StoryEditor
Apteki
14.11.2019 00:00

Powstaje giełda aptek. Ma zatrzymać proces przejmowania placówek przez komercyjne sieci

Giełda aptek, której stworzenia podjął się Związek Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek ma być kompleksowym, niekomercyjnym wsparciem dla farmaceutów, którzy pragną sprzedać lub nabyć aptekę.

Zdaniem Związku Aptekarzy Pracodawców Polskich Aptek (ZAPPA), rynek aptek od lat zmienia swoją strukturę w kierunku zagrażającym zdrowiu publicznemu.

Apteki, które powinny służyć pacjentowi stają się – poprzez przejmowanie ich przez komercyjne handlowe sieci – maszynkami do zarabiania pieniędzy. Traci pacjent, skarb państwa i system ochrony zdrowia – czytamy w oświadczenia Marcina Wiśniewskiego, prezesa ZAPPA, zamieszczonym na internetowej stronie organizacji.

Dlatego aptekarze skupieni w ZAPPA podjęli próbę przywrócenia rynku aptek do stanu zgodnego z prawem. – Otwieramy pierwszą w Polsce giełdę aptek stworzoną przez aptekarzy dla aptekarzy – poinformowali.

Tłumaczą też, że jako grupa zawodowa biorąca odpowiedzialność za zdrowie polskich pacjentów, nie mogą zgodzić się na „oddawanie aptek w nieprofesjonalne ręce, z zagrożeniem zdrowia publicznego”.

Nie zgadzamy się też na utratę kontroli państwa nad rynkiem leków. To rynek strategiczny, determinujący bezpieczeństwo obywateli, dlatego bezwzględnie musi pozostawać pod realnym nadzorem odpowiedzialnych i polskich profesjonalistów, a nie, jak dotąd, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, nieznanego właściciela. Temu miała służyć ustawa „AdA”. Zakładała, że dla bezpieczeństwa pacjenta, podobnie jak w większości krajów UE, nowym właścicielem apteki może zostać wyłącznie dyplomowany farmaceuta – wyjaśnia prezes ZAPPA .

Giełda aptek ma pomóc w realizacji tych celów – ma ułatwić farmaceutom nabycie własnej apteki, a równocześnie zapobiegać przejmowaniu aptek przez sieci. Pomysłodawcy mają nadzieję, że dzięki ich działalności uda pozostawić wiele aptek w polskich rękach.

Giełda ma być platformą łączącą interesy tych, którzy chcą sprzedać aptekę, jak i tych zainteresowanych zakupem. ZAPPA będzie zbierać ogłoszenia firm/osób, które chcą się pozbyć swojej placówki. Z tych zgłoszeń powstanie baza ofert. Z drugiej strony pozyskiwać będzie zgłoszenia zainteresowanych, uprawnionych farmaceutów. Następnie skojarzy są ze sobą sprzedających z potencjalnymi kupującymi.

ZAPPA obiecuje również profesjonalne wsparcie prawne, doradztwo finansowe oaz kontakt z dostawcami, co pomoże w starcie działalności. Odbywać się to będzie bezpłatnie, gdyż działanie giełdy aptek ma być z założenia niekomercyjne.

Wszystko po to, aby realnie pomóc niezależnym farmaceutom. Chcemy dać alternatywę tym, którzy dziś są mamieni przez sieci i zostają „słupami”, czyli firmantami – zdradza prezes organizacji.

Równocześnie przestrzega, że takie działanie jest łamaniem prawa.

Cedując swoje uprawnienia i zyski na osoby spoza zawodu, narażacie się na odpowiedzialność karną, a do tego wspomagacie destrukcję rynku i zawodu. Nie tak ma wyglądać praca farmaceuty w Polsce! Giełda jest również po to, żeby Wam pomóc! – apeluje do farmaceutów Marcin Wiśniewski.

Finansowymi partnerami ZAPPA w prowadzeniu giełdy aptek są hurtownie farmaceutyczne wspierające polskie aptekarstwo. Swoje zaangażowanie tłumaczą tym, że każdy kupujący aptekę jest ich potencjalnym klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. listopad 2025 15:48