StoryEditor
Franczyza
23.08.2017 00:00

Stowarzyszenie Kosmeteria pobudza drogerie do wspólnego działania

Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria zapowiada działania marketingowe, które mają zaktywizować należące do sieci drogerie i przyciągnąć do nich nowych, młodych konsumentów.

O tym co dotychczas zostało zrobione i o swoich planach zarząd stowarzyszenia poinformował właścicieli drogerii na pierwszej konferencji handlowej, która odbyła się w niedzielę 20 sierpnia w Strykowie. Wzięło w niej udział około 60 właścicieli sklepów. Najważniejsze zmiany dotyczą aktywności marketingowej sieci. Mają prowadzić do tego, aby Kosmeteria stała się rozpoznawalna, aby konsumenci dowiedzieli się o jej ofercie, wprowadzanych nowościach i prowadzonych akcjach promocyjnych. 

Konsument na celowniku

Zarząd stowarzyszenia zadbał o to, aby konto Kosmeterii na facebooku było aktywne i codziennie pojawiają się na nim informacje kierowane do konsumentów. Prowadzi je zewnętrzna agencja marketingowa. Odżyła także strona internetowa sieci. Stowarzyszenie chce jednak pójść dalej. W planach jest m.in. budowanie klubu lojalnych klientek Kosmeterii. W działaniach marketingowych sieć zamierza posiłkować się narzędziami projektu Face&Look (pismo, portal). – Mamy przede wszystkim uzyskać od F&L wsparcie w zakresie dotarcia do ostatecznych konsumentów, na czym nam najbardziej zależy. Będziemy też wspólnie organizować eventy z udziałem celebrytów i inne działania promocyjne. Chcemy, żeby nasze drogerie odżyły i aby pojawili się w nich młodzi konsumenci. Mamy nadzieję, że nam się to uda – mówi Jerzy Kwiatkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Sklepów Kosmeteria. Na konferencji w Strykowie projekt tej współpracy przedstawił Jacek Kaczanowski reprezentujący F&L. 

Sami zarządzamy siecią

– Decyzyjność w zakresie działania sieci absolutnie leży po stronie zarządu stowarzyszenia, nie zatrudniliśmy menedżera, nadal sami zarządzamy Kosmeterią. F&L będzie dla nas natomiast wsparciem marketingowym, ponieważ sami nie mamy w tym zakresie dostatecznego doświadczenia ani narzędzi pozwalających nam szybko zbudować wśród konsumentek świadomość istnienia Kosmeterii. Mamy natomiast doświadczenie w  handlu, znamy problemy właścicieli sklepów, bo sami prowadzimy drogerie i widzimy, że dlatego jesteśmy dla uczestników sieci wiarygodni – stwierdza Jerzy Kwiatkowski. Tymczasem na swoim profilu na facebooku Face&Look już informuje, że od września ruszy Kosmeteria F&L Club i a Kosmeterie nazywa "swoimi drogeriami".

Polski detal jest potrzebny producentom

Jerzy Kwiatkowski wielokrotnie podkreśla, że głęboko wierzy w handel detaliczny, w to, że polskie sklepy kosmetyczne mogą nadal istnieć i dobrze sobie radzić na rynku. Potrzebują jednak nowoczesnych narzędzi marketingowych, środków na inwestycje i wsparcia ze strony producentów. – Detal jest potrzebny firmom kosmetycznym. Dyrektorzy handlowi, z którymi się spotykamy przyznają to. Prosimy ich więc o to, aby zastanowili się, jak właścicielom sklepów pomóc. Jedni sobie radzą na rynku lepiej, inni gorzej, ale na pewno ci ludzie nie są nieudacznikami. Przez 20 lat prowadzą swoje biznesy. Z różnych powodów bywają zagubieni, ale jeśli poda im się rękę i da realne, a nie pozorne wsparcie, będą nadal prowadzić swoje małe firmy, również pracując na sukces producentów – tłumaczy Jerzy Kwiatkowski.

Za realne wsparcie dla detalu uważa m.in. ujednolicenie warunków zakupowych. Cena wyjściowa, jego zdaniem, powinna być taka sama dla wszystkich sklepów niezależnie od skali działania i obrotu, jaki robią z danym producentem czy dystrybutorem. – Po konferencji jestem zbudowany. Widzę, że nasze intencje zrozumieli również właściciele sklepów. Także ci, którzy do tej pory byli „singlami” – najsilniejsi w sieci sami mogli negocjować dla siebie lepsze warunki. Tymczasem najważniejsza jest lojalność wobec sieci. Działając wspólnie możemy osiągnąć więcej niż w pojedynkę, a przede wszystkim utrzymać na rynku polski detal – podkreśla Jerzy Kwiatkowski.

