StoryEditor
Handel
12.11.2020 00:00

Patrycja Dzikowska, BNP PARIBAS Real Estate CEE: Sektor handlowy przechodzi nadzwyczaj trudny egzamin

Patrycja Dzikowska, dyrektor Działu Badań i Doradztwa BNP PARIBAS Real Estate Central & Eastern Europe opisuje jak rynek największych sklepów może wyglądać w perspektywie 2-3 lat i jakich działań ze strony operatorów handlowych można się spodziewać. Odpowiada też na pytanie w jaki sposób można ratować największy format i jak mogą się przeobrazić galerie handlowe w kontekście obecnej sytuacji pandemii. 

Wieloletnie trendy związane z odpływem klientów z dużych sklepów na rzecz dyskontów, supermarketów i sklepów osiedlowych położonych po sąsiedzku zostały wzmocnione przez pandemię. Gdy nałożymy na tę sytuację recesję gospodarczą, wzrost bezrobocia (na razie działają programy osłonowe), a tym samym ograniczenie wydatków, to najbliższe miesiące nie wyglądają najlepiej.  Co będzie dalej z hipermarketami?

- Sieci hipermarketów spożywczych były pionierami rozwijającymi sektor nowoczesnego handlu w Polsce na początku lat 90-tych ubiegłego stulecia. W ówczesnych czasach, wielkopowierzchniowe centra handlowe z dużym operatorem spożywczym były jedynymi miejscami, gdzie spragnieni nowoczesności polscy konsumenci mogli dokonać kompleksowych zakupów. Od tego czasu minęło już jednak ok. 30 lat, a krajobraz w sektorze nowoczesnego handlu zmienił się diametralnie. Powstały nowe formaty handlowe, nasycenie powierzchnią handlową osiągnęło wskaźniki na poziomie rozwiniętych rynków Europy Zachodniej, a na zakupy w nowoczesnych obiektach handlowych nie trzeba już jechać samochodem wiele kilometrów. Szybki rozwój sieci supermarketów i sklepów dyskontowych zapewnił konsumentom nawet w małych miejscowościach wygodny dostęp do szerokiej oferty. Stąd naturalny jest stopniowy spadek zainteresowania odwiedzaniem dużych hipermarketów. Konsekwencją była stopniowa konsolidacja w segmencie hipermarketów spożywczych, który to proces zaczął się już kilkanaście lat temu. Z głównych graczy nie ma już na polskim rynku sieci Hypernova, Hit, Geant czy Real, a logo Tesco znika z kolejnych lokalizacji.

Zmienia się również wielkość typowego hipermarketu. Ogromne hale sprzedaży, które wcześniej miały po 15 – 20 m kw., są stopniowo zastępowane przez format bardziej kompaktowy, gdzie oferta jest wyselekcjonowana a klientom jest łatwiej dokonać wyboru artykułów. To odpowiedź na zmieniające się oczekiwania konsumentów, którzy zdecydowanie bardziej niż kiedyś cenią sobie czas i wygodę. Stąd tak szybko rosnąca atrakcyjność obiektów handlowych ulokowanych w sąsiedztwie. Obecny rok jest szczególny pod wieloma względami i jeszcze bardziej modyfikuje zachowania zakupowe społeczeństwa. Restrykcyjne ograniczenie działalności handlu wiosną odbiło się negatywnie również na segmencie hipermarketów spożywczych, które zazwyczaj prowadzą działalność w dużych centrach handlowych.

