StoryEditor
Sieci i centra handlowe
12.10.2023 09:24

Grupa Pepco uspokaja rynek wynikami za czwarty kwartał

Pepco Group, właściciel dyskontowych marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, opublikował dziś aktualizację wyników za czwarty kwartał finansowy roku budżetowego 23 kończący się 30 września 2023 r. i chwali się dwucyfrowym wzrostem oraz rekordową liczbą otwarć sklepów.

Przychody grupy za cały rok wyniosły 5 649 mln euro, co oznacza wzrost o 17,7 proc. przy stałej podstawie walutowej. Wzrost Pepco wyniósł 24,8 proc. i Poundland Group 8,4 proc.

Przychody Grupy za IV kwartał wyniosły 1 441 mln euro, co oznacza wzrost o 12,5 proc. rok do roku przy stałej podstawie walutowej, przy czym Pepco osiągnęło wzrost o 12,6 proc, Poundland Group  o 12,4 proc.

Przychody Grupy porównywalne (LFL) w czwartym kwartale pozostały na niezmienionym poziomie, a w całym roku wzrosły o 6 proc. Przychody Pepco LFL spadły o 2,4 proc. w czwartym kwartale, przy czym LFL osiągnął wartość ujemną w sierpniu i pogorszył się we wrześniu.

Czytaj więcej: Dyrektor generalny Pepco ustępuje ze stanowiska, firma obniża prognozy finansowe

Grupa otworzyła w ciągu roku 668 sklepów, co przekroczyło cel ustalony na 550. Ogółem w czwartym kwartale otwarte zostały 343 nowe sklepy netto, co samo w sobie jest rekordem nowych otwarć w jednym kwartale.

Pod szyldem Pepco zostało otwartych 281 nowych sklepów netto  w czwartym kwartale. Pepco otworzyło swoją działalność na 19. rynku, a we wrześniu weszło do Bośni i Hercegowiny z 9 sklepami. Jest to kontynuacja udanej premiery w Portugalii na początku tego lata, gdzie obecnie prowadzimy 14 sklepów.

Grupa Poundland otworzyła 62 nowe sklepy netto w czwartym kwartale, w dużej mierze udział w tym miał Dealz Poland, który otworzył 48 nowych sklepów netto. Dealz na koniec okresu posiadał 283 sklepy.

We wrześniu Poundland zgodził się przejąć 71 sklepów Wilko w Wielkiej Brytanii. 20 sklepów Wilko Poundland już zostało otwartych jako sklepy Poundland i planowane jest otwieranie kolejnych w nadchodzących tygodniach. Nowe sklepy będą oferować nową gamę odzieży Pepco, a także szeroką gamę towarów FMCG i artykułów ogólnych dostępnych w Poundland.

Wyniki Grupy w ciągu ostatniego roku nie były zgodne z trudnymi warunkami rynkowymi. Otworzyliśmy rekordową liczbę nowych sklepów i osiągnęliśmy silny dwucyfrowy wzrost przychodów, co przełożyło się na rekordowe przychody Grupy. Zapewnimy wzrost zysków rok do roku i najwyższy w historii wynik EBITDA na poziomie około 750 mln euro.

Jak ogłoszono po raz pierwszy 12 września, w ostatnim kwartale środowisko handlowe na rynkach Pepco, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE), uległo znacznemu pogorszeniu, co wiązało się ze słabszą sprzedażą, niższą niż prognozowano marżą brutto i wyższymi kosztami, co doprowadziło do obniżonego poziomu rentowności na naszych głównych rynkach, którymi się zajmujemy.

 

- powiedział Andy Bond, prezes wykonawczy Grupy Pepco.

 

Zapowiedział, że podczas nadchodzącego Dnia Rynków Kapitałowych przedstawi plan działania -  wdrożenie bardziej ukierunkowanego planu wzrostu na rynkach, na których firma jest obecna, oraz przyspieszenie przejścia do jednej firmy. Celem jest poprawa rentowności i generowanie środków pieniężnych oraz zapewnienia bardziej wymiernego wzrostu. 

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
28.11.2025 14:05
MRiRW rekomenduje Krajowej Grupie Spożywczej przejęcie Carrefour Polska
(fot. Robert Way/Shutterstock)Robert Way/Shutterstock

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oficjalnie zarekomendowało Krajowej Grupie Spożywczej przejęcie francuskiej sieci Carrefour, wskazując, że krok ten ma wzmocnić krajowy sektor rolno-spożywczy. Według resortu przejęcie jednego z największych detalistów w Polsce jest elementem szerszej strategii budowy zintegrowanych łańcuchów dostaw, które mają poprawić pozycję polskich rolników i ułatwić konsumentom dostęp do krajowej żywności. Rekomendacja została przekazana mediom za pośrednictwem PAP Biznes.

