StoryEditor
Apteki
10.03.2020 00:00

Cosmedica przeprasza i „uwalnia” sprzedaż żelu antybakteryjnego

Po interwencji dziennikarzy z portalu subiektywnieofinansach.pl sieć aptek Cosmedica wycofała się ze sprzedaży żelu antybakteryjnego wyłącznie w zestawie z chusteczkami nawilżanymi i witaminą C.

Na fali niepokoju wywołanego epidemią koronawirusa, apteki i drogerie niemal doszczętnie wyprzedały swoje zapasy środków dezynfekujących. Okazało się jednak, że w niektórych sieciach żel antybakteryjny jest jeszcze dostępny. Tyle że nie można go nabyć jako samodzielnego produktu. Sieć aptek Cosmedica włączyła go bowiem w pakiet produktów, sprzedawany jako całość. "Wyprawka na koronawirusa", oprócz żelu, zawierała także chusteczki nawilżane dla dzieci i niemowląt oraz witaminę C.

Dziennikarz portalu subiektywnieofinansach.pl, który zapytał, dlaczego nie może kupić żelu osobno, usłyszał: „No bo tak u nas jest. Pakiet nie jest drogi, a poza tym pozostałe produkty się panu przydadzą”. W innej aptece tej samej sieci dziennikarz miał okazję przysłuchiwać się rozmowie klientki z farmaceutką, z której wynikało, że do apteki dotarły wytyczne, by nie sprzedawać żelu antybakteryjnego osobno lecz z innymi produktami. Według słów dziennikarza farmaceutka wyglądała na zażenowaną.

"Wyprawka na koronawirusa" kosztowała w aptece 18,48 zł. Na paragonie poszczególne jego składniki były wycenione osobno. Sam żel antybakteryjny kosztował 10 zł, co oznacza, że kupujący musiał dopłacić 8,48 zł za produkty, których nie potrzebował.

Redakcja subiektywnieofinansach.pl zapytała o tę sytuację prawnika – mec. Jacka Szymańskiego z kancelarii Szymański Wyjatek. Według niego sprzedaż wiązana jest dopuszczalna pod warunkiem, że towar wchodzący w skład pakietu dostępny jest także osobno.

– W innym przypadku, tego rodzaju postępowanie sprzedawcy, poza oczywistą oceną moralną, daje się zakwalifikować jako czyn nieuczciwej konkurencji, czyli takie działanie przedsiębiorcy, które pozostaje sprzeczne z dobrymi obyczajami oraz narusza interesy klientów – ocenia prawnik.

Jego zdaniem naruszenie interesów klienta polega w tym wypadku na przymusie nabycia niechcianego produktu. Zwraca uwagę, że tego rodzaju działalność przedsiębiorców nie musi pozostawać bezkarna. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z urzędu lub na wniosek może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Efektem takiego postępowania może być nałożenie na podmiot kary do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Po publikacji artykułu na portalu subiektywnieofinansach.pl Cosmedica wystosowała przeprosiny dla klientów, którzy mogli spotkać się z odmową sprzedaży żelu do dezynfekcji rąk. Poinformowała także, że celem firmy było wyłącznie przedstawienie produktów uzupełniających. Twierdzi również, że nie było odgórnego nakazu sprzedaży pakietowej deficytowego kosmetyku.  

Przedstawiciel firmy przekazał też informację, że w Cosmedice wprowadzono nowe procedury i poinformowano wszystkie apteki o zakazie sprzedaży żelu do dezynfekcji wyłącznie w pakietach.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. listopad 2025 11:01