StoryEditor
Sieci i centra handlowe
18.01.2024 12:28

Pepco odnotowuje rekordowy kwartał, Dealz prymusem w grupie

Pepco to jeden z najpopularniejszych dyskontów niespożywczych w Polsce. / mat. prasowe Pepco Group
W ramach trzech marek należących do Grupy Pepco, czyli Pepco, Poundland i Dealz, największy wzrost w pierwszym kwartale osiągnęła marka Dealz (o 41,8 proc.). Jednocześnie, sklepy działające pod tą marką zanotowały największy spadek w sprzedaży porównywalnej, który wyniósł 4,6 proc. Przychód ze sprzedaży w sklepach pod szyldem Dealz wyniósł 89 milionów euro.

Pomimo mówienia przez Pepco o rekordowym kwartale, spółka zanotowała spadek sprzedaży na poziomie LfL. W pierwszym kwartale roku obrotowego 2024, kończącym się w spółce w grudniu 2023 r., przychody Pepco Group wyniosły 1,87 miliarda euro, co oznacza wzrost o prawie 11 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Niemniej jednak, spółka odnotowała spadek przychodów, jeśli porównywać je z danymi z analogicznego okresu, który wyniósł 2,3 proc.

Wśród trzech marek należących do spółki, tj. Pepco, Poundland i Dealz, marka Dealz odnotowała największy wzrost wynoszący 41,8 proc. Jednakże, sklepy działające pod tą marką zanotowały także największy spadek w sprzedaży porównywalnej, który wyniósł 4,6 proc. Marka Dealz przyniosła firmie dochód w wysokości 89 milionów euro.

image

Pepco Group - podsumowanie I kwartału roku obrotowego 2024

Pepco

Sklepy głównej marki, czyli Pepco, osiągnęły przychód w wysokości 1,18 miliarda euro, co stanowi wzrost o 14,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Niemniej jednak sprzedaż w sklepach porównywalnych spadła o 3,7 proc. Poundland przyczynił się do zwiększenia przychodów Pepco Group o 596 milionów euro, przy wzroście sprzedaży o 3,1 proc. i LfL na poziomie 0,9 proc. Pod koniec grudnia 2023 roku, Pepco Group posiadało łącznie 4 832 sklepy, co stanowi wzrost w porównaniu do 4 629 sklepów w poprzednim roku. W tym okresie spółka otworzyła 240 nowych placówek i zamknęła 37 (co stanowi 203 netto).

Pod marką Pepco otwarto 137 nowych sklepów, zamknięto 10 (co stanowi 127 netto). Na koniec omawianego kwartału, działało 3 650 sklepów Pepco w porównaniu do 3 523 w roku poprzednim.

Sieć Dealz powiększyła się o 26 marketów, osiągając liczbę 309 sklepów na koniec 2023 roku, przy braku zamknięć. W sieci Poundland na koniec kwartału działało 873 sklepy, z otwarciem 77 nowych i zamknięciem 27 (50 netto). Warto dodać, że ta liczba obejmuje jednorazowy wzrost w postaci przekształcenia 54 sklepów Wilko na sklepy Poundland w Wielkiej Brytanii.

Czytaj także: Sieć Dealz przekroczyła zakładany plan rozwoju na 2023 r.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
09.12.2025 15:16
Lush wznawia franczyzę we Francji, stawiając na model licencjonowania
Lush to jedna z najbardziej znanych sieci kosmetycznych w Europie.Agata Grysiak

Po trzech latach intensywnej konsolidacji i przekształcania sklepów w placówki własne, Lush zdecydował się ponownie otworzyć możliwość prowadzenia sklepów pod swoim szyldem we Francji. Firma, która dotąd unikała klasycznej franczyzy, w 2025 r. wraca do współpracy z partnerami zewnętrznymi, licząc na przyspieszenie ekspansji na jednym z kluczowych rynków europejskich. Zmiana ta oznacza otwarcie nowego etapu rozwoju, różniącego się jednak znacząco od standardowych programów franczyzowych.

Według informacji przekazywanych przez Lush, decyzja o wznowieniu programu wynika przede wszystkim z potrzeby zwiększenia tempa rozbudowy sieci. W ostatnich latach francuski rynek beauty notował stabilne wzrosty, co zachęciło firmę do szukania bardziej elastycznego modelu operacyjnego. Dotychczasowa strategia polegała na centralizacji i przejmowaniu sklepów od partnerów, jednak tempo rozwoju okazało się niewystarczające wobec rosnącego popytu i konkurencji.

