StoryEditor
Handel
28.10.2020 00:00

Michał Pieprzny, SAS Polska: Pandemia tylko nasiliła widoczne już wcześniej trendy

Jakie wyzwania dla polskiego handlu przyniosła pandemia COVID-19? Jak w tym czasie zmieniały się zwyczaje zakupowe Polaków? Czym charakteryzuje się polski korona-konsument? Na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu podczas Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji, w tym Michał Pieprzny, Country Leader w SAS Polska.

Branża handlowa znalazła się w epicentrum zmian i zawirowań wywołanych pandemią i jej społeczno-gospodarczymi następstwami. Sieci handlowe stanęły przed wieloma wyzwaniami związanymi z organizacją sprzedaży, aby z jednej strony zaspokoić niespotykanie zmienny popyt, a z drugiej zapewnić bezpieczeństwo klientów oraz pracowników.

Jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19 branża handlowa stała przed takimi wyzwaniami, jak wrażliwość cenowa klientów, którzy zaczęli robić coraz bardziej przemyślane i rozważne zakupy, wzrost znaczenia wygody i łatwości w kupowaniu dóbr oraz większy poziom zaawansowania technologicznego konsumentów. Związana z tym była rosnąca rola e-commerce i m-commerce oraz digitalizacja fizycznych punktów sprzedaży.

- O tym, jakich zmian organizacyjnych oraz inwestycji w technologię wymaga transformacja do modelu handlu omnikanałowego, będziemy mieli okazję porozmawiać w trakcie Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji – mówi Michał Pieprzny, Country Leader w SAS Polska, jeden z uczestników panelu.

Zdaniem Michała Pieprznego pandemia tylko nasiliła widoczne już wcześniej trendy. Elastyczność w zarządzaniu doświadczeniem zakupowym konsumenta stała się kluczem do przetrwania. Umiejętność dostrzeżenia nowych zachowań, dopasowania oferty i precyzyjnej egzekucji zawsze były podstawą handlu detalicznego.

Pandemia okazała się jednak swoistym testem na sprawność detalistów w zarządzaniu tym cyklem w zupełnie nieprzewidywalnym otoczeniu znacznego przyspieszenia zmian. Organizacja środowiska analitycznego, automatyzacja decyzji dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) czy poziom integracji technologii cyfrowych z fizycznymi operacjami nagle przeszły z kategorii „ciekawych innowacji” do kategorii „niezbędnych do skutecznego konkurowania”. 

- Pandemia COVID-19 stała się swoistym katalizatorem adaptacji takich rozwiązań, jak kioski self-service czy stanowiska self-payment w fizycznych punktach sprzedaży. Jednocześnie ciągle aktualne są wyzwania z czasów sprzed pandemii związane z wygodą, omnikanałową interakcją czy spersonalizowanym podejściem do klienta – dodaje Michał Pieprzny.

W trakcie dyskusji prelegenci poruszą m.in. kwestie wpływu zmian gospodarczych na funkcjonowanie rynku detalicznego w Polsce, bezpieczeństwa zakupów i ochrony pracowników w świetle standardów higienicznych i transformacji miejsc pracy, a także rozwoju nowoczesnych instrumentów płatniczych i znaczenia stosowania narzędzi analitycznych w działaniach promocyjno-sprzedażowych.

SAS Institute jest światowym liderem w zakresie analityki i AI. W marcu 2019 roku firma ogłosiła, że zainwestuje miliard dolarów w rozwój sztucznej inteligencji. Obecnie z rozwiązań SAS korzysta ponad 83 000 firm i instytucji w 147 krajach, w tym 92 przedsiębiorstwa z pierwszej setki listy Fortune Global 500. Firma istnieje od 1976 r. i zatrudnia 14 000 pracowników. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
11.09.2025 15:16
Sephora wprowadza ekspresową dostawę kosmetyków z Uber Eats
Sephora wprowadzając nową usługę chce mocniej zaangażować klientów i związać ich ze swoją marką.wiadomoscikosmetyczne.pl

