StoryEditor
Drogerie
29.07.2020 00:00

Rossmann startuje w Hiszpanii. Pierwsza drogeria ruszy w Walencji

Po Polsce, Węgrzech, Czechach, Albanii, Kosowie i Turcji Rossmann wkracza do Hiszpanii. Już w najbliższy piątek otworzy w Walencji swoją pierwszą drogerię.

Hiszpania jest pierwszym krajem w południowej Europie, do którego wkracza Rossmann. Oddział o powierzchni 450 metrów kwadratowych znajduje się w samym sercu miasta portowego przy Avenida del Puerto.

Sklep zatrudnia 10 pracowników i zaoferuje klientom asortyment 12 000 pozycji. - Chcemy mieć wpływ na kształtowanie rynku w Hiszpanii i jesteśmy pewni, że nasza oferta również tam zostanie dobrze przyjęta - mówi Raoul Rossmann, dyrektor zarządzający ds. zakupów i marketingu.

Pod koniec września w trzecim co do wielkości mieście Hiszpanii ma zostać otwarty kolejny sklep. Rossmann Drogeria España S.L.U. jest spółką zależną w całości należącą do Dirk Rossmann GmbH. Jest to siódma zagraniczna spółka zależna firmy. Otwarcie zaplanowano na kwiecień 2020 r., ale z powodu globalnej pandemii koronawirusa i panujących obostrzeń, data ta uległa przesunięciu.

Spółka Rossmann Drogueria España S.l. została zarejestrowana w maju 2019 r. pod kodem 4619 – „pośrednicy handlu różnymi produktami”. W specyfice działalności zapisano: sprzedaż produktów detalicznych, prowadzenie sklepów fizycznych i internetowych oraz hurtowni, świadczenie usług transportowych, logistycznych i marketingowych, a także sprzedaż nieruchomości.

W Hiszpanii Rossmann będzie konkurował m.in. z siecią Müller, która chce rozszerzyć swoją działalność z Majorki na kontynent.

Rossmann prowadzi działalność w Niemczech, skąd się wywodzi, w Polsce, Czechach, Albanii, Turcji i na Węgrzech. Zdaniem założyciela sieci Dirka Rossmanna, Grupa Rossmann, która generuje około 30 procent sprzedaży za granicą, może sobie pozwolić na rozwój, nawet w sytuacji zagrożenia koronawirusem, bo jest  „dobrze przygotowana do nadchodzących wyzwań”. Jednocześnie Dirk Rossmann, cytowany przez „Lebensmittel Zeitung”, ostrzega, że pandemia „zmieni gospodarkę i wpłynie na zachowania konsumentów”.

Drogeryjna sieć Rossmann zanotowała w 2019 globalne przychody na poziomie 10 mld euro, co oznacza wzrost rok do roku o 5,7 proc.

W samych Niemczech sprzedaż Rossmanna poprawiła się o 5,1 proc., osiągając 7 mld euro. W Polsce, na Węgrzech, w Czechach, Turcji, Albanii i Kosowie sprzedaż sieci wzrosła o 7,1 proc. do 3 mld euro. – Zestawiając wyniki na rynku polskim, czeskim i węgierskim, rynek polski wypada najlepiej – powiedział Dirk Rossmann w wywiadzie dla „Wiadomości Kosmetycznych”.  –  Cały sukces firmy w Polsce zawdzięczamy wyłącznie polskim menedżerom – dodał.

W styczniu tego roku Rossmann zapowiedział na 2020 r. wydatki inwestycyjne na poziomie 200 mln euro, które mają się przełożyć na otwarcie 200 nowych placówek – 80 z nich ma ruszyć w Niemczech. Ok. 100 nowych drogerii zostanie otwartych w Polsce. Czytaj: Marek Maruszak, Rossmann Polska: podtrzymujemy plany ekspansji. Około 100 nowych drogerii w tym roku

W Polsce Rossmann posiada obecnie blisko 1400 drogerii, które działają w 553 miastach, prowadzi też e-drogerię. Firma zatrudnia w Polsce 18 tys. pracowników. Obroty sieci osiągnęły 9,7 mld zł w 2019 r. Placówki Rossmanna odwiedzane są codziennie przez 770 tys. osób, co daje sieci 28,7 proc. udziału w polskim rynku drogeryjnym. Firma dysponuje czterema centrami logistycznymi. 

