StoryEditor
Apteki
11.03.2020 00:00

Apteki chcą produkować środki odkażające. Na razie mają zgodę na przelewanie ich do mniejszych opakowań

GIF wydał zgodę na rozlewanie środków odkażających, dostarczanych do aptek w opakowaniach o dużych pojemnościach, do mniejszych opakowań, również tych przyniesionych przez pacjentów. Natomiast URPL szykuje wytyczne do receptur przygotowania takich preparatów bezpośrednio w aptece. Bez nich farmaceuci nie maja prawa do takiej produkcji.   

W związku z obawami wywołanymi epidemią koronawirusa, w większości aptek nie ma już zapasu środków dezynfekujących. Farmaceuci przekonują jednak, że mogliby wykonywać je samodzielnie – mają składniki i wiedzę jak to zrobić. Nie pozwalają im na to jednak przepisy.

Apteka może samodzielnie wykonywać tylko leki recepturowe lub leki apteczne. Pierwsze – na podstawie recepty lekarskiej. Drugie – w oparciu o monografie znajdujące się w Farmakopei. Niestety nie ma w niej przepisu na środki odkażające.

Apteki czekają więc na nowe monografie, które może przygotować Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych. Z informacji URPL wynika, że receptury środków odkażających zostaną opracowywane na podstawie rekomendacji WHO. Prawdopodobnie znajdą się w nich trzy składki: 70 proc. etanol, nadtlenek wodoru oraz glicerol. Jak donosi portal mgr.farm, taką recepturę stosują od kilku dni apteki niemieckie .

Równocześnie do aptek trafiła informacja, że już niedługo otrzymają pierwsze partie środków odkażających produkowanych przez Polfę Tarchomin. Trisept Max będzie służył do dezynfekcji skóry, natomiast Dezynmax do dezynfekcji sprzętów codziennego użytku. Będą one jednak oferowane w dużych pojemnościach (5 litrów). Dlatego Główny Inspektorat Farmaceutyczny, poinformował w rozesłanym do aptek komunikacie, że mogą one rozlewać preparaty do mniejszych opakowań, również tych przyniesionych przez pacjentów.

– Wobec zagrożenia epidemiologicznego oraz ze względu na możliwe braki opakowań o małej pojemności, Główny Inspektor Farmaceutyczny informuje, że apteki posiadające izby recepturowe, mogą wydawać środki dezynfekujące do higieny osobistej oraz służące do dezynfekcji sprzętów codziennego użytku, w opakowaniach własnych, bądź dostarczonych przez pacjentów – czytamy w komunikacie GIF.

Komunikat uzupełnia instrukcja, że przyniesione opakowanie musi być czyste, a osoba wydająca musi właściwie oznaczyć opakowanie (tak jak przy leku recepturowym lub aptecznym). Farmacuta musi też poinformować pacjenta, że produkt przeznaczony jest wyłącznie do stosowania zewnętrznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. listopad 2025 18:19