StoryEditor
Handel
28.01.2021 00:00

Niedługo minie rok z COVID-19. Jakie nastroje panują w handlu? [RAPORT]

W ciągu zaledwie kilku miesięcy byliśmy świadkami postępu technologicznego, który normalnie trwałby lata. Niektóre zmiany, które spowodował COVID-19, będą trwałe. Jak będzie wyglądał handel w 2021 roku? Oto wnioski z raportu Deloitte „2021 Retail Industry Outlook”.

Nie ma wątpliwości, że 2020 rok przeobraził rynek handlu detalicznego. Zachowanie konsumentów zmieniło   się   z   dnia na dzień, a  głównym czynnikiem wpływającym na zakupy stały się obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa.

 Z badania wynika, że tylko 30 proc. szefów sprzedaży jest zadowolonych z dojrzałości technologicznej swojej organizacji. 25 proc. firm rozważa przeniesienie produkcji bliżej a 80 proc. planuje inwestycje w łańcuchy dostaw. 75 proc. planuje wdrożenie zabezpieczeń związanych z COVID-19.

Firma Deloitte przeprowadziła rozmowy z 50 dyrektorami spółek zajmujących się handlem detalicznym oraz   z   15   własnymi  ekspertami. Celem było podsumowanie poprzedniego roku i próba odpowiedzenia na pytanie, Czego możemy się spodziewać w roku 2021. Badani byli zgodni, że powrót  do ożywienia gospodarczego do poziomu sprzed pandemii zajmie trochę czasu. Sześciu na dziesięciu spodziewa się ożywienia w ciągu najbliższych dwóch lat, ale aż jedna czwarta twierdzi, że stanie się to później, nawet za 5 lat.  

Badanie wyodrębniło cztery główne obszary zmian: nowe technologie, łańcuchy dostaw, bezpieczeństwo oraz elastyczność kosztową. 

1. Technologie i zróżnicowanie cyfrowe

Jednym z najczęściej poruszanych wątków związanych z pandemią jest przyspieszenie cyfryzacji. Pandemia spowodowała wzrost liczby interakcji cyfrowych do niespotykanego wcześniej poziomu. Większość sprzedawców detalicznych   spodziewa   się   w   2021   roku   dalszego   wzrostu   wdrożeń nowych rozwiązań. Co ciekawe, tylko trzech na dziesięciu ankietowanych dyrektorów   oceniło   swoje   organizacje   jako   dojrzałe   pod   względem zastosowanych rozwiązań cyfrowych.

–  Cyfryzacja   dziś   nie   jest   opcją,   a   koniecznością.   Aby   firmy   mogły sprawnie   funkcjonować   w   coraz   bardziej   konkurencyjnym   środowisku, muszą postawić na dane – mówi Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology, dostawcy systemów wspierających sprzedaż. – Zaawansowana analityka danych pozwala na automatyzację łańcuchów   dostaw   i     wyeliminowanie   braków   magazynowych.   A   to,   w sytuacji dynamicznych zmian popytu, który w minionym roku kształtował się   zupełnie   inaczej   niż   na   jakimkolwiek   modelu,   może   stanowić   o przewadze konkurencyjnej.  Dlaczego? Dla  klienta mającego do  wyboru sklep zaopatrzony lub niekoniecznie zaopatrzony, wybór będzie oczywisty - komentuje wyniki badania.

2. Inwestycje w łańcuchów dostaw

Powszechne  zakłócenia   dostaw   towarów   w  drugiej   połowie  2020   roku obnażyły brak  efektywnych   procedur.   Detaliści   mogli   zobaczyć,   jak problematyczne   może   być   zaspokajanie   potrzeb  konsumentów   w warunkach dynamicznie zmieniającego się popytu. Połowa z badanych stwierdziła, że globalizacji w handlu nie da się dziś cofnąć. Jedna czwarta z nich   chce   przenieść  do   kraju   część   produkcji   swoich   dostawców,   aby uniknąć ryzyka braku zapasów i opóźnień w dostawach.

Detaliści   rozumieją   potrzebę   szybszego   reagowania   na   potrzeby konsumentów i zdają sobie sprawę ze znaczenia większej odporności i elastyczności. Nic   więc  dziwnego, że 8 na 10   planuje umiarkowane lub duże inwestycje w łańcuchy dostaw w 2021 roku.

