StoryEditor
Franczyza
22.06.2020 00:00

Drogerie korzystają na franczyzie

Franczyzowe sieci chcą wykorzystać ten rok na wzmocnienie swoich organizacji. Pandemia spowodowała, że w tzw. tradycyjnych drogeriach pojawiło się więcej klientów i zwiększyły się obroty.

W Polsce działa 1310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców – wynika z Raportu o rynku franczyzy 2019/2020, przygotowanego przez ekspertów portalu Franchising.pl. Najbardziej popularnymi biznesami we franczyzie są w handlu – sklepy spożywcze, a w usługach – koncepty gastronomiczne. Na rynku franczyzy dominują polskie firmy. Osiem na dziesięć franczyz w Polsce stanowią krajowe marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) jednostek franczyzowych.

Również w biznesie drogeryjnym franczyzą zajmują się głównie polskie firmy, Jest ich niewiele – na palcach jednej ręki można policzyć spółki, które prowadzą takie projekty. Znamienne jest jednak to, że niezależnie od koniunktury udało im się przetrwać przez lata i umocnić swoje marki. Takie sieci, jak DP Drogerie Polskie, czy drogerie Jasmin obchodzą w tym roku 10-lecie istnienia. Jeśli sięgnąć jeszcze dalej, to od podpisania pierwszej umowy franczyzowej w przypadku sieci Jasmin mija 21 lat, tyle że wtedy była to poznańska spółka działająca pod nazwą drogerie Aster.

Blisko 30 lat wstecz sięga natomiast historia spółek hurtowych, z których wywodzą się sieci franczyzowe. W okresie transformacji ustrojowej prywatni przedsiębiorcy zakładali hurtownie kosmetyczno-chemiczne i skupiali wokół siebie sklepy detaliczne, tworząc tzw. pionowe struktury dystrybucyjne, czyli mówiąc prościej – stabilne rynki zbytu. Z czasem te związki się formalizowały i z luźnych grup zakupowych zaczęły się przekształcać w sieci handlowe działające pod wspólnymi szyldami.

Korzyści z przynależności do sieci

Sklepy kosmetyczne chcą działać w sieciach franczyzowych. Jest coraz mniej takich, które funkcjonują zupełnie niezależnie. Z sieciami wiążą się najchętniej ci, którzy do tej pory nigdy nie działali w biznesie drogeryjnym oraz ci, którzy mają po kilka sklepów kosmetycznych. Jedni i drudzy korzystają ze wsparcia sieci, zarówno jeśli chodzi o warunki handlowe, marketing jak i organizację biznesu.

Główną zaletą przystąpienia do dobrze prowadzonej sieci franczyzowej jest poczucie bezpieczeństwa wynikające z przyłączenia się do istniejącego i funkcjonującego pomysłu. Rozpoznawalny szyld na witrynie sklepu wzbudza większe zaufanie wśród konsumentów, doradztwo w zakresie zaprojektowania, modernizacji, doboru asortymentu czy szkoleń personelu minimalizują ryzyko inwestycyjne i zapobiegają popełnianiu błędów przy otwieraniu czy prowadzeniu drogerii. Ponadto pojawiają się oszczędności – franczyzobiorca w naturalny sposób ogranicza wydatki na reklamę, działania marketingowe, a dzięki negocjacjom prowadzonym przez organizatora sieci otrzymuje lepsze warunki współpracy z dostawcami i kontrahentami – wymienia Teresa Jonas, prezes zarządu sieci DP Drogerie Polskie, a zarazem spółki Błysk, która jest organizatorem sieci DP.

Argumenty za przystąpieniem do drogeryjnej franczyzy ma też Paweł Woch, dyrektor zarządzający siecią Laboo. – Działając w tak dużej grupie zakupowej, przy wsparciu tak dużego dystrybutora, jakim jest Orbico (główny dostawca do sieci Laboo – red.), możliwości negocjacyjne ofert handlowych są zdecydowanie lepsze. Jeżeli do tego dodać uznania retro zależne od poziomu obrotów oraz, w naszym przypadku spółki akcyjnej, coroczną dywidendę na poziomie nie mniejszym niż 10 proc., to pytanie „czy warto?”, staje się pytaniem retorycznym – mówi.

