StoryEditor
Sieci i centra handlowe
17.08.2022 00:00

Ceny chemii i kosmetyków w marketach wzrosły nieznacznie

W marketach rosną ceny, jednak chemia domowa i kosmetyki wciąż znajdują się na dole zestawienia drożejących grup produktowych – wynika z Koszyka Zakupowego, raportu tworzonego co miesiąc przez agencję ASM Sales Force.

Jak wynika z najnowszego badania i raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, uśrednione ceny podstawowych produktów FMCG były w lipcu o ponad 8 proc. wyższe niż rok wcześniej. Podrożało 8 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo oraz produkty tłuszczowe.  

Rekordowy wzrost cen w skali roku (ponad 85 proc.) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych.
Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika też, że nabiał podrożał o 20 proc., piwo
i używki o prawie 15 proc., produkty sypkie i dodatki o 11 proc., mięso, wędliny i ryby o blisko 7 proc., a napoje o prawie 4 proc. Natomiast na dole zestawienia drożejących produktów znalazły się chemia domowa i kosmetyki. W tej grupie produktów podwyżki wyniosły niecałe 3 proc.

Z danych ASM Sales Force Agency wynika również, że różnice pomiędzy cenami tych samych produktów w poszczególnych sieciach handlowych przekraczają 100 proc. Na przykład żel pod prysznic Nivea Sport Men 500 ml w sieci Auchan kosztował 8,98 zł, a w Biedronce, Netto i Polomarkecie – 13,99 zł. Biorąc od uwagę całą kategorię chemii domowej i kosmetyków najtańsze produkty można było znaleźć w lipcu sieci Auchan, a najdroższe robiąc zakupy w spożywczym kanale online.   

Analiza cen produktów wszystkich kategorii wykazała, że właśnie Auchan jest najtańszym sklepem w zestawieniu (tu ceny nawet zmalały średnio o 3,16 proc.).

Jednak największy spadek cen można zaobserwować w sieci Kaufland (-2,11 mdm i 5,86 proc. rdr). Najdroższe zakupy czekają konsumentów w e-grocery (gdzie również wzrosty są najwyższe – ponad 13 proc. rdr). Różnica między średnią wartością koszyka zakupowego w kanale e-grocery, a koszykiem w najtańszych hipermarketach wynosi 21 proc. Koszyk w hipermarketach kosztował średnio 240,49 zł, podczas gdy w kanale e-grocery wartość ta wyniosła 292,22 zł.

Analitycy ASM Sales Force Agency są zdania, że sklepy wciąż nie osiągnęły pułapu podwyżek.

Inflacja wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, choć jej wzrost wyhamował po raz pierwszy od wielu miesięcy. Nie oznacza to jednak, że ceny podstawowych produktów będą niższe. Koszty produkcji i transportu utrzymują się na wysokim poziomie, więc w kolejnych miesiącach możemy się spodziewać dalszego wzrostu cen wybranych produktów FMCG – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Według niego szczyt inflacyjny wciąż jest przed nami, biorąc pod uwagę między innymi zapowiadane podwyżki cen energii.

Warto pamiętać, że niższą dynamikę wzrostu obserwujemy jedynie w skali ostatniego miesiąca. Porównanie cen rok do roku w odczuciu konsumentów nadal wypada niekorzystnie. Sieci handlowe mogą jednak wykorzystać ten moment do intensywnych działań promocyjnych, zwracając na siebie uwagę tych osób, które aktywnie poszukują najlepszych ofert – podsumowuje Patryk Górczyński.

***

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Tesco, Kaufland) oraz Cash & Carry (Makro i Selgros).

Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 6 sklepów online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl, megasam24.pl oraz barbora.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan.pl, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
16.01.2025 13:44
Pepco planuje dynamiczną ekspansję – 300 nowych sklepów do końca 2025 roku
Pepco

Grupa Pepco ogłosiła ambitne plany rozwoju, które zakładają otwarcie 300 nowych sklepów do końca 2025 roku. Rozwój ten skoncentruje się głównie na marce Pepco oraz na ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej. To kontynuacja dynamicznej strategii, której efektem było uruchomienie aż 331 nowych lokalizacji w roku finansowym 2024.