3. Po pierwsze zdrowie i bezpieczeństwo

Okres jesienno-zimowy przyniósł wzrost liczby przypadków COVID-19, a wraz z nim wzrost niepokoju. W ankiecie przeprowadzonej przez Deloitte jesienią, 56% konsumentów obawiało się zakupów w sklepach. Dla handlowców oznacza to nic innego, jak potrzebę zapewnienia kupującym bezpieczeństwa w sklepach. Z badania wynika, że zarówno zdrowie i bezpieczeństwo, jak i zaufanie, będą jednymi z głównych czynników stymulujących zakupy w 2021 roku. Większość przebadanych  kierowników  planuje  dokonać  umiarkowanych lub dużych inwestycji w ulepszenia związane z bezpieczeństwem. Trzy czwarte z nich planuje nakłady na urządzenia sanitarne i rozwiązania ograniczające   bezpośrednie   kontakty,   a   jedna   trzecia   planuje zainwestować w testowanie pracowników.

4. Elastyczność kosztowa

Jeszcze przed 2020 rokiem branża detaliczna znajdowała się w trudnej sytuacji,  z długami, powolną rotacją   aktywów, rosnącymi kosztami sprzedaży i administracji, kurczącymi się marżami i zwiększoną konkurencją. COVID-19  spotęgował  wiele  z tych problemów, a przechodzenie konsumentów do internetu powodowało jeszcze większe ograniczenia marży.

Firmy, które zawczasu nie zainwestowały w rozwiązania IT umożliwiające automatyzację przynajmniej części procesów, podczas pandemii były w znacznie  trudniejszej  sytuacji niż te, które mimo ograniczeń działały właściwie tak samo – podsumowuje ekspert z Sagra Technology.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
19.05.2025 12:04
Pierwsza franczyza Avon w Polsce – już otwarta
Od 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki Avon mat.prasowe

Avon podejmuje kolejny krok w swojej strategii wielokanałowej, otwierając pierwszy w Polsce punkt franczyzowy. Od soboty 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki.

Punkt franczyzowy, podobnie jak wcześniejsze wejście do sieci Rossmann, to kolejny istotny kanał sprzedaży, który nie tylko wzmacnia działalność prawie 146 tys. konsultantek Avon w Polsce, ale także pozwala realizować im marzenia o własnym biznesie beauty.

Avon, po wejściu do największej w Polsce sieci drogerii, poinformował swoje konsultantki (oraz osoby, marzące o własnym biznesie beauty) o możliwości otwierania własnych punktów na zasadach franczyzy. Teraz w Wola Parku pojawiła się pierwsza taka wyspa, otwierając nowy rozdział działalności marki w Polsce. 

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa  
Avon mat.prasowe

Firma potwierdziła, że planuje dalszą ekspansję modelu franczyzowego w innych lokalizacjach w kraju, oferując przedsiębiorczym partnerom wyjątkową okazję do współpracy z silną i rozpoznawalną marką kosmetyczną.

– Warszawa to nasz pierwszy krok w rozwoju modelu franczyzowego. W planach mamy kolejne otwarcia, aby nasze produkty były dostępne i dawały kobietom siłę – podkreśla Adrian Adamczyk, Head of Omnichannel Avon Polska.

Więcej na ten temat w artykule Adrian Adamczyk, Avon: Wierzymy, że siła naszej marki tkwi w relacjach – a Konsultantki są ich sercem

Z przyjemnością witamy Avon w gronie najemców Wola Parku. Jest to marka doskonale znana naszym klientom, więc cieszymy się, że wraz z nowym otwarciem zyskają oni jeszcze łatwiejszy dostęp do swoich ulubionych kosmetyków. Stale rozwijamy naszą ofertę zakupową o nowe sklepy i zróżnicowane koncepty, aby dostarczyć klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe. Tym bardziej cieszy nas, że możemy przyczynić się do rozwoju konceptu franczyzowego Avon i ugościć w Wola Parku pierwszy tego rodzaju punkt – komentuje Emilia Szkudlarek, dyrektorka centrum handlowego Wola Park.

Właścicielką pierwszego punktu franczyzowego została wieloletnia konsultantka Avon, która zdecydowała się na rozwój w nowej roli.

Avon towarzyszy mi już od wielu lat, zaczynałam jako konsultantka, następnie zostałam Liderem Sprzedaży, a obecnie pełnię rolę Okręgowego Menadżera Sprzedaży. Możliwość otwarcia oficjalnego stoiska Avon w wiodącym centrum handlowym w Warszawie to dla mnie wyróżnienie i spełnienie biznesowych marzeń. Wierzę w tę markę, jej wartości i jakość produktów. Zależy mi, by wyspa Avon była nie tylko punktem sprzedaży, ale przestrzenią spotkań, inspiracji i piękna – mówi Aneta Kopciewicz, franczyzobiorczyni Avon w Wola Parku. – Chcę, aby każda osoba odwiedzająca nasze stoisko czuła się wyjątkowo i mogła odkrywać nowe produkty, które podkreślą jej naturalne piękno. To dla mnie ogromna radość móc wspierać innych w ich codziennych wyborach kosmetycznych i pomagać im czuć się pewniej – dodaje.