Zdaniem Teresy Stachnio, członka zarządu sieci drogerii Jasmin (organizatorem jest firma dystrybucyjna PGD Polska), największym wsparciem dla franczyzobiorcy są działania marketingowe prowadzone przez sieci franczyzowe oraz doświadczenie, z którego mogą skorzystać osoby rozpoczynające działalność handlową w branży drogeryjnej. – Reklama, marketing, komunikacja z konsumentami przez media społecznościowe, a nawet druk gazetek reklamowych – to są czasochłonne i kosztowne działania. Dla pojedynczego właściciela sklepu, który musi się zajmować przede wszystkim handlem, są trudne i obciążające – mówi. – Nowe osoby przystępujące do sieci, które nie mają doświadczenia, dostają też od takich organizacji jak nasza pełne wsparcie przy otwieraniu sklepu, dotyczące jego wyposażenia, aranżacji, doboru towaru, zagospodarowania półki, rotacji, sezonowości, konstruowania umów handlowych z dostawcami, polityki zwrotów. To jest wiedza, której nie da się zdobyć inaczej niż od praktyków – podkreśla Teresa Stachnio.

Co na to indywidualny przedsiębiorca? Potwierdza. – Jesteśmy zdecydowanie bardziej rozpoznawalni pod szyldem sieci, bardzo ważne są również wszelkie działania marketingowe, ogólnopolska promocja wprowadzanych nowości i promocji, dostęp do aplikacji zakupowej. Przynależność do sieci dużo daje, ale trzeba pamiętać, że nie zastępuje osobistego zaangażowania, tu działania sieci i właściciela sklepu muszą iść w parze – mówi Mirosław Zakrzewski, który prowadzi trzy drogerie w sieci DP Drogerie Polskie.

Otwarcia nowych sklepów

Pandemia nie spowodowała ani nagminnego zamykania się sklepów kosmetycznych, ani zastoju we franczyzowych sieciach. Wprost przeciwnie – wiele tzw. tradycyjnych sklepów zwiększyło obroty i korzystało na tym, że klienci woleli robić zakupy blisko domu. Drogerie działające na osiedlach przejmowały też ruch z zamkniętych galerii handlowych. Właściciele sklepów, wspierani przez hurtownie, mogli szybko podejmować decyzje dotyczące zmian w asortymencie i dopasowywali go do bieżących potrzeb konsumentów. Dla wielu producentów to ten segment rynku czasowo stal się głównym odbiorcą, poza e-commerce. Franczyzowe sieci ruszają więc z zaplanowanymi otwarciami nowych sklepów.

Paradoksalnie obserwujemy teraz jeszcze większe zainteresowanie przystąpieniem do sieci drogeryjnej przez przedsiębiorców działających w innych branżach, którzy postanowili zdywersyfikować swój biznes – zapewnia Teresa Jonas.

Lada moment franczyzobiorcy otworzą dwa nowe sklepy pod szyldem Jasmina. Już mamy podpisane umowy na kolejne lokalizacje. Ruszą również placówki, które otwierane są przy naszym wsparciu sezonowo w miejscowościach nadmorskich. Sądzę, że utrzymamy w tym roku stabilną liczbę sklepów w naszej sieci. Pracujemy również nad uruchomieniem internetowej drogerii – podkreśla Teresa Stachnio.

Czas po pandemii nie będzie już taki sam, pomimo zniesienia ograniczeń zostaną w nas pewne nawyki, mam nadzieję że również nawyk robienia zakupów blisko domu i powrotu do małych lokalnych sklepów. Naszym priorytetem jest teraz skuteczna komunikacja w lokalnej przestrzeni i dotarcie z informacją o naszej ofercie i promocjach jak najszerzej. W ostatnich latach nasza sieć rozwija się organicznie, nowe sklepy otwierane są przeważnie przez członków sieci, ale oczywiście jesteśmy otwarci i chętnie przyjmujemy każdego, kto chciałby do nas dołączyć i skorzystać z oferowanych przez nas udogodnień i rozwiązań – zapewnia Paweł Woch.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
19.05.2025 12:04
Pierwsza franczyza Avon w Polsce już działa. Czy każda konsultantka może otworzyć sklep?
Od 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki Avon mat.prasowe

Avon podejmuje kolejny krok w swojej strategii wielokanałowej, otwierając pierwszy w Polsce punkt franczyzowy. Od soboty 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki.