Kluczowe zmiany w strukturze operacyjnej mają wspierać realizację tych celów. Stanowisko Dyrektora Operacyjnego na region Europy Środkowo-Wschodniej objął w 2024 roku Marcin Stańko, który wcześniej rozwijał markę od jej powstania w 2004 roku do 2021 roku. Jego blisko 30-letnie doświadczenie w sektorze retail ma przełożyć się na skuteczne wdrażanie strategii rozwoju i dopasowanie działań do oczekiwań klientów. Dodatkowo, do firmy wróciła Bożena Pekowska, która ponownie objęła kierownictwo nad Działem Ekspansji w Polsce.

image
Pepco wprowadziło do swojej oferty kosmetyki. Najbogatsza jest kategoria produktów do pielęgnacji włosów.

Pepco planuje dalszą ekspansję zarówno w najbliższym czasie, jak i w dłuższej perspektywie, skupiając się przede wszystkim na Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie powstanie większość nowych placówek. Jest to kontynuacja strategii z roku finansowego 2024, kiedy to otwarto łącznie 331 sklepów, z czego 232 zlokalizowano w Europie Środkowo-Wschodniej, a 83, co stanowiło ponad 25 proc., w Polsce.

Pepco, jako jeden z największych value retailerów w Europie, nieustannie umacnia swoją pozycję na rynku. Obecnie Grupa Pepco posiada ponad 5000 sklepów w 20 krajach i zatrudnia około 47 000 pracowników. Same sklepy Pepco, działające w 18 krajach, odwiedza miesięcznie 30 milionów klientów, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu ofertą firmy i skuteczności jej strategii rozwoju.

Czytaj także: Pepco Group kończy trzeci kwartał roku obrotowego 2023/24 z 1,5 miliarda euro przychodu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
16.01.2025 11:00
Nowy sklep Rituals Cosmetics w Złotych Tarasach otwarty już niebawem
Rituals

Już 22 stycznia 2025 roku o godzinie 9:00 marka Rituals Cosmetics otworzy swój najnowszy sklep w prestiżowym centrum handlowym Złote Tarasy w Warszawie. W dniu otwarcia przewidziano wyjątkowe atrakcje i promocje dla pierwszych klientów.

Już 22 stycznia 2025 roku o godzinie 9:00 Rituals Cosmetics otworzy swój najnowszy sklep w prestiżowej lokalizacji – Złotych Tarasach w Warszawie. To kolejny krok w dynamicznym rozwoju marki na polskim rynku. Nowa przestrzeń handlowa ma być miejscem, gdzie klienci będą mogli nie tylko kupić kultowe produkty, ale również doświadczyć filozofii wellbeing, która jest podstawą działalności Rituals. Marka przygotowała wyjątkowe atrakcje dla pierwszych 100 odwiedzających, w tym specjalne torby z upominkami.

W dniu otwarcia klienci będą mogli skorzystać z okazji do personalizacji zakupów dzięki kaligrafii wykonywanej na miejscu. Dodatkowo, przez pierwsze 10 dni od otwarcia, pianka pod prysznic w żelu z Classic Collection będzie dostępna w promocyjnej cenie 35 zł.

Program lojalnościowy My Rituals również oferuje dodatkowe korzyści. Klienci, którzy dokonają zakupów za minimum 190 zł, otrzymają mini patyczki zapachowe z ponadczasowej Classic Collection. To kolejny element, który ma zachęcić do celebrowania codziennych chwil i wprowadzenia harmonii do życia. Jak podkreśla Dorota Prat-Carrabin, Country Director Eastern Europe Rituals Cosmetics, lokalizacja w Złotych Tarasach to strategiczny krok, który pozwoli marce być bliżej klientów i stworzyć dla nich przestrzeń relaksu i inspiracji.

Czytaj także: Rituals Cosmetics realizuje założone cele środowiskowe. Jakie ma efekty?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
19. styczeń 2025 23:09