
– Dane za maj potwierdzają utrzymujący się trend wzrostu w branży centrów handlowych. Obrazują to wskaźniki obrotów i footfallu, które PRCH zbiera od właścicieli i zarządców 125 centrów w Polsce. Majowe +2,8 proc. wzrostu obrotów przy stabilnym poziomie odwiedzalności potwierdzają, że klienci nie tylko regularnie odwiedzają centra handlowe, ale także wydają w nich więcej – komentuje Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Dane nt. obrotów pochodzą od najemców, którzy raportują je bezpośrednio centrom handlowym. Poszczególne centra handlowe przekazują je w formie zagregowanej do GfK – An NIQ Company. Wyniki odwiedzalności pochodzą z urządzeń automatycznie zliczających odwiedzających w centrach handlowych – i one również trafiają do GfK – An NIQ Company. Firma ta na zlecenie PRCH weryfikuje dane i konsoliduje je w indeksy: PRCH Turnover Density Index oraz PRCH Footfall Density Index.
Rekordzistą majowych wzrostów jest zdecydowanie segment rozrywki, który w porównaniu z majem 2024 roku zanotował wzrost aż o 36,6 proc. Na drugim miejscu uplasowały się restauracje i kawiarnie (wzrost o 12,6 proc. rok do roku), a na kolejne pozycje trafiły usługi (+9,4 proc.) oraz sektor zdrowie i uroda (+9,1 proc.).
Jak podkreślają eksperci, te cztery kategorie już drugi miesiąc z rzędu utrzymują się w czołówce wyników.
W podziale na kategorie wielkości obiektów handlowych najlepiej wypadły bardzo duże i duże centra, które osiągnęły odpowiednio wzrosty obrotów o 5,7 i 2,1 proc. przy jednoczesnym wzroście odwiedzalności o 1,0 i 0,7 proc. Średnie centra zanotowały lekkie spadki – zarówno w obrotach (-1 proc.), jak i footfallu (-0,6 proc.). Natomiast najmniejsze obiekty poprawiły obroty o 2,3 proc., mimo spadku liczby odwiedzin o 1,5 proc..
Patrząc na dane regionalne, największe wzrosty obrotów odnotowano w Krakowie, Poznaniu i Warszawie. W ujęciu makroregionalnym liderami były regiony centralny, południowy i północno-zachodni.
– dodaje Marcin Klammer.