Punkt franczyzowy, podobnie jak wcześniejsze wejście do sieci Rossmann, to kolejny istotny kanał sprzedaży, który nie tylko wzmacnia działalność prawie 146 tys. konsultantek Avon w Polsce, ale także pozwala realizować im marzenia o własnym biznesie beauty.

Avon, po wejściu do największej w Polsce sieci drogerii, poinformował swoje konsultantki (oraz osoby, marzące o własnym biznesie beauty) o możliwości otwierania własnych punktów na zasadach franczyzy. Teraz w Wola Parku pojawiła się pierwsza taka wyspa, otwierając nowy rozdział działalności marki w Polsce. 

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa  
Avon mat.prasowe

Firma potwierdziła, że planuje dalszą ekspansję modelu franczyzowego w innych lokalizacjach w kraju, oferując przedsiębiorczym partnerom wyjątkową okazję do współpracy z silną i rozpoznawalną marką kosmetyczną.

– Warszawa to nasz pierwszy krok w rozwoju modelu franczyzowego. W planach mamy kolejne otwarcia, aby nasze produkty były dostępne i dawały kobietom siłę – podkreśla Adrian Adamczyk, Head of Omnichannel Avon Polska.

Więcej na ten temat w artykule Adrian Adamczyk, Avon: Wierzymy, że siła naszej marki tkwi w relacjach – a Konsultantki są ich sercem

Z przyjemnością witamy Avon w gronie najemców Wola Parku. Jest to marka doskonale znana naszym klientom, więc cieszymy się, że wraz z nowym otwarciem zyskają oni jeszcze łatwiejszy dostęp do swoich ulubionych kosmetyków. Stale rozwijamy naszą ofertę zakupową o nowe sklepy i zróżnicowane koncepty, aby dostarczyć klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe. Tym bardziej cieszy nas, że możemy przyczynić się do rozwoju konceptu franczyzowego Avon i ugościć w Wola Parku pierwszy tego rodzaju punkt – komentuje Emilia Szkudlarek, dyrektorka centrum handlowego Wola Park.

Właścicielką pierwszego punktu franczyzowego została wieloletnia konsultantka Avon, która zdecydowała się na rozwój w nowej roli.

Avon towarzyszy mi już od wielu lat, zaczynałam jako konsultantka, następnie zostałam Liderem Sprzedaży, a obecnie pełnię rolę Okręgowego Menadżera Sprzedaży. Możliwość otwarcia oficjalnego stoiska Avon w wiodącym centrum handlowym w Warszawie to dla mnie wyróżnienie i spełnienie biznesowych marzeń. Wierzę w tę markę, jej wartości i jakość produktów. Zależy mi, by wyspa Avon była nie tylko punktem sprzedaży, ale przestrzenią spotkań, inspiracji i piękna – mówi Aneta Kopciewicz, franczyzobiorczyni Avon w Wola Parku. – Chcę, aby każda osoba odwiedzająca nasze stoisko czuła się wyjątkowo i mogła odkrywać nowe produkty, które podkreślą jej naturalne piękno. To dla mnie ogromna radość móc wspierać innych w ich codziennych wyborach kosmetycznych i pomagać im czuć się pewniej – dodaje.

Odwiedzający stoisko w warszawskim centrum handlowym mogą wybierać z kolekcji 450 produktów z kluczowych kategorii: zapachy, makijaż, pielęgnacja twarzy oraz higiena. W ofercie wyspy znajdują się zarówno bestsellery marki, jak i nowości. Portfolio zostało zaprojektowane tak, aby zaspokoić potrzeby różnych grup klientów. Dodatkowo, na miejscu czekają na nich specjalnie przygotowane promocje i niespodzianki.

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa
Avon mat.prasowe

Avon dynamicznie rozwija swoją sieć punktów franczyzowych. Do tej pory otwarto już ponad 70 sklepów w Turcji, dwa w Wielkiej Brytanii i cztery w Rumunii. Oferta franczyzowa skierowana jest zarówno do konsultantek, jak i partnerów zewnętrznych. Każdy, kto jest zainteresowany współpracą z marką w Polsce, może zgłosić swoje zainteresowanie na specjalnie utworzoną skrzynkę mailową: sklepy @avon.com

Franczyzobiorcy mogą liczyć na pełne wsparcie w uruchomieniu biznesu.

