StoryEditor
Drogerie
07.10.2020 00:00

[DROGERIA ROKU 2020 KANDYDAT] DROGERIA JAWA, KATOWICE

Drogeria Jawa w Katowicach została otwarta przed dwoma laty według nowoczesnego konceptu mającego zapewniać przyjemne i proste zakupy. Został on stworzony z myślą o klientkach poszukujących nie tylko atrakcyjnych cen, ale i szerokiej oferty asortymentowej oraz profesjonalnego doradztwa.

Drogerie Jawa, ul. Józefoska 108, Katowice, pow. 148 mkw. Kategoria: Najlepsza polska sieć drogeryjna

Drogeria Jawa w Katowicach mieści się w nowoczesnym obiekcie komercyjnym, w sąsiedztwie przedsiębiorstw sprzyjających wysokiej liczbie odwiedzających (m.in. sklep Pepco). Przepływ klientów i dobre wyniki finansowe zapewnia również lokalizacja – klientelę stanowią mieszkańcy dzielnic północnych stolicy województwa śląskiego, zamieszkanych przez 16 tys. osób. 

Jawa w Katowicach została otwarta pod koniec 2018 roku, już w nowym koncepcie, który miał zapewniać przyjemne i proste zakupy, i który został stworzony z myślą o klientkach poszukujących nie tylko atrakcyjnych cen ale i szerokiej oferty asortymentowej oraz profesjonalnego doradztwa. Charakteryzuje ją intuicyjna nawigacja po kategoriach asortymentowych, czytelne oznaczenie promocji, nowoczesny branding, profesjonalna i miła obsługa oraz strefa makijażu, w której każda z zainteresowanych klientek otrzymuje profesjonalna poradę.  

Na półkach drogerii klienci mają do wyboru produkty z licznych kategorii, począwszy od kosmetyków i akcesoriów do makijażu poprzez kosmetyki do pielęgnacji twarzy, ciała, włosów i paznokci, artykuły higieniczne, chemię gospodarczą oraz artykuły dla dzieci.

Kwartalnik, aplikacja online i profil na FB
Klientki katowickiej Jawy chętnie korzystają z porad,  które co kwartał dostarczane są im za pośrednictwem bezpłatnego magazynu „Piękno by Jawa”. W dziale uroda najnowszymi trendami i makijażowymi trikami dzieli się z nimi Marta Gąska, jedna z najlepszych makijażystek w Polsce. Tajemnice pięknych włosów odkrywa przed czytelniczkami Piotr Postek, stylista fryzur polskich gwiazd. W zakresie zdrowego odżywiania wskazówek udziela dietetyk kliniczny Hanna Stolińska. O dobre samopoczucie i jego wpływ na postrzeganie świata dba Wioletta Konopa-Stelmach, dyplomowany psycholog kliniczny, pedagog i edukator seksualny. Modowe inspiracje dostarcza modelka, stylistka i blogerka Anrika Koperska.

Komunikacja Jawy z konsumentem obejmuje także program lojalnościowy i aplikację online. Dzięki nim klientki mogą korzystać z promocji i specjalnych zniżek, dostępnych tylko dla zarejestrowanych posiadaczek karty klubu Moja Jawa, których według danych z początku roku jest 47 tys. 

Sieć prowadzi również szeroko zakrojone działania BTL, na które składają się m.in. gazetki reklamowe, plakaty, bannery i bilboardy. Przeprowadziła 60 kampanii radiowych internecie. Nie stroni od mediów społecznościowych – profil drogerii na FB ma 52 tys. fanów, a na Instagramie ponad 3 tys. obserwujących. 

Warsztaty i program motywacyjny dla pracowników 

Elementem, który wyróżnia Jawę spośród konkurencji jest – według kierownictwa drogerii – profesjonalna obsługa. – Codziennie dokładamy wszelkich starań przeprowadzając szkolenia, przygotowując materiały szkoleniowe, pracując nad systemem premiowym, aby nasz personel stanowił niedościgniony wzór dla konkurencji. Zaangażowanie naszych pracowników napawa nas dumą ponieważ doskonale zdajemy sobie sprawę, że to właśnie nasze Ekspertki Piękna pracujące na co dzień z klientami są głównym wyznacznikiem tego jak jesteśmy postrzegani przez naszych klientów. Zbudowane przez lata doświadczenie w tej tematyce jest bezcenne i pomimo bardzo dużej konkurencji na rynku pozwala nam na ciągły rozwój – napisała Katarzyna Freier, kierowniczka Drogerii Jawa w Katowicach w zgłoszeniu do konkursu Drogeria Roku. 