Sephora, należąca do koncernu LVMH, uruchomiła w Stanach Zjednoczonych nową usługę dostawy kosmetyków na żądanie we współpracy z Uber Eats. To pierwsza prestiżowa sieć beauty dostępna w amerykańskiej wersji aplikacji do zamawiania jedzenia. Usługa obejmuje setki lokalizacji Sephory w Ameryce Północnej i pozwala klientom zamawiać produkty z kategorii makijażu, pielęgnacji skóry, zapachów, pielęgnacji włosów i wellness. Czas dostawy może wynosić zaledwie 25 minut.

Nowa opcja jest dostępna zarówno dla klientów w USA, jak i w Kanadzie. Dodatkowo uczestnicy programu lojalnościowego Beauty Insider mogą powiązać swoje konta z Uber Eats, aby zbierać punkty przy każdym zamówieniu. To oznacza, że nawet szybkie zakupy – od uzupełniania podstawowych produktów po prezenty kupowane w ostatniej chwili – mogą przynosić dodatkowe korzyści.

Sephora i Uber Eats podkreślają, że współpraca odpowiada na zmieniające się potrzeby konsumentów, którzy oczekują łatwego i natychmiastowego dostępu do ulubionych marek. Aby zachęcić do skorzystania z nowej usługi, Uber Eats oferuje 10 USD zniżki przy pierwszym zamówieniu o wartości co najmniej 50 dolarów. Promocja obowiązuje do 30 października 2025 r.

Sephora nie jest jedyną siecią beauty, która testuje współpracę z platformami dostaw jedzenia w celu rozszerzenia swojej obecności rynkowej. Partnerstwo z Uber Eats wpisuje się w rosnący trend integracji handlu detalicznego z szybkimi usługami dostaw, które mają nie tylko zwiększać wygodę zakupów, lecz także budować lojalność klientów w konkurencyjnym sektorze kosmetycznym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
10.09.2025 10:44
Bath & Body Works zatrudni 30 tys. pracowników sezonowych na czas świątecznego szczytu
Bath & Body Works w galerii Westfield Arkadia w Warszawie. wiadomoscikosmetyczne.pl

Bath & Body Works ogłosiło plany zatrudnienia ponad 30 tys. pracowników sezonowych w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Portoryko, aby sprostać spodziewanemu wzrostowi popytu w okresie świątecznym. Rekrutacja obejmie zarówno sklepy detaliczne, jak i centra dystrybucyjne, które odpowiadają za sprawną obsługę zamówień w tym kluczowym dla handlu czasie.

Firma planuje przyjąć częściowo etatowych pracowników do obsługi prawie 1,9 tys. sklepów w Ameryce Północnej. Dodatkowo w pięciu centrach dystrybucyjnych zlokalizowanych w Ohio powstanie ponad 2 tys. pełnoetatowych stanowisk, które wzmocnią zaplecze logistyczne i zapewnią sprawną realizację dostaw.

Zarząd podkreśla, że tak szeroko zakrojona rekrutacja ma na celu zagwarantowanie wysokiego poziomu obsługi w okresie największego obciążenia sprzedażowego w roku. Dzięki zwiększeniu zatrudnienia sieć chce nie tylko usprawnić proces zakupowy, ale także utrzymać standardy obsługi klienta, z których marka jest znana.

Prezes Bath & Body Works, Daniel Heaf, zaznaczył, że sezon świąteczny jest czasem, w którym „marka, produkty i zespoły pokazują pełnię swoich możliwości”. Jak dodał, sukces w tym okresie zależy od tysięcy pracowników, którzy swoją pracą w sklepach i centrach dystrybucyjnych tworzą doświadczenie zakupowe na najwyższym poziomie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. wrzesień 2025 04:48