Żeby to nie był tylko szyld

Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria zostało zarejestrowane w czerwcu br. Jest kontynuacją sieci Kosmeteria – Eksperci Urody, którą założyła 5 lat temu firma Brodr. Jorgensen na bazie klubu sklepów marki Gosh. Pod koniec marca br. Brodr. Jorgensen zrezygnował z prowadzenia sieci i oddał zarządzanie nią w ręce samych właścicieli drogerii, uznając, że będzie im łatwiej się skonsolidować i zrozumieć, gdy na czele sieci stanie ktoś z wewnątrz. Dodatkowo za przeszkodę w dotychczasowym budowaniu sieci firma Brodr. Jorgensen, mająca w swoim portfolio znane marki (np. Gosh, Lumene), uznała to, że była traktowana przez innych producentów jako konkurent, a nie partner biznesowy.

Opinia samych właścicieli sklepów o Kosmeterii była nie najlepsza. Wielu stwierdzało, że pozostały tylko szyldy na sklepach, a sama sieć nie istnieje. Właściciele drogerii powołując stowarzyszenie, postanowili udowodnić, że to nieprawda. Jerzy Kwiatkowski, właściciel drogerii Renata w Polkowicach, od lat aktywnie działający w radzie sieci Kosmeteria, postawił sobie za cel  ponowne zaktywizowanie członków sieci.   

Relacje z Ambrą

Stowarzyszenie ściśle współpracuje z hurtownią Ambra, która jest obecnie głównym dostawcą do Kosmeterii i ma podpisane centralne umowy z producentami przede wszystkim produktów masowych.  – Jesteśmy wskazanym przez zarząd sieci głównym dystrybutorem Kosmeterii. Towar producentów, z którymi mamy podpisane umowy przechodzi przez nasze magazyny – mówi Bartłomiej Kubit, dyrektor generalny w firmie Ambra (Grupa Eurocash). – Dostarczamy także drogeriom narzędzia marketingowe, które są również stosowane w zarządzanej przez nas sieci drogerii Koliber, takie jak gazetki reklamowe, plakaty promocyjne, organizujemy konferencje i targi handlowe oraz szkolenia. Natomiast Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria we własnym zakresie prowadzi negocjacje z niektórymi, szczególnie niszowymi, producentami i we własnym zakresie organizuje część działań promocyjnych – wyjaśnia Bartłomiej Kubit. Producenci, którzy nie współpracują z Ambrą, a chcą dostarczać towar do drogerii Kosmeteria, mogą to robić bezpośrednio przez swoje siły sprzedaży na warunkach ustalonych ze stowarzyszeniem. Taki towar nie trafia już do magazynów Ambry. Dystrybutor nie odpowiada także za windykację należności. 

Umowy z nowymi dostawcami

Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria chce się skoncentrować na współpracy z dostawcami, których strategią sprzedaży nie jest masowa dystrybucja, i których oferta handlowa da sklepom szansę na podniesienie ich rentowności. Zarząd stowarzyszenia poinformował, że podpisał już pierwsze umowy o współpracy z takimi dostawcami jak Brodr. Jorgensen, Miller Solingen, Ava i Elfa Pharm i prowadzi rozmowy z kolejnymi, m.in. Pierre René, Floslek, Inter Vion i Top Choice.

Sami producenci dość ostrożnie wypowiadają się na temat działań Kosmeterii. – Faktycznie jesteśmy zachęcani do współpracy, ale nie podjęliśmy do tej pory żadnych rozmów – mówi Robert Zeszutek, dyrektor sprzedaży, Pierre Rene. – Podjęliśmy próbę usystematyzowanej współpracy z całą siecią, ale to się nie udało. Obecnie pracujemy więc z pojedynczymi sklepami, wytypowanymi przez naszych regionalnych przedstawicieli, na indywidualnych warunkach – przyznaje Jarosław Topolski, prezes zarządu firmy Elfa Pharm. – Jeszcze nie wiadomo, jak to się ułoży. Przyglądamy się. Nie chcę komentować dotychczasowych działań – mówi reprezentant kolejnej firmy, chce pozostać anonimowy. Są też takie firmy, jak Biosensual, produkująca naturalne świece, która pisze na facebooku: "Gratulujmy! Wspaniała inicjatywa. Cieszymy się, że jesteśmy częścią tego projektu, dołożymy starań w jego promocję"