Zobacz też: Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
11.01.2024 10:00
Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców
Portal franczyzawhandlu.pl ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijaćmateriały własne
Franczyzawhandlu.pl to portal dla obecnych i przyszłych franczyzobiorców, dla ludzi szukających pomysłu na ciekawy i dochodowy biznes, a także baza wiedzy dla tych, którzy chcą skutecznie rozwijać już prowadzone biznesy. Jesteś przedsiębiorcą? Koniecznie sprawdź, co jeszcze znajdziesz się na stronach portalu franczyzawhandlu.pl.

Projekt franczyzawhandlu.pl dedykowany jest m.in. przyszłym przedsiębiorcom, osobom poszukującym pomysłu na siebie i swoją przyszłość, a także tym, którzy szukają wskazówek, jak efektywnie rozwijać już prowadzony biznes w ramach systemów franczyzowych i partnerskich. Portal ma pomagać im odnaleźć się w gąszczu przepisów prawnych, a także nawigować w poruszaniu się między urzędami.

Serwis ma być platformą wymiany myśli i pomysłów, a nie jedynie miejscem, w którym publikuje się metryczki i oferty. Kluczową misją portalu będzie tworzenie społeczności dla małych i średnich firm detalicznych z sektora FMCG.

 

Przewodnik dla franczyzobiorców

 

Portal ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijać. Na stronach portalu podpowiadamy, jak otworzyć własny biznes i efektywnie nim zarządzać. Nie zabraknie porad dla przedsiębiorców na temat obecnych i przyszłych rozwiązań prawnych, sukcesji, sporządzania umów czy też zatrudnienia cudzoziemców lub osób z niepełnosprawnościami (ale pełnosprawnych w biznesie).

Dziennikarze, eksperci i naukowcy współpracujący w ramach projektu będą chcieli wspierać przedsiębiorców w dokonywaniu właściwych wyborów biznesowych, szkoleniu i doskonaleniu. Będą wskazywać jak skutecznie rozwijać biznes i utrzymać jego konkurencyjność na bardzo wymagającym rynku. Pomogą tworzyć przewodnik technologiczny franczyzobiorcy, który pozwoli wykorzystać obecny potencjał biznesu, a także nawigować w nowej, cyfrowej, pełnej wyzwań rzeczywistości.

Wielu franczyzobiorców polega na własnym doświadczeniu i wiedzy. Portal franczyzawhandlu.pl będzie miał za zadanie przekonanie ich do testowania i wdrażania nowych rozwiązań tak produktowych, jak i komunikacyjnych (social media), ale także technologii i narzędzi pozwalających efektywniej zarządzać placówkami handlowymi (personelem, zamówieniami, asortymentem, itd.).

 

Franczyzobiorcy fundamentem gospodarki

 

Serwis będzie budował prestiż i pozytywny wizerunek franczyzobiorców i niezależnych detalistów. Pokażemy, że sektor małych i średnich przedsiębiorców to fundament polskiej gospodarki i społeczności lokalnej. To ludzie, którzy odnoszą sukces i z których społeczeństwo powinno być dumne.

– Chcemy pokazywać ludzi prowadzących swoje sklepy, bohaterów codzienności, którzy budują siłę lokalnych gospodarek i integrują wokół siebie lokalne społeczności. - Trzeba to pokazać i pomóc im, aby mogli jeszcze szerzej dzielić się swoją energią, wiedzą i inicjatywą. Chcemy, aby byli przykładem i inspiracją dla innych przedsiębiorców – podkreśla Tomasz Kolmasiak, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

 

Poprawiać biznes, edukować przedsiębiorców

 

Franczyzawhandlu.pl ma służyć edukacji, szkoleniu, ale także pracy nad nawykami oraz przyzwyczajeniami właścicieli sklepów franczyzowych i sklepów niezależnych. To wszystko po to, aby lepiej rozumieli oni, dlaczego tak potrzebne są im nowe rozwiązania, technologie, koncepty marketingowe i produktowe oraz w jaki sposób wdrożenie zmian w sklepach będzie w stanie podnieść konkurencyjność i atrakcyjność placówek dla konsumenta.

