StoryEditor
E-commerce
03.11.2022 00:00

Zalando notuje wzrost w trzecim kwartale z liczbą ponad 50 milionów aktywnych klientów

Zalando, jedna z wiodących europejskich platform internetowych zajmujących się modą i beauty, odnotowała znaczny wzrost najważniejszych wskaźników w trzecim kwartale. Firma podjęła udane kroki w celu zwiększenia rentowności, przyczyniając się do poprawy wyników i łagodząc wpływ pogorszenia nastrojów konsumentów.

Zalando zaraportowało rekordowo niski wskaźnik zaufania konsumentów wobec platformy, ale jednocześnie z zmniejszona została presja na łańcuch dostaw. Liczba aktywnych klientów przekroczyła po raz pierwszy w historii firmy 50 milionów (wzrost o 8 proc. w stosunku do ostatnich pomiarów), a sprzedaż brutto w przeliczeniu na jednego klienta wzrosła o 0.3 proc.

Mimo rynkowej tendencji spadkowej, sprzedaż na Zalando rośnie. Wyniki finansowe w trzecim kwartale 2022 wskazują, że wolumen sprzedaży brutto wzrósł o 7,1 proc., przychody o 2,9 proc., a skorygowany zysk operacyjny urósł w trzecim kwartale do 13,5 mln euro. W trzecim kwartale 2022 r. nie notuje się już wzrostów sprzedaży związanych z pandemią COVID-19.


Dane odnośnie do sprzedaży

W stosunku do roku poprzedniego pierwsza połowa 2022 nie przyniosła wzrostu wolumenu sprzedaży brutto, jednakże skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 26 mln euro. Druga połowa 2022 wykazuje tendencję wzrostu do roku poprzedniego między 6 a 13 proc., prognozowany skorygowany zysk operacyjny zamyka się a 154 a 238 mln euro, a nakład inwestycyjny i neutralny kapitał obrotowy netto wyniesie między 350 a 400 mln euro.

W pierwszym półroczu 2022 r. wzrost sprzedaży w stosunku do pierwszego półrocza poprzedniego roku wyniósł zero.  Zalando spodziewa się uzyskać dolne wartości zakresu wskazanego; 3-7 proc. wolumenu sprzedaży brutto, do 3 proc. wzrostu przychodów, między 180 a 260 mln euro skorygowanego zysku operacyjnego.

Strategie bazujące na wartościach i ludziach

Kluczowe trzy punkty strategii Zalando na nadchodzący kwartał i kolejne to Klienci, Partnerzy, oraz Ludzie i Planeta. Wszystkie trzy mają być przyczynkiem do zwiększenia zaufania wobec platformy zakupowej, poprawienia stosunków z podmiotami zewnętrznymi i poprawy wizerunku brandu jako przyjaznego rosnącej świadomości ekologicznej.

Klienci:

  • program lojalnościowy Zalando Plus potroił liczbę członków rok do roku.

  • wprowadzenie minimalnej wartości zamówienia zachęciło klientów do zwiększenia rozmiaru koszyka lub uiszczenia opłaty za dostawę; w rezultacie zamówienia poniżej minimalnej wartości zamówienia stały się opłacalne.

  • docelowo Zalando ma się stać punktem startowym dla mody w życiu swoich klientów.

  • firma będzie wdrażać obliczoną na lata wizję stworzenia nowego doświadczenia w zakresie odkrywania mody, które będzie coraz bardziej łączyć treści cyfrowe i proces zakupowy, aby zapewnić konsumentom prawdziwie inspirujące wrażenia, takie jak już powstałe z marką A-T° i nadchodzące z firmą Salomon.

 

 

Partnerzy:

  • silny wzrost udziału partnerów biznesowych o 7 punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku wskazuje na rosnące zaufanie wobec Zalando wśród firm z branży fashion i beauty. 

  • unikatowe współprace z rozpoznawalnymi markami pozwalają nie tylko na pogłębienie porozumienia między przedsiębiorstwami, ale także przyciągają kolejnych klientów. Strategiczna współpraca partnerska z Nike, której launch zostanie przeprowadzony w przeciągu najbliższych kilku tygodni we wszystkich krajach funkcjonowania Zalando Partner Program, obejmuje specjalne benefity dla zarejestrowanych klientów. Jednym z nich będzie dostęp do produktów przeznaczonych wyłącznie dla konsumentów z Zalando.

Ludzie i Planeta:

  • Zalando wprowadza na rynek pierwsze kolekcje Adaptive Fashion dla osób z niepełnosprawnościami, których specyficzne potrzeby rozmijają się często z tym, co oferują sklepy sieciowe.

  • platforma kieruje się w kierunku bardziej zrównoważonej mody, produkowanej i dystrybuowanej z poszanowaniem środowiska i zasobów naturalnych.

Czytaj także: Zalando spodziewa się wzrostów i poprawy rentowności w drugiej połowie roku 2022

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Wywiady
18.12.2025 07:52
Bastian Siebers, Flaconi: Polacy kochają piękno i kosmetyki premium [ROCZNIK WK 2025/26]
Bastian Siebers, CEO FlaconiFlaconi

Polska jest rynkiem oferującym ogromny potencjał, jeśli chodzi o konsumentów zainteresowanych markami premium oraz niszowymi. Nasz cel pozostaje jasny: zależy nam na dalszym umacnianiu pozycji Flaconi jako wiodącego gracza na europejskim rynku beauty e-commerce – mówi Bastian Siebers, CEO Flaconi.