Wprowadzenie na nowo współpracy z partnerami nie oznacza jednak powrotu do klasycznego systemu franczyzowego. Lush określa swój model jako system licencjonowania („licensee”), co oznacza większą autonomię firmy w kształtowaniu standardów operacyjnych i wizerunkowych. Licencjobiorcy działają zgodnie z zasadami marki, ale nie uzyskują pełnego pakietu usług typowych dla tradycyjnej franczyzy. Taki model jest stosowany przez spółki prywatne, które chcą zachować kontrolę nad kluczowymi obszarami działalności.

Wejście w program licencyjny Lush wymaga znaczących nakładów finansowych. Szacowany koszt otwarcia sklepu we Francji mieści się w przedziale od 70 000 do 400 000 dolarów, obejmując wynajem lokalu, budowę i wyposażenie, zatowarowanie oraz działania marketingowe. Tak szeroki zakres inwestycji odzwierciedla zróżnicowanie wielkości i lokalizacji sklepów – od małych butików po większe salony ulokowane w prestiżowych centrach handlowych.

Wysokie koszty wejścia mają jednak na celu utrzymanie jakości sieci, która stanowi kluczowy element strategii marki. Lush znany jest z ręcznie wytwarzanych produktów i unikalnego doświadczenia zakupowego, co wymaga spełnienia określonych standardów wizualnych i operacyjnych. Firma zapewnia wsparcie w zakresie szkolenia personelu, zatowarowania i marketingu, natomiast licencjobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za inwestycję oraz bieżące zarządzanie sklepem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
03.12.2025 23:25
Rituals w formacie premium działa już w warszawskiej Arkadii [FOTORELACJA]
622306
/ Marzena Szulc
622308
/ Marzena Szulc
622297
/ Marzena Szulc
622298
/ Marzena Szulc
622306
622308
622297
622298
Gallery

W środę 3 grudnia marka Rituals ponownie otworzyła swój sklep w Westfield Arkadia w Warszawie. Przebudowa trwała kilka miesięcy. Jest to pierwszy butik marki w Polsce w formacie premium– przestrzeń zaprojektowano z myślą o komforcie klientów oraz szerszym asortymencie. Czym jeszcze wyróżnia się ten sklep?

Tylko w tym sklepie dostępna jest stacjonarnie kolekcja Amsterdam o zapachu holenderskiego tulipana i yuzu. Z okazji otwarcia na odwiedzających czekało wiele niespodzianek i wyjątkowych ofert – pierwszych 200 klientów otrzymało limitowane torby, stworzone specjalnie na tę okazję z upominkami od marki. Dodatkowo przez pierwsze pięć dni od otwarcia klienci będą mogli skorzystać ze specjalnej oferty na kultowe pianki pod prysznic – idealny prezent na nadchodzące święta.

Tylko w dzień otwarcia klienci mogli skorzystać z wyjątkowej niespodzianki – możliwości personalizacji zakupionych produktów za pomocą kaligrafii. 

image
Marzena Szulc

Powiększony sklep Rituals w Westfield Arkadia to miejsce, w którym codzienne czynności zmieniają się w chwile relaksu, a zakupy stają się inspirującym doświadczeniem. To idealny moment, by odkryć odświeżone wnętrze i wprowadzić do swojej codzienności odrobinę harmonii – przekonuje Rituals. 

Amsterdam Collection dostępna w sklepie Rituals w Westfield Arkadia to wyjątkowa kolekcja, która powstała we współpracy ze słynnym Rijksmuseum w Amsterdamie i stanowi hołd dla historii Holandii – kraju, z którego wywodzi się marka Rituals.

image
Marzena Szulc
Połączenie holenderskiego tulipana i yuzu oddaje klimat zwiedzania tego miasta. Design opakowań inspirowany jest słynną niebieską ceramiką z Delft, ozdobioną motywami azjatyckich kwiatów i ptaków. Fani marki znajdą w kolekcji ulubione produkty takie jak pianka pod prysznic, krem do ciała, mgiełkę, czy peeling, a entuzjaści produktów do domu – patyczki zapachowe, świece, zapachy do domu i do samochodu. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. grudzień 2025 23:56