StoryEditor
Sieci i centra handlowe
13.08.2024 16:40

CBRE: Parki rządzą powierzchnią handlową w Polsce

Park handlowy Vis a Vis Wilanów (fot. mat. prasowe) / mat. prasowe

Polska przestrzeń handlowa rośnie w siłę, a jej głównym motorem napędowym są parki handlowe. W pierwszej połowie 2024 roku aż 91 proc. nowo oddanej powierzchni handlowej stanowiły właśnie te obiekty. Jakie są kluczowe liczby i trendy na rynku handlowym?

Polski rynek handlowy przeżywa intensywny rozwój, a głównym elementem tego wzrostu są parki handlowe. W pierwszej połowie 2024 roku oddano do użytku 210,2 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego aż 91 proc. stanowiły właśnie parki handlowe. W tym okresie pojawiły się 23 nowe obiekty zakupowe, z których 21 to właśnie parki handlowe. Dodatkowo rozbudowano 9 istniejących już obiektów, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tym segmentem rynku.

Warto zwrócić uwagę na geograficzne przesunięcie zainteresowania deweloperów. Coraz częściej inwestują oni w małych miastach, gdzie obecnie znajduje się już 27 proc. całkowitej powierzchni handlowej w Polsce. Najszybszy wzrost powierzchni handlowej obserwowany jest właśnie w miejscowościach liczących do 100 tys. mieszkańców. Duża część nowej przestrzeni handlowej (54 proc.) powstaje właśnie w tych małych miejscowościach, co potwierdza rosnącą atrakcyjność tego rynku.

Według raportu CBRE, warunki do rozwoju sektora handlowego w Polsce ulegają systematycznej poprawie. Inflacja, która na początku roku wynosiła 3,7 proc., spadła do 2,6 proc. w czerwcu, co sprzyja zwiększeniu konsumpcji. Sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie 2024 roku wzrosła o 4,9 proc. w ujęciu rocznym. Właściciele sklepów, dostosowując się do nowych realiów, rozwijają strategię omnichannel, łącząc sprzedaż stacjonarną z online. To działanie wpisuje się w trend „phygital”, który integruje fizyczne i cyfrowe doświadczenia zakupowe.

Na koniec drugiego kwartału 2024 roku w Polsce w budowie znajdowało się 573,4 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 76 proc. stanowiły parki handlowe. Warto również podkreślić, że koszty wynajmu powierzchni handlowej w parkach handlowych są zdecydowanie niższe niż w dużych centrach handlowych, wynosząc średnio 9-12 euro za mkw. miesięcznie. W Warszawie wynajem powierzchni handlowej w najlepszych centrach handlowych to koszt od 100 do 130 euro za mkw., a w innych dużych miastach 40-60 euro za mkw. na miesiąc.

Czytaj także: Precordia Capital i Septyma nabyły udziały w parku handlowym Vis à Vis Wilanów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.11.2025 16:37
Zmiany w zarządzie Victoria’s Secret? Przewodnicząca rady nadzorczej "pozbawiona obiektywizmu".
Gigant bieliźniany gorączkowo poszukuje sposobów na przetrwanie rewolucji kulturowej wewnątrz i na zewnątrz firmy.Lagardère Travel Retail

Australijska grupa inwestycyjna BBRC International, posiadająca blisko 12,9 proc. akcji Victoria’s Secret, wezwała do usunięcia z funkcji przewodniczącej rady nadzorczej Donny James oraz domaga się miejsca w zarządzie dla swojego założyciela, Bretta Blundy’ego. W liście skierowanym do spółki BBRC wyraziła zaniepokojenie ładem korporacyjnym i strategią firmy, określając James jako „zbyt długo zasiadającą” i pozbawioną obiektywizmu.