Resort podkreśla, że KGS, obejmując kontrolę nad siecią, mogłaby otworzyć polskim produktom znacznie szerszy dostęp do półek sklepowych. Obecnie rynek handlu detalicznego pozostaje w dużej mierze zdominowany przez zagraniczne dyskonty oraz marki własne, które ograniczają ekspozycję lokalnych producentów. Ministerstwo wskazuje, że tworzenie państwowych, zorganizowanych kanałów sprzedaży mogłoby zwiększyć udział polskich upraw i gospodarstw w dystrybucji żywności.

Wśród kluczowych argumentów MRiRW znalazły się trzy główne obszary. Po pierwsze, przejęcie miałoby poprawić konkurencyjność rolników poprzez budowę spójnych struktur „od pola do sklepu”. Po drugie, resort ostrzega, że brak narodowych kanałów handlowych osłabia stabilność gospodarki rolnej, zwiększając ryzyko wahań cen oraz destabilizacji rynku. Po trzecie, utworzenie „Polskiej Sieci Sklepów” na bazie Carrefoura pozwoliłoby na skuteczniejszą kontrolę krajowego sektora dystrybucji oraz lepsze zabezpieczenie interesów producentów.

Rekomendacja MRiRW jest kolejnym etapem działań państwa na rzecz poprawy stabilności finansowej produkcji rolnej. Resort od miesięcy podkreśla konieczność budowania narzędzi, które zapewnią polskim gospodarstwom przewidywalność cen oraz możliwość sprzedaży w zorganizowanych kanałach, zwłaszcza na końcowym etapie obrotu detalicznego.

Carrefour Polska to jedna z największych sieci handlowych w kraju, obejmująca ponad 900 sklepów działających w sześciu formatach – od hipermarketów i supermarketów po sklepy osiedlowe, hurtowo-dyskontowe i specjalistyczne – oraz kanał e-commerce. Firma zarządza również 20 centrami handlowymi o łącznej powierzchni ponad 230 tys. m² GLA oraz siecią 40 stacji paliw. Globalnie Carrefour posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach, co czyni go jednym z największych graczy branży spożywczej na świecie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
21.11.2025 10:26
Bath & Body Works obniża prognozy i wprowadza plan naprawczy Consumer First Formula
Bath & Body Works od lat zaopatruje konsumentów i konsumentki w świece, spreje do ciała i płyny dezynfekcyjne.Marzena Szulc

Bath & Body Works odnotował w trzecim kwartale 2025 roku spadek sprzedaży o 1 proc., do poziomu 1,6 mld dolarów. Pogarszające się wyniki skłoniły firmę do obniżenia prognoz zarówno na czwarty kwartał, jak i na cały rok obrotowy. Jednocześnie sieć ogłosiła wprowadzenie nowego planu transformacyjnego pod nazwą Consumer First Formula, który ma poprawić wyniki i wzmocnić pozycję marki.

W trzecim kwartale zysk na akcję wyniósł 0,37 dolarów, a w ujęciu skorygowanym 0,35 dolarów. Spadki odnotowano także w wynikach operacyjnych i zysku netto, które okazały się niższe niż rok wcześniej. Spółka prognozuje, że w czwartym kwartale sprzedaż obniży się o wartości „high single-digit”, czyli o wysoki jednocyfrowy procent. W całym roku Bath & Body Works spodziewa się spadku przychodów w niskich jednocyfrowych wartościach.

Aktualizacja prognoz obejmuje również oczekiwania dotyczące rentowności. Firma zakłada, że skorygowany zysk na akcję za rok 2025 osiągnie co najmniej 2,83 dolarów. Obniżone przewidywania są reakcją na trudne otoczenie konsumenckie, w tym ostrożniejsze wydatki klientów oraz presję kosztową.

W odpowiedzi na te wyzwania firma wdraża plan Consumer First Formula, skoncentrowany na czterech strategicznych obszarach. Należą do nich: intensyfikacja innowacji produktowych w kluczowych kategoriach, odświeżenie wizerunku marki, rozszerzenie zasięgu rynkowego poprzez rozwój kanałów cyfrowych i hurtowych oraz poprawa efektywności operacyjnej. Ostatni z elementów ma przynieść 250 mln dolarów oszczędności w ciągu dwóch lat.

Strategia ma na celu przeciwdziałać bieżącym trudnościom rynkowym oraz przygotować firmę do stabilniejszego wzrostu w kolejnych latach. Bath & Body Works liczy, że bardziej skoncentrowane działania produktowe, wzmocnienie kapitału marki oraz dyscyplina kosztowa pozwolą na poprawę wyników i lepsze wykorzystanie potencjału w zmieniającym się otoczeniu handlowym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2025 22:48