Flaconi, działając od 2011 roku jako jedna z pierwszych perfumerii internetowych, nadal z powodzeniem kontynuuje swoją działalność jako jeden z największych graczy w branży beauty e-commerce, szczególnie w swojej ojczyźnie – w Niemczech. Jakie czynniki przyczyniły się do tego sukcesu i które elementy waszej strategii okazały się najskuteczniejsze?

Firma Flaconi osiągnęła ponad 30 proc. wzrostu przychodów w ubiegłym roku. Stało się to dzięki strategicznemu fundamentowi, łączącemu doskonałość w e-commerce, dogłębną wiedzę z zakresu urody i zorientowanie na klienta. Nasza strategia „Beauty in Your Pocket”, oparta na technologii Mobile-First, kieruje naszym rozwojem i opiera się na czterech głównych filarach: retencji, internacjonalizacji, zaangażowaniu i retail mediach. 

image
Flaconi

Sercem tej strategii są ludzie i ich nastawienie – fundamentalny czynnik, który pozwala wprowadzać w życie nasze nasze ambicje. Właściwa kultura i odpowiedni ludzie kształtują sposób, w jaki działamy, wspierają innowacje i ostatecznie napędzają wyniki biznesowe – co czyni ich jednym z kluczowych czynników naszego ciągłego rozwoju. 

Aby zadbać o realizację tej strategii, opieramy ją na #WeCommerce – naszej fundamentalnej zasadzie, zgodnie z którą prawdziwy sukces wynika z solidnych relacji i partnerstw – z naszym zespołem, klientami i partnerami zewnętrznymi. Ten system wartości bezpośrednio kształtuje naszą kulturę, wzmacniając ideę, że ludzie zmotywowani, działający w oparciu o jasną strategię, przekształcają ambicje w trwały sukces rynkowy.

Firma działa obecnie na dwunastu rynkach europejskich. W jaki sposób podejmujecie decyzję o wejściu na nowe rynki, no i czy możemy spodziewać się dalszej ekspansji Flaconi w latach 2026-2030?

Tak, obecnie działamy na dwunastu europejskich rynkach, krok po kroku rozszerzamy zasięg, decydując, gdzie pojawić się dalej. Naszym celem jest stałe rozszerzanie naszej obecności w Europie i docelowo – stanie się platformą e-commerce numer jeden w Europie. 

image
Flaconi

W ramach następnej fali wzrostu w 2026 roku wejdziemy na rynek w siedmiu kolejnych krajach europejskich, co stanowi kolejny ważny kamień milowy i odzwierciedla nasze długoterminowe zaangażowanie w budowanie naszej obecności w Europie.

Polska została uznana przez Flaconi za jeden z najbardziej obiecujących rynków międzynarodowych. Co sprawia, że ​​ten właśnie rynek jest tak atrakcyjny – zarówno z punktu widzenia prowadzenia biznesu, jak i od strony klientów?

Polska stała się dla Flaconi jednym z najbardziej obiecujących rynków międzynarodowych dzięki silnemu rozwojowi handlu elektronicznego, wysokiej adopcji rozwiązań cyfrowych i kulturowo zakorzenionemu zainteresowaniu pięknem. Konsumenci wykazują tu szczególnie dużą chęć kupowania kosmetyków online, w tym marek premium i niszowych, przy czym rynek ten pozostaje mniej nasycony niż w Europie Zachodniej, oferując duży potencjał do szybkiego skalowania. 

W trzecim kwartale Flaconi odnotowało drugi rok z rzędu ponad 100-procentowy wzrost przychodów rok do roku w swojej działalności międzynarodowej, a Polska znalazła się w czołówce, również osiągając wzrost przekraczający 100 proc.

Polscy konsumenci wykazują szczególnie dużą chęć do kupowania kosmetyków online, w tym marek premium i niszowych – przy czym rynek ten pozostaje mniej nasycony niż w Europie Zachodniej, oferując duży potencjał do szybkiego skalowania. 

Jakie są kluczowe cele pierwszej kampanii budowania świadomości marki Flaconi w Polsce – od strony pozycjonowania marki, pozyskiwania klientów i wyników sprzedaży?

Naszym głównym celem było zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku, na którym odnosimy już duże sukcesy, dotarcie do szerokiego grona odbiorców i pozycjonowanie Flaconi jako wiodącego i najchętniej odwiedzanego internetowego punktu sprzedaży kosmetyków i perfum.

Jakie są plany Flaconi na najbliższe kilka lat – pod względem udziału w rynku europejskim, zajęcia pozycji lidera w kosmetycznym e-commerce, wykorzystywania nowych technologii do udoskonalania customer experience?

Naszym celem jest stać się liderem rynku online w Europie w branży kosmetycznej i perfumeryjnej. Realizujemy tę ambicję poprzez trzy kluczowe czynniki: dostarczanie najwyższej jakości usług e-commerce, wykorzystywanie naszej bogatej wiedzy z zakresu urody do informowania i inspirowania klientów oraz dbanie o stały, wysoki poziom zorientowania na klienta we wszystkich touchpointach.

Powyższy materiał jest fragmentem wywiadu, opublikowanego w roczniku Wiadomości Kosmetycznych 2025/26, który właśnie ukazał się na rynku.

Ten 160-stronicowy magazyn z okładką autorstwa uznanej graficzki Oli Niepsuj można można nabyć tutaj 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. grudzień 2025 23:22