StoryEditor
Sieci i centra handlowe
06.10.2020 00:00

Konsumenci wybrali przyjazne sieci. Wśród drogerii pierwsze miejsce zajął Rossmann

Rossmann, Lidl, Dino, Kaufland, Żabka, Selgros, Castorama, IKEA, Media Expert i Pepco to według konsumentów najbardziej prospołeczne marki handlowe w kraju. Nagroda w ich imieniu została przyznana w ramach jednej z czterech kategorii I edycji programu „BLIX AWARDS – Wybór konsumentów”. Aktywność 84 sieci oceniło ponad 80 tys. Polaków, wydając łącznie we wszystkich kategoriach ponad 3 mln opinii.

W kategorii „Prospołeczna Sieć Roku” konsumenci wybrali, która sieć handlowa w ub.r. wykazywała najbardziej przyjazne podejście do klientów i prezentowała dodatkowe wartości, np. proekologiczne. Ankietowani zwracali uwagę też na to, czy dany podmiot prowadził działania wspierające swoich interesariuszy, związane m.in. ze Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu. Odpowiedzi 80 tys. konsumentów były zbierane i analizowane przez ponad pół roku.

Wśród Drogerii pierwsze miejsce zajął Rossmann.Nagroda w programie dowodzi tylko jednego – to, co robimy, ma sens. Fakt, że konsumenci dostrzegają nasze prospołeczne podejście, jest dla nas dużym wyróżnieniem i po raz kolejny pokazuje, że nasza komunikacja z klientami idealnie trafia w punkt – stwierdza Agata Nowakowska, rzecznik prasowy sieci Rossmann.

W grupie Dyskontów Polacy najbardziej ufają w tej kwestii Lidlowi.Jesteśmy dumni, że zostaliśmy „Prospołeczną siecią roku”. Cieszy nas fakt, że tak duża liczba konsumentów dostrzega naszą aktywność. Zamierzamy dalej pracować w ramach strategii REset Plastic, ograniczającej zużycie plastiku. Nasz kolejny projekt będzie dotyczył produktów kosmetycznych marek własnych wolnych od mikroplastiku – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications w Lidl Polska.

Z kolei w grupie Supermarketów Polacy docenili Dino. Jak wyjaśnia Beata Orcholska z Rady Programowej BLIX AWARDS, konsumenci zauważyli, że sieć działa blisko lokalnej społeczności. Do tego ankietowani wskazywali, że rozwija swoje placówki w mniejszych miejscowościach i na obrzeżach dużych miast. Według badanych, dostosowanie asortymentu do miejscowych potrzeb jest dużym atutem tej sieci.

Wśród Hipermarketów najwyższe uznanie zdobył Kaufland. – Cieszy nas fakt, że nasze starania zostały docenione przez tak dużą grupę Polaków. Zgodnie z hasłem „Zróbmy to razem” zachęcamy do wspólnych działań wszystkich interesariuszy. Angażujemy się w sprawy całego kraju i poszczególnych regionów. Przeciwdziałamy marnowaniu żywności i redukujemy zużycie plastiku. Podejmujemy również inicjatywy z myślą o najmłodszych, np. „Stołówka z klasą” i „Eko od dziecka” – wymienia Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej sieci Kaufland.

W formacie Convenience pierwsze miejsce zajęła Żabka. Jak informuje sieć, jej sklepy funkcjonują w bliskich relacjach z lokalnymi społecznościami. Tylko w ub.r. przeznaczyły na ich wsparcie łącznie prawie 7 mln zł. Ponadto sieć pomaga młodym ludziom, m.in. poprzez program „Bezpieczny Staż”, ale też oferując stypendia najzdolniejszym dzieciom swoich franczyzobiorców, współpracowników oraz pracowników. Dlatego 
z radością została przyjęta informacja o przyznanym wyróżnieniu. 

Największą uwagę Polaków w grupie Cash&Carry zwrócił Selgros.Zdaniem konsumentów, głównym wyróżnikiem tej sieci jest lokalność działań. Zauważona została również aktywność proekologiczna – zaznacza Beata Orcholska. 

