StoryEditor
Apteki
14.07.2023 13:41

Rząd próbuje uszczelnić zapisy Apteki dla Aptekarza. Czy to koniec wielkich sieci w Polsce?

Poprawka nazwana Apteką dla Aptekarza 2.0 przewiduje uszczelnienie przepisów koncentracyjnych / Shutterstock
Mimo od lat funkcjonujących przepisów zwanych Apteką dla Aptekarza, sieci apteczne w Polsce, choć z mniejszym impetem niż wcześniej, ale wciąż się rozwijają, a liczba aptek niezależnych spada. Zmiany tego stanu rzeczy chce m.in. samorząd aptekarski, domagając się uszczelnienia przepisów. Taka propozycja właśnie została zaprezentowana przez posła PiS Adama Gawędę, jako poprawka do ustawy dotyczącej ubezpieczeń eksportowych.

Przepisy doprecyzowujące ograniczenia w prowadzenia aptek – zapisane w ustawie Prawo Farmaceutyczne z 2017 r. – zostały zgłoszone 11 lipca jako poprawka podczas czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach eksportowych oraz niektórych innych ustaw.

Przewiduje ona zakaz przejmowania kontroli nad podmiotem prowadzącym aptekę ogólnodostępną przez podmioty nieuprawnione (czyli nie będące jednoosobową firmą prowadzoną przez farmaceutę lub spółkę farmaceutów oraz posiadające mniej niż 4 apteki), a także kary pieniężne za naruszenia tego zakazu. Wynosić miałyby one od 50 tys. do 5 mln zł.

Naczelna Rada Aptekarska komentując zgłoszenie poprawki oświadczyła, że całkowicie popiera zmianę przepisów, „których celem jest zatrzymanie obchodzenia prawa regulującego funkcjonowanie aptek w Polsce”.

– Działania podmiotów, które posługują się firmami słupami, spółkami zarejestrowanymi w rajach podatkowych, przejmujących strategiczny rynek, są zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego polskich pacjentów – czytamy w komunikacie NRA.

Jednak w ocenie wielu obserwatorów rynku próba doregulowania rynku podczas procedowania ustawy niezwiązanej z prawem farmaceutycznym jest skandalem.

– Rząd ma prawo proponować przepisy zbieżne z jego programem i podejściem do gospodarki. Nieakceptowalne jest jednak naruszanie reguł i nowelizowania prawa farmaceutycznego projekcie ustawy o KUKE bez konsultacji, bez oceny skutków regulacji, w sposób zaskakujący wszystkich uczestników rynku. To działanie niszczące jakiekolwiek zaufanie do państwa i po prostu destrukcyjne – skomentował cytowany przez Dziennik Gazetę Prawną Jakub Bieńkowski, członek zarządu i dyrektor departamentu prawa i legislacji Związku Pracodawców i Przedsiębiorców.

Natomiast Związek Procodwaców Aptecznych PharmNet na swoim profilu na Twitterze zwraca uwagę, że Komisje Gospodarki i Finansów nie są odpowiednie do dyskusji na temat nowelizacji Prawa farmaceutycznego.

– Tak ważne zmiany, zmieniające kształt rynku i wpływające na rynek dystrybutorów, hurtowników, producentów, a przede wszystkim pacjentów, powinny być uchwalane w atmosferze spokoju i dialogu – czytamy w innym wpisie PharmaNetu.

Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan napisał natomiast o „kolejnym skandalicznym nadużyciu procedur legislacyjnych".

– Takie sytuacje niszczą zaufanie biznesu do państwa i bezpośrednio wpływają na apetyt do inwestycji. A ta konkretna wrzutka to potencjalna katastrofa dla polskiego rynku aptecznego – dodał.

NRA uspokaja jednak, że ustawa nie działa wstecz, nie skutkuje żadnymi wywłaszczeniami. Nie grozi też zamykaniem aptek.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. listopad 2025 16:55