Victoria’s Secret poinformowała, że analizuje kandydaturę Blundy’ego, podkreślając jednocześnie, iż jego udział w radzie może wiązać się z potencjalnym konfliktem interesów. W reakcji na ujawnienie listu akcje spółki spadły o ok. 3 proc. w notowaniach przed sesją giełdową, a w godzinach popołudniowych zniżkowały o kolejne 1,5 proc.. Według danych LSEG BBRC jest drugim największym udziałowcem amerykańskiego producenta bielizny, który od 2021 r. funkcjonuje jako niezależna spółka po wydzieleniu z L Brands.

Blundy, australijski miliarder i założyciel BBRC, argumentuje, że jego obecność w radzie „wypełniłaby kluczowe luki i zwiększyła zaufanie rynku”. Ostrzegł jednocześnie, że jeśli zarząd nie zmieni swojego stanowiska, BBRC zamierza podjąć działania w celu wymiany części dyrektorów podczas przyszłorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy – „jeśli nie wcześniej”.

Victoria’s Secret przyznała, że jest „rozczarowana” brakiem odpowiedzi Blundy’ego na pytania dotyczące jego kandydatury, ale zapewniła o kontynuowaniu rozmów z BBRC w sprawie jego postulatów. W maju 2025 r., po zwiększeniu udziałów przez BBRC, spółka wprowadziła tzw. „shareholder rights plan”, mający chronić przed wrogim przejęciem. W czerwcu z kolei fundusz Barington Capital Group z Nowego Jorku również wezwał firmę do zmian w składzie rady i zniesienia planu ochrony akcjonariuszy.

Spór z BBRC to kolejny sygnał presji, jakiej Victoria’s Secret poddawana jest ze strony inwestorów po spadku wartości akcji od momentu debiutu giełdowego w 2021 r. Firma, której kapitalizacja wynosi obecnie ok. 1,8 mld USD, od dwóch lat zmaga się z osłabioną sprzedażą i próbami redefinicji wizerunku marki. Konflikt z największymi udziałowcami może zadecydować o dalszym kierunku zmian w strategii i strukturze zarządu spółki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
21.10.2025 13:22
H&M planuje emisję obligacji o wartości 500 mln euro po dwóch latach przerwy
Sieć od lat oferuje kosmetyki pielęgnacyjne i makijażowe.H&M Beauty

Szwedzka grupa H&M ogłosiła zamiar emisji 8-letnich obligacji o wartości 500 mln euro (ok. 583 mln dolarów). Będzie to pierwsza oferta długu spółki od dwóch lat i jednocześnie dowód na poprawę kondycji finansowej po serii lepszych od oczekiwań wyników kwartalnych.

Zgodnie z komunikatem, środki pozyskane z emisji zostaną przeznaczone na ogólne cele korporacyjne. Decyzja o emisji następuje po dwóch z rzędu kwartałach, w których H&M zanotowało wyniki przewyższające prognozy analityków. Firma, kierowana przez prezesa Daniela Ervéra, koncentruje się na wzmocnieniu swojej głównej marki oraz ścisłej kontroli kosztów, co przynosi efekty w postaci poprawy rentowności.

Nowe papiery dłużne będą zapadać w 2033 roku i stanowią kontynuację poprzedniej emisji z 2023 roku, również o wartości 500 mln euro. Tamte obligacje miały charakter zielony i obecnie notowane są powyżej wartości nominalnej, co wskazuje na zaufanie inwestorów do stabilności H&M.

Sprzedaż nowej emisji koordynują międzynarodowe instytucje finansowe: BBVA, BNP Paribas, Citigroup, Danske Bank oraz Svenska Handelsbanken. Włączenie kilku czołowych banków europejskich i amerykańskich potwierdza skalę oraz znaczenie transakcji na rynku kapitałowym.

Planowana emisja obligacji sygnalizuje wzrost pewności finansowej H&M i utrzymujące się tempo odbudowy po okresie spowolnienia. Dla rynku detalicznego, który wciąż funkcjonuje w warunkach ostrożności i zmienności kosztów operacyjnych, decyzja szwedzkiej grupy jest interpretowana jako dowód skuteczności strategii restrukturyzacyjnej i większej odporności na presję makroekonomiczną.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. listopad 2025 23:18