Natomiast w grupie Artykuły budowlane wygrała Castorama. Klienci uznali, że ta sieć była dla nich najbardziej przyjazna w zeszłym roku. Prowadziła wobec nich m.in. jasną i czytelną politykę sprzedażową. 

Najwyższe miejsce w grupie Wyposażenie domu zdobyła IKEA. Według konsumentów, ta firma od wielu lat buduje dobre relacje międzyludzkie, dbając o wystrój i atmosferę w domach rodzinnych. Polacy dostrzegli też, że wprowadziła wiele rozwiązań ekologicznych, nie tylko w zakresie mebli czy sprzętów. W swoich sklepach stosuje też liczne rozwiązania przyjazne środowisku.

W kanale RTV-AGD zwycięstwo przypadło sieci Media Expert. Dr Krzysztof Łuczak z Rady Programowej BLIX AWARDS tłumaczy, że konsumenci w badaniu stwierdzili, że w ubiegłym roku ta sieć najlepiej prezentowała wartości prospołeczne. Miała najbardziej przyjazne podejście do konsumenta, w tym rzetelnie przedstawiała oferty.

Natomiast w ostatniej grupie – Artykuły dla dzieci – Polacy wskazali Pepco.

Około 40 proc. dostępnych u nas produktów jest przeznaczonych dla dzieci. Z badań wynika, że ponad połowa polskich mam uważa nasze sklepy za najtańsze miejsce, w którym może robić tego typu zakupy.  Z myślą o dzieciach wychodzimy jeszcze dalej, poza działania czysto sprzedażowe, prowadząc projekty wspierające ich rozwój. Współpracujemy z wieloma organizacjami pozarządowymi, które działają m.in. w zakresie efektywnej organizacji czasu wolnego najmłodszych. Cieszymy się z tego, że uczestnicy programu docenili wszystkie starania – komentuje Katarzyna Wilczewska, Corporate Communication Manager z sieci Pepco.

Organizatorem programu „BLIX AWARDS – WYBÓR KONSUMENTÓW” jest Grupa BLIX, będąca operatorem aplikacji mobilnych agregujących promocje w obszarze konsumenckim. „Prospołeczna Sieć Roku” to jedna z czterech kategorii wyróżnionych w tej edycji programu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
17.10.2025 12:37
Walmart wprowadza zakupy z ChatGPT – nowy etap handlu konwersacyjnego
Kolejna sieć eksperymentuje z AI.DALL-E

Walmart ogłosił strategiczne partnerstwo z OpenAI, które umożliwi klientom sieci oraz członkom Sam’s Club dokonywanie zakupów bezpośrednio w aplikacji ChatGPT za pomocą funkcji Instant Checkout. Nowe rozwiązanie pozwala użytkownikom przeglądać produkty, planować zakupy i finalizować transakcje w czasie rzeczywistym, bez konieczności opuszczania czatu.

Partnerstwo wpisuje się w szerszą strategię „AI-first retail”, która ma przekształcić sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów – z wyszukiwania opartego na słowach kluczowych w kierunku doświadczeń predykcyjnych i konwersacyjnych. Dzięki integracji z ChatGPT klienci mogą planować posiłki, uzupełniać codzienne zapasy czy odkrywać nowe produkty w oparciu o personalizowane rekomendacje generowane przez sztuczną inteligencję.

Walmart od kilku lat intensywnie inwestuje w rozwiązania AI, które usprawniają wewnętrzne procesy i obsługę klientów. Sztuczna inteligencja pomaga już m.in. w optymalizacji katalogów produktowych, skracając czas wprowadzania nowych kolekcji modowych nawet o 18 tygodni. Automatyzacja obsługi zgłoszeń klientów skróciła natomiast średni czas rozwiązywania spraw o 40 proc., co znacząco poprawiło efektywność działania centrum wsparcia.

