StoryEditor
Apteki
04.04.2019 00:00

Koncentracja na rynku aptek. Panathea chce przejąć Dolnośląską Grupą Apteczną

Panathea z siedzibą w Bieruniu zgłosiła do UOKiK zamiar przejęcia Dolnośląskiej Grupy Aptecznej z siedzibą we Wrocławiu. Koncentracja nastąpi w formie przejęcia bezpośredniej i wyłącznej kontroli przez Panathea nad DGA przez nabycie wszystkich akcji od akcjonariuszy.

Głównym przedmiotem działalności Panathea jest prowadzenie działalności holdingowej. Faktycznym przedmiotem działalności większości podmiotów zależnych od Panathea oraz pasywnego uczestnika koncentracji – Dolnośląskiej Grupy Aptecznej – jest prowadzenie aptek, w szczególności prowadzona w nich sprzedaż detaliczna produktów farmaceutycznych, a w ubocznym zakresie prowadzenie sprzedaży detalicznej produktów tradycyjnie sprzedawanych w aptece, takich jak wyroby medyczne, kosmetyki apteczne i artykuły toaletowe.

Transakcja umożliwi przedsiębiorcom między innymi rozszerzenie merytorycznej bazy prowadzenia działalności, np. poprzez wymianę wzajemnych doświadczeń, co umożliwi sprawniejsze reakcje na niestandardowe pytania pacjentów, a także pozwoli uzyskać inne pozytywne efekty.

Rynki geograficzne, na których działają apteki należące do przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji nie pokrywają się. Brak jest zatem rynków wspólnych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym.

Przejęcie kontroli nie będzie wywierało wpływu na rynek w ujęciu wertykalnym. Przedsiębiorcy działają na tym samym szczeblu obrotu. Pomiędzy przedsiębiorcami uczestniczącymi w koncentracji nie zachodzą powiązania dostawca – odbiorca. Brak jest zatem rynków wertykalnie powiązanych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie wertykalnym.

„Mając na uwadze okoliczność braku geograficznych rynków wspólnych przedsiębiorców biorących udział w koncentracji oraz fakt ogólnego rozproszenia rynku aptecznego w Polsce, należy stwierdzić, że wpływ koncentracji na poszczególne lokalne rynki detalicznej sprzedaży wyrobów farmaceutycznych jest znikomy. W szczególności przeprowadzenie koncentracji nie będzie wywierało wpływu na konkurencję w ujęciach horyzontalnym i wertykalnym.” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Wniosek został złożony w UOKiK 25 marca, obecnie sprawa jest w toku.

wiadomoscihandlowe.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2025 19:26