StoryEditor
Handel
23.04.2020 00:00

MR konsultuje się z przedstawicielami galerii i centrów handlowych jak bezpiecznie je otworzyć

Bezpieczeństwo klientów galerii i centrów handlowych w kontekście stopniowego odmrażania polskiej gospodarki było tematem spotkania premiera Mateusza Morawieckiego, wicepremier Jadwigi Emilewicz, ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego oraz wiceminister rozwoju Olgi Ewy Semeniuk z reprezentantami tej branży.

- Rozumiem potrzebę możliwie szybkiego uruchomienia sklepów w galeriach i centrach handlowych, aby biznes mógł dalej funkcjonować. Dlatego już teraz prowadzimy prace nad rozwiązaniami, które pogodzą bezpieczeństwo i zdrowie obywateli oraz sprzedawców z możliwością prowadzenia działalności gospodarczej w obiektach wielkopowierzchniowych – powiedziała wicepremier i minister rozwoju Jadwiga Emilewicz podczas wideokonferencji.

- Przede wszystkim chcemy być pewni, że społeczeństwo może bezpiecznie korzystać z galerii i centrów handlowych. Dlatego już teraz prowadzimy intensywny dialog z branżą, a jego konsekwencją będą protokoły bezpieczeństwa, nad którymi już teraz pracujemy – wskazała wiceszefowa Ministerstwa Rozwoju Olga Ewa Semeniuk.

Rozwiązania, których celem jest bezpieczne korzystanie z centrów i galerii handlowych, są przygotowywane w oparciu o trzy kryteria:

- zabezpieczenie miejsc pracy,

- zabezpieczenie pracowników oraz klientów,

- przygotowanie odpowiedniego katalogu działań w sytuacji zdiagnozowania pozytywnego przypadku koronawirusa wśród pracowników lub klientów.

Otwieranie sklepów i punktów usługowych w galeriach i centrach handlowych planowane jest w trzecim etapie stopniowego odmrażania polskiej gospodarki. Decyzja o tym, kiedy to nastąpi, będzie uzależniona od sytuacji epidemiologicznej w kraju.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
19.08.2025 14:46
Douglas z mniejszym od oczekiwań spadkiem zysku operacyjnego
Douglas ogłosił swoje najnowsze wyniki.Douglas

Douglas, niemiecka sieć sprzedaży kosmetyków premium, poinformowała o mniejszym od prognozowanego spadku zysku operacyjnego w trzecim kwartale roku fiskalnego. Skorygowana EBITDA obniżyła się o 2,9 proc. do poziomu 158,2 milionów euro, podczas gdy analitycy ankietowani przez Vara oczekiwali wyniku rzędu 143,8 milionów euro. Publikacja wyników przełożyła się na blisko 9-procentowy wzrost kursu akcji spółki.

Na spadek rentowności wpłynęło głównie nasilone środowisko promocyjne, które wymusiło obniżki cen w celu przyciągnięcia klientów ograniczających wydatki w warunkach niepewności gospodarczej. Prezes Sander van der Laan podkreślił, że zjawisko to jest powszechne w segmencie kosmetyków premium, a dalsze nasilenie działań promocyjnych w drugiej połowie 2025 roku może stanowić zagrożenie dla marż.

Douglas starał się ograniczyć presję kosztową poprzez redukcję wydatków na marketing i logistykę oraz twarde negocjacje z producentami kosmetyków w sprawie podwyżek cen. Firma wskazała jednak, że przenoszenie wzrostu cen na klientów nie zawsze jest możliwe, gdy konsumenci aktywnie poszukują najkorzystniejszych ofert.

Przychody netto spółki wzrosły o 3,2 proc. do 1 mld euro, co wynikało m.in. z dobrej sprzedaży w Europie Środkowej i Wschodniej oraz z korzystnego układu kalendarza – święta wielkanocne przypadły na analizowany kwartał. Douglas, który w poprzednich miesiącach zmagał się ze słabszym popytem konsumenckim, potwierdził roczną prognozę obniżoną w marcu br.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
19.08.2025 13:29
Strata dm drogerie markt w Polsce przyspiesza rozwój sieci
Agata Grysiak

Spółka DM-Drogerie Markt w roku obrotowym 2023/2024 (od 1 października 2023 r. do 30 września 2024 r.) poniosła stratę netto w wysokości 126,1 milionów zł, wobec 121 milionów zł rok wcześniej. Strata ta – jak podkreślono w sprawozdaniu – była oczekiwana i zostanie pokryta z przyszłych zysków. Wysokie koszty związane są m.in. z inwestycjami – otwarcie jednego sklepu wymaga nakładów rzędu 3 milionów zł, a średni czas potrzebny na uruchomienie placówki wynosi 3 miesiące. Pierwszy sklep dm w Polsce otwarto w kwietniu 2022 roku.

Finansowe wsparcie zapewnia spółka macierzysta. W 2024 roku dm drogerie markt Beteiligungs GmbH, Karlsruhe, dokapitalizowała polską spółkę kwotą 242,9 milionów zł, a jednocześnie podniosła jej kapitał zakładowy z 1 miliona do 7,7 milionów zł. Spółka jest z kolei finansowana przez dm drogerie markt GmbH + Co. KG, Karlsruhe. Zatrudnienie w Polsce w analizowanym okresie wynosiło średnio 471 osób, co oznacza wzrost o 232 etaty w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na koniec września 2024 roku sieć w Polsce liczyła 38 sklepów wobec 18 rok wcześniej. Jednocześnie spółka posiadała 39 umów najmu, a w maju 2025 r. działało już 53 placówki. Celem dm jest osiągnięcie niemal 80 sklepów do końca 2025 roku. W planach są kolejne otwarcia – spółka ma zabezpieczonych kilkadziesiąt lokalizacji na dwa najbliższe lata. Dystrybucję zapewniają dwa centra logistyczne: magazyn w Wypędach pod Warszawą, obsługujący e-commerce, oraz obiekt w Oporowie koło Wrocławia, zaopatrujący sklepy stacjonarne.

Na poziomie europejskim dm pozostaje jednym z największych graczy w branży. Firma prowadzi ponad 4 000 sklepów w 14 krajach, zatrudniając łącznie ponad 89 100 osób. W roku obrotowym 2023/2024 cała sieć wypracowała sprzedaż w wysokości 17,74 miliarda euro, z czego 12,47 miliarda euro przypadało na Niemcy, gdzie zatrudnionych jest ponad 60 300 pracowników. Spółka podkreśla, że faza rozruchu na nowych rynkach wiąże się z wysokimi kosztami stałymi, w tym wynagrodzeniami w centrali i centrach logistycznych, przy jednocześnie powoli rosnących przychodach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. sierpień 2025 09:16