Na ten obraz dodatkowo nakłada się dynamiczny wzrost popularności zakupów przez internet, obserwowany zwłaszcza w brany spożywczej. O ile wcześniej odsetek Polaków kupujących artykuły spożywcze w sieci był bardzo ograniczony, o tyle w obecnej sytuacji epidemiologicznej sektor „e-grocery” notuje dynamiczne przyrosty i liczby kupujących, i wartości sprzedaży. Obserwując obecny przebieg sytuacji i trendy można wysnuć wniosek, że przyszłość dla sektora hipermarketów spożywczych rysuje się w czarnych barwach. Jednak z naszych analiz wynika, że scenariusz, w którym branża ta skazana jest na „wyginięcie”, jest zbyt pesymistyczny. Na pewno jednak nastąpią fundamentalne zmiany zarówno w liczbie placówek, jak i samym formacie handlowym, co już obserwujemy od dłuższego czasu. Klienci odwiedzają duże hipermarkety z niższą częstotliwością, ale nadal pozostają one miejscem, w którym można dokonać kompleksowych zakupów z rozbudowanej oferty artykułów „FMCG”, jakiej nie zapewnią dużo mniejsze dyskonty, supermarkety czy sklepy osiedlowe. Zdecydowanie szerszy wybór i różnorodność towaru to wciąż duży atut dla kupujących. Obserwujemy, że najlepiej radzą sobie operatorzy, którzy potrafią zrozumieć konsumenta i szybko przekuwają wnioski na działania. Na rynku zostaną ci, którzy sprawnie reagują na zmianę potrzeb odbiorcy i są w stanie dostosować się do niej. Stąd podejmowane wysiłki remodelowania nie tylko oferty, ale także formatu i wizerunku sieci, co wielu klientów docenia. Zmienia się nie tylko wygląd sklepów, ale ich metraż. W wielu przypadkach dostosowanie oferty i lepsze zagospodarowanie przestrzeni pozwala ograniczyć powierzchnię, co pozytywnie wpływa na opłacalność prowadzonej działalności. Niestety nie jest to recepta uniwersalna dla wszystkich lokalizacji, stąd zamykane sklepy. Część z nich jest jednak na tyle atrakcyjnie położona, na uczęszczanych szlakach komunikacyjnych, w pobliżu dużych skupisk mieszkańców, że znajdują się dla nich alternatywne sposoby wykorzystania przez operatorów z tej samej branży albo z innego formatu handlowego. Recesja gospodarcza wywołana pandemią i prognozowany spadek siły nabywczej konsumentów będą kluczowymi wyzwaniami dla całej branży sklepów spożywczych, nie tylko tych działających w największym formacie. Niebagatelne znaczenie będzie miało rozwijanie e-commerce jako dodatkowego kanału sprzedaży i dotarcia do klientów, co jest oczywiście związane z dużym wyzwaniem technologicznym, logistycznym i finansowym. W dłuższej perspektywie może jednak pomóc w utrzymaniu obecnych klientów, a nawet dotarciu do nowych grup odbiorców.    

Jak w obecnej sytuacji wygląda perspektywa dla galerii handlowych? Jak zmieni się rynek? Jak będą musiały zmienić się centra handlowe aby przetrwać? To szczególnie ciekawe, w kontekście faktu, że część obiektów jeszcze nie zdążyła przepracować zmian związanych z zakazem handlu w niedzielę...

- Obecna bezprecedensowa sytuacja epidemiologiczna i związane z nią surowe reżimy sanitarne zmieniły postrzeganie centrów handlowych przez klientów. Obiekty, które wcześniej dostarczały nam szeroko pojętej rozrywki, bo zakupy to również często przyjemna rozrywka, stały się miejscami, w których czas przebywania ograniczamy do minimum. Pandemia COVID-19 dodatkowo przyspieszyła dynamikę obserwowanych w ostatnich latach  zmian behawioralnych w stylu życia, spędzania czasu wolnego czy dokonywania zakupów, zwłaszcza wśród osób z  młodszych generacji. Konsumenci chętniej robią zakupy w małych parkach handlowych i lokalnych centrach typu convenience, bliżej domu, gdzie czas zakupów można ograniczyć do minimum. Zakupy przez internet zyskały na popularności nawet w grupie starszych konsumentów, a także w branżach, w których wcześniej dominował handel stacjonarny, czego najlepszym przykładem jest branża spożywcza.

Pytanie czy obecna rzeczywistość pozostanie tzw. „nową rzeczywistością” wciąż jednak pozostaje bez odpowiedzi. I coraz trudniej ją sformułować w kontekście przyspieszenia epidemii i kolejnej odsłony zamknięcia centrów handlowych w momencie, gdy branża jeszcze nie otrząsnęła się po wiosennym szoku. Szczególnie dotknięty jest cały sektor gastronomiczno - rozrywkowy, od kin po małe kafejki, który po re-otwarciu działał w surowym reżimie sanitarnym i cieszył się zdecydowaniem mniejszym zainteresowaniem odwiedzających. Ponowne zawieszenie działalności jeszcze bardziej nadwyręży ich kondycję finansową. Trudno dzisiaj przewidzieć, czy wszyscy przetrwają. Osłabienie całego segmentu usług rozrywki może mieć długofalowe skutki dla działalności centrów handlowo – rozrywkowych, w których funkcja „spędzania czasu wolnego” była jednym z kluczowych aspektów oferty.    

