StoryEditor
E-commerce
15.03.2024 16:55

UCE Research: Tylko co trzeci polski kupujący online robi zakupy w zagranicznych e-sklepach

Z najnowszego badania wynika, że jedna trzecia Polaków, którzy regularnie robią zakupy online, wybiera produkty z zagranicznych sklepów internetowych. Wśród nich, nieco więcej niż 10 proc. robi to systematycznie, około 11 proc. robi zakupy zagraniczne rzadko, a ponad 12 proc. bardzo sporadycznie. Z drugiej strony, osoby, które nie korzystają z tej możliwości, najczęściej obawiają się kłopotów związanych ze zwrotem produktów. Jako kolejne przyczyny wymieniają problem z barierą językową oraz długi czas oczekiwania na dostawę.

Specjaliści analizujący dane z badania zauważają, że procent osób korzystających z usług zagranicznych sklepów internetowych w Polsce pozostaje stabilny przez wiele lat. Obecnie stanowi on około 33 proc., co odzwierciedla trwającą nieufność polskich konsumentów do handlowców z zagranicy. Jednak przewiduje się, że w nadchodzących latach ten wskaźnik wzrośnie do 40 proc. Zgodnie z najnowszymi ustaleniami UCE Research, zakupy w zagranicznych sklepach internetowych deklaruje 33,2 proc. respondentów, co jest liczbą zbliżoną do danych podawanych w ciągu ostatnich kilku lat, na przykład przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Stabilność tego odsetka utrzymuje się nawet pomimo rosnącej popularności chińskich platform zakupowych takich jak AliExpress czy Temu.

Już w roku 2020 odsetek transakcji online realizowanych poza granicami kraju osiągnął 30 proc., a w następnych latach zaznaczyła się tendencja do stabilizacji na poziomie około 32 proc., co potwierdza między innymi raport Statista pt. „Cross-border e-commerce usage in Poland 2015-2023”. W Holandii, w roku 2022, ten wskaźnik osiągnął 37 proc., podczas gdy we Włoszech notowano jeden z najwyższych wskaźników w Europie, sięgając 39,2 proc. Tym samym, poziom dokonywania zakupów online za granicą w Polsce plasuje się relatywnie blisko średnich wartości obserwowanych w innych krajach Unii Europejskiej.

Z analizy wynika, że 10,2 proc. badanych systematycznie dokonuje zakupów w sklepach internetowych poza granicami kraju. Kolejne 10,9 proc. uczestników badania angażuje się w takie zakupy okazjonalnie, podczas gdy 12,1 proc. robi to bardzo sporadycznie. Badanie to zostało przeprowadzone wśród osób regularnie robiących zakupy online co najmniej kilka razy miesięcznie, co wskazuje na ich doświadczenie w korzystaniu z e-handlu. Jak wynika z badania, główną przyczyną unikania zakupów w zagranicznych e-sklepach dla prawie dwóch trzecich ankietowanych (65 proc.) jest obawa przed problemami związanymi ze zwrotem towaru, co wskazało 36,7 proc. badanych. Problem bariery językowej podkreśliło 33,4 proc., a długie oczekiwanie na przesyłkę - 29,4 proc. Ponadto, co piąty respondent z tej grupy zaznaczył wysokie koszty dostawy i niepewność co do obsługi posprzedażowej. Mniej znaczące przyczyny, takie jak trudności w śledzeniu przesyłek i ryzyko zakupu podrobionych produktów, wskazało odpowiednio 4,7 proc. i 7,1 proc. Brak zaufania do zagranicznych sprzedawców zasygnalizowało 9,2 proc. uczestników.

Czytaj także: Allegro ma niemal 20 mln aktywnych kupujących w całej Europie Środkowej

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
18.12.2025 07:52
Bastian Siebers, Flaconi: Polacy kochają piękno i kosmetyki premium [ROCZNIK WK 2025/26]
Bastian Siebers, CEO FlaconiFlaconi

Polska jest rynkiem oferującym ogromny potencjał, jeśli chodzi o konsumentów zainteresowanych markami premium oraz niszowymi. Nasz cel pozostaje jasny: zależy nam na dalszym umacnianiu pozycji Flaconi jako wiodącego gracza na europejskim rynku beauty e-commerce – mówi Bastian Siebers, CEO Flaconi.

Flaconi, działając od 2011 roku jako jedna z pierwszych perfumerii internetowych, nadal z powodzeniem kontynuuje swoją działalność jako jeden z największych graczy w branży beauty e-commerce, szczególnie w swojej ojczyźnie – w Niemczech. Jakie czynniki przyczyniły się do tego sukcesu i które elementy waszej strategii okazały się najskuteczniejsze?