Jak zapewnił nas Jerzy Kwiatkowski, koszty działania stowarzyszenia są ograniczone do minimum, a wszystkie środki pozyskane z umów z firmami i markami, będą przeznaczane na wsparcie dla detalistów.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
19.05.2025 12:04
Pierwsza franczyza Avon w Polsce już działa. Czy każda konsultantka może otworzyć sklep?
Od 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki Avon mat.prasowe

Avon podejmuje kolejny krok w swojej strategii wielokanałowej, otwierając pierwszy w Polsce punkt franczyzowy. Od soboty 17 maja klienci mogą zakupić kosmetyki Avon stacjonarnie – w warszawskim centrum handlowym Wola Park, na wyspie handlowej prowadzonej przez wieloletnią Konsultantkę marki.

Punkt franczyzowy, podobnie jak wcześniejsze wejście do sieci Rossmann, to kolejny istotny kanał sprzedaży, który nie tylko wzmacnia działalność prawie 146 tys. konsultantek Avon w Polsce, ale także pozwala realizować im marzenia o własnym biznesie beauty.

Avon, po wejściu do największej w Polsce sieci drogerii, poinformował swoje konsultantki (oraz osoby, marzące o własnym biznesie beauty) o możliwości otwierania własnych punktów na zasadach franczyzy. Teraz w Wola Parku pojawiła się pierwsza taka wyspa, otwierając nowy rozdział działalności marki w Polsce. 

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa  
Avon mat.prasowe

Firma potwierdziła, że planuje dalszą ekspansję modelu franczyzowego w innych lokalizacjach w kraju, oferując przedsiębiorczym partnerom wyjątkową okazję do współpracy z silną i rozpoznawalną marką kosmetyczną.

– Warszawa to nasz pierwszy krok w rozwoju modelu franczyzowego. W planach mamy kolejne otwarcia, aby nasze produkty były dostępne i dawały kobietom siłę – podkreśla Adrian Adamczyk, Head of Omnichannel Avon Polska.

Więcej na ten temat w artykule Adrian Adamczyk, Avon: Wierzymy, że siła naszej marki tkwi w relacjach – a Konsultantki są ich sercem

Z przyjemnością witamy Avon w gronie najemców Wola Parku. Jest to marka doskonale znana naszym klientom, więc cieszymy się, że wraz z nowym otwarciem zyskają oni jeszcze łatwiejszy dostęp do swoich ulubionych kosmetyków. Stale rozwijamy naszą ofertę zakupową o nowe sklepy i zróżnicowane koncepty, aby dostarczyć klientom jak najlepsze doświadczenia zakupowe. Tym bardziej cieszy nas, że możemy przyczynić się do rozwoju konceptu franczyzowego Avon i ugościć w Wola Parku pierwszy tego rodzaju punkt – komentuje Emilia Szkudlarek, dyrektorka centrum handlowego Wola Park.

Właścicielką pierwszego punktu franczyzowego została wieloletnia konsultantka Avon, która zdecydowała się na rozwój w nowej roli.

Avon towarzyszy mi już od wielu lat, zaczynałam jako konsultantka, następnie zostałam Liderem Sprzedaży, a obecnie pełnię rolę Okręgowego Menadżera Sprzedaży. Możliwość otwarcia oficjalnego stoiska Avon w wiodącym centrum handlowym w Warszawie to dla mnie wyróżnienie i spełnienie biznesowych marzeń. Wierzę w tę markę, jej wartości i jakość produktów. Zależy mi, by wyspa Avon była nie tylko punktem sprzedaży, ale przestrzenią spotkań, inspiracji i piękna – mówi Aneta Kopciewicz, franczyzobiorczyni Avon w Wola Parku. – Chcę, aby każda osoba odwiedzająca nasze stoisko czuła się wyjątkowo i mogła odkrywać nowe produkty, które podkreślą jej naturalne piękno. To dla mnie ogromna radość móc wspierać innych w ich codziennych wyborach kosmetycznych i pomagać im czuć się pewniej – dodaje.