Równolegle Walmart wdraża ChatGPT Enterprise dla swoich pracowników oraz prowadzi program certyfikacyjny OpenAI Certifications, mający na celu podniesienie kompetencji cyfrowych w zakresie korzystania z generatywnej sztucznej inteligencji. Według firmy to kolejny krok w budowaniu „kultury AI”, w której narzędzia oparte na uczeniu maszynowym wspierają decyzje na każdym poziomie organizacji.

Dzięki tym inicjatywom Walmart umacnia swoją pozycję lidera w transformacji cyfrowej handlu detalicznego. Integracja z ChatGPT ma nie tylko uprościć proces zakupowy, ale także umożliwić przewidywanie potrzeb konsumentów w czasie rzeczywistym – co, jak podkreśla spółka, stanowi klucz do przyszłości handlu opartego na danych i inteligentnej automatyzacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
17.10.2025 11:23
Pepco ogłasza upadłość niemieckiej spółki i zamyka 28 sklepów
Na zdj. sklep Pepco w niemieckim Gelsenkirchen.Solarisys/Shutterstock

Pepco ogłosiło upadłość swojej niemieckiej spółki i rozpoczęło proces głębokiej restrukturyzacji działalności na tamtejszym rynku. Z 64 sklepów funkcjonujących w Niemczech aż 28 zostanie zamkniętych do końca stycznia 2026 roku, a zwolnienia obejmą 165 z około 500 pracowników. Decyzja jest konsekwencją rosnących strat finansowych i silnej konkurencji ze strony takich sieci, jak Action i Tedi, które zdominowały niemiecki segment tanich artykułów codziennego użytku.

Niemiecka spółka Pepco Germany złożyła w sądzie w Berlinie wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego. Od lipca 2025 roku działała w trybie ochronnym, w ramach którego przygotowano plan naprawczy. Pomimo trudnej sytuacji, wszystkie sklepy sieci pozostają tymczasowo otwarte, jednak część z nich lada moment rozpocznie wyprzedaże likwidacyjne. Jak informuje serwis HNA.de, promocje ruszą jeszcze w październiku, choć firma nie ujawniła pełnej listy lokalizacji przeznaczonych do zamknięcia. Wiadomo natomiast, że sklepy w Oberhausen i Stuttgarcie mają kontynuować działalność.

„Sieć Pepco w Niemczech od początku borykała się z wyzwaniami. Od wejścia na rynek w 2022 roku przynosi straty, dlatego zdecydowaliśmy się na głęboką restrukturyzację” – przekazało Pepco w komunikacie. Na stanowisko Chief Restructuring Officera powołano Christiana Stofflera, który odpowiada za nadzorowanie procesu naprawczego. Jak zaznaczył Stoffler, planowana reorganizacja ma doprowadzić do stworzenia „bardziej efektywnej i odpornej struktury operacyjnej”, co ma umożliwić utrzymanie działalności w Niemczech w ograniczonej, ale rentownej formie.

Po zakończeniu procesu restrukturyzacji Pepco planuje pozostawić 36 sklepów w Niemczech – uznanych za najbardziej rentowne. W komunikacie firmy podkreślono, że „28 sklepów zostanie zamkniętych do końca stycznia 2026 roku z powodu braku perspektyw ekonomicznych po zakończeniu standardowych wyprzedaży likwidacyjnych”. Restrukturyzacja obejmuje również redukcję zaplecza administracyjnego, co ma przełożyć się na „szczuplejszą i bardziej odporną strukturę operacyjną”.

Obecnie Pepco działa w 18 krajach Europy i zarządza siecią 4000 sklepów. Jeszcze w 2023 roku firma zapowiadała ambitną ekspansję na rynek niemiecki – nawet do 2000 placówek. Jednak silna pozycja lokalnych konkurentów i wysokie koszty operacyjne sprawiły, że ten plan stał się nierealny. Restrukturyzacja ma pozwolić Pepco utrzymać obecność w Niemczech, ale w mocno ograniczonym wymiarze, koncentrując się wyłącznie na rentownych lokalizacjach i większej efektywności działania.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. październik 2025 04:42