
W praktyce Rossmann łączy kilka skutecznych mechanik behawioralnych: presję czasową, ograniczoną dostępność (tzw. scarcity marketing) oraz element grywalizacji. Tego typu działania mają potwierdzone efekty sprzedażowe – badania pokazują, że czasowe oferty mogą zwiększyć konwersję nawet o 22–30 proc. w porównaniu do standardowych promocji. Wprowadzenie zegara i „niespodziewanych” ofert może również zwiększać częstotliwość otwierania aplikacji przez użytkowników.
Nowa funkcjonalność aplikacji wpisuje się w rosnący trend interaktywnych rozwiązań mobilnych w handlu detalicznym. Rossmann, który już wcześniej wprowadzał mechaniki angażujące, teraz jeszcze mocniej stawia na emocjonalny impuls zakupowy. O tym, jak często i na jak dużą skalę „dropy” będą wpływać na sprzedaż, pokażą najbliższe miesiące i reakcje klientów na mechanikę urgency.
Czym jest urgency?
Urgency to technika z zakresu perswazyjnego projektowania (ang. persuasive design), powszechnie stosowana w marketingu behawioralnym i UX/UI, której celem jest skłonienie użytkownika do szybszego podjęcia decyzji zakupowej. Do najczęstszych form tej mechaniki należą: licznik odliczający czas („Do końca promocji pozostało: 02:14:55”), ograniczona dostępność czasowa („Oferta ważna tylko dziś”), efekt FOMO (strach przed utratą okazji), błyskawiczne wyprzedaże (flash sales) oraz limitowane oferty typu „tylko teraz”. W kontekście ograniczeń ilościowych mówi się także o scarcity marketingu, czyli marketingu niedoboru – przykładem może być komunikat „Zostały tylko 3 sztuki”. Tego typu rozwiązania w e-commerce istotnie zwiększają konwersję, ponieważ pobudzają impulsywne decyzje zakupowe i wzmacniają poczucie konieczności szybkiego działania.