StoryEditor
Apteki
03.04.2020 00:00

OIA: rekomendujemy stałe stosowanie środków ochrony osobistej przez pracowników aptek

Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie, w związku z rozwojem wiedzy na temat pandemii COVID-19 oraz analizą sytuacji w aptekach, przedstawiła rekomendacje, które mają służyć jeszcze lepszej ochronie ich pracowników i pacjentów.

Okręgowa Izba Aptekarska (OIA) w Warszawie przeanalizowała sytuację w aptekach w związku z pandemią. W związku z rozwojem wiedzy na temat pandemii COVID-19 poszerzyła dotychczasowe rekomendacje dla tych placówek. Wśród rekomendacji znalazły się:

Stałe zespoły zmianowe

W celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników oraz wyeliminowania ryzyka transmisji wirusa pomiędzy pracownikami OIA zaleca ustalenie stałych zespołów pracujących na przeciwnych zmianach oraz rezygnację z tzw. zakładek. Alternatywnym rozwiązaniem może być zmiana czasu pracy ze zmian 8-godzinnych na zmiany 12-godzinne co drugi dzień.

W przypadku utrzymania dwóch zmian Izba zaleca wprowadzenie przerwy na przeprowadzenie dezynfekcji powierzchni takich jak blaty, klamki, klawiatury, bilonownice po zakończeniu zmiany porannej i przeprowadzenie takiej samej dezynfekcji po zmianie popołudniowej.

Dezynfekcja

OIA przypomina, że zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii konieczne jest dokonywanie dezynfekcji stanowiska obsługi lub stanowiska kasowego po każdym pacjencie.

Oprócz tego Izba przypomina o możliwości samodzielnego wykonania środków dezynfekcyjnych na bazie spirytusu konsumpcyjnego.

Maski ochronne, rękawiczki, przyłbice, fartuchy jednorazowe

OIA uznała, że niezależnie od zaleceń WHO i GIS, każde dodatkowe formy zabezpieczenia takie jak maski ochronne, rękawiczki, przyłbice zmniejszają ryzyko transmisji wirusa. Ze względu na zwiększającą się dostępność środków ochrony osobistej rekomenduje zatem stałe stosowanie środków ochrony osobistej. Zaleca się również zalecanie używania masek ochronnych pacjentom w przypadku wszystkich kontaktów z innymi osobami.

Opłaty bezgotówkowe

Izba informuje, że zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieje możliwość ograniczenia płatności za zakupy do płatności bezgotówkowych (karty płatnicze, BLIK). W takim przypadku konieczne jest umieszczenie w widocznym miejscu informacji o ograniczeniu możliwości płatności gotówką. OIA zwraca jednocześnie uwagę, że wprowadzenie takiego rodzaju ograniczenia powinno uwzględniać sytuacje wyjątkowe w przypadku których odmowa przyjęcia płatności gotówką mogłaby skutkować zagrożeniem zdrowia lub życia pacjenta.

Obsługa w godzinach 10-12

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii w godzinach 10-12 obsługa pacjentów powinna zostać ograniczona do pacjentów powyżej 65 roku życia.

Udostępnianie pacjentom rękawiczek lub środków do dezynfekcji

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii konieczne jest zapewnienie pacjentom foliowych rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji. Rozporządzenie nie przewiduje w tym zakresie żadnych wyjątków.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. grudzień 2025 06:57