Trochę lepsza jest pozycja sklepów, które oprócz handlu stacjonarnego prowadzą sprzedaż internetową. Boom w e-commerce, którego także mogą być beneficjentami, pomaga przetrwać najgorszy okres, choć nie jest remedium na utrzymanie dochodowości. Obserwujemy także początek procesu optymalizowania swoich sieci sprzedaży przez wielu operatorów, co może oznaczać zamykanie placówek nawet w miejscach, z którymi byli kojarzeni od dekad. Z dużym prawdopodobieństwem można także spodziewać się zniknięcia niektórych marek z rynku, kluczowy będzie kolejny rok. Sektor handlowy przechodzi nadzwyczaj trudny egzamin, a pandemia tylko przyspieszyła rekonfigurację mapy handlu w Polsce.

Umacniają się trendy, które już wcześniej można było uznać za oczywiste. Małe parki handlowe i centra convenience zdają się być formatem handlowym, który może najwięcej skorzystać na zmianach strukturalnych i behawioralnych ostatnich lat oraz ma perspektywę przejścia przez pandemię z relatywnie najlepszym bilansem. Modernizacje i przebudowy starszych obiektów handlowych w celu lepszego dostosowania oferty do zmieniających się potrzeb klientów, mogą już przestać być receptą na odpływ klientów. W czasie „lockdownu” konsumenci polubili zakupy w małych obiektach blisko domu i przez internet. Niektórzy mogą już na stałe pozostać przy swoich nowych zwyczajach zakupowych.

W obecnej sytuacji konieczna będzie redefinicja nawet kompleksów handlowo – rozrywkowych, których pozycja zdawała się wcześniej (czyli przed pandemią) relatywnie niezachwiana. Odbudowanie bazy klientów może być zadaniem wymagającym już nie tylko remodelingu obiektu i repozycjonowania oferty, ale również wprowadzenia nowych funkcjonalności i zdefiniowania od nowa roli centrum handlowego w przestrzeni społecznej. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
GXO wprowadza humanoidalne roboty do swoich magazynów
Robot Reflex w magazynach logistycznej firmy GXOfot. GXO

Humanoidalne roboty będą kompletowały zamówienia w magazynach GXO. To efekt podpisanej umowy międzynarodowego operatora logistyki kontraktowej ze startupem humanoidalnym Reflex Robotics.

Wielofunkcyjny humanoid Reflex może płynnie przechodzić między wykonywaniem różnych powtarzalnych zadań takich jak np.: przenoszenie pojemników, wspieranie rozwiązań automatyzacji, czy kompletacja produktów. Tak GXO opisuje zadania robota Reflex, który będzie pracował w magazynach tej globalnej firmy logistycznej.

Wdrożenie robotyki jest wynikiem umowy, którą GXO podpisało z Reflex Robotics –  nowoczesnym startupem humanoidalnym. Wdrożenie ma charakter pilotażowy.

Robot Reflex osiąga zdolność operacyjną w ciągu 60 minut od wdrożenia i może stać się w pełni samodzielny po zademonstrowaniu danego procesu przez człowieka.  

 

– Wiele się nauczyliśmy pracując na miejscu wraz z zespołem GXO i przyspieszyliśmy produkcję naszych robotów, aby wspierać procesy kompletacji i realizacji zamówień oraz podnosić jakość obsługi – stwierdził Ritesh Ragavender, dyrektor generalny Reflex Robotics.

Długoterminowym celem umowy jest wdrożenie robota Reflex na szeroką skalę w operacjach GXO. Logista twierdzi, że ma to zwiększyć przepustowość magazynów i „umożliwić pracownikom GXO wykonywanie bardziej satysfakcjonujących zadań”.

– Cieszymy się z możliwości współpracy z firmą Reflex w celu opracowania aplikacji dla jej robota Reflex do różnych zadań w naszych magazynach. Dzięki naszemu programowi inkubatora operacyjnego wdrażamy najbardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne, które tworzą nową wartość dla naszych klientów, naszej firmy i naszych pracowników – skomentował Adrian Stoch, dyrektor ds. automatyzacji w GXO

GXO wykorzystuje swój program „inkubatora operacyjnego” do  współpracy z wiodącymi programistami i testowania najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych w magazynie stanowiącym laboratorium doświadczalne. Jak poinformowała firma, obecnie robot Reflex pilotażowo pracuje w magazynie, w którym prowadzona jest  wielokanałowa obsługa zamówień dla sprzedawcy detalicznego z listy Fortune 100.  