Odwiedzający stoisko w warszawskim centrum handlowym mogą wybierać z kolekcji 450 produktów z kluczowych kategorii: zapachy, makijaż, pielęgnacja twarzy oraz higiena. W ofercie wyspy znajdują się zarówno bestsellery marki, jak i nowości. Portfolio zostało zaprojektowane tak, aby zaspokoić potrzeby różnych grup klientów. Dodatkowo, na miejscu czekają na nich specjalnie przygotowane promocje i niespodzianki.

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa
Avon mat.prasowe

Avon dynamicznie rozwija swoją sieć punktów franczyzowych. Do tej pory otwarto już ponad 70 sklepów w Turcji, dwa w Wielkiej Brytanii i cztery w Rumunii. Oferta franczyzowa skierowana jest zarówno do konsultantek, jak i partnerów zewnętrznych. Każdy, kto jest zainteresowany współpracą z marką w Polsce, może zgłosić swoje zainteresowanie na specjalnie utworzoną skrzynkę mailową: sklepy @avon.com

Franczyzobiorcy mogą liczyć na pełne wsparcie w uruchomieniu biznesu.

Zobacz też: Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
19.05.2025 10:55
Raport: prawie połowa klientów e-commerce porzuca koszyk z powodu braku opcji elastycznej dostawy
Wśród klientów e-commerce w UK coraz bardziej preferowane są skrytki paczkowe (21 proc.) i punkty odbioru (25,4 proc.)archiwum

Ilu klientów w Wielkiej Brytanii porzuciło swoje wirtualne koszyki z zakupami w ciągu ostatniego roku z powodu obaw o ich dostawę? Okazuje się, że było ich prawie dwóch na pięciu (40,6 proc.) – wynika z badań platformy wysyłkowej Sendcloud. Wniosek: sklepy internetowe, które nie oferują elastycznych opcji dostawy, ryzykują znaczną utratę przychodów.

Dane z badania, przeprowadzonego wśród 1 tys. klientów z Wielkiej Brytanii na potrzeby raportu „E-commerce Delivery Compass” pokazują, że wysokie koszty wysyłki (78,5 proc.) i wolne tempo dostawy (41,6 proc.) są głównymi powodami porzucania koszyków. Inne czynniki przyczyniające się do tego kroku to niejasne lub niedogodne opcje dostawy (24 proc.).

Podczas gdy 56,9 proc. klientów z Wielkiej Brytanii preferuje szybką dostawę, 43 proc. wolałoby mieć kontrolę nad tym, kiedy ich zamówienie zostanie dostarczone. Podsumowując: dostawa powinna być nie tylko szybka, ale także dostosowana do harmonogramu klienta.

Podczas gdy dostawa do domu pozostaje preferowaną opcją dla 77 proc., szybko zyskują na popularności opcje alternatywne. Coraz bardziej preferowane są skrytki paczkowe (21 proc.) i punkty odbioru (25,4 proc.), a 36,8 proc. konsumentów aktywnie wybiera obecnie sprzedawców detalicznych, którzy oferują te elastyczne opcje dostawy „poza domem”. Kwestia elastyczności jest o tyle kluczowa, że 18,7 proc. rezygnuje z zakupu z powodu braku możliwości wybrania dogodnej godziny dostawy, a 16,2 proc. rezygnuje, nie mogąc zmienić adresu dostawy.

Zobacz też: Jest nowa umowa partnerska pomiędzy InPost i Vinted, obejmuje osiem krajów

Jak podkreślił Rob van den Heuvel, współzałożyciel i dyrektor generalny Sendcloud, dostawa jest coraz wKupujący oczekują teraz, że dostawa płynnie zintegruje się z ich zabieganym życiem. Sprzedawcy detaliczni, którzy nie oferują elastycznych opcji, takich jak dostawa poza domem, stracą klientów na rzecz konkurentów, którzy to robią. Sukces w e-commerce nie polega tylko na szybkości, tu chodzi też o zapewnienie wyboru ażniejszą częścią doświadczenia zakupowego – podsumował szef Sendcloud.

Zobacz też: Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie z kosmetykami? Postaw na wygodne zakupy z InPost Pay

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. maj 2025 22:46