Jednym z kluczowych zadań portalu będzie pomoc prowadzącym sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe w modernizacji już działających placówek. Platforma ma łączyć doświadczenie i wiedzę weteranów niezależnego handlu z innowacjami i nowościami, które oferują producenci FMCG i dostawcy usług. Będziemy wspierać ich we wdrażaniu rozwiązań i wprowadzaniu nowych produktów, które mogą pomóc nie tylko we wzroście sprzedaży, ale także zdobyciu nowych klientów.

– Wielu właścicieli sklepów z długim stażem mówi: "Handluję od 5, 10, 20, 30 lat i wiem najlepiej, co jest najlepsze dla mojego sklepu i klientów". Naszym zdaniem też tak jest, ale to nie znaczy, że te placówki nie mogą działać jeszcze lepiej i efektywniej, przynosząc korzyści nie tylko właścicielowi, ale także dostawcom. Dlatego na konkretnych przykładach będziemy pokazywać, jak wdrożenia nowych rozwiązań i wprowadzanie dodatkowych kategorii produktowych, czy nowości, jest w stanie zapewnić swoim klientom lepszą ofertę, cenę i jakość obsługi – kreśli wizję portalu Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl, którego redakcja współtworzy projekt dedykowany franczyzie.

I dodaje: – Będziemy wskazywać, jak zmienia się otoczenie rynkowe i konsument, jakich zmian wymaga zarządzanie sklepem, a przede wszystkim zarządzanie kategorią. Chcemy to robić we współpracy z najlepszymi ekspertami, w tym dostawcami, ale także detalistami, którzy zdecydowali się na wprowadzenie zmian skutkujących bardzo pozytywnymi efektami. Będziemy konsekwentnie pokazywać i namawiać do tego przedsiębiorców.

Nowy portal będzie platformą dla największych firm takich jak Unilever, Mondelez, Nestle, Calsberg czy Żywiec, które będą chciały w sposób wiarygodny komunikować się z detalistami, aby pokazać im, że można w stosunkowo prosty sposób pracować efektywniej zwiększając sprzedaż z mkw. i budować marże i czerpać większe zyski z prowadzonego biznesu.

 

Niepełnosprawności nie mogą być barierą

 

Zrównoważona zielona transformacja nie dotyczy tylko największych firm, ale także sektora MŚP. Chcemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes. Kwestie związane z raportowaniem ESG będą miały wpływ na całą gospodarkę, dlatego sektor MŚP także powinien się przygotować do nadchodzących zmian, jak również rozwijać wiedzę i świadomość w kwestii zrównoważonego biznesu i wszystkich jego aspektów. Będziemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes.

Ważną częścią misji naszego serwisu będzie promocja inkluzywności i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Chcemy pokazywać, że biznes mogą prowadzić wszyscy, którzy tego chcą i mają odpowiednią wiedzę. – Niepełnosprawności nie mogą być barierą rozwoju osobistego i biznesowego; chcemy pokazać, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami mogą nie tylko prowadzić sklep franczyzowy, ale także pomagać franczyzodawcom tworzyć placówki przyjazne dla ludzi z niepełnosprawnościami – podkreśla Ewelina Marczukajtis, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

Oprócz tego na portalu nie zabraknie najnowszych informacji ze świata biznesu franczyzowego. Otwarcia kolejnych placówek, przejęcia, zmiany prezesów, wywiady z najważniejszymi osobami z branży, innowacje oraz nowe produkty i usługi – to tylko wycinek tego, co znajdzie na łamach nowego portalu franczyzawhandlu.pl.

Aby ułatwić wybór osobom chcącym otworzyć własny punkt franczyzowy, prezentujemy katalog kilkudziesięciu systemów dostępnych na polskim rynku. Będzie on systematycznie poszerzany o nowe franczyzy.

Obecna wersja portalu jest dopiero pierwszym krokiem w rozwoju tego projektu. W przyszłości planujemy kolejne moduły edukacyjne, a także rozwijanie platformy, która integrowałaby wokół siebie przedsiębiorców prowadzących sklepy, punkty usługowe i gastronomiczne, ale także ekspertów i praktyków oraz franczyzodawców, tak aby zaoferować miejsce dialogu i wypracowania nowych rozwiązań dla sektora MSP.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 13:15