StoryEditor
Drogerie
14.08.2018 00:00

Właściciel sieci drogerii Hebe przejmuje prawa do marki Biedronka

Pod koniec lipca Jeronimo Martins i spółka Optimum Mark zawarły porozumienie, którego celem jest połączenie obu tych spółek. Spółka Optimum Mark formalnie jest właścicielem praw zarówno do znaku towarowego "Biedronka", jak i do szeregu marek własnych portugalskiej grupy Jeronimo Martins.

Jak zadeklarowały firmy, Jeronimo Martins Polska przejmie cały majątek Optimum Mark. W zamian za to właściciel drugiej spółki otrzyma ponad 8,2 mln akcji Jeronimo Martins o wartości nominalnej 10 zł każda. Jedynym właścicielem Optimum Mark jest firma Warta – Retail & Services Investments B.V. z siedzibą w Amsterdamie.

Jak wynika z analizy raportów i dokumentacji firmy Optimum Mark, to spółka, która służyła do rejestrowania znaków towarowych należących do Jeronimo Martins. Firma posiadała m.in. prawa do znaku towarowego Biedronka czy Kraina Wędlin.

Spółka Optimum Mark powstała w 2004 roku. Jej kapitał zakładowy to blisko 100 mln złotych. W zarządzie zasiadają: Marcin Ładak, Marek Złakowski i Luis Filipe Aguiar Gomes de Araujo, czyli przedstawiciele Jeronimo Martins w Polsce. Co więcej, właściciel Optimum Mark - Warta - Retail & Services Investments B.V. to jednocześnie formalny (i jedyny) właściciel Jeronimo Martins Polska i spółka zależna Jeronimo Martins SGPS, czyli portugalskiej grupy Jeronimo Martins.

W 2017 roku Optimum Mark zanotowało przychody operacyjne w wysokości... 489,3 mln złotych. Jednocześnie koszty działalności wynosiły nieco ponad 50 mln złotych, w tym wynagrodzenia – zaledwie 30 tys. złotych (pieniądze trafiły tylko do zarządu). Zysk brutto przekroczył w ubiegłym roku 420 mln złotych, a zysk netto – 302 mln złotych.

Tak dobre wyniki finansowe przy niskich kosztach funkcjonowania wynikają z charakteru działalności Optimum Mark. Firma pobiera wynagrodzenie z tytułu korzystania przez inne spółki praw do znaków towarowych, w tym np. znaku Biedronka. Oprócz tego Optimum Mark udziela pożyczek innym firmom z grupy kapitałowej JMP. Jednocześnie oficjalnie spółka nie zatrudnia żadnych pracowników.

Optimum Mark wprost przyznaje w raportach i sprawozdaniach, że niemal cała działalność opiera się na współpracy z firmami powiązanymi. Jednocześnie 93 proc. wszystkich przychodów pochodzi z działalności na terenie Polski.

Zgodnie z warunkami połączenia, wszystkie aktywa Optimum Mark trafią do spółki Jeronimo Martins Polska. Oznacza to, że JMP "odzyska" prawa m.in. do marki Biedronka.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
30.05.2025 13:36
"Remontujemy drogerie w całej Polsce"; nawet 400 remontów i 160 nowych drogerii Rossmann w 2025 roku
Wiosenne porządki w drogeriach Rossmann?Agata Grysiak

Remonty i nowe otwarcia wpisują się w szerszy trend transformacji handlu stacjonarnego, w którym rosnąca rola estetyki, komfortu zakupów oraz efektywnego układu przestrzennego staje się równie ważna jak oferta produktowa. Modernizacje mają na celu poprawę doświadczenia konsumenckiego i zwiększenie efektywności sprzedaży, co w przypadku sieci o tak dużej skali działania jak Rossmann, może przynieść wymierne efekty finansowe.

Sieć drogerii Rossmann zapowiedziała szeroko zakrojony program modernizacji swoich sklepów w całej Polsce. Jak przekazała w rozmowie z Business Insider Polska rzeczniczka prasowa firmy, Agata Nowakowska, w 2025 roku planowane są remonty oraz drobniejsze inwestycje w aż 300–400 placówkach. Klienci muszą liczyć się z tym, że niektóre drogerie będą chwilowo zamknięte, ponieważ prace obejmują m.in. wymianę regałów, oświetlenia, płytek oraz odnowienie wystroju wnętrz.

Równolegle z modernizacją istniejących punktów, Rossmann planuje dynamiczną ekspansję. Tylko w 2025 roku sieć chce otworzyć 160 nowych drogerii na terenie Polski. Taki wzrost oznacza nie tylko umocnienie pozycji rynkowej marki, ale też zwiększenie jej obecności w mniejszych miastach i dzielnicach większych aglomeracji.

Obecnie Rossmann dysponuje w Polsce niemal 2 tysiącami placówek, co czyni go zdecydowanym liderem w segmencie drogeryjnym. Dla porównania, konkurencyjna sieć Hebe posiada ok. 360 sklepów, a dm – zaledwie 55. Skala inwestycji Rossmanna pokazuje, że firma nie tylko chce utrzymać dominującą pozycję, ale także dostosować swoje placówki do zmieniających się oczekiwań klientów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
30.05.2025 10:00
Rekordowy Rossmann Run: ponad 375 tys. uczestników i 2,8 mln zł na sport dla osób z niepełnosprawnością
Coroczny bieg Rossmann Run pobił w 2025 r. rekord.Rossmann

W sobotę 24 maja odbył się największy na świecie wirtualny bieg – Rossmann Run, w którym wzięło udział ponad 375 tys. osób. Zawodnicy startowali indywidualnie o dowolnej porze i w dowolnym miejscu w Polsce, rejestrując swój wynik za pomocą aplikacji Rossmann PL. Pierwszy uczestnik ruszył dokładnie o 00:01 we Wrocławiu, a ostatni – o 23:59 w Warszawie. Uczestnicy mogli pokonać maksymalnie 10 km, a każdy przebyty kilometr przekładał się na 5 proc. rabatu na zakupy w drogerii.

Uczestnicy łącznie przebiegli ponad 3,5 mln kilometrów, co odpowiada aż 87 okrążeniom Ziemi. Wysiłek ten zaowocował spaleniem ponad 218 mln kalorii. Aż 79 proc. wszystkich biegaczy stanowiły kobiety. Wyniki frekwencyjne tegorocznej edycji znacząco przewyższyły ubiegłoroczne – w 2024 roku w wydarzeniu udział wzięło około 200 tys. osób.

Bieg miał także wymiar charytatywny. Wszyscy uczestnicy dokonywali wpłat, które łącznie przekroczyły 2,8 mln zł. Środki te zostaną w całości przeznaczone na projekt „Sport – Twoja Siła”, realizowany przez Polski Komitet Paralimpijski. Inicjatywa obejmuje organizację obozów sportowych dla osób z niepełnosprawnością w latach 2025–2027.

W ramach programu beneficjenci wezmą udział w treningach sportowych, konsultacjach z fizjoterapeutą i masażystą, a także w zajęciach prowadzonych przez psychologów, pedagogów i coachów. Rossmann Run 2025 nie tylko pobił światowy rekord frekwencji, ale również udowodnił, że wirtualny bieg może realnie wspierać osoby potrzebujące i promować aktywność fizyczną na masową skalę.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 22:34