GXO działa w Europie Środkowej, która obejmuje Niemcy, Polskę, Czechy i Rumunię, od ponad 20 lat, obsługując klientów z branży e-commerce, mody, FMCG i DIY. Specjalizuje się w zaawansowanych rozwiązaniach i usługach logistycznych, takich jak: magazynowanie, przygotowanie zamówień, e-fulfilment, co-packing, zarządzanie zwrotami, zarządzanie naprawami oraz logistyka w kontrolowanej temperaturze, zarówno w obiektach dedykowanych, jak i współdzielonych. GXO zatrudnia obecnie około 4 tys. pracowników w ponad 30 lokalizacjach o łącznej powierzchni 800 tys. mkw. w regionie Europy Środkowej.

Czytaj także: GXO na FBK 2024: Czy tylko Gen Z? Logistyczne odpowiedzi na oczekiwania klientów branży kosmetycznej

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
19.09.2024 13:13
Otwarcie warszawskiej drogerii dm już za chwilę. Do stolicy przyjadą kluczowi menedżerowie sieci Drogerie Markt
Otwarcie drogerii dm w Dobrzykowicachfot. dm

Już 26 września w Centrum Łopuszańska 22, drogeria dm otworzy swój pierwszy sklep w Warszawie. Dzień wcześniej z dziennikarzami i dostawcami spotkają przedstawiciele zarządu i kluczowi menedżerowie sieci Drogerie Markt.

Długo oczekiwane otwarcie pierwszej drogerii sieci Drogerie Markt odbędzie się 26 września w Warszawie. Z tej okazji do stolicy przyjadą kluczowi menedżerowie sieci, m.in. by dzień wcześniej wziąć udział w spotkaniu z prasą i z dostawcami. Będą to Markus Trojansky, dyrektor zarządzający dm w Polsce oraz  Henri Hampe, dyrektor obszaru administracji i sprzedaży, a także Marcin Detko, dyrektor obszaru ekspansji w Polsce i Hubert Iwanowski, dyrektor obszaru marketingu i zakupów. 

Drogerie dm obecne są w Polsce od kwietnia 2022 roku. Na początku września debiutowały w województwie mazowieckim otwierając drogerię w San Park Piaseczno w podwarszawskim Mysiadle. Drogeria w CH Łopuszańska 22 będzie natomiast pierwszą drogerią dm w Warszawie.

- Tylko raz można zadebiutować w stolicy i chcemy tę okazję wykorzystać jak najlepiej, aby podarować warszawiakom wyjątkowe doświadczenie podczas zakupów w naszym pierwszym sklepie w ich mieście - mówi Maciej Stanisławczyk, kierownik regionalny dm w Polsce.

- Ma to być wyjątkowo huczne otwarcie, a Warszawiacy będą korzystać ze specjalnych atrakcji, cen i rabatów przez trzy dni. Chcemy zaznaczyć nasze wejście do stolicy w wyjątkowy sposób dlatego zapewniamy, że nie zabraknie niespodzianek skrojonych specjalnie pod ten debiut - dodaje Stanisławczyk.

image
Balea, topowa marka własna drogerii dm
fot. dm

Powierzchnia sprzedaży drogerii dm przy Łopuszańskiej wynosi 425 mkw. Jest to sklep wyposażony według najnowszych standardów sieci.

Dm Drogerie Markt to największa sieć drogeryjna w Europie. Prowadzi ponad 4 tys. punktów sprzedaży, w których zatrudnionych jest ponad 79 tys. osób w całej Europie. W roku obrotowym 2022/2023 dm osiągnęły sprzedaż w wysokości 15,9 mld euro wygenerowaną łącznie we wszystkich 14 krajach europejskich.

W Polsce dm ma obecnie 34 drogerie. Do końca roku sieć planuje mieć łącznie 50 sklepów na naszym rynku, w tym kilka w województwie mazowieckim. Sieć poszukuje nowych lokali pod inwestycje. Dział ekspansji jest zainteresowany dużymi powierzchniami i miejscami zapewniającymi przepływ klientów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. wrzesień 2024 01:52