Odwiedzający stoisko w warszawskim centrum handlowym mogą wybierać z kolekcji 450 produktów z kluczowych kategorii: zapachy, makijaż, pielęgnacja twarzy oraz higiena. W ofercie wyspy znajdują się zarówno bestsellery marki, jak i nowości. Portfolio zostało zaprojektowane tak, aby zaspokoić potrzeby różnych grup klientów. Dodatkowo, na miejscu czekają na nich specjalnie przygotowane promocje i niespodzianki.

image
Wyspa Avon w Wola Park, Warszawa
Avon mat.prasowe

Avon dynamicznie rozwija swoją sieć punktów franczyzowych. Do tej pory otwarto już ponad 70 sklepów w Turcji, dwa w Wielkiej Brytanii i cztery w Rumunii. Oferta franczyzowa skierowana jest zarówno do konsultantek, jak i partnerów zewnętrznych. Każdy, kto jest zainteresowany współpracą z marką w Polsce, może zgłosić swoje zainteresowanie na specjalnie utworzoną skrzynkę mailową: sklepy @avon.com

Franczyzobiorcy mogą liczyć na pełne wsparcie w uruchomieniu biznesu.

Zobacz też: Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
11.01.2024 10:00
Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców
Portal franczyzawhandlu.pl ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijaćmateriały własne
Franczyzawhandlu.pl to portal dla obecnych i przyszłych franczyzobiorców, dla ludzi szukających pomysłu na ciekawy i dochodowy biznes, a także baza wiedzy dla tych, którzy chcą skutecznie rozwijać już prowadzone biznesy. Jesteś przedsiębiorcą? Koniecznie sprawdź, co jeszcze znajdziesz się na stronach portalu franczyzawhandlu.pl.

Projekt franczyzawhandlu.pl dedykowany jest m.in. przyszłym przedsiębiorcom, osobom poszukującym pomysłu na siebie i swoją przyszłość, a także tym, którzy szukają wskazówek, jak efektywnie rozwijać już prowadzony biznes w ramach systemów franczyzowych i partnerskich. Portal ma pomagać im odnaleźć się w gąszczu przepisów prawnych, a także nawigować w poruszaniu się między urzędami.

Serwis ma być platformą wymiany myśli i pomysłów, a nie jedynie miejscem, w którym publikuje się metryczki i oferty. Kluczową misją portalu będzie tworzenie społeczności dla małych i średnich firm detalicznych z sektora FMCG.

 

Przewodnik dla franczyzobiorców

 

Portal ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijać. Na stronach portalu podpowiadamy, jak otworzyć własny biznes i efektywnie nim zarządzać. Nie zabraknie porad dla przedsiębiorców na temat obecnych i przyszłych rozwiązań prawnych, sukcesji, sporządzania umów czy też zatrudnienia cudzoziemców lub osób z niepełnosprawnościami (ale pełnosprawnych w biznesie).

Dziennikarze, eksperci i naukowcy współpracujący w ramach projektu będą chcieli wspierać przedsiębiorców w dokonywaniu właściwych wyborów biznesowych, szkoleniu i doskonaleniu. Będą wskazywać jak skutecznie rozwijać biznes i utrzymać jego konkurencyjność na bardzo wymagającym rynku. Pomogą tworzyć przewodnik technologiczny franczyzobiorcy, który pozwoli wykorzystać obecny potencjał biznesu, a także nawigować w nowej, cyfrowej, pełnej wyzwań rzeczywistości.

Wielu franczyzobiorców polega na własnym doświadczeniu i wiedzy. Portal franczyzawhandlu.pl będzie miał za zadanie przekonanie ich do testowania i wdrażania nowych rozwiązań tak produktowych, jak i komunikacyjnych (social media), ale także technologii i narzędzi pozwalających efektywniej zarządzać placówkami handlowymi (personelem, zamówieniami, asortymentem, itd.).

 

Franczyzobiorcy fundamentem gospodarki

 

Serwis będzie budował prestiż i pozytywny wizerunek franczyzobiorców i niezależnych detalistów. Pokażemy, że sektor małych i średnich przedsiębiorców to fundament polskiej gospodarki i społeczności lokalnej. To ludzie, którzy odnoszą sukces i z których społeczeństwo powinno być dumne.

– Chcemy pokazywać ludzi prowadzących swoje sklepy, bohaterów codzienności, którzy budują siłę lokalnych gospodarek i integrują wokół siebie lokalne społeczności. - Trzeba to pokazać i pomóc im, aby mogli jeszcze szerzej dzielić się swoją energią, wiedzą i inicjatywą. Chcemy, aby byli przykładem i inspiracją dla innych przedsiębiorców – podkreśla Tomasz Kolmasiak, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

 

Poprawiać biznes, edukować przedsiębiorców

 

Franczyzawhandlu.pl ma służyć edukacji, szkoleniu, ale także pracy nad nawykami oraz przyzwyczajeniami właścicieli sklepów franczyzowych i sklepów niezależnych. To wszystko po to, aby lepiej rozumieli oni, dlaczego tak potrzebne są im nowe rozwiązania, technologie, koncepty marketingowe i produktowe oraz w jaki sposób wdrożenie zmian w sklepach będzie w stanie podnieść konkurencyjność i atrakcyjność placówek dla konsumenta.