Firma Flaconi osiągnęła ponad 30 proc. wzrostu przychodów w ubiegłym roku. Stało się to dzięki strategicznemu fundamentowi, łączącemu doskonałość w e-commerce, dogłębną wiedzę z zakresu urody i zorientowanie na klienta. Nasza strategia „Beauty in Your Pocket”, oparta na technologii Mobile-First, kieruje naszym rozwojem i opiera się na czterech głównych filarach: retencji, internacjonalizacji, zaangażowaniu i retail mediach. 

image
Flaconi

Sercem tej strategii są ludzie i ich nastawienie – fundamentalny czynnik, który pozwala wprowadzać w życie nasze nasze ambicje. Właściwa kultura i odpowiedni ludzie kształtują sposób, w jaki działamy, wspierają innowacje i ostatecznie napędzają wyniki biznesowe – co czyni ich jednym z kluczowych czynników naszego ciągłego rozwoju. 

Aby zadbać o realizację tej strategii, opieramy ją na #WeCommerce – naszej fundamentalnej zasadzie, zgodnie z którą prawdziwy sukces wynika z solidnych relacji i partnerstw – z naszym zespołem, klientami i partnerami zewnętrznymi. Ten system wartości bezpośrednio kształtuje naszą kulturę, wzmacniając ideę, że ludzie zmotywowani, działający w oparciu o jasną strategię, przekształcają ambicje w trwały sukces rynkowy.

Firma działa obecnie na dwunastu rynkach europejskich. W jaki sposób podejmujecie decyzję o wejściu na nowe rynki, no i czy możemy spodziewać się dalszej ekspansji Flaconi w latach 2026-2030?

Tak, obecnie działamy na dwunastu europejskich rynkach, krok po kroku rozszerzamy zasięg, decydując, gdzie pojawić się dalej. Naszym celem jest stałe rozszerzanie naszej obecności w Europie i docelowo – stanie się platformą e-commerce numer jeden w Europie. 

image
Flaconi

W ramach następnej fali wzrostu w 2026 roku wejdziemy na rynek w siedmiu kolejnych krajach europejskich, co stanowi kolejny ważny kamień milowy i odzwierciedla nasze długoterminowe zaangażowanie w budowanie naszej obecności w Europie.

Polska została uznana przez Flaconi za jeden z najbardziej obiecujących rynków międzynarodowych. Co sprawia, że ​​ten właśnie rynek jest tak atrakcyjny – zarówno z punktu widzenia prowadzenia biznesu, jak i od strony klientów?

Polska stała się dla Flaconi jednym z najbardziej obiecujących rynków międzynarodowych dzięki silnemu rozwojowi handlu elektronicznego, wysokiej adopcji rozwiązań cyfrowych i kulturowo zakorzenionemu zainteresowaniu pięknem. Konsumenci wykazują tu szczególnie dużą chęć kupowania kosmetyków online, w tym marek premium i niszowych, przy czym rynek ten pozostaje mniej nasycony niż w Europie Zachodniej, oferując duży potencjał do szybkiego skalowania. 

W trzecim kwartale Flaconi odnotowało drugi rok z rzędu ponad 100-procentowy wzrost przychodów rok do roku w swojej działalności międzynarodowej, a Polska znalazła się w czołówce, również osiągając wzrost przekraczający 100 proc.

Polscy konsumenci wykazują szczególnie dużą chęć do kupowania kosmetyków online, w tym marek premium i niszowych – przy czym rynek ten pozostaje mniej nasycony niż w Europie Zachodniej, oferując duży potencjał do szybkiego skalowania. 

Jakie są kluczowe cele pierwszej kampanii budowania świadomości marki Flaconi w Polsce – od strony pozycjonowania marki, pozyskiwania klientów i wyników sprzedaży?

Naszym głównym celem było zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku, na którym odnosimy już duże sukcesy, dotarcie do szerokiego grona odbiorców i pozycjonowanie Flaconi jako wiodącego i najchętniej odwiedzanego internetowego punktu sprzedaży kosmetyków i perfum.

Jakie są plany Flaconi na najbliższe kilka lat – pod względem udziału w rynku europejskim, zajęcia pozycji lidera w kosmetycznym e-commerce, wykorzystywania nowych technologii do udoskonalania customer experience?

Naszym celem jest stać się liderem rynku online w Europie w branży kosmetycznej i perfumeryjnej. Realizujemy tę ambicję poprzez trzy kluczowe czynniki: dostarczanie najwyższej jakości usług e-commerce, wykorzystywanie naszej bogatej wiedzy z zakresu urody do informowania i inspirowania klientów oraz dbanie o stały, wysoki poziom zorientowania na klienta we wszystkich touchpointach.

Powyższy materiał jest fragmentem wywiadu, opublikowanego w roczniku Wiadomości Kosmetycznych 2025/26, który właśnie ukazał się na rynku.

Ten 160-stronicowy magazyn z okładką autorstwa uznanej graficzki Oli Niepsuj można można nabyć tutaj 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. grudzień 2025 06:45