kanałów sprzedaży mają także rosnące oczekiwania klientów odnośnie do ceny i jakości, na co wskazuje skala zjawisk ROPO (szukaj online, kupuj offline) i odwróconego ROPO (szukaj offline, kupuj online). Aż 91 proc. osób ogląda produkty w sieci, a kupuje stacjonarnie, z kolei 84 proc. przyznaje, że zapoznaje się z produktem w tradycyjnym sklepie, po czym dokonuje jego zakupu w internecie.

Jak wyjaśnia Witold Miśniakiewicz, prezes INEOGroup, dane te potwierdzają, jak ważny dla konsumentów jest omnichannel. Ograniczenie się do jednego kanału sprzedaży oznacza utratę tych klientów, którzy z różnych względów chcą skorzystać z innego.

Na konieczność wdrożenia e-commerce wskazuje fakt, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy aż 93 proc. osób zrobiło zakupy przez internet. Powoli, ale systematycznie rośnie również liczba osób kupujących przy pomocy urządzeń mobilnych – w 2024 roku było ich 63 proc., a rok później już 65 proc. Warto jednak pamiętać, że sam fakt stworzenia sklepu internetowego to zdecydowanie za mało – konieczna jest przemyślana strategia funkcjonowania i rozwoju takiego biznesu. W zakresie polityki sklepu najbardziej istotne dla klienta okazują się dostępność preferowanych form płatności i jasno opisana polityka zwrotów i reklamacji. Brak tych elementów sprawia, że z zakupów rezygnuje 15 proc. osób. Również problemy techniczne na stronie internetowej mogą prowadzić do porzucania koszyków – potwierdza to co dziesiąty badany – wyjaśnia Witold Miśniakiewicz, prezes INEOGroup.

image

Lagardère i Aelia.pl: pięć lat duty free w internecie

Kręta droga do omnichannel

Mimo korzyści biznesowych, wynikających ze sprzedaży wielokanałowej, nie wszyscy detaliści się na nią decydują. Wielu z nich staje przed sporym wyzwaniem technologicznym: integracji wykorzystywanych systemów informatycznych z nowoczesnymi rozwiązaniami e-commerce i m-commerce. Osiągnięcie tego celu jest blokowane przede wszystkim przez aktualnie wykorzystywane, często przestarzałe technologie. Są one zbudowane na architekturze monolitycznej, w której wszystkie komponenty tworzą pojedynczą, zintegrowaną aplikację. Jak zauważa Krzysztof Łukaszek, Wiceprezes ds. Sprzedaży w INEOGroup, to główne źródło wyzwań dla sieci sklepów, które chcą wdrożyć strategię omnichannel.

Aplikacje monolityczne prowadzą do vendor lock-in, czyli sytuacji, gdy firma uzależnia się od jednego rozwiązania i jego dostawcy. Z doświadczenia wiem, że wprowadzenie jakichkolwiek zmian staje się wtedy bardzo trudne – nowe komponenty często nie są kompatybilne z takim systemem a próba modernizacji istniejącego monolitu jest bardzo często torpedowana przez jego dostawcę. W tej sytuacji właściciele sklepów często rozważają wdrożenie innego modelu, w którym każdy kanał sprzedaży funkcjonuje jako osobny system. To z kolei prowadzi do silosów danych – wszelkie informacje o klientach, magazynie i sprzedaży są gromadzone w różnych miejscach, co utrudnia stworzenie jednolitego ekosystemu cyfrowego niezbędnego do codziennego funkcjonowania biznesu wielokanałowego. Przykładowo: e-commerce i m-commerce ma problem z uzyskaniem pewnej i precyzyjnej informacji o zapasach produktu w sklepach stacjonarnych. Powoduje to spore problemy komunikacyjne w przypadku sprzedaży produktów poszukiwanych na rynku i deficytowych. W efekcie wpływa to na doświadczenia konsumentów – wyjaśnia Krzysztof Łukaszek, wiceprezes ds. sprzedaży w INEOGroup.