Jednym z kluczowych zadań portalu będzie pomoc prowadzącym sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe w modernizacji już działających placówek. Platforma ma łączyć doświadczenie i wiedzę weteranów niezależnego handlu z innowacjami i nowościami, które oferują producenci FMCG i dostawcy usług. Będziemy wspierać ich we wdrażaniu rozwiązań i wprowadzaniu nowych produktów, które mogą pomóc nie tylko we wzroście sprzedaży, ale także zdobyciu nowych klientów.

– Wielu właścicieli sklepów z długim stażem mówi: "Handluję od 5, 10, 20, 30 lat i wiem najlepiej, co jest najlepsze dla mojego sklepu i klientów". Naszym zdaniem też tak jest, ale to nie znaczy, że te placówki nie mogą działać jeszcze lepiej i efektywniej, przynosząc korzyści nie tylko właścicielowi, ale także dostawcom. Dlatego na konkretnych przykładach będziemy pokazywać, jak wdrożenia nowych rozwiązań i wprowadzanie dodatkowych kategorii produktowych, czy nowości, jest w stanie zapewnić swoim klientom lepszą ofertę, cenę i jakość obsługi – kreśli wizję portalu Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl, którego redakcja współtworzy projekt dedykowany franczyzie.

I dodaje: – Będziemy wskazywać, jak zmienia się otoczenie rynkowe i konsument, jakich zmian wymaga zarządzanie sklepem, a przede wszystkim zarządzanie kategorią. Chcemy to robić we współpracy z najlepszymi ekspertami, w tym dostawcami, ale także detalistami, którzy zdecydowali się na wprowadzenie zmian skutkujących bardzo pozytywnymi efektami. Będziemy konsekwentnie pokazywać i namawiać do tego przedsiębiorców.

Nowy portal będzie platformą dla największych firm takich jak Unilever, Mondelez, Nestle, Calsberg czy Żywiec, które będą chciały w sposób wiarygodny komunikować się z detalistami, aby pokazać im, że można w stosunkowo prosty sposób pracować efektywniej zwiększając sprzedaż z mkw. i budować marże i czerpać większe zyski z prowadzonego biznesu.

 

Niepełnosprawności nie mogą być barierą

 

Zrównoważona zielona transformacja nie dotyczy tylko największych firm, ale także sektora MŚP. Chcemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes. Kwestie związane z raportowaniem ESG będą miały wpływ na całą gospodarkę, dlatego sektor MŚP także powinien się przygotować do nadchodzących zmian, jak również rozwijać wiedzę i świadomość w kwestii zrównoważonego biznesu i wszystkich jego aspektów. Będziemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes.

Ważną częścią misji naszego serwisu będzie promocja inkluzywności i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Chcemy pokazywać, że biznes mogą prowadzić wszyscy, którzy tego chcą i mają odpowiednią wiedzę. – Niepełnosprawności nie mogą być barierą rozwoju osobistego i biznesowego; chcemy pokazać, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami mogą nie tylko prowadzić sklep franczyzowy, ale także pomagać franczyzodawcom tworzyć placówki przyjazne dla ludzi z niepełnosprawnościami – podkreśla Ewelina Marczukajtis, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

Oprócz tego na portalu nie zabraknie najnowszych informacji ze świata biznesu franczyzowego. Otwarcia kolejnych placówek, przejęcia, zmiany prezesów, wywiady z najważniejszymi osobami z branży, innowacje oraz nowe produkty i usługi – to tylko wycinek tego, co znajdzie na łamach nowego portalu franczyzawhandlu.pl.

Aby ułatwić wybór osobom chcącym otworzyć własny punkt franczyzowy, prezentujemy katalog kilkudziesięciu systemów dostępnych na polskim rynku. Będzie on systematycznie poszerzany o nowe franczyzy.

Obecna wersja portalu jest dopiero pierwszym krokiem w rozwoju tego projektu. W przyszłości planujemy kolejne moduły edukacyjne, a także rozwijanie platformy, która integrowałaby wokół siebie przedsiębiorców prowadzących sklepy, punkty usługowe i gastronomiczne, ale także ekspertów i praktyków oraz franczyzodawców, tak aby zaoferować miejsce dialogu i wypracowania nowych rozwiązań dla sektora MSP.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 11:34