StoryEditor
Apteki
22.04.2021 00:00

Sprzedaż w aptekach rośnie z miesiąca na miesiąc. Wciąż nie osiągnęła jednak poziomu z ubiegłego roku

Rynek apteczny w marcu 2021 roku zanotował sprzedaż na poziomie 3,5 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2020 spadła o niemal 600 mln zł (-14.4 proc.). Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zwiększyła się o 578 mln PLN (+19.6 proc.). Obrót statystycznej apteki w marcu 2021 wyniósł 264,5 tys. zł, był to spadek o 12 proc. względem analogicznego okresu 2020 roku – wynika z danych PEX PhramaSeqence.

W porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się dla jednego analizowanego segmentu. Sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 858,5 mln zł i wzrosła o 10 mln zł (+1,2 proc.). Natomiast sprzedaż leków refundowanych wyniosła 1 mld zł i spadła o 201 mln zł (-15 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1,5 mld zł i spadła o 409,5 mln zł (-21,3 proc.).

W porównaniu do poprzedniego miesiąca wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się we wszystkich analizowanych segmentach. Sprzedaż leków refundowanych wzrosła o 157,4 mln zł (+16 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wzrosła o 7,8 mln zł (+0,9 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wzrosła o 409,5 mln zł (+37 proc.).

Średnia cena detaliczna leku w marcu wyniosła 23,7 zł i spadła o 0,1 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2020 r. cena wzrosła o 10 proc.

Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 29,6 zł (wzrost o 2,7 proc. vs marzec 2020), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 30 zł (wzrost o 9,2 proc. vs marzec 2020), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 18,4 zł (wzrost o 11 proc. vs marzec 2020).

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w marcu br. wyniosła 24,9 proc. i była niższa o 2,2 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2020 r., a w porównaniu do lutego marża wzrosła o 1 proc.

W marcu refundacja leków osiągnęła wartość 850 mln zł, tj. o 14,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2020 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w marcu 24,1 proc. i był niższy o 0,6 pp. w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Nie zmienił się natomiast w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku.

Według prognozy Pex PharmaSequence sprzedaż na koniec 2021 r. całego rynku aptecznego wyniesie 38,9 mld zł, o 3,2 proc. więcej niż w roku 2020. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,7 mld zł (+3.2 proc. w stosunku do 2020 roku).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
16.12.2025 07:48
Drogerie DM: po miesiącach zapowiedzi rusza sprzedaż OTC online. Farmaceuci protestują
Online pharmacy, on-line chemist‘s shopShutterstock

Sieć drogerii DM będzie oferować od wtorku OTC, czyli leki bez recepty, za pośrednictwem swojego sklepu internetowego. Leki na receptę pozostają wyłączone z tej oferty. Niemiecki związek farmaceutów przestrzega przed niebezpiecznymi pomyłkami, jakie mogą popełnić klienci.

Sieć drogerii DM aptek rozpoczyna sprzedaż online leków bez recepty od wtorku 16 grudnia. Firma podkreśla, że krok ten pozwala na rozszerzenie asortymentu w sklepie internetowym, a leki na receptę nie będą tam dostępne.

Recepty nie mogą być realizowane w DM – zapowiada Christoph Werner, prezes DM, zacytowany przez dziennik “Handelsblatt”.

Leki bez recepty (np. leki przeciwbólowe) będą – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami sprzed blisko roku – dystrybuowane za pośrednictwem centrum logistycznego w Czechach – informuje Sebastian Bayer, dyrektor zarządzający ds. marketingu i zaopatrzenia DM. 

image

Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach

Mimo że za pośrednictwem strony internetowej drogerii nie będzie można realizować recept, niemiecki związek farmaceutów ostro krytykuje tę decyzję. Zdaniem związku, osoby z problemami zdrowotnymi mogą się pomylić, jeśli rozróżnienie między aptekami a drogeriami nie będzie jasne, a silnie działające (i potencjalnie niebezpieczne) leki powinny być wydawane wyłącznie przez aptekę. W opinii związku leki nie powinny trafiać na rynek za pośrednictwem drogerii “napędzanych marketingiem”. 

Szczególnie w przypadku poważniejszych schorzeń, takich jak alergie, bóle czy przeziębienie, ważne jest kwestionowanie autodiagnoz pacjentów i, w razie wątpliwości, odradzanie im przyjmowania niewłaściwych leków – uważają farmaceuci.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. grudzień 2025 15:22