StoryEditor
Apteki
19.01.2022 00:00

W aptekach wzrasta sprzedaż testów na COVID -19

W ciągu czterech miesięcy gwałtownie wzrosła w Polsce sprzedaż testów na Covid-19 w aptekach. Coraz więcej osób unika oficjalnego systemy testów. W grudniu z aptecznych zestawów skorzystał co czwarty potencjalnie chory, a w styczniu co trzeci – wynika z danych PEX PahrmaSequence, do których dotarł portal 300Gospodarka.

W maju zeszłego roku apteki sprzedały 6,3 tys. testów na Covid-19, a w wakacje wyniki były jeszcze niższe. We wrześniu sprzedaż testów podskoczyła do niemal 11,5 tys. Natomiast w październiku sprzedano 40,5 tys. testów, a do listopada nastąpił niemal siedmiokrotny skok: na koniec miesiąca było to 272,8 tys. sztuk – wynika z danych firmy PEX PharmaSequence, do których dotarła 300Gospodarka.

Portal zwraca uwagą, że apogeum przyszło przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy to Polacy sprawdzali swoje zdrowie przed rodzinnymi spotkaniami. Na koniec grudnia 2021 roku sprzedaż testów w aptekach sięgała niemal miliona sztuk.

Natomiast do 17 stycznia włącznie apteki sprzedały 647,8 tys. testów. Miesiąc może wiec okazać się rekordowy.

– Sprzedaż testów covidowych może nawet dwukrotnie pobić wynik grudniowy, dochodząc do poziomu niemal 2 mln sztuk testów, które trafią w ręce pacjentów. To oznacza przeszło ośmiokrotny wzrost sprzedaży testów w Polsce w mniej niż pół roku – czytamy na 300Gospodarka.

Portal zwraca uwagę, że wyniki PEX PharmaSequence dotyczą 6,2 tys. badanych aptek – czyli mniej więcej połowy aptek działających na polskim rynku (jest ich 12 tys.).

– To może więc oznaczać, że realnie w tym czasie łącznie wszystkie apteki w Polsce sprzedały nawet dwa razy więcej testów, zwłaszcza, że w kolejnych miesiącach zeszłego roku rosła też podaż, bo testy oferowali kolejni nowi producenci – czytamy w artykule omawiającym dane PEX PharmaSequence.

Testów na COVID-19 sprzedawane w aptekach nie są refundowane, nie wymagają recepty. Średnia cena w opisywanym okresie wahała się między 38 a 50 zł. Wynika z tego, że tylko w grudniu Polacy wydali na testy co najmniej 37 mln zł.

300Gospodarka zwraca uwagę, że popularność testów z aptek rośnie szybciej niż tych oficjalnych. Do 17 stycznia oficjalnie przeprowadzono w Polsce 1,394 mln testów na Covid-19.

Oznacza to, że w styczniu co trzeci test na Covid-19 był w Polsce przeprowadzony poza oficjalnym systemem – czytamy na portalu.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
17.11.2025 11:59
Walgreens likwiduje płatne urlopy świąteczne dla pracowników godzinowych
Walgreens zlikwidował płatne urlopy na sześć amerykańskich świąt.Walgreens Boots Alliance

Walgreens, jedna z największych sieci aptecznych w USA, wprowadziła znaczące zmiany w polityce zatrudnienia po przejęciu przez Sycamore Partners za 10 mld dolarów. Firma zlikwidowała płatne dni wolne z okazji sześciu głównych amerykańskich świąt dla pełnoetatowych pracowników godzinowych. Oznacza to, że aby otrzymać wynagrodzenie za te dni, personel będzie musiał stawić się do pracy, choć dodatkowe stawki za pracę w święta nadal obowiązują.

Decyzja dotycząca płatnych świąt jest elementem szerszego programu redukcji kosztów. W ostatnich miesiącach Walgreens przeprowadził zwolnienia w centrali, zamknął część biur oraz kontynuuje proces racjonalizacji sieci sklepów. Te działania są reakcją na długotrwałą presję finansową, wynikającą m.in. z malejących stawek refundacyjnych oraz rosnącej konkurencji na rynku aptecznym.

Sieć boryka się również z widocznym spadkiem wartości giełdowej. Notowania Walgreens od dekady znajdują się w trendzie spadkowym, co dodatkowo zwiększyło presję na wdrażanie działań oszczędnościowych. Sycamore Partners, znane z agresywnych planów restrukturyzacyjnych, dąży do obniżenia kosztów operacyjnych już w pierwszych miesiącach po akwizycji.

Zmiany wprowadzone w polityce zatrudnienia odzwierciedlają szerszą strategię przebudowy modelu operacyjnego Walgreens. Cięcia mają pomóc firmie poprawić marże w sytuacji, gdy ruch w sklepach i presja cenowa pozostają wyzwaniem. Eliminacja płatnych świąt wpisuje się w ten plan jako jedno z narzędzi ograniczania wydatków stałych.

Według analityków decyzje Sycamore Partners mogą stanowić zapowiedź dalszych zmian personalnych i optymalizacyjnych. W obliczu 10-miliardowej transakcji oraz rosnącej konkurencji w segmencie retail pharmacy, Walgreens koncentruje się na poprawie efektywności kosztowej, dostosowując strukturę zatrudnienia do nowych realiów finansowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.11.2025 03:22
Użytkownicy DOZ.pl wybrali ulubione produkty health & beauty
DOZ mat.pras.

DOZ.pl, największa platforma zdrowia i urody w Polsce, konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako marka silnie zorientowana na użytkowników. Przykładem realizacji tej strategii jest plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl. W zakończonej właśnie drugiej edycji inicjatywy wręczono nagrody w 16 kategoriach, takich jak m.in. „Blask twarzy”, „Troskliwa ochrona” i „Strefa zen”.

Wśród wybranych przez użytkowników produktów i linii produktowych znalazły się m.in. kosmetyki do pielęgnacji włosów i ciała, suplementy diety i preparaty dla sportowców oraz dla mam i dzieci. Nagrody przyznali również ambasadorzy i eksperci branży. Dodatkowo podczas gali wyróżnione zostały najlepsze kampanie edukacyjne o tematyce zdrowotnej. O popularności plebiscytu DOZ.pl świadczy liczba oddanych w nim głosów: było ich ponad 300 tysięcy. 

DOZ.pl to unikalna platforma, która łączy e-commerce, usługi z kategorii health oraz treści edukacyjne. Serwis z 10 milionami wizyt miesięcznie, wyróżnia się szerokim asortymentem produktów, bezpiecznym zarządzaniem danymi oraz kampaniami edukacyjnymi kierowanymi do użytkowników.

Plebiscyt Znakomitość Roku DOZ.pl stawia użytkownika i jego wybory w centrum uwagi, a przy tym buduje z nim trwałe relacje oparte na zaufaniu i dialogu – podkreśla Alicja Koleśnik, prezes zarządu DOZ.pl.

image

Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]

Oferta DOZ.pl to kilkadziesiąt tysięcy produktów, w tym kosmetyki, suplementy oraz produkty dla dzieci, sportowców i zwierząt. Opinie i sugestie klientów, zarówno w kanałach online, jak i offline, pomagają stale udoskonalać tę ofertę.

– Plebiscyt pozwala nam nie tylko wyprzedzać oczekiwania rynku, ale również umacniać pozycję DOZ.pl jako lidera segmentu health & beauty w Polsce. Mamy świadomość, że nasze inicjatywy przyczyniają się do rozwoju całej branży – zaznacza Alicja Koleśnik.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2025 11:20