Pracownicy Drogerii Jawa uczęszczają na cykliczne warsztaty z zakresu makijażu i pielęgnacji, a także technik sprzedaży. Mają one na celu stałe podnoszenie poziomu obsługi klienta oraz realizację zakładanych planów sprzedażowych. 

Dodatkowo pracownicy otrzymują katalogi produktowe dotyczące wprowadzanych nowości do oferty sprzedażowej, właściwości produktów oraz ich zastosowania. Motywacją do ciągłego podnoszenia kompetencji przez pracowników jest system premiowy z kilkoma progami w zależności od realizowanych wyników sprzedażowych. 

Lokalne wsparcie dla biznesu 
Drogerie Jawa od początku swojej działalności angażują się w działania na rzecz lokalnej społeczności. Nie inaczej jest w przypadku drogerii z Katowic, gdzie Jawa znana jest ze wsparcia jakiego udziela lokalnym inicjatywom dotyczącym dzieci i młodzieży, zdrowego trybu życia oraz z działań na rzecz przedsiębiorców. Uczestniczy jako sponsor w treningach organizowanych dla społeczności lokalnej i współpracuje z lokalnym biznesem (fryzjerami, makijażystkami). 

Drogerie Jawa funkcjonują na rynku od 7 lat. Szyld sieci widnieje obecnie nad 64 drogeriami własnymi. Jawa jest też organizatorem stref z kosmetykami i chemią w większych placówkach handlowych. Operatorem logistycznym sieci jest firma Komplex-Torus – lider w dystrybucji produktów chemiczno-kosmetycznych w centralnej Polsce. Sieć ciągle się rozwija. Obecnie poszukuje do wynajęcia lokali handlowych o powierzchni ok. 150 m kw., znajdujących się w miejscowościach powyżej 4 tys. mieszkańców, w pobliżu centrów miast, dużych osiedli, supermarketów spożywczych lub pasaży handlowych. 

Konkurs Drogeria Roku 2020 zostanie rozstrzygnięty podczas Retail & FMCG Congress – Poland & CEE, który odbędzie sią w dn. 12-13 października 2020.

Jurorzy Drogerii Roku 2020 to praktycy rynku, menedżerowie z firm działających w branży kosmetycznej. Skład jury dostępny jest TUTAJ.


 


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
20.08.2025 12:54
Drogerie kontra system kaucyjny: dm drogerie markt podnosi rękawicę. "Nie ograniczymy asortymentu"
Niemiecka sieć drogerii stawia na dostosowanie się do wymogów systemu kaucyjnego zamiast na ograniczenie oferty produktowej.dm drogerie markt

Od 1 października 2025 r. w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny, który obejmie m.in. butelki plastikowe, szklane oraz puszki. Dla wielu sieci handlowych oznacza to konieczność reorganizacji logistyki i obsługi zwrotów. Rossmann zdecydował się na radykalny krok – całkowite wycofanie ze swojej oferty kategorii napojów, argumentując to nadmiernym obciążeniem organizacyjnym. Tymczasem konkurenci zapowiadają, że nie zrezygnują z tego segmentu i dostosują się do nowych wymogów.

Decyzja Rossmanna stawia go w wyraźnej opozycji do rywali. dm drogerie markt uznało, że pomimo kosztów i komplikacji, utrzymanie napojów w asortymencie jest ważne z punktu widzenia klientów. Grzegorz Gerus, dyrektor obszaru zakupów i marketingu DM w Polsce, w rozmowie z portalem Wiadomości Handlowe podkreślił, że firma nie tylko jest zobowiązana do przystąpienia do systemu, ale również traktuje to jako świadomą decyzję biznesową. W jego ocenie oferta napojów, licząca obecnie kilkaset produktów, nie jest kluczowa dla obrotów, ale stanowi istotny element wygody zakupowej.

We wszystkich sklepach stacjonarnych drogerii DM w Polsce planujemy wdrożenie systemu kaucyjnego od 1 października, zgodnie z obowiązującymi nas przepisami prawa [...] Jesteśmy zobowiązani do przystąpienia do systemu kaucyjnego. Ale patrzymy na to nie tylko jak na wymóg prawny. To także nasza decyzja, aby nie rezygnować z oferty, do której przyzwyczaili się nasi klienci. [...] Aktualnie w naszej ofercie znajduje się kilkaset produktów w kategorii napojów. Sprzedaż napojów w kanale drogeryjnym DM nie jest kluczowa, jednak to, co jest dla nas szczególnie ważne, to perspektywa klienta i zapewnienie mu komfortu oraz jak najlepszego doświadczenia zakupowego

DM planuje wdrożenie manualnej zbiórki opakowań w swoich sklepach i prowadzi intensywne przygotowania organizacyjne. Firma otwarcie przyznaje, że obsługa systemu będzie wiązała się ze znacznymi kosztami, szczególnie w zakresie logistyki szkła. Jednocześnie przedstawiciele sieci wskazują, że zyski ekologiczne i wizerunkowe przewyższą obciążenia finansowe. Gerus zaznaczył, że udział w systemie nie przełoży się znacząco na wzrost ruchu w drogeriach, ponieważ kluczowe zakupy napojów odbywają się w tradycyjnych kanałach spożywczych.

image

Rossmann rezygnuje z napojów sprzedawanych w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym

Strategie konkurentów wyraźnie kontrastują z podejściem Rossmanna, który wybrał prostsze rozwiązanie – całkowite wycofanie kategorii. dm drogerie markt chce jednak budować swoją pozycję w oparciu o odpowiedzialność społeczną i ekologiczne zobowiązania. Dla klientów oznacza to utrzymanie dostępu do napojów w drogeriach, nawet kosztem większych nakładów logistycznych i finansowych po stronie sieci.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
19.08.2025 13:29
Strata dm drogerie markt w Polsce przyspiesza rozwój sieci
Agata Grysiak

Spółka DM-Drogerie Markt w roku obrotowym 2023/2024 (od 1 października 2023 r. do 30 września 2024 r.) poniosła stratę netto w wysokości 126,1 milionów zł, wobec 121 milionów zł rok wcześniej. Strata ta – jak podkreślono w sprawozdaniu – była oczekiwana i zostanie pokryta z przyszłych zysków. Wysokie koszty związane są m.in. z inwestycjami – otwarcie jednego sklepu wymaga nakładów rzędu 3 milionów zł, a średni czas potrzebny na uruchomienie placówki wynosi 3 miesiące. Pierwszy sklep dm w Polsce otwarto w kwietniu 2022 roku.

Finansowe wsparcie zapewnia spółka macierzysta. W 2024 roku dm drogerie markt Beteiligungs GmbH, Karlsruhe, dokapitalizowała polską spółkę kwotą 242,9 milionów zł, a jednocześnie podniosła jej kapitał zakładowy z 1 miliona do 7,7 milionów zł. Spółka jest z kolei finansowana przez dm drogerie markt GmbH + Co. KG, Karlsruhe. Zatrudnienie w Polsce w analizowanym okresie wynosiło średnio 471 osób, co oznacza wzrost o 232 etaty w porównaniu z rokiem poprzednim.

Na koniec września 2024 roku sieć w Polsce liczyła 38 sklepów wobec 18 rok wcześniej. Jednocześnie spółka posiadała 39 umów najmu, a w maju 2025 r. działało już 53 placówki. Celem dm jest osiągnięcie niemal 80 sklepów do końca 2025 roku. W planach są kolejne otwarcia – spółka ma zabezpieczonych kilkadziesiąt lokalizacji na dwa najbliższe lata. Dystrybucję zapewniają dwa centra logistyczne: magazyn w Wypędach pod Warszawą, obsługujący e-commerce, oraz obiekt w Oporowie koło Wrocławia, zaopatrujący sklepy stacjonarne.

Na poziomie europejskim dm pozostaje jednym z największych graczy w branży. Firma prowadzi ponad 4 000 sklepów w 14 krajach, zatrudniając łącznie ponad 89 100 osób. W roku obrotowym 2023/2024 cała sieć wypracowała sprzedaż w wysokości 17,74 miliarda euro, z czego 12,47 miliarda euro przypadało na Niemcy, gdzie zatrudnionych jest ponad 60 300 pracowników. Spółka podkreśla, że faza rozruchu na nowych rynkach wiąże się z wysokimi kosztami stałymi, w tym wynagrodzeniami w centrali i centrach logistycznych, przy jednocześnie powoli rosnących przychodach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. sierpień 2025 03:53