Stopniowe zmiany sposobem na koszty transformacji

Rozwiązaniem wyzwań związanych z integracją i rozwojem technologii jest zmiana systemów obsługujących procesy retailowe. Podjęcie takiej decyzji wiąże się z trudnościami z co najmniej kilku powodów. Problemem są przede wszystkim koszty transformacji cyfrowej. Firmy działające w branży, która od lat mierzy się z presją marży, często nie mogą sobie pozwolić na jednorazowe wydanie tak dużych środków. Zmiany zachodzą więc ewolucyjnie – modernizowane są kolejne elementy systemu, a architektura monolityczna stopniowo jest wymieniana na modułową, opartą na mikrousługach. 

Jak wyjaśnia Michał Miśniakiewicz, Dyrektor ds. Technologii w INEOGroup, takie rozwiązanie pozwala na wdrożenie niezbędnych zmian przy jak najmniejszym wpływie na bieżącą działalność sklepu.

Strategia omnichannel jako element skalowania biznesu nie jest zarezerwowana dla największych graczy w branży retail. Ze względu na aktualne potrzeby konsumentów transformacja cyfrowa wydaje się dziś koniecznością, a przede wszystkim szansą dla każdego detalisty. Zmiana nie musi jednak zachodzić rewolucyjnie. Ewolucyjne, stopniowe wdrożenie architektury modułowej zapewni stabilność funkcjonowania biznesu w trakcie transformacji. Z kolei po jej zakończeniu pozwoli uchronić biznes przed skutkami starzenia się systemu i uzależnienia się od jednego dostawcy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
22.10.2025 15:48
Lagardère i Aelia.pl: pięć lat duty free w internecie
Marzena Szulc

Pięć lat temu Lagardere Travel Retail zdecydowało o przeniesieniu sklepów duty free Aelia z lotnisk – do online. Dzięki temu miały stać się dostępne dla szerszego grona klientów. Teraz firma podsumowała efekty tego posunięcia i jego biznesowej opłacalności.

Internetowa odsłona sklepu, czyli Aelia.pl, została uruchomiona w 2020 roku. Od samego początku właściciel platformy, czyli Lagardère Travel Retail, skoncentrował się na  mocnym poszerzaniu asortymentu.

W ciągu tych pięciu lat Aelia.pl wprowadziła do sprzedaży w kanale online tysiące produktów, współpracując z 230 czołowymi markami. Wśród nich znaleźli się tacy giganci kosmetyczni, jak Tom Ford, Clarins, Prada, Hermes, La Mer. Ofertę rozszerzano o kategorie travel oraz lifestyle, w tym produkty premium.

Rola e-commerce nadal rośnie – potwierdza Paweł Opałko, szef działu Digital w Lagardère Travel Retail Polska. – Konsekwentnie wprowadzamy w naszym sklepie nowości: od personalizowanych rekomendacji produktowych opartych na sztucznej inteligencji, po rozwiązania łączące doświadczenie lotniskowe z innowacjami cyfrowymi. Naszym celem pozostaje niezmiennie utrzymywanie bliskiego kontaktu z klientem. Nie tylko podczas podróży, ale wszędzie i o każdej porze – dodaje Opałko.

Lagardère Travel Retail podkreśla, że kluczowym aspektem w przypadku sklepu Aelia.pl jest dbałość o wysoką jakość obsługi: intuicyjność zakupów, szybka i bezpieczna dostawa towaru do klientów.

Lagardère Travel Retail pozostaje liderem kanału travel duty w Polsce, a marką numer jeden, stworzoną do potrzeb portów lotniczych jest Aelia Duty Free. W Polsce firma zarządza siecią blisko tysiąca punktów sprzedaży, działających pod 40 markami – poza Aelią są to sieci 1Minute Smacznego!, Inmedio, Relay.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. październik 2025 14:42