Globalnie Rossmann zakończył 2019 r. posiadając 4088 drogerii (w tym 2196 w Niemczech) oraz zatrudniając 56,2 tys. osób.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
03.11.2025 11:18
Hebe zwalnia tempo wzrostu, ale zwiększa przychody i rozbudowuje sieć
Jedna z największych sieci drogeryjnych w Polsce ogłosiła swoje wyniki finansowe.Hebe mat.pras.

Hebe, sieć należąca do portugalskiej Grupy Jerónimo Martins, zakończyła pierwsze dziewięć miesięcy 2025 roku z przychodami na poziomie 451 mln euro. Oznacza to wzrost o 6,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku, kiedy sieć osiągnęła 422 mln euro. Pomimo wzrostu wartości sprzedaży, dane porównywalne (LFL) pokazują lekkie osłabienie – sprzedaż spadła o 0,1 proc. rok do roku. To wyraźna zmiana po wyjątkowo mocnym 2024 roku, kiedy w pierwszym kwartale dynamika LFL sięgnęła +18,2 proc.

W 2025 roku Hebe mierzy się z trudniejszym otoczeniem rynkowym. Po wzroście sprzedaży LFL o 1,9 proc. w pierwszym kwartale i 0,7 proc. w drugim, trzeci kwartał przyniósł już spadek o 2,7 proc. Sieć działa w warunkach rosnącej konkurencji, słabszego popytu konsumenckiego oraz deflacji koszyka zakupowego. Zarząd spółki podkreśla, że w odpowiedzi na te wyzwania Hebe wzmacnia politykę cenową, koncentrując się na utrzymaniu konkurencyjności, przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztowej i ochronie marż.

Łączna sprzedaż w euro wzrosła w analizowanym okresie o 6,9 proc., przy czym 5,3 punktu procentowego tego wzrostu wynikało z rozwoju i modernizacji sieci handlowej, a 1,6 punktu – z efektów kursowych. Strategia ekspansji i inwestycje w modernizację pozostają kluczowymi filarami działalności spółki, pozwalając jej utrzymać stabilny udział w rynku mimo spowolnienia dynamiki sprzedaży porównywalnej.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 roku Hebe otworzyła 13 nowych sklepów – 11 w Polsce i 2 w Czechach. Na koniec września sieć liczyła 393 placówki, wobec 370 rok wcześniej. Łączna powierzchnia sprzedaży wzrosła z 94 264 m² do 100 239 m², co oznacza przyrost o ponad 6 tys. mkw w skali roku. Wzrost ten potwierdza konsekwentną realizację planów rozwojowych, mimo rosnących kosztów operacyjnych i presji na rentowność.

image

Hebe podsumowuje III kwartał działań CSR

Hebe zapowiada, że do końca 2025 roku zamierza otworzyć około 30 nowych sklepów. Jednocześnie sieć utrzymuje e-commerce jako jeden z kluczowych elementów strategii rozwoju – zarówno w Polsce, jak i w Czechach, gdzie platforma online jest wykorzystywana jako narzędzie ekspansji zagranicznej i budowania rozpoznawalności marki.

Marka Hebe, obecna na rynku od 2011 roku, stała się jednym z najważniejszych graczy w polskim segmencie drogeryjnym. Jej debiut miał miejsce w Warszawie, a w kolejnych latach sieć systematycznie zwiększała obecność w dużych i średnich miastach. Obecnie Hebe konkuruje bezpośrednio z takimi sieciami jak Rossmann i Super-Pharm, stawiając na rozbudowaną ofertę dermokosmetyków, produktów do pielęgnacji i makijażu oraz rosnącą obecność marek własnych.

Hebe pozostaje częścią Grupy Jerónimo Martins, właściciela m.in. sieci Biedronka – największego detalisty spożywczego w Polsce. Portugalski koncern konsekwentnie rozwija portfolio marek na rynku krajowym, a segment beauty z Hebe w roli głównej stanowi coraz istotniejszy element jego działalności w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
31.10.2025 11:29
Drogerie DM wdrożyły badania lekarskie i… mają problem
Niemiecki Urząd ds. Konkurencji potwierdził, że przygotowuje już pozwy sądowe w sprawie badań wzroku, prowadzonych przez drogerie DMShutterstock

Latem sieć DM wdrożyła w kilku wybranych drogeriach na terenie Niemiec usługi medyczne - w tym przesiewowe badanie wzroku oraz badanie siatkówki oka. Spotkało się to jednak z dużą krytyką ze strony socjaldemokraty Andreasa Philippi, ministra zdrowia landu Dolna Saksonia (SPD). Sprawą chce zająć się również niemiecki Urząd ds. Konkurencji, wszczynając w tej sprawie postępowanie i wskazując na kilka naruszeń prawa przez drogerie.

DM, największa na terenie Niemiec sieć drogeryjna, wdrożyła testowo w czterech swoich placówkach usługę przesiewowego badania wzroku oraz badania siatkówki oka. Celem było – jak podkreśla firma – wczesne zdiagnozowanie i wykrywanie chorób oczu. Zdaniem ministra zdrowia Dolnej Saksonii, Andreasa Philippiego, drogeria nie jest właściwym miejscem do prowadzenia takich badań.

Brak wiedzy medycznej może stworzyć zagrożenie  zdrowia ludzi, a zadaniem rządu federalnego jest podjęcie działań w tej sprawie – podkreśla minister. Jego zdaniem personel drogerii nie jest uprawniony do medycznej oceny wyników.

Sieć DM współpracuje z różnymi partnerami w zakresie badań, oferując klientom badania oczu, skóry i krwi. Pod własną marką oferuje też testy na nietolerancje pokarmowe. Usługi te skrytykowały juz stowarzyszenia medyczne – opisuje portal lebensmittelpraxis.de.

Zdaniem Philippiego tego rodzaju testy stanowią dla drogerii przede wszystkim narzędzie marketingowe i nie są one przydatne z punktu widzenia profilaktyki zdrowotnej. – Mimo że personel jest przeszkolony w zakresie obsługi urządzeń, nie może on medycznie interpretować wyników. Bez oceny eksperckiej jest prawdopodobieństwo błędnych interpretacji, co wiąże się z kolei z potencjalnym ryzykiem dla pacjentów, wynikającym z fałszywego poczucia bezpieczeństwa – wyjaśnia Philippi.

Philippi twierdzi też, że deklarowany przez DM cel (odciążenie gabinetów lekarskich) jest nierealny.

Bez wstępnego badania lekarskiego istnieje ryzyko błędnej diagnozy i zbyt późno wykonanej wizyty lekarskiej – przekonuje minister, widząc rozwiązanie problemu we wzmacnianiu lokalnej opieki lekarskiej poprzez apteki (szczególnie na obszarach wiejskich). Jego zdaniem to apteki zatrudniają specjalistów wykwalifikowanych na tyle, że mogliby bezpiecznie wykonywać proste testy medyczne – bezpieczniejsze w efekcie dla pacjenta. Jak podkreśla jednak minister zdrowia, wizyta lekarska jest niezbędnym elementem do postawienia kompleksowej diagnozy oraz konsultacji. Jego zdaniem sprawa wymaga regulacji prawnych i działań ze strony na poziomie fedralnym. 

Diagnostyką medyczną i profilaktyką powinni zajmować się lekarze – podkreśla. Philippi.

Niemiecki Urząd ds. Konkurencji potwierdził, że przygotowuje już pozwy sądowe w sprawie badań wzroku, prowadzonych przez drogerie DM. Zarzuty dotyczą m.in. naruszenia zakazu reklamy, wprowadzającej w błąd, a także ustawy o osobach, nie będących lekarzami i praktykujących usługi medyczne.

Jak ustalił portal lebensmittelpraxis.de, sieć DM nie zgadza się z powyższymi zarzutami, jak również nie zamierza rezygnować z usługi badań wzroku, uważając że w ten sposób odciąża system opieki zdrowotnej